ابزارهایی که با آن‌ها آرایش خود را انجام می‌دهیم پس از مدتی چربی پوست و مواد آرایشی را جذب خود کرده و به پوست انتقال می‌دهند به همین دلیل نظافت ابزارهای آرایشی اهمیت زیادی دارد. اگر ابزارهای آرایشی را به موقع تمیز نکنید در حقیقت باکتری‌ها و آلودگی‌ها را به پوست صورت شما انتقال می‌دهند و ممکن است باعث عفونت پوستی و ایجاد آکنه و لک و عوارض دیگری شوند. بنابراین ضروری است که نظافت ابزارهای آرایشی را رعایت کنید و آن‌ها را مرتب بشویید. در این مقاله درباره اهمیت نظافت ابزارهای آرایشی و روش صحیح انجام آن‌ها مطالبی بیان خواهیم نمود.

ابزارهای آرایشی را با چه ماده‌ای و چند وقت یکبار بشوییم؟

برخی کارشناسان استفاده از شامپو را برای شستشوی ابزارهای آرایشی توصیه می‌کنند اما می‌توان از پاک کننده‌های غیرصابونی و پاک کننده پوست هم برای این کار استفاده کرد اما بهترین ماده برای نظافت ابزارهای آرایشی شامپو بچه و روغن چای ضدباکتری است چون بیشترین تمیزی را ایجاد کرده و کمترین آسیب را به ابزارهای آرایشی شما وارد می‌کند. برس‌ها و اسفنج‌هایی که برای زدن کرم پودر و فونداسیون و کانسیلر استفاده می‌کنید هر هفته بشویید اما برس‌هایی که برای آرایش چشم استفاده می‌شوند بهتر است ماهی دوبار بشویید. اما اگر هر روز از این ابزارها استفاده می‌کنید بهتر است دفعات شستشو را بیشتر کنید. کارشناسان توصیه می‌کنند برس‌هایی که از موی طبیعی درست شده‌اند هر هفته یکبار و برس‌های موی مصنوعی را هفته‌ای دوبار بشویید. در هر صورت انتخاب با شماست اما نباید این شستشو از ماهی یکبار کمتر شود.

برای نظافت ابزارهای آرایشی از شامپو بچه استفاده کنید

روش شستشوی برس‌های آرایشی

کمی روغن روی یک دستمال کاغذی بریزید: این مرحله را برای برس‌هایی انجام دهید که آغشته به کرم و محصولات مایع هستند و برای برس‌هایی که فقط برای محصولات پودری به کار برده‌اید انجام این مرحله ضرورتی ندارد. در هر حال برای انجام این مرحله یک دستکال کاغذی ضخیم را چند لایه کنید و کمی روغن زیتون یا روغن چای را روی آن بریزید و با این دستمال برس را تمیز کنید. برس را روی دستمال فشار دهید و بچرخانید تا به همه قسمت‌های آن برسد و آلودگی‌ها از آن جدا شود. در مورد اسفنج نیز همین کار را انجام دهید.

برس را زیر شیر آب گرم بگیرید: شیر آب گرم را باز کنید و موهای برس را زیر آن بگیرید. مطمئن شوید که موهای برس به سمت پایین باشد تا قسمتی که موها را به دسته برس متصل می‌کند خیس نشود چون این بخش از فلز است و ممکن است پوسیده شود و یا چسب آن خراب شود. با انجام این کار بخش زیادی از مواد آرایشی قدیمی از آن جدا خواهد شد. در مورد اسفنج آرایشی آن را کاملا زیر آب خیس کنید.

کمی شامپوی بچه روی کف دست خود بریزید: چند قطره شامپو برای شستشوی چند برس کافی است.

موهای برس را در کف دست خود بچرخانید: برس را عمود بر کف دست خود بگیرید و فشار دهید و همزمان بچرخانید تا شامپو به ساقه موهای برس هم برسد و کاملا تمیز شود. خواهید دید که شامپو در کف دست شما به ماده آرایشی آلوده خواهد شد. برای شستن اسفنج یک قطره شامپو را روی آن بریزید و بسابید تا تمیز شود.

نظافت ابزارهای آرایشی

برس را آبکشی کنید: حال نوبت آبکشی است، برس را زیر آب گرم بگیرید و با انگشتان خود شامپو را از میان موهای آن خارج کنید، همچنان سعی کنید قسمت فلزی برس خیس نشود، این کار را ادامه دهید تا آب تمیز از برس خارج شود. اسفنج را زیر آب فشار دهید تا همه کف و مواد آرایشی آن خارج شود.

به موهای برس شکل دهید و اجازه دهید خشک شود: شیر آب را ببندید و با دستان خود موهای برس را فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. برس را بتکانید و با دستان خود موهای آن را جدا کنید تا پس از خشک شدن به هم نچسبند. حتی الامکان سعی کنید فرم قبلی موهای برس را به آن بازگردانید. سپس آن را روی یک سطح صاف به صورت افقی بگذارید تا خشک شود. اسفنج را زیر وسط یک حوله تمیز بفشارید تا همه آب آن خارج شود سپس روی یک سطح تمیز و در جریان هوا قرار دهید تا کاملا خشک و قابل استفاده شود.

رعایت نظافت ابزارهای آرایشی و افزایش عمر آن‌ها

برس‌ها را سربالا قرار ندهید: موقع خشک کردن برس‌ها آن‌ها را سربالا قرار ندهید چون آب به ریشه موهای برس نفوذ کرده و باعث پوسیدگی و جدا شدن موهای آن خواهد شد.

برای خشک کردن آن از سشوار یا اتومو استفاده نکنید: برای خشک کردن برس‌های آرایشی آن‌ها را سشوار نکنید و از اتومو استفاده نکنید چون این کار الیاف برس را حتی اگر طبیعی باشند خراب خواهد کرد چون این موها نسبت به موی انسان حساس‌تر و شکننده‌تر هستند و نباید حرارت زیادی ببینند. همچنین موقع خشک کردن آن‌ها را در جایی قرار دهید که تهویه کافی داشته باشد و در رطوبت زیاد قرار نگیرد. مثلا جایی مثل حمام مکان مناسبی برای قرار دادن برس‌های آرایشی نیست.

برسهای آرایشی خود را درست نگهداری کنید: برس‌های خود را زمانی که خشک هستند سربالا داخل یک ظرف مناسب بگذارید و یا به طور افقی روی یک سطح تمیز قرار دهید. هیچ وقت برس‌های خود را سرپایین قرار ندهید چون این کار باعث آسیب به موهای برس خواهد شد.

گاهی آن‌ها را گندزدایی کنید: برای نظافت ابزارهای آرایشی لازم است پس از شستشو یا هرچند وقت یکبار بین چند شستشو باکتری‌هایی را که ممکن است با شستشو از بین نرفته باشد از بین ببرید. این کار را به سادگی می‌توانید با سرکه انجام دهید. در قسمت آب را با یک قسمت سرکه داخل یک ظرف مخلوط کنید و برس خشک خود را داخل این محلول بشویید به طوری که موها هبه کف ظرف برسد. سپس آن را آبکشی کرده و خشک کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)