ظاهر و زیبایی موها کاملا تحت تاثیر رفتاری است که شما با موهای خود دارید. داشتن موهای ضخیم، پرپشت، سالم و زیبا با رشد مناسب و حالتی جذاب به مراقبت‌های روزانه، هفتگی و ماهانه شما از موها دارد و اگر این مراقبت‌ها را جدی نگیرید به تدریج موهای شما نازک‌تر و کدرتر شده و در موارد حاد با ریزش موی شدید مواجه خواهید شد. روش‌های طبیعی برای تقویت موها روش‌هایی موثر و با کمترین عوارض جانبی است که به داشتن موهای ضخیم و پرپشت منجر خواهد شد.

چرب کردن موها

شاید چرب شدن موها به نظر شما اتفاق بدی باشد اما موهای شما برای تقویت و پرپشت شدن به چربی نیاز دارد و باید این چربی‌ها را به طور طبیعی و از طریق منابع طبیعی دریافت کنید تا موهای ضخیم و پرپشتی داشته باشید. روغن‌هایی که برای سلامت و پرپشت شدن مو ضروری هستند عبارتند از:

روغن کنجد: این روغن به طور عمیقی جذب فولیکول‌های موی شده و به بازسازی آن‌ها کمک می‌کند و رشد آن‌ها را افزایش می‌دهد و از افزایش موهای سفید تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. این روغن خاصیت ضدآفتاب دارد و موهای آسیب دیده را تقویت می‌کند. خاصیت ضدباکتری روغن کنجد موها باعث از بین رفتن باکتری‌های مضر از سطح مو شده و همچنین از شاخه شاخه شدن نوک موها یا به اصطلاح ایجاد موخوره پیشگیری می‌کند. این روغن را می‌توانید هفته‌ای یکبار به کف سر و ساقه موها بمالید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

ترکیب روغن آووکادو و روغن زیتون: این ترکیب به ساقه موها نفوذ می‌کند و یک لایه محافظ به روی مو اضافه می‌کند که باعث ضخیم شدن موها می‌شود بدون آن که نیازی به استفاده از شامپوهای حجم دهنده داشته باشید.

روغن نارگیل گرم: این روغن خاصیت ضدباکتری دارد و پروتئین از دست رفته مو را تامین می‌کند، موها را درخشان و براق می‌کند و به آن‌ها حالت می‌دهد و موهای آسیب دیده را ترمیم کرده و از ایجاد موخوره پیشگیری می‌کند.

روغن نارگیل به داشتن موهای ضخیم و پرپشت کمک می کند

مراقبت هفتگی برای داشتن موهای ضخیم و پرپشت

‌شما برای داشتن موهای ضخیم و حجیم به برنامه هفتگی نیاز دارید که این برنامه بر اساس نوع موهای شما متفاوت است:

  • اگر موهای خشک و زبر دارید هفته‌ای یکبار از ماسک عسل و موز استفاده کنید. نصف یک موز را پوره کرده و با دو قاشق عسل مخلوط کنید و این مخلوط را به طور یکنواخت روی موها و کف سر بمالید و ۴۵ تا ۶۰ دقیقه صبر کنید سپس موها را بشویید و از نرمی و لطافتی که این ماسک به موهای شما می‌دهد لذت ببرید.
  • اگر موهای چربی دارید یک تخم مرغ کامل را با پنج قاشق غذاخوری آب لیموی تازه مخلوط کرده و به طور یکنواخت روی موها و کف سر بمالید و ۴۰ دقیقه صبر کنید (اگر موهای بلندی دارید مقدار مواد را بیشتر کنید) سپس موها را بشویید. این ماسک موها را صاف کرده و از ریزش و ایجاد شوره جلوگیری می‌کند. این کار را هر هفته انجام دهید.
  • برای موهای آسیب دیده از ماسک زرده تخم مرغ، عسل و روغن زیتون استفاده کنید. این مواد را به مقدار مساوی با هم خلوط کرده و روی ساقه موها بمالید و سی دقیقه صبر کنید سپس بشویید. این کار را به صورت هفتگی انجام دهید.

 

مراقبت ماهانه برای داشتن موهای ضخیم و پرپشت

حنا یک ماده طبیعی و رنگ گیاهی است که از گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته است و تاثیر آن امروزه ثابت شده است و به صورت بهداشتی و فرآوری شده با استفاده آسان در دسترس است. استفاده از حنا دوبار در ماه به تقویت مو و داشتن موهای ضخیم و پرپشت کمک می‌کند. وقتی موهایتان تمیز و خشک است (فردای روزی که موها را شامپو زده‌اید) بهترین زمان برای استفاده از این ماده است. موها را کاملا شانه کرده و گره‌های آن را باز کنید سپس مخلوط حنا را طبق دستور روی بسته آن آماده کنید (یک یا دو ساعت قبل آن را آماده کنید تا نتیجه بهتری داشته باشید) مخلوط را به طور یکنواخت روی موها بمالید و روی آن یک پوشش پلاستیکی بکشید. استفاده از حنا را به مدت سه ماه ادامه دهید تا فواید آن را ببینید. فواید حنا عبارتند از:

  • صاف کردن موها
  • ایجاد یک لایه محافظ روی مو با رنگی زیبا که امروزه در رنگ‌های متنوعی موجود است و صرفا قرمز نیست.
  • کاهش ریزش مو
  • تقویت موهای آسیب دیده، شکسته و نازک
  • حالت دهی بهتر موها
  • کاهش شوره سر

موهای ضخیم و پرپشت با روش های طبیعی

نکات مهم برای داشتن موهای ضخیم و پرپشت

  • برای جریان بهتر خون در کف سر روزانه دوبار موها را شانه کنید تا موها تقویت شوند . حجم بیشتری پیدا کنند.
  • موها را سفت نبندید و از مدل‌های استفاده کنید که فشار کمتری به ریشه مو وارد کند و باعث ریزش مو نشود.
  • برس کشیدن موهای خیس ریزش مو را افزایش می‌دهد، صبر کنید موها خشک شوند سپس از نوک موها شروع کرده و موها را شانه کنید.
  • موها را هر ماه کوتاه کنید تا تقویت شوند.
  • اگر دچار خارش کف سر شدید از روغن کنجد استفاده کنید و با آن کف سر را ماساژ دهید.
  • از لوسیون‌های ضدگره مو استفاده کنید.
  • پس از چرب کردن موها آن‌ها را از هم جدا کنید چون این روغن‌ها اثر چسبندگی دارند و ممکن است باعث ایجاد گره در مو شوند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)