آیا سه سال زمان برای موفقیت جدیدترین نسخه از کنسول ایکس باکس کافی است؟

کنسول ایکس باکس وان

به نظر می‌رسد که جدیدترین نسخه از کنسول ایکس باکس وان برای آغاز موفقیت خود به دو تا سه سال زمان نیاز دارد. این موضوعی است که سران شرکت مایکروسافت به آن معتقدند. اما آیا جدیدترین نسخه از کنسول ایکس باکس وان خواهد توانست پس از سپری شدن این مدت زمان به موفقیتی که سران شرکت مایکروسافت مدعی آن هستند برسد؟ این موضوعی است که در مطلب امروز مجله قرمز به آن خواهیم پرداخت. پس پیشنهاد می‌کنیم که با ما همراه باشید.

شرکت مایکروسافت در جریان برگزاری کنفرانس اختصاصی خود در نمایشگاه E3 2017 اقدام به رونمایی از تازه‌ترین نسخه‌ی کنسول ایکس باکس یعنی کنسول Xbox One X کرد. محصول جدیدی که در همایش مایکروسافت بیش از هر چیز بر قدرت سخت‌افزاری آن تاکید ‌شد. با این حال قدرت سخت‌افزاری یک کنسول خانگی تنها زمانی به شکل جدی معنی و مفهوم می‌یابد که دارندگان آن کنسول بتوانند بازی‌های جذاب متعددی را روی آن تجربه کنند. بازی‌هایی که از یک‌ سو بتواند قدرت کنسول مذکور را نمایان ساخته و از سوی دیگر امکان اجرای آن‌ها تنها روی همان کنسول امکان‌پذیر باشد.

گذشته‌ی کنسول ایکس باکس چراغ راه آینده

تجربه‌ی نه چندان موفق نسل ششم بازی‌های کامپیوتری به شرکت مایکروسافت نشان داد که طراحی یک کنسول بازی قدرتمند به خودی خود نمی‌تواند تضمینی برای به دست آوردن دل بازی‌دوستان و مهم‌تر از آن پیروزی در بازار رقابت باشد. چه اگر این‌گونه بود کنسول ایکس باکس رقابت را به اصلی‌ترین رقیب خود یعنی کنسول ژاپنی PS2 (که به لحاظ سخت‌افزاری تا حد محسوسی ضعیف‌تر از رقیب امریکایی خود بود) واگذار نمی‌کرد. در واقع رمز موفقیت کنسول انحصاری سونی در نسل ششم بازی‌های کامپیوتری نه توان درونی بیشتر آن که بهره‌مندی‌اش از بازی‌های انحصاری فراوان بود. همچنین این شرکت تعامل ویژه‌ای را هم با شرکت‌های بازی‌سازی ثالث برای انتشار آثارشان روی کنسول خانگی خود برقرار کرد. امتیازی که کنسول ایکس باکس به طرز فاحشی از آن بی‌بهره بود و در نهایت از همان ناحیه ضربه‌ی سختی خورد. حال عجیب است که سران مایکروسافت در حال پیمودن همان مسیری هستند که چیزی نزدیک به یک و نیم دهه قبل آن را پیموده بودند.

هیلو جدید

دست و پا زدن کنسول ایکس باکس در نسل هشتم

مسلما آن‌چه هواداران یک کنسول خانگی بیش از هر چیز به آن می‌بالند، بازی‌های انحصاری کنسول محبوبشان است. سال گذشته سال چندان خوبی برای دارندگان کنسول ایکس باکس وان در بحث عناوین انحصاری نبود. چرا که دارندگان این کنسول در عرض چند ماه تمام داشته‌های گذشته‌ی خود را از دست رفته می‌دیدند. از آن‌جایی که سران شرکت مایکروسافت نسل هشتم بازی‌های کامپیوتری را ناامید کننده‌ آغاز کردند و به شکل خودخواسته به ناکامی‌‌های ریز و درشتشان تداوم بخشیدند، فرصت‌های طلایی پیش رو یکی پس از دیگری از دست رفت تا در نهایت برای جبران این ناکامی تصمیم به استفاده از پتانسیل‌های پلتفرم PC بگیرند. هدفی که برای رسیدن به آن چشم به پتانسیل‌های سیستم عامل جدید خود یعنی ویندوز 10 دوخته بودند.

رسیدن به این هدف موجب شد بسیاری از بازی‌های انحصاری کنسول ایکس باکس وان برای پلتفرم PC نیز منتشر شود. به این ترتیب آثاری نظیر Forza و Gears of War که تا پیش از آن کمتر کسی امکان تجربه‌ی آن‌ها در پلتفرمی جز کنسول‌های خانگی مایکروسافت را تصور می‌کرد، مثل آب خوردن از انحصار کنسول ایکس باکس وان خارج شدند و هواداران این محصول را حسابی ناامید کردند. با این حال سران مایکروسافت برای آن‌که به همگان ثابت کنند هنوز قافیه را در این نسل نباخته‌اند، اقدام به معرفی کنسول ایکس باکس وان اس کردند. نسخه‌ای بهبود یافته از کنسول ایکس باکس وان که به جای درمان اساسی تنها یک قرص مسکن موقت جلوه می‌کرد. البته امید همچنان در دل هواداران مایکروسافت زنده بود. چرا که سران این شرکت قول رونمایی از کنسول ایکس باکس اسکورپیو را در سال آینده می‌دادند. محصولی که می‌توانست همان درمان اساسی برای فرصت از دست رفته باشد.

آینده‌ی مبهم کنسول ایکس باکس در نسل هشتم

اگرچه رونمایی از کنسول Xbox One X (همان اسکورپیوی سابق) در نمایشگاه E3 2017 مرهمی بر زخم‌های هواداران مایکروسافت بود، اما آینده‌ی این کنسول در نسل هشتم بازی‌های کامپیوتری همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مهم‌ترین عاملی که توان جذب گیمرها به سمت یک کنسول جدید را دارد بازی‌های تراز اول و ترغیب کننده‌ای است که امکان تجربه کردنشان تنها توسط همان کنسول مقدور است. به عنوان مثال می‌توان به نسخه‌ی جدید مجموعه بازی‌های افسانه‌ی زلدا یعنی The Legend of Zelda: Breath of the Wild اشاره کرد که یک تنه بسیاری از بازی‌دوستان را به سمت کنسول جدید نینتندو سوییچ کشاند. اما سران مایکروسافت در نمایشگاه E3 امسال به قدر کافی برگ برنده رو نکردند تا هوادارانشان را نسبت به آینده‌ی کنسول ایکس باکس وان امیدوار نگه دارند. اشتباهی که خود به آن واقف هستند و اکنون برایش دلیل و برهان می‌تراشند.

فیبل نافرجام

به عنوان مثال رییس بخش ایکس باکس مایکروسافت یعنی فیل اسپنسر در تازه‌ترین اظهار نظر خود مدعی شده که او و همکارانش به منظور طراحی و تولید عناوین انحصاری دست اول برای جدیدترین نسخه از کنسول ایکس باکس وان مدتی است که قراردادهای متعددی به امضا رسانده‌اند. اما از آن‌جایی که سر و کله‌ی این بازی‌ها حداقل تا دو سه سال آینده روی نسخه‌ی جدید کنسول ایکس باکس وان پیدا نخواهد شد، آن‌ها در حال حاضر از نمایش دادن این عناوین خودداری کرده‌اند. در واقع اسپنسر معتقد است که در شرایط کنونی هیچ دلیلی برای نام بردن از این بازی‌ها و متقاعد کردن بازی‌دوستان وجود ندارد و آن‌ها باید به خودی خود نسبت به آینده امیدوار باشند!

اما مثال نقض صحبت‌های اسپنسر هفته‌ی گذشته در کنفرانس اختصاصی شرکت یوبی‌سافت در نمایشگاه E3 2017 نمود یافت. جایی که سران شرکت یوبی‌سافت از نسخه‌ی جدید بازی Beyond Good and Evil رونمایی کردند. اثری که حتی یک ثانیه از گیم‌پلی آن در همایش مذکور به نمایش در نیامد، اما با این حال بسیاری از بازی‌دوستان را از ته دل خوشحال کرد. این اتفاق در کنفرانس سال گذشته‌ی شرکت سونی هم رخ داد. به گونه‌ای که تقریبا تمام عناوین بزرگ معرفی شده در همایش مذکور (به غیر از بازی The Last Guardian) هیچ تاریخ انتشار دقیقی نداشتند.

فیل اسپنسر در حالی به حرکات این‌چنینی خرده می‌گیرد و معرفی عناوین ناقصی که حتی تا دو تا سه سال آینده برای کنسول‌های خانگی منتشر نمی‌شوند را بی‌دلیل می‌داند که از یک حقیقت مهم غافل است. این که برای متقاعد کردن گیمرها نسبت به تغییر حتمی اوضاع باید به آن‌ها امید داد و این امید تنها هنگامی قابل لمس و اتکا است که بتوان آن را احساس کرد. اما آن‌چه که هواداران مایکروسافت در نمایشگاه E3 مشاهده کردند، این بود که با وجود تولد یک کنسول ایکس باکس قدرتمند، در شرکت مایکروسافت قرار است همچنان روی همان پاشنه بچرخد.

فیل مایکروسافت

در واقع آن‌ها مجبورند پول بیشتری برای در اختیار داشتن نسخه‌ی ارتقا یافته از کنسول محبوب خود بپردازند تا همان بازی‌های چند پلتفرمی مشترک با PC را روی کنسول ایکس باکس وان جدید تجربه کنند. فرآیندی که در حال حاضر هیچ توجیه خاصی ندارد و شاید نتوان بدون هیچ دلیل محکمی گیمرها را به انجام آن وادار کرد.

اما و اگرهای کنسول ایکس باکس در نسل هشتم

در شرایطی که نسخه‌های اخیر سری Forza و Gears of War علاوه بر کنسول ایکس باکس وان برای پلتفرم PC هم عرضه شده‌اند، شاید تنها امید باقی‌مانده برای انتشار اثری انحصاری از سوی مایکروسافت، مجموعه‌هایی نظیر Halo یا Fable باشد. آثاری که اگرچه در قالب نسخه‌های پیشین خود پا به پلتفرم PC هم گذاشته‌اند، اما همچنان روی کاغذ عناوینی انحصاری به شمار می‌روند. البته می‌توان به طراحی و تولید آی‌پی‌های کاملا جدید نیز امیدوار بود. با این حال برای موفقیت کنسول Xbox One X معرفی چنین آثاری باید هرچه زودتر انجام گیرد و سران مایکروسافت تا این‌جای کار هم به قدر کافی زمان با ارزش خود را از دست داده‌اند.

در این میان می‌توان یک احتمال دیگر را هم مد نظر قرار داد. این‌که جدیدترین نسخه از کنسول ایکس باکس وان در عمل تنها برای اعلام تداوم حضور شرکت مایکروسافت در بازار کنسول‌های خانگی تولید شده باشد و سیاست کلی این شرکت نه موفقیت این کنسول جدید که استفاده‌ی تبلیغاتی از آن برای فروش هرچه بیشتر بازی‌های چند پلتفرمی مرتبط با آن باشد. به هر حال شاید بتوان گفت که شرکت مایکروسافت برای تثبیت هرچه بیشتر سهم کنسول ایکس باکس وان در بازار رقابت هیچ راهی جز معرفی آثار باکیفیت انحصاری برای آن ندارد.

منبع: وی‌جی چارتز (مقاله‌ای که از نظر گذراندید تحلیل اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز بود از مطلبی که در منبع یاد شده ذکر آن رفت)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش بازی مجله قرمز یاری کنید.


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *