در این مقاله ی کوتاه، به بررسی گشترش ربات ها در حمل و نقل و انبارداری در سال جدید می‌پردازیم. چگونگی کارکرد ربات ها و شرکت هایی که در این زمینه فعال هستند، مورد بررسی اجمالی قرار می‌گیرد و در پایان، مزیت های استفاده از ربات ها در حمل و نقل و انبارداری بیان می‌گردد. 

آمازون، پیشرو در استفاده از ربات ها در انبارداری

از زمانی که شرکت آمازون، سیستم رباتیک کیوا (Kiva Systems) را در سال ۲۰۱۲ خریداری کرد، بهبود زیادی در سیستم انبارداری این شرکت ایجاد شد. Kiva Systems نام یک شرکت است که در زمینه ی ساخت ربات فعالیت داشت و آمازون آن را در سال ۲۰۱۲ خرید. در حقیقت می‌توان گفت این آمازون بود که باعث گسترش بیشتر ربات ها در انبار های آمریکا شد. خریداری شرکت Kiva توسط آمازون، باعث ایجاد رقابت بین سازندگان ربات و شرکت های باربری گردید. برای مثال، می‌توان به Quiet Logistics اشاره کرد. Quiet Logistics یک شرکت است که در زمینه ی لجستیک یا حمل و نقل و فعالیت های فیزیکی در زنجیره ی تامین، به خصوص برای خرده فروش های اینترنتی فعالیت می‌کند. این شرکت از ربات های شرکت Kiva Systems در فعالیت های خود استفاده می‌نمود. پس از این که آمازون، شرکت کیوا را در سال ۲۰۱۲ خریداری کرد، شرکت Quiet  عده ای از متخصصان و دانش پژوهان را استخدام کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۵ شرکتی به نام Locus Robotics را ایجاد نمود که در زمینه ی رباتیک فعالیت می‌کند. سال گذشته شرکت لوکوس، ربات های انبار خود را که به LocusBot معروفند، معرفی کرد و از آن ابتدا برای تجارت خود استفاده کرد و سپس به سایر شرکت هایی که در زمینه ی حمل و نقل و انبارداری فعالیت دارند (انتقال کالاها از انبار به سمت مراکز مورد نظر)، فروخت. اکنون شرکت لوکوس موقعیت بسیار خوبی پیدا کرده است به طوری که در حال فروختن ربات های خود به شرکت DHL Worldwide Express است که این شرکت بزرگ ترین شرکت حمل و نقل طرف سوم در جهان (third-party logistics) می‌باشد.

چگونگی کار ربات ها در انبارداری و حمل و نقل

شرکتDHL  هم اکنون در حال استفاده از این ربات ها در حمل و نقل (لجستیک) خود می‌باشد. نحوه ی انجام کارهای حمل  نقلی با ربات ها در این شرکت به این صورت است که  نرم افزارهایی که شرکت لوکوس طراحی کرده است، یک ربات را به سمت یک قفسه که کالای مورد نظر در آن قرار دارد، هدایت می‌کند. یک نیروی انسانی که در آن ناحیه وجود دارد، به سمت ربات رفته و کالاهای مورد نظر را برداشته و در ربات قرار می‌دهد. در واقع در این نوع سیستم، ربات اکثر کارهای مربوط به حمل و نقل و انبارداری را انجام می‌دهد و نیروی انسانی مورد نظر فقط در یک محدوده ی خاص حضور دارد و نیازی به وجود افراد در مناطق بسیار زیاد نیست.

استفاده از ربات ها در فعالیت های لجستیکی مدیریت و انبارداری

مدیر اجرایی شرکت لوکوس بیان می‌کند که در ابتدا، سعی بر این بود که جایگزینی کامل نیروی انسانی با ربات ها انجام پذیرد؛ در حال حاضر شاهد همکاری موفقیت آمیز ربات ها با انسان ها هستیم.

شرکت لوکوس تنها شرکتی نیست که در زمینه ی تولید ربات ها به این منظور فعالیت دارد و باعث ایجاد یک نوع رقابت گردیده است؛ آمازون نیز با خرید شرکت ربات سازی کیوا باعث تشدید رقابت بین ربات سازان و شرکت های فعال در زمینه ی حمل و نقل و انبارداری در سراسر آمریکا شده است. این رقابت باعث شده که غول تجارت الکترونیک با سرعت زیادتری بزرگ شود. امروزه شرکت های زیادی در آمریکا در حال فعالیت گسترده در این زمینه هستند و ربات های زیادی را در انبارهای خود جاگذاری کرده اند و بدین وسیله، جابجا شدن نیروی انسانی را تا حد زیادی کاهش داده اند. برای چندین دهه، روال کار به این صورت بوده است که کالاها توسط نیروی انسانی تماما جا به جا می‌شده اند تا به دست خرده فروش برسند. اما اکنون هماهنگی و همکاری بین ربات ها و انسان ها به وجود آمده است و کارها را ساده تر کرده است. این همکاری به اصطلاح collaborative robotics نامیده می‌شود.

در انبار شرکت Quiet Logistics ربات ها باعث کاهش مسافتی که انسان ها قبلا می‌پیمودند، از میانگین ۱۴ مایل در هر روز به کمتر از ۵ مایل در هر روز شده اند! همچنین ربات ها، خود را درست در جلوی قفسه ای که نیاز است نیروی انسانی کالای مورد نظر را برداشته و درون ربات قرار دهد، متوقف می‌نمایند و با این کار، درصد خطای انسانی (گذاشتن کالا در رباتِ نادرست) بسیار کاهش می‌یابد. این موضوع، هم کار را ساده تر می‌کند و هم برای کارمندان جالب است. به طوری که بسیاری از افراد معتقدند کار با ربات ها در حوزه ی حمل و نقل و انبارداری بسیار مفرح است.

ربات ها در انبارداری و فعالیت های فیزیکی به کمک انسان می‌آیند

افزایش ربات ها از طرفی باعث کاهش بعضی فرصت های شغلی برای انسان ها شده است ولی از طرف دیگر، گسترش تجارت الکترونیک باعث به وجود آمدن شغل هایی – مثلا برداشت و بسته بندی کالاهای سفارشی و موارد دیگر- نیز شده است. بر طبق گزارش Forrester، در ۱۰ سال آینده، حدود ۲۵ میلیون شغل در اثر ورود ربات ها و اتوماسیون سازی، از بین می‌روند و در عوض، تکنولوژی های جدید در حدود ۱۵ میلیون شغل ایجاد خواهد کرد.

در نهایت، باید در مزیت استفاده از ربات ها در انبارداری و حمل و نقل اشاره کرد که شرکت های حمل و نقل یا لجستیک، با کمبود منابع انسانی به خصوص در ساعات اوج سفارشات اینترنتی رو به رو هستنند. کاربرد ربات ها به کاهش مشکلات این شرکت ها کمک زیادی کرده است و همچنین کارهای منابع انسانی را از سمت فیزیکی بودن و دشواری، بیشتر به سمت فکری بودن و با بارِ فیزیکی کمتر پیش برده است. افرادی که در قسمت برداشت کالا برای سفارشات مشتری کار می‌کنند، اغلب از تغییرات ناگهانی در میزان سفارشات و در نتیجه کم و زیاد شدن حجم کاری در مواقع مختلف، شکایت دارند. ربات ها به کاهش این نوسانات حجم کاری و پیوسته تر کردن این جریان ها کمک زیادی کرده اند.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز

منبع : digitalcommerce360.com

  • اگر این مطلب مورد علاقه ی شما بود، پیشنهاد می‌شود مقاله ی ربات ها در فروشگاه های اینترنتی را نیز مطالعه کنید.
  • لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت زیر با ما در میان گذارید تا در آینده مطالب بیشتری در این زمینه، توسط تیم مجله قرمز به صورت به روز در اختیار شما قرار گیرد.