با پایان یافتن زمستان و نزدیک شدن فصل بهار زمان آن می‌رسد که لباس‌های زمستانی را از کمد جمع‌آوری کنیم. اما نگهداری از لباس‌های زمستانی نکاتی دارد که اگر آن ها را رعایت نکنید لباس‌های عزیز و گرانبهای زمستانی شما مثل پالتو و پوتین محبوبتان آسیب می‌بیند و برای سال آینده نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در این مقاله نکاتی برای نگهداری از لباس‌های زمستانی و انبار کردن آن‌ها در فصل گرما بیان کرده‌ایم.

سازمان‌دهی و مرتب کردن

لباس‌های زمستانی خود را یکی یکی از کمد خارج کرده و آن‌ها را به سه دسته تقسیم کنید: آن‌هایی که نیاز به شستشو دارند، آن‌هایی که باید خشکشویی شوند و لباس‌هایی که مشکلی ندارند. اکسسوری‌های زمستانی مثل کلاه و شالگردن و دستکش را نیز فراموش نکنید و آن‌ها را نیز بیرون آورده و دسته‌بندی کنید. هر لباسی را که از مد افتاده یا آسیبی دیده است که قابل تعمیر نیست کنار بگذارید. همچنین این زمان فرصت مناسبی است تا در ادامه کارهای خانه تکانی منزل کمد لباس‌ها را نیز تمیز کرده و جاروبرقی بکشید و دیوارها و قفسه‌های آن را گردگیری و تمیز کنید و فضا را برای فصل جدید آماده کنید.

نگهداری از لباس‌های زمستانی و انبارکردن آن‌ها در فصل گرما

شستشو، بسته بندی و بقیه کارها

حال وقت آن رسیده است که لباس‌هایی که نیاز به شستشو دارند بنا به محدودیت‌های لباس با دست و یا با ماشین بشویید. لباس‌هایی که فقط با خشکشویی قابل تمیز شدن هستند را نیز به خشکشویی بدهید و اگر چندان کثیف نیستند می‌توانید در منزل آن‌ها را با بسته مخصوص خشکشویی تمیز کنید. تمیز کردن لباس‌های زمستانی قبل از انبارکردن آن‌ها اهمیت زیادی دارد چون اگر لباس‌ها را تمیز نکنید و انبار کنید باعث می‌شود بوی ناشی از عرق و چربی بدن روی آن باقی مانده و لباس‌ها بو بگیرند و این بو هرگز از بین نرود. علاوه بر آن احتمال بیدزدگی لباس‌ها نیز بسیار بیشتر می‌شود. اگر لکه‌ای هم روی لباس وجود داشته باشد با مرور زمان دیگر شانسی برای پاک کردن آن لکه نخواهید داشت.

انبارکردن بافتنی‌ها

لباس‌های زمستانی به ویژه لباس‌های بافتنی از الیاف طبیعی نیاز به گردش هوا و تهویه دارند. وقتی لباس‌ها به هم فشرده شوند ممکن است رطوبت در میان الیاف آن باقی بماند و باعث تغییر رنگ و قارچ زدن لباس و یا بوگرفتن آن شود. به همین دلیل استفاده از کاورهای پلاستیکی برای نگهداری از لباس‌های زمستانی به خصوص بافتنی‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و کاورهای پارچه‌ای که تهویه مناسبی دارند مثل روبالشی و یا چیزهای شبیه آن انتخاب بهتری هستند. موقع انبارکردن این لباس‌ها را به ترتیب وزن بچینید و لباس‌های سنگین‌تر را در پایین و لباس‌های سبک‌تر را روی آن قرار دهید.

آویزان کردن لباس‌های باارزش

اگر در کمد لباس خود جای کافی دارید توصیه می‌شود که همه لباس‌ها (به جز بافتنی‌ها) را در چوب لباسی باکیفیت قرار داده و مثل کت و شلوار و لباس مجلسی در کاور قابل تهویه قرار داده و آویزان کنید اما اگر چنین فضایی در اختیار ندارید می‌توانید لباس‌ها را یکی یکی تا کرده و میان آن‌ها یک لایه حوله کاغذی قرار دهید و داخل کاور پارچه‌ای و در قفسه بگذارید. باز هم توصیه می‌کنیم که هیچ لباسی را در کاور خشکشویی نگهداری نکنید چون مواد شیمیایی و رطوبت موجود در آن باعث تغییر رنگ پارچه می‌شود.

نگهداری از لباس‌های زمستانی و انبارکردن آن‌ها در فصل گرما

پیدا کردن محلی مناسب برای نگهداری از لباس‌های زمستانی

محل مناسب برای نگهداری از لباس‌های زمستانی جایی است که خشک و خنک و تاریک باشد و تهویه مناسب داشته باشد. زیر تخت و یا انباری و خرپشته محل مناسبی برای این کار است به شرطی که داخل کاورهای نگهداری لباس از پاکت‌های کوچک ژلی بوگیر و رطوبت گیر قرار دهید و آن‌ها را با فاصله نسبت به سطح زمین قرار دهید. توجه کنید که محل انبار لباس‌ها گرم نباشد چون دمای زیاد باعث پوسیدگی الیاف لباس می‌شود.

جلوگیری از بیدزدگی

در گذشته برای از بین بردن بید لباس‌ها از نفتالین استفاده می‌شد که ماده‌ای سمی و خطرناک برای محیط است. امروزه برای جلوگیری از بیدزدگی لباس‌های زمستانی می‌توانید از چوب سدر استفاده کنید. تکه‌های چوب سدر را داخل کاور به نحوی قرار دهید که با پارچه در تماس نباشد چون آن را لک می‌کند. این چوب همه انواع حشرات و انگل‌ها را از پارچه و لباس شما دور می‌کند اما بویی قوی دارد که برای جبران آن می‌توانید از خوشبوکننده مناسب داخل کاور لباس استفاده کنید.

نگهداری از لباس‌های زمستانی و انبارکردن آن‌ها در فصل گرما

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد، شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. اگر پیشنهاد یا انتقادی دارید در قسمت نظرات بیان کرده و ما را در جهت بهبود مطالب مجله یاری کنید.

منبع: Real Simple (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)