ظرف روزهای گذشته جنجالی که طی چندین ماه اخیر پیرامون ناروتوی میمون درگرفته بود بالاخره ختم به خیر شد. جنجالی که به تصویر سلفی شکار شده توسط این میمون مربوط می‌شد و روز به روز جنبه‌های تازه‌ای به خود می‌گرفت. اگر مایل به دانستن ماجرای ناروتوی میمون و عکس سلفی او هستید می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

قضیه از سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شد. زمانی که یک عکاس حرفه‌ای طبیعت به نام دیوید اسلیتر برای ثبت تصاویر تازه و بکر به منطقه‌ی حفاظت شده‌ی Tangkoko Batuangus واقع در جزیره‌ی سولاوسی اندونزی سفر کرد. هنگام حضور در این منطقه‌ی حفاظت شده، دوربین اسلیتر به شکل اتفاقی به دست یک میمون دم کوتاه کاکل‌دار شش ساله به نام ناروتو افتاد. جالب این جا است که ناروتو هنگام بازی با دوربین اسلیتر موفق به ثبت یک تصویر سلفی از خود شد. تصویر جالبی که به سرعت در رسانه‌های گروهی مختلف نظیر تلویزیون، روزنامه‌ها، مجلات و صفحات اینترنتی گوناگون منتشر شد و مورد توجه بسیاری از مردم جهان قرار گرفت. با این حال کمتر کسی تصور می‌کرد که عکس سلفی ناروتوی میمون خیلی زود به موضوعی جنجالی در بحث حقوقی تبدیل شود.

جنجالی که عکس سلفی ناروتوی میمون به راه انداخت

نخستین جنجال‌های درگرفته پیرامون عکس سلفی ناروتوی میمون در سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شد. زمانی که دیوید اسلیتر تصمیم گرفت به دلیل استفاده‌ی بی اجازه‌ از عکس سلفی ناروتوی میمون، آن هم بدون پرداخت حق کپی رایت، از سازمان غیرانتفاعی ویکی‌پدیا و ویکی‌مدیا شکایت کند. با این حال از آن جا که عکس سلفی ناروتوی میمون توسط خود او ثبت شده بود و اسلیتر در ثبت این تصویر نقشی نداشت، ویکی‌مدیا توانست با استناد به قانون کپی رایت امریکا از زیر بار پرداخت حق کپی رایت این تصویر شانه خالی کند. چرا که بر اساس قانون کپی رایت امریکا، حقوق معنوی تصاویر ثبت شده توسط دوربین به عکاس آن تصاویر تعلق می‌گیرد. ناگفته پیدا است که در این مورد خاص عکاس تصویر ناروتوی میمون بود.

پس از آن سازمان شناخته شده‌ی حفظ حقوق جانوران یعنی مردم مسئول در برابر رفتار اخلاقی با حیوانات، موسوم به PETA، تصمیم گرفت با شکایت از دیوید اسلیتر حق و حقوق تصویر سلفی ناروتوی میمون را به خود او باز گرداند. به این ترتیب جنجال عکس سلفی ناروتوی میمون وارد فاز تازه‌ای شد و دیوید اسلیتر که پیش‌تر در نقش مدعی ظاهر شده بود خود در معرض اتهام قرار گرفت. استناد سازمان PETA برای شکایت از اسلیتر استفاده‌ی او از عکس سلفی ناروتوی میمون در کتابی با نام Wildlife Personalities بود. بر این اساس پای ناشر این کتاب یعنی شرکت انتشاراتی Blurb نیز به این دعوای حقوقی باز شد.

سلفی ناروتو

مشخص شدن حق کپی رایت عکس سلفی ناروتوی میمون

در نخستین دادگاهی که برای تعیین تکلیف حق کپی رایت عکس سلفی ناروتوی میمون برگزار شد، قاضی فدرال این دادگاه با بیان این نکته که حیوانات نمی‌توانند مالک چیزی باشند، پرونده را مختومه اعلام کرد. با این حال سازمان PETA به عنوان مدافع اصلی حق و حقوق ناروتوی میمون از ادعای خود کوتاه نیامد و کار به دادگاه تجدید نظر کشیده شد. در شرایطی که ظرف چند روز اخیر همگان در انتظار برگزاری دادگاه تجدید نظر این پرونده بودند، در نهایت خبر رسید که سازمان PETA و دیوید اسلیتر بر سر موضوع حق کپی رایت عکس سلفی ناروتوی میمون به توافق رسیده‌اند و سازمان PETA شکایت خود در این زمینه را پس گرفته است.

بر اساس این توافق دیوید اسلیتر موظف است که از این پس ۲۵ درصد از درآمد به دست آمده از عکس سلفی ناروتوی میمون (و هر تصویر سلفی دیگری که میمون‌ها توسط دوربین او ثبت کنند) را به یک سازمان خیریه اهدا کند. سازمانی که در جهت بهبود زندگی ناروتوی میمون و سایر میمون‌های دم کوتاه کاکل‌دار در اندونزی فعالیت می‌کند. در هر حال اگر سازمان PETA موفق به پیروزی در این پرونده می‌شد، صد در صد از درآمد حاصل شده از این عکس سلفی جنجال ساز به ناروتو و دوستانش می‌رسید. با این حال با توجه به پیچیده بودن این پرونده آن‌ها ترجیح دادند به همان رقم ۲۵ درصد بسنده کنند.

البته سرنوشت موسسه انتشاراتی Blurb در این پرونده محرمانه باقی ماند و مشخص نشد که آیا آن‌ها هم موظف به پرداخت رقمی برای جلب رضایت سازمان PETA شدند یا این که توانستند بدون هیچ هزینه‌ای از این جنجال بیرون بیایند. در هر صورت دعوای حقوقی درگرفته پیرامون عکس سلفی جالب ناروتوی میمون در نهایت ختم به خیر شد.

منبع: سی نت (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.