اگر قصد خرید لوازم آرایشی و محصولات زیبایی را دارید باید بدانید که بسیاری از این محصولات حاوی مواد سمی و ترکیبات شیمیایی نامناسب هستند که سلامتی انسان را تحت الشعاع قرار می‌دهد. ما برای اینکه شما را بهتر با این مواد آشنا کنیم با بهترین پزشکان پوست گفتگو کردیم تا این مواد شیمیایی و مواد تشکیل دهنده در محصولات زیبایی را شناسایی کرده و در مورد خطرات مصرف آنها به شما آگاهی بدهیم. اگر می‌خواهید هر چه بیشتر با این مواد سمی محصولات آرایشی و زیبایی و خطرات آنها آشنا شوید ما را دنبال کنید.

تری کلوسان یا تری کلوزان یکی از مواد سمی موجود در خمیر دندان‌مواد سمی محصولات آرایشی و زیبایی

این ماده شیمیایی ضد میکروبی نخستین بار به عنوان یک آفت کش تولید شد، به دلیل این خاصیت از از دهه ۱۹۶۰ در لوازم شخصی نیز مورد استفاده قرار گرفت. دندی انگلمن متخصص پوست مشهور در نیویورک می‌گوید: تری‌کلوزان به صابون‌ها وشویند‌ه‌های و حتی بعضی از پوشاک و وسایل آشپزی برای کاهش باکتری در محصولات اضافه شده است. امروزه به دلیل ارتباط آن با سرطان پوست و مشکلات تیروئید، سازمان غذا و داروی آمریکا، صابون‌ها و محصولات ضد عفونی کننده‌ای که از این ماده شیمیایی استفاده کنند را ممنوع کرده‌ است. این قانون در سپتامبر ۲۰۱۷ به اچرا گذاشته شد. دکتر انگلمن گفت: برندهای Dial، Clearasil و Bath & Body محصولاتی دارند که حاوی این ماده سمی است. وی افزود خمیردندان بهداشتی Crest و Mrs.Meyer,s حاوی این ماده نیستند.

عطر گاهی جزو مواد سمی استمواد سمی محصولات آرایشی و زیبایی

قطعا عطرهای صنعتی بوی خوشی را برای شما تولید می‌کنند اما آنها یکی از مقصران اصلی واکنش حساسیت زای پوست هستند. دکتر انگلمن گفت: عطرها همیشه از حاوی مواد شیمیایی مضر همچون پارابن‌ها، مشتقات بنزن، آلدئیدها و غیره هستند که با سرطان و مشکلات سیستم عصبی مرتبط هستند. آنها در کوتاه مدت می توانند موجب تحریک و قرمزی در منطقه مورد استفاده شوند. وی توصیه کرد به دنبال این اصطلاحات در محصولات آرایشی و بهداشتی باشید که نشان دهنده عطر هستند: parfum, perfume, linalool, limonene, eugenol, geraniol یا cinnamal. محصولات بدون عطر یا Fragrance-free نیز اغلب به این صورت برچسب زده می‌شوند. دکتر انگلمن گفت: کرم محافظت کننده بدون عطر برند معتبر آمریکایی Eight Hour کرمی مناسب برای افزایش رطوبت و تقویت پوست بدون ایجاد خطر برای شماست. هم اکنون بسیاری از مارکهای معتبر آرایشی و بهداشتی که به صورت علمی در زمینه پوست و مو کار می‌کنند اغلب محصولات خود را بدون عطر و مواد نگهدارنده نامناسب می‌سازند. از نمونه‌های موجود در بازار ایران می‌توان به محصولات شرکت کیووی و بیودرم اشاره کرد.

فتالات‌هامواد سمی محصولات آرایشی و زیبایی

این مواد شیمیایی، اغلب در لاک ناخن، اسپری مو، دئودورانت، عطرها و لوسیون‌های مرطوب کننده وجود دارد و به منظور نرم و لطیف نگه داشتن محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. خب این خوب است اما فتالتها در عین حال می‌توانند به شدت خطرناک باشند. دکتر جوشوا زایکنر مدیر تحقیقات بالینی و زیبایی در بخش پوست بیمارستان مونت سینای نیویورک گفت: گزارشهایی مبنی بر ارتبط فتالت‌ها با سرطان‌های مختلف از حمله سرطان سینه، کبد، کلیه و ریه وجود دارد هر چند هیچ رابطه علمی کشف نشده است. با دقت به محصولاتی که حاوی اصطلاح «فتالات» هستند نگاه کنید تا سالم بمانید. همچنین می‌توانید محصولاتی جدید را که اصطلاح «بدون فتالات» هستند را هم پیدا کنید. دکتر زایکنر گفت: Restorea یک برند عالی است که هیچ نوع فتالاتی در آن وجود ندارد.

مواد سمی موجود در انواع پارابنمواد سمی محصولات آرایشی و زیبایی

یکی از مواد سمی موجود در لوازم آرایشی انواع پارابن‌ها هستند و احتمالا شما این اصطلاح را شنیده‌اید. به ویژه به هنگامی که محصول جدیدی را می‌بینید که روی آن عبارت بدون پارابن درج شده باشد. دکتر زایکنر گفت: پارابن‌ها مواد نگهدارنده‌ای هستند که در محصولات پوستی برای جلوگیری از آلودگی محصولات به هنگام حضور در بازار و یا به هنگام مصرف استفاده می‌شوند. بدون مواد نگهدارنده، محصولات آرایشی همچون میوه‌های تازه،  به مرور با باکتری و ویروس آلوده شده و فاسد می شوند. بنابراین مشکل از کجاست؟ دکتر زایکنر به گزارشاتی اشاره کرد که در آنها پارابن‌ها را به سرطان سینه مرتبط دانسته و همچنین نشان داده‌اند که بر سیستم غدد درون ریز بدن اثر منفی دارند. پارابن‌ها همچنین تسریع کننده آلرژی‌های پوستی هستند. وی گفت: خبر خوب این سات که محصولات مراقبت از پوست بسیاری وجود دارند که بدون پارابن هستند. بعضی از آنها ممکن است شامل عصاره هسته انگور باشند که جزو پارابن‌های طبیعی است و فوایدی مشابه آنها دارد.

آووبنزونمواد سمی محصولات آرایشی و زیبایی

گروه کاری زیست محیطی (EWG) از آووبنزون به عنوان یک ماده تشکیل دهنده ضد آفتاب نسبتا ایمن نام می‌برد اما تحقیقات خلاف این موضوع را نشان می‌دهد. کریگ کرافرت متخص پوست مشهور اظهار داشت: تحقیقات نشان داده‌اند که آووبنزون در حضور UVB و کلر به یک ماده سمی تبدیل می‌شود (مثل هنگام شنا در استخر).  به همین دلیل وی می‌گوید بهترین راه انتخاب ضد آفتابهایی است که حاوی آووبنزون نیستند همچون ضد آفتاب Amarte Ultra Veil.

ترکیبات سولفات و مواد سمی موجود در لوازم آرایشیمواد سمی محصولات آرایشی و زیبایی

دکتر زایکنر گفت: سولفاتها معمولا به صورت سورفکتانت استفاده می‌شوند که جزو مواد تشکیل دهنده در شامپوها هستند که مو و پوست را تمیز می‌کنند. آنها در بیش از ۹۰ درصد محصولات مراقبت شخصی و محصولات پاک کننده وجود دارند همچون پودرهای رختشویی. سولفاتهایی همچون SLS (سدیم لورل سولفات) در غلظت‌های بالا باعث تحریک پوست می‌شوند و حتی در آزمایش‌های پوستی برای ارزیابی محصولات تحریک کننده، اثر تحریک کننده‌ای بر گروه کنترل داشتند. به همین دلیل است که ممکن است اخیرا در بازار محصولاتی را به عنوان بدون سولفات مشاهده کنید. یک پاک کننده بدون سولفات عالی که دکتر زایکنر توصیه کرد، پاک کننده صورت نیتروژنا است که کلیه مواد تشکیل دهنده آن از مواد طبیعی مشتق شده است.

فرمالدئیدمواد سمی محصولات آرایشی و زیبایی

این گاز بی رنگ قابل اشتعال برای ساختن محصولاتی که وسایل خانه با آن ساخته می‌شود، استفاده می‌شود همچون چسب چوب، تخته خرده چوب، مبلمان و کابینت. این ماده همچنین یک ماده تشکیل دهنده در برخی از محصولات زیبایی از جمله محصولات درمانی مو و لاک ناخن است. دکتر انگلمن هشدار می‌دهد که این مواد شیمیایی با سرطان و دیگر مشکلات سیستم عصبی همچون درد قفسه سینه، سرفه، مشکل تنفس و تحریکات دستگاه تنفسی مربوط است. وی همچنین گفت: بعضی از فرآورده‌های صاف کننده مو از این ماده شیمیایی در طول فرایند ساخت استفاده می‌کنند و بعضی از لاک ناخن‌های نیز حاوی فرمالدئید هستند که بدن کارگران سازنده این محصولات را هم در معرض خطر قرار می‌دهد. به دنبال محصولاتی باشید که عنوان «۳-Free» یا «۵-Free»  یعنی بدون برفالدئید هستند، باشید. لاک ناخنهای جینسون بدون فرمالدئید هستند.

هیدروکینونمواد سمی محصولات آرایشی و زیبایی

دکتر کرافرت گفت: این ماده تحریک کننده مکرر پوستی با تغییر عملکرد سیستم ایمنی و افزایش شیوع بدخیمی‌های خاصی در حیوانات مرتبط است. از سوی دیگر آربوتین، پسرعموی طبیعی هیدروکینون با خواص روشن کننده عالی وجود دارد و حساسیت زایی آن ارتباطی با موارد شدید و بدخیم ندارد. محصولات تایید شده‌ای وجود دارد که به جای هیدروکینون اغلب از آربوتین استفاده می‌کنند. کافی ست به لیست مواد تشکیل دهنده کرمهای روشن کننده جدید نگاهی بیندازید تا این ماده را بیابید.

پی فنیلن‌دیامینمواد سمی محصولات آرایشی و زیبایی

این ماده که همچنین به عنوان PPD نیز شناخته می‌شود از سال ۱۸۰۰ در رنگ موی دائمی استفاده شده می‌شد با این حال در فرانسه و آلمان استفاده از آن ممنوع است (هر چند اتحادیه اروپا استفاده از آن را مجاز دانسته است). در ایالات متحده از طرف سازمان غذا و دارو برای رنگ مو تایید شده است. دکتر کرافتر هشدار می‌دهد، PPD یک ماده حساسیت‌زا است. خالکوبی موقت با PPD به طور فزاینده‌ای رایج است. این تاتوها به عنوان حنا سیاه نامیده می‌شوند و بر روی کاربرد مستقیم PPD به پوست متکی هستند. موارد آلرژی شدید، گاهی اوقات با عواقب دائمی منفی نتیجه استفاده از این ماده است.

میکروبیدهامواد سمی محصولات آرایشی و زیبایی

اسکرابهای میکروبیدی یا همان دانه‌های رنگی موجود در اغلب اسکرابها و لوازم آرایشی حاوی آن به آرامی از رده خارج شده و ممنوع شدند. میکروبیدها به عنوان لایه بردارهای فیزیکی در محصولات پاک کننده ملایم استفاده می‌شوند؛ با این حال، مشکل با میکروبیدها این است که آنها برای چندین دهه در محیط  باقی می‌مانند. و با اختلالات تخریب بیوسفر در محیط‌های آبی مرتبط هستند. دکتر کرافرت گفت: خبر خوب این است که لایه بردارهای طبیعی وجود دارد که واقعا بهتر عمل می‌کنند بدون اینکه به محیط زیست صدمه بزنند. او به پودر لایه بردار مارک آمارته اشاره کرد که از  ذرت به عنوان یک لایه بردار طبیعی جایگزین استفاده می‌کند. این محصول دقیق و ظریف عمل می‌کند در عین حال که از نظر زیست محیطی بی اثر است.

تولوئن یکی از مواد سمی موجود در لاک ناخن‌هامواد سمی محصولات آرایشی و زیبایی

این ماده شیمیایی نفتی معمولا به عنوان حلال رنگ و تینر رنگ استفاده می‌شود اما یک ماده تشکیل دهنده در لاک ناخنها و محصولات درمانی ناخن است که در محصولات بی رنگ کننده مو نیز وجود دارد. مشکل این ماده این است که با قرار گرفتن در معرض سطوح بالای این ماده شیمیایی می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی و همچنین آسیب کلیه و کبد شود. مطالعه روی حیوانات نشان دهنده رابطه تولوئن با این موارد و دیگر خطرات سلامتی شامل اختلال عملکرد سیستم ایمنی است.

پروپیلن گلیکولمواد سمی محصولات آرایشی و زیبایی

شما ممکن است این ماده را در لیست اغلب محصولات زیبایی شامل اسپری‌های مو، مواد آرایشی، حالت دهنده‌ها، شامپوها و مرطوب کننده‌ها و حتی ضد آفتاب‌ها را بیابید. پروپیلن گلیکول معمولا به عنوان یک عامل نرم کننده پوست استفاده شود اما با مشکلات آلرژی ایجاد شده مانند درماتیت و کهیر مربوط است. این ماده مومی باعث ارتباط بخش آب و روغن شده و هر دو را به خوبی در خود حل می‌کند. همچنین در آزمایشهای مربوط به علم فیزیولوژی گیاهی برای ایجاد فشار اسمزی و بررسی اثرات خشکی بر گیاهان و بذرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چشم انداز مجله قرمزمحصولات آرایشی خانگی

با نگاهی دقیق به لیست بالا متوجه حضور بسیاری از این مواد سمی در اغلب کرمها و مواد آرایشی معمول خواهید شد. بسیاری از محصولات زیبایی که شامل این مواد نباشند در اغلب فروشگاه‌های محصولات مراقبت از پوست موجود هستند اما بعضی از آنها به دلیل خارجی بودن دارای قیمتی بالا هستند و خرید آنها برای بسیاری از افراد به صرفه نیست، پس چرا سعی نمی‌کنید از دستورهای کرمهای خانگی استفاده کنید. من قبلا به شما یک کرم مرطوب کننده خانگی برای پوستهای چرب را آموزش داده‌ام و در روزهای آینده نیز اغلب محصولات آرایشی و زیبایی را که خیلی ساده در خانه تهیه می‌شوند و از مواد طبیعی برای ساخت آنها استفاده شده است به شما آموزش خواهم داد از انواع رژلب گرفته تا کرمهای ضد آفتاب و ضد چروک خانگی که با بهترین مواد ساخته شده‌اند. مواد تشکیل دهنده آنها را اغلب روغنهای طبیعی و اسانس‌های روغنی تشکیل می‌دهند که شما با جستجو در اینترنت خیلی راحت می‌توانید به چندین سایت که در  حال حاضر اقدام به فروش آنها می‌کنند، دست پیدا کنید. منتظر مطالب بعدی ما در این مورد باشید.

ترجمه و تالیف اختصاصی مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست