مواد غذایی مفید برای رشد مغزی کودکان ، تاثیر بسیار زیادی بر روی رشد فیزیکی مغز در کودکان دارند که در نهایت بر روی هوش و مهارتهای شناختی کودکان موثر هستند.

کودکان، نوپا و پر از شیطنت هستند آنها دائما در حال کشف چیزهای جدید هستند و همین امر باعث می‌شود فعالیت و جنب و جوش آنها زیاد باشد. آنها در این جنب و جوش‌ها در حال آموختن چیزهای جدید هستند و به همین دلیل،  مغز آنها نیاز به سوخت کافی دارد تا هم رشد فیزیکی کند و رشد هوشی و حافظه‌ای.  اینجاست که نقش مواد غذایی مفید برای رشد مغزی کودکان نمایان می‌شود.

شما بعنوان والدین،  نیاز هست که یک لیست از این مواد غذایی که از میزان کافی ویتامین و پروتین برخوردار باشند را یادداشت کنید و آنها را برای کودک تهیه نمایید. این لیست را می‌توانید از یک دستیار پزشک یا از طریق جستجو در منابع معتبر اینترنتی پیدا کنید.

مواد غذایی مفید برای رشد مغزی کودکان ، نه تنها برای رشد فیزیکی مغز،  بلکه برای بالا بردن میزان تمرکز و عملکرد مغزی کودک مورد نیاز هستند.  اگر شما عادت به خرید و مصرف مواد غذایی فاقد ارزش غذایی دارید، اکنون وقت آن است که این نصحیت را بپذیرید و به طور کامل از مصرف اینگونه مواد پرهیز نمایید. چرا که با ادامه روش قبلی، به کودک خود اجازه می‌دهید به سلامتی‌اش در همان سنین کودکی آسیب بزند.  در این مقاله لیستی از بهترین مواد غذایی مفید برای رشد مغزی کودکان را آورده‌ایم تا بتوانید آنها را در رژیم غذایی کودک قرار دهید.

  • تخم مرغ یک صبحانه مغذی

شروع یک روز،  با یک صبحانه سرشار از مواد غذایی مفید،  برای کودک شما بسیار بسیار مهم است. براساس تحقیقات به عمل آمده از سوی مرکز تحقیقات تعذیه کودکان دانشگاه بیلور، کودکانی که صبحانه می‌خورند عملکرد بهتری از نظر درسی دارند و مشکلات رفتاری کمتری از خود نشان می‌دهند.  علاوه بر این، یک صبحانه‌ی غنی، می‌تواند سطح انرژی بدن کودک را تا مدتها بالا نگه دارد و همچنین بین مغز و سایر قسمتهای بدن، هماهنگی ایجاد می‌کند.  بهترین غذاها برای یک صبحانه مفید شامل تخم مرغ، توت فرنگی و بلوبری است. همچنین می‌توانید با تخم مرغ،  یک املت شیرین با شکر قهوه‌ای یا شیره افرا، تهیه نمایید. این شیرینی طبیعی غذا، باعث میل کودک برای خوردن آن می‌شود.

  • انواع دانه های غلات و حبوبات

مغز ما،  به یک منبع دائمی‌ گلوکز نیاز دارد بعنوان سوخت. دانه های غلات و حبوبات یک منبع سرشار از گلوکز برای مغز هستند. این مواد غذایی،  بهترین منبع برای عملکرد حافظه هستند و همچنین دارای فیبر و ویتامین B   نیز می‌باشند که یک غذای سالم برای سیستم عصبی محسوب می‌شود.  این محصولات را می‌توانید در فروشگاهها تهیه کنید و بعنوان میان وعده به کودک بدهید اما برای مزه دار کردن این میان وعده غذایی، می‌توانید کمی‌ پاپ کورن نیز به آنها بیافزایید.

  • بادام

احتمالا وقتی خودتان کودک بوده‌اید مادرتان را بارها ‌دیده‌اید که موقع شب،   مقداری بادام را خیس می‌انداخت و صبح آنها را به شما می‌داد. بادام برای حافظه و نیز عملکرد‌های شناختی مغز،  یک ماده غذایی بسیار عالی محسوب می‌شود.  پس بهتر است برای افزایش میزان حافظه و بالا بردن عملکرد مغزی کودک، به او بادام بدهید. بادام همچنین دارای زینک فراوانی‌ست که می‌تواند با رادیکال‌های آزاد موجود در جریان خون، مبارزه کند. در ضمن بادام حاوی ویتامین‌های B6  و E  است که نقش سازنده ای در داشتن یک مغز سالم و حافظه‌ی قوی دارند.

  • کره‌ی بادام زمینی

کره بادام زمینی، سرشار از ویتامین  E  است که یک آنتی اکسیدان‌ قوی است. این ماده غذایی، محافظ غشاهای عصبی است و همچنین انرژی دهنده به مغز و سیستم عصبی بدن است.  شما می‌توانید این کره را با موز به کودک بدهید و یا با سالاد مورد علاقه کودک مخلوط کنید و به صورت ساندویچ برای او تهیه کنید.

  • انواع توت و گیلاس

توت ها یکی از بهترین گزینه ها در رژیم غذایی کودک هستند. توت ها از جمله توت فرنگی، بلوبری و و همچنین گیلاس،  حاوی میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان و ویتامین C  هستند که سد راهی برای ابتلا به بیماریهای عفونی و سرطان می‌ باشند. افزون بر این،  خاصیت دیگر  این میوه‌های ذکر شده، تقویت حافظه می‌باشد.  می‌توانید آنها را با سایر مواد غذایی مخلوط کرده و در رژیم غذایی کودک بگنجانید.

  • شیر و ماست

لبنیات بعنوان یکی از بهترین مواد غذایی مفید برای رشد مغزی کودکان در نظر گرفته شده است. مواد لبنی،  با دارا بودن پروتین و انواع ویتامین B  ، برای بافت ها و آنزیم‌های مغزی،  حیاتی شناخته شده‌اند. کودکانی که از مواد لبنی در وعده‌های غذایی خود بهره مند می‌شوند،  مقادیر زیادی پروتین به بدن خود وارد می‌کنند که در نهایت منجر به رشد مغز  و بالا رفتن کارایی مغزی آنها می‌شود.  شیرهای کم چرب، به همراه غلات،  غذای مفیدی برای مغز کودکان هستند که حاوی ویتامین  C و D  نیز می‌باشد.

  • ماهی پرچرب

اگر چه همه‌ی کودکان،  از ماهی بعنوان وعده غذایی استقبال نمی‌کنند  اما کودکانی که ماهی‌هایی نظیر  قزل‌آلا، و سالمون را  در رژیم غذایی خود دارند در واقع یکی از بهترین منابع غذایی مفید برای رشد مغزی را در اختیار دارند. این ماهی‌ها حاوی امگا ۳ ، یک اسید چرب هستند که برای عملکرد مغز و سلامتی کل بدن مفید می‌‌باشد.  مصرف این وعده غذایی باعث کارایی منظم مغز شده و نیز میزان تمرکز را بهبود می‌بخشد. سعی کنید این ماهی‌ها را حداقل یک بار در هفته مصرف نمایید.

به طور کلی داشتن یک لیست از مواد غذایی مفید برای رشد مغزی کودکان و گنجاندن آنها در وعده های غذایی کودک، در دراز مدت است که تاثیرات مثبتی بر روی کارایی مغز و حافظه خواهد داشت.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز .

منبع : Kidsworldfun