هر کاری اصول و قواعد خاص خود را دارد و شیک پوشی آقایان از این امر مستثنی نبوده و نیست. خوشبختانه اصول و قواعد شیک پوشی آقایان قوانین مشخص و محدودی دارد و با کمی تمرین و تکرار می‌توان به آن‌ها مسلط شد. فراموش نکنید که شیک پوش‌ها در اجتماع چند قدم از بقیه جلوتر هستند و فاصله کمتری با موفقیت در شغل و روابط دارند بنابراین یادگیری این اصول و قواعد و رعایت آن‌ها قطعا ارزش صرف وقت و هزینه را دارد. در مقالات قبلی مجله قرمز نکات و قواعدی را برای شیکپوشی مردانه بیان کردیم و در ادامه موضوع در این مقاله نیز نکاتی مهمی را برای شیک پوشی آقایان بیان خواهیم کرد که با رعایت آن‌ها می‌توانید استایل سطح بالاتری داشته باشی و بر جذابیت خود بیفزایید.

حداقل یک دست کت و شلوار تیره نیمه رسمی داشته باشید

شما در کنار کت و شلوار رسمی مهمانی خود به یک دست کت و شلوار بیزنسی هم نیاز دارید که بهتر است از رنگ تیره مثل خاکستری یا سرمه‌ای انتخاب شود. اگر بودجه کافی دارید می‌توانید یک دست کت و شلوار دیگر هم در رنگ روشن‌تر تهیه کنید تا تیپ‌هایی متنوع‌تر و هماهنگ‌تر برای خودتان بسازید.

طرح‌ها را بر اساس اندام خود انتخاب کنید

طرح‌های لباس انواع مختلفی دارند، شما باید خواص این طرح‌ها را بیاموزید و از هر طرحی برای منظور خاصی استفاده کنید. مثلا اگر می‌خواهید بالاتنه خود را لاغرتر نشان دهید بهتر است از طرح راه راه عمودی استفاده کنید و یا اگر می‌خواهید شانه‌ها را عریض‌تر نشان دهید از طرح چهارخانه با رنگ روشن کمک بگیرید.

کتتان را با اتوی پرسی اتو کنید

داشتن لباس‌های مرتب و اتو شده در شیک پوشی اهمیت زیادی دارد اما اتو کردن برخی لباس‌ها از جمله کت مردانه با اتوی مردانه کار ساده‌ای نیست. برای اتو کردن کت بهتر است آن را به اتوشویی بدهید و یا برای خرید یک اتو پرس مناسب سرمایه گذاری کرده و همیشه کت خود را با آن اتو بزنید.

نکات کلیدی برای شیک پوشی آقایان

بین فلزات طلایی و نقره‌ای یکی را انتخاب کنید

فلزات بخش مهمی از استایل مردانه هستند که در سگک کمربند، بند ساعت و قسمت‌های خاصی از کت و کیف و کفش یافت می‌شوند. اگر می‌خواهید تیپی یکدست و هماهنگ داشته باشید سعی کنید این قسمت‌های فلزی را با هم هماهنگ کرده و ترجیحا از فلزات طلایی و نقره‌ای در کنار هم استفاده نکنید.

کراوات و پوشت شما لزوما نباید ست باشند

یکی از اشتباهات رایجی که در مد مردانه وجود دارد این است که تصور می‌شود کراوات و پوشت باید دقیقا با هم ست باشند. کراوات و پوشت می‌توانند رنگ و طرحی نزدیک به هم داشته باشند اما نباید دقیقا ست و هم رنگ باشند، پوست بهتر است رنگی متضاد با کت یا پیراهن داشته باشد و کراوات هم باید هماهنگ با کل استایل انتخاب شود.

گاهی سادگی برای شیک پوشی آقایان ضروری است

انتخاب لباس‌های ساده، با کمترین تنوع رنگ و ترجیحا بدون طرح یکی از اصول مهم در شیک پوشی آقایان است یعنی شما هرگز با یک پیراهن ساده سفید، یک کت و شلوار مشکی همرنگ ساده و بدون استفاده از لباس‌ها و اکسسوری های رنگارنگ و پر از طرح و نقش دچار اشتباه مد نمی‌شوید.

نکات کلیدی برای شیک پوشی آقایان

اما گاهی هم ساده نبودن بهتر است

هرچند سادگی بهترین و بی‌خطرترین راه برای جلوگیری از خطای مد است اما شما نباید در ورطه تکرار بیفتید و همیشه استایلی کسل کننده برای خودتان انتخاب کنید. رنگ‌ها و طرح‌ها ابزارهایی برای زیباتر کردن تیپ شما هستند که باید در مواقع مناسب مورد استفاده قرار گیرند و شما را از ورطه تکرار و تیپ‌های کسل کننده خارج کنند.

بالاتنه و پایین تنه را متعادل نگه دارید

تعادل در همه قسمت‌های استایل ضروری است اما اگر به شیک پوشی مردانه پایبند هستید باید تعادل را بین بالاتنه و پایین تنه حفظ کنید یعنی اگر در بالاتنه لباس‌های ظریف و تنگ پوشیده‌اید نباید در بالاتنه از لباس‌های حجیم و اورسایز استفاده کنید. مثلا اگر یک پولیور بافتنی بزرگ پوشیده‌اید نباید آن را با یک شلوار پشم ظریف همراه کنید.

رنگ‌ها را بر اساس فصل انتخاب کنید

راه‌های مختلفی برای انتخاب رنگ لباس وجود دارد اما انتخاب رنگ برای لباس‌های مردانه بهتر است بر اساس فصل و شرایط آب و هوایی انتخاب شود، کارشناسان توصیه می‌کنند رنگ‌های تیره و خنثی مثل مشکی و خاکستری و قهوه‌ای را در فصل‌های سرد و رنگ‌های روشن مثل سفید و آبی و صورتی و … را در فصل‌های بهار و تابستان استفاده کنید.

نکات کلیدی برای شیک پوشی آقایان

بین چرم مشکی و قهوه‌ای یکی را انتخاب کنید

چرم در لباس‌ها و اکسسوری‌های مردانه جایگاه خاصی دارد و آن را ارتقاء می‌دهد اما اگر شما قصد دارید از چرم در استایل خود استفاده کنید آن را به یک رنگ محدود کنید و از دو رنگ چرم کنار هم استفاده نکنید. به خصوص چرم مشکی و قهوه‌ای که در کنار یکدیگر ترکیب جالبی به وجود نمی‌آورند.

در زمستان روی کت و شلوار خود یک اورکت پشم بلند بپوشید

اگر در فصل زمستان کت و شلوار می‌پوشید حتما روی آن از یک پالتو یا اورکت پشم بلند استفاده کنید. هر نوع کاپشن یا پوشش رویی دیگری که با آن قسمت پایین کت شما مشخص باشد با اصول شیک پوشی مغایرت دارد و چنین استایل وو ترکیبی نامناسب و نامرتب به نظر خواهد رسید.

خود را درگیر قوانین محدود برای شیک پوشی آقایان نکنید

اصول شیک پوشی آقایان قوانین سفت و سختی دارد که ضرورتی برای رعایت همه آن‌ها وجود ندارد. مثلا گفته می‌شود در فصل پاییز و زمستان نباید شلوار سفید بپوشید و یا کفش و کمربند شما حتما باید ست باشد. گاهی شکستن همین قوانین باعث بروز خلاقیت شما شده و زیبایی‌هایی به وجود می‌آورد که قبلا تجربه نکرده‌اید.

همیشه رسمی‌تر از حد انتظار لباس بپوشید

هیچ اشکالی ندارد اگر شما شیک پوش‌ترین فرد یک مهمانی یا مجلس باشید و رسمی‌ترین لباس ممکن را بپوشید. اما اگر برعکس این حالت اتفاق بیفتد یعنی تیپ شما از حدی که برای آن مهمانی و مجلس مشخص شده‌است کمتر رسمی باشد دچار اشتباه مد شده اید بنابراین همیشه احتیاط را در نظر بگیرید و کمی رسمی‌تر باشید.

ترندها را جدی نگیرید

ترندها و مدل‌های جدید لباس برای هر سال و هر فصل تنها راهی برای تشویق مردم به خرج کردن پول بیشتر و زنده نگه داشتن برندهای فست فشن است. ترندها در شیک پوشی آقایان جایی ندارند و یک آقای شیک پوش هرگز به ترندها و مدل‌ها جدید فصل توجه نمی‌کند و همیشه لباس‌های کلاسیک را به لباس‌های مد روز ترجیح می‌دهد.

لوگوی برند لباس شما نباید مشخص باشد

یک آقای شیک پوش همان طور که به ترندها توجهی ندارد برند لباس‌ها را هم نادیده می‌گیرد و هرگز سعی نمی‌کند مارک دار پوشیدن خود را به رخ دیگران بکشد. بنابراین حتی اگر لباس‌های برندهای معروف را هم می‌پوشید باید سعی کنید مارک و لوگوی آن‌ها را حدف و جدا کنید چون دیده شدن این لوگوها با اصول شیکپوشی مغایر است.

نکات کلیدی برای شیک پوشی آقایان

از پوست خود درست مراقبت کنید

جذابیت مردانه تنها مربوط به لباس‌ها شما نیست. شما باید از پوست خود مراقبت کنید تا جوانی و شادابی آن از دست نرود، استفاده از ضدآفتاب، کرم مرطوب کننده و برخی دیگر از محصولات مراقبت پوست برای آقایان هم ضروری است. ابتدا مشکل پوست خود را بشناسید و بر اساس نیاز خود و ترجیحا تجویز پزشک محصول مناسب را تهیه و استفاده کنید.

اکسسوری‌های خاص برای شیک پوشی آقایان ضروری هستند

اکسسوری‌های مردانه شامل دستمال گردن، کلا، جواهرات مردانه، کمربند و دیگر اکسسوری‌ها اگر از رنگ‌های جالب و طرح‌های خاص و متفاوت انتخاب شوند جلوه زیبایی به استایل شما می‌دهند. مثلا اگر استایل شما ساده و تکراری به نظر می‌رسد می‌توانید با اضافه کردن یک دستبند یا دستمال گردن زیبایی آن را چند برابر کنید.

عینک آفتابی یک بخش مهم از استایل شما است

وقتی شما عینک آفتابی را به چشمان خود می‌گذاریدد این عینک به بخشی از لباس‌ها و استایل شما تبدیل شده و آن را چندین مرتبه ارتقا می‌دهد. اگر می‌خواهید عینک شما همیشه با تیپ شما هماهنگ باشد چند عینک در چند مدل و استایل مختلف تهیه کنید و بسته به شرایط و نیاز خود از یکی از آن‌ها استفاده کنید.

به جز حالت نشسته، همیشه دکمه کت خود را ببندید

کت‌های مردانه معمولا یک، دو یا سه دکمه دارند که این دکمه‌ها برای بسته شدن طراحی شده‌اند پس اگر می‌خواهید شیک پوش باشید باید دکمه وسط (در حال سه دکمه) و دکمه بالا (در حالت دو دکمه) را همیشه بسته نگه دارید مگر زمانی که بخواهید بنشینید. در تصویر زیر می‌توانید راهنمای کامل بستن دکمه کت را مشاهده کنید.

نکات کلیدی برای شیک پوشی آقایان

زیبایی استایل شما از زیبایی لباس‌ها نشات می‌گیرند

شما هر چقدر هم که برای هماهنگی استایل خود تلاش کرده باشید و اصول شیک پوشی آقایان را رعایت کرده باشید اگر لباس‌هایی زیبا و گران قیمت انتخاب نکرده باشید زحمت شما به هدر رفته است. با لباس‌هایی ارزان و بی کیفیت نمی‌توان انتظار ساختن استایلی جذاب و سطح بالا را داشت بنابراین بهتر است خساست را کنار بگذارید و برای خرید لباس‌های باارزش اما به تعداد کم سرمایه گذاری کنید. مطمئن باشید سرمایه شما در درازمدت به جیب شما باز خواهد گشت.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Art of Manliness (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)