جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
اثرات کاهش مصرف نوشیدنی‌های رژیمی

نوشیدنی‌های رژیمی و ۸ اتفاق که وقتی نوشیدن آنها را متوقف می‌کنید رخ می‌دهد

نوشیدنی‌های رژیمی از مواردی هستند که به‌جز فوایدی که گاها برای مصرف آن ذکر می‌شود، دلایل زیادی هم برای ترک مصرف آن وجود دارد. شما تصمیم گرفته‌اید که مصرف نوشیدنی‌های رژیمی را رها کنید این ایده خوبی است! شاید شما اهدافی از قبیل کاهش وزن خود را هدف قرار داده‌اید را نمی‌توانید پوشش دهید و یا معده شما نمی‌تواند این لیست طولانی از مواد تشکیل‌دهنده آن را تحمل کند. یا شاید چندین بار شنیده باشید که مصرف این نوشیدنی‌ها برای شما خوب نیست. به هر دلیلی، حذف نوشابه‌های رژیمی از رژیم غذایی شما، سلامت شمارا از سر تا به پا بهبود می‌بخشد. تحقیقات در مورد این نوشیدنی‌ها هنوز در مراحل ابتدایی است، اما برای شناسایی آنچه شما می‌توانید انجام دهید (مثلاً از چای یخ‌زده غیر شیرین به‌جای این نوشیدنی‌ها استفاده کنید)، کافی است.

 با حذف  نوشیدنی‌های رژیمی میگرن شما ناپدید شده و تمرکز شما افزایش پیدا می‌کند

به نظر می‌رسد سردردهایی که از مصرف نوشیدنی‌های رژیمی نشات می‌گیرد را انتظار نداشته باشید. به دلیل این‌که مواد شیمیایی که آسپارتام شیرین‌کننده مصنوعی را تشکیل می‌دهند ممکن است مواد شیمیایی مغزی، سیگنال‌های عصبی و سیستم پاداش مغز را که منجر به سردرد، اضطراب و بی‌خوابی می‌شود را تغییر دهد. در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ بر روی حیوانات انجام‌ گرفت نشان داده شد که موش‌هایی که نوشیدنی رژیمی به آن‌ها داده می‌شد، حاوی سلول‌های آسیب‌دیده و سرطان‌های عصبی در مخچه (بخشی از مغز مسئول مهارت‌های حرکتی است) بودند.

کاهش نوشیدنی‌های رژیمی و بهتر شدن میگرن

جوانه‌های چشایی حساس‌تر می‌شوند

این تخیل شما نیست: بدون مصرف نوشیدنی‌های رژیمی شما ممکن است متوجه شوید که غذا دارای طعم بیشتری است. این امر برای شما در هنگام غذا خوردن لذت‌بخش‌تر است. این به این دلیل است که شیرین‌کننده‌های مصنوعی در رژیم غذایی شما شیرین است که همین امر جوانه‌های چشایی شمارا خنثی می‌کنند. آسپارتام ۲۰۰۰۰ بار شیرین‌تر از شکر است. درواقع، اسکن مغز نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های رژیمی گیرنده‌های طعم شیرین را در مغز فعال می‌کند. هیثر بین بریج، از مرکز کنترل وزن مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا می‌گوید: “ما اغلب می‌بینیم که بیماران انتخاب می‌کنند که گزینه‌های میان وعده را تغییر دهند. “به‌جای نیاز به غذاهای شاداب و یا چیزی واقعاً شور مانند چوب‌شور و چیپس، آن‌ها یک سیب و یک‌تکه پنیر را انتخاب می‌کنند و هنگامی‌که مجدداً نوشیدنی‌های رژیمی می‌خورند، آن به طرز غیرقابل‌تحملی شیرین می‌یابند.”

وزن شما راه درستی را در پیش می‌گیرد

درحالی‌که ممکن است از مصرف نوشیدنی‌های رژیمی برای کمک به کاهش وزن بهره بگیرید، ترک آن ممکن است در حقیقت این ترفند را به نحو بهتری برای شما انجام دهد. یک مطالعه که اخیراً در طی ۹ سال انجام شد در آن به این نتیجه رسیدند که، افراد مسن‌تر که این نوشیدنی‌ها را مصرف کردند همچنان دارای مقادیر زیادی چربی شکمی بودند. مطالعات انجام‌شده بر اساس این‌گونه تحقیقات این امر را گوشزد می‌کند که مصرف هرروزه از این نوشیدنی‌ها وزن افراد را افزایش می‌دهد و شانس آن‌ها را برای چاقی در دهه آینده ۶۵٪ افزایش می‌دهد و یک مطالعه منتشرشده در مورد دیابت دراین‌باره می‌گوید که مصرف این نوشیدنی‌ها به‌صورت روزانه با افزایش سندرم متابولیک چاقی، فشارخون بالا، تری گلیسیرید بالا که منجر به بیماری قلبی و دیابت می‌شود، همراه است.

استخوان‌ها تقویت می‌شوند

کاهش مصرف نوشیدنی‌های رژیمی ممکن است بهترین راه برای بهبود قدرت استخوان شما و کاهش خطر شکستگی باشد. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ انجام گرفت، نشان داد که هر بار مصرف روزانه این نوشیدنی‌ها احتمال شکستگی بر روی استخوان ران را در زنان یائسه افزایش می‌دهد و مطالعه دیگر نشان داد که خانم‌های مسن که کولا می‌خورند، تراکم معدنی استخوان آن‌ها پایین‌تر بود. اذهان هنوز به دنبال این نکته هستند که چرا نوشیدنی‌های رژیمی این اثر را دارد، اما علم به‌وضوح نشان می‌دهد که عادت به مصرف این نوشیدنی‌ها به‌صورت روزانه، استخوان‌های شمارا ضعیف می‌کند.

نگرش شما نسبت به غذا تغییر می‌کند

ازآنجاکه این نوشیدنی‌ها کالری ندارند، افرادی که به آن‌ها نوشیدن می‌دهند، اغلب احساس می‌کنند که در بعضی‌اوقات می‌توانند در مصرف آن یا غذای به همراه آن افراط کنند. اغلب مشاهده می‌شود که عادت به نوشیدن این نوشیدن‌های رژیمی باعث می‌شود که فرد غذایی را انتخاب می‌کند که غذایی فقیر مانند برگر و سیب‌زمینی سرخ‌شده، یک کیک یا سیب‌زمینی باشد؛ زیرا اغلب افراد فکر می‌کنند که می‌توانند این کالری اضافی را مصرف کنند. علاوه بر این، مصرف این نوشیدنی‌ها اغلب همراه با غذاهای ناسالم است. بین بریج دراین‌باره می‌گوید: “گاهی اوقات این گزینه‌های ضعیف عادت‌های بدی را ایجاد می‌کنند. شما ملزم به مصرف نوشابه با چیپس، سیب‌زمینی سرخ‌شده یا مواد شیرین می‌شوید. وقتی این نوشیدنی‌ها را مصرف نکنید کم‌کم عادت شما در مصرف این غذاها نیز کمرنگ شده و از بین می‌رود”.

تاثیرکاهش مصرف نوشیدنی‌های رژیمی

مصرف نوشیدنی‌های الکلی توسط شما کمتر می‌شود

این‌یک واقعیت است: نوشیدنی رژیم غذایی باعث اعتیاد سریع‌تر شما به نوشیدنی‌های الکلی می‌شود. طبق یک مطالعه استرالیایی در مجله آمریکایی پزشکی، هنگامی‌که شما با این نوشیدنی‌ها را با الکل مخلوط می‌کنید، معده شما سریع‌تر از حد طبیعی آن را مصرف می‌کند، به‌طوری‌که باعث افزایش شدید غلظت الکل خون می‌شود و هنگامی‌که شما کافئین را اضافه می‌کنید، باید مراقب باشید. مطالعه دیگری که در مجله Alcoholism: Clinical and Experimental Research منتشر شد، نشان داد که مصرف‌کنندگانی که مخلوط نوشیدنی‌ها را با رژیم غذایی کولا مخلوط کرده بودند، خیلی راحت و اغلب در معرض مسمومیت قرار می‌گرفتند.

ریسک ذخیره‌سازی چربی و  ابتلای به بیماری دیابت کاهش می‌یابد

هورمون‌های ما ممکن است پارادوکس بزرگی را که چرا مردم وزنشان وقتی نوشیدنی‌های رژیمی را به رژیم غذایی اضافه می‌کنند، دچار افزایش می‌شود را توضیح دهند. مطالعه‌ای که در مورد مراقبت از دیابت انجام شد نشان داد که نوشیدن دوسوم از یک نوشابه رژیمی قبل از غذا مانع از تحریک پانکراس می‌شود تا مقدار زیادی از هورمون انسولین را آزاد کند. هنگامی‌که پانکراس از ترشح انسولین برای کنترل سطح قند خون جلوگیری می‌کند، دیابت روی دیگر خود را عیان می‌کند. در یک مطالعه که اخیراً در ژاپن انجام شد نشان داده شد که مردان میان‌سالی که روزانه ۱ باریا بیشتر از آن از این نوشیدنی‌ها مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ در طی یک دوره ۷ ساله قرار دارند.

عملکرد کلیه‌های شما بهبود می‌یابد

اکنون‌که بدن شما دیگر نیازی به تشخیص مواد نامطلوب در نوشیدنی‌های رژیمی شما ندارد، کلیه شما می‌تواند به پاکًَ کردن سموم، تثبیت فشارخون و جذب مواد معدنی کمک کند. یک مطالعه به بررسی داده‌هایی که در طول ۱۱ سال در مطالعات مختلف گردآوری‌شده بودند پرداخت، اشاره کرد که زنان که روزانه ۲ بار یا بیشتر از نوشیدنی‌های رژیمی مصرف می‌کنند دو برابر شانس در ابتلای به کاهش عملکرد کلیه و بیماری‌های متعاقب آن دارند.

منبع: prevention.com
این مقاله توسط JORDAN DAVIDSON به رشته تحریر درآمده و توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه و تالیف شده است.

دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
219
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
110
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
233
بستن منافذ پوست صورت
بستن منافذ پوست صورت با ۹ ماسک خانگی عالی و زیبا کننده و بدون مواد سمی
453
ترفندهای ساده و سریع آرایش خط چشم که کمتر کسی آن‌ها را می‌داند
ترفندهای ساده و سریع آرایش خط چشم که کمتر کسی آن‌ها را می‌داند
933
همه نکات و ترفندهایی که باید درباره مراقبت از موهای فر بدانید
همه نکات و ترفندهایی که باید درباره مراقبت از موهای فر بدانید
256

مقالات سلامت

علائم کمبود ویتامین D
علائم کمبود ویتامین D با ۹ علامت هشدار دهنده که باید به آنها توجه کرد
58
ناشتا بودن قبل از آزمایش خون
ناشتا بودن قبل از آزمایش خون و آمادگی قبل از آن؛ انواع آزمایشها و مواد ممنوعه و ترفندها
63
افزایش هموگلوبین
افزایش هموگلوبین خون با مصرف مکملها و تغییر در رژیم غذایی چگونه امکان پذیر است؟
73
بسته شدن مجرای اشکی
بسته شدن مجرای اشکی در کودکان به چه علت رخ می‌دهد و چگونه درمان می‌شود؟
98
ورم پس از زایمان
ورم پس از زایمان را با درمانهای طبیعی و خانگی رفع کنید
78
دندانهای حساس
دندانهای حساس خود را با رعایت این ۸ قانون بهبود داده و درد آنها را کاهش دهید
140

مقالات آشپزی

نان موزی ساده
ساده ترین روش برای تهیه نان موزی عالی و با چندین و چند گزینه تغییر در دستورالعمل
95
کوفته کلم
طرز تهیه کوفته کلم با سس مخصوص جایگزین دلمه کلم برای افرادی که وقت ندارند
119
نان پیتا با خمیر ترش
نان پیتا با خمیر ترش یک نان عالی برای ساندویچ و انواع غذاهای خانگی
198
سالاد پاستا رنگی
سالاد پاستا رنگی با سبزیجات تابستانی و سس ایتالیایی
386
شربت لیموناد
طرز تهیه شربت لیموناد خانگی در چند مرحله ساده و با ترفندی جدید
1,351
کباب استیک
کباب استیک با سس چیمیچوری و سبزیجات رنگی
778

مقالات تغذیه

غذاهای ضد التهاب
غذاهای ضد التهاب با ۱۵ نوع مختلف که دردهای شما را کاهش می‌دهند
137
غذاهای کاهش دهنده قند خون
غذاهای کاهش دهنده قند خون با ۱۳ نوع متنوع که قند خون را بالا نمی برند
287
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن با ۱۳ نمونه متنوع و کارآمد
423
تمشک سیاه
فواید تمشک سیاه برای بدن با معرفی ۶ فایده برای سلامتی انسان
564
سالمترین سبزیجات
سالمترین سبزیجات چه هستند و چه خواصی دارند؟
399
ویتامین بیوتین
بیوتین یا ویتامین B7 چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
551