داروی والسارتان (والزارتان) چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی والسارتان (والزارتان) مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

معرفی دارو

داروی دیووان (Diovan) که با نام عمومی والسارتان (valsartan) نیز شناخته می‌شود، مانع از تنگ شدن عروق خونی شده و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهد و موجب بهبود گردش خون می‌گردد.

این دارو برای درمان فشار خون بالا، در بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال استفاده می‌شود. والسارتان همچنین در شرایط ایست قلبی، و برای کاهش خطر مرگ بعد از یک حمله‌ی قلبی، مصرف می‌گردد.

این دارو، گاهی به همراه سایر داروهای فشار خون استفاده می‌شود.

اطلاعات مهم درباره والسارتان (والزارتان)

در صورتی که باردار هستید، از این دارو استفاده نکنید. اگر در دوره مصرف داروی والسارتان باردار شدید، مصرف دارو را بلافاصله قطع کرده و به دکتر مراجعه کنید. اگر این دارو در سه ماهه‌ی دوم یا سوم بارداری مصرف شود، ممکن است باعث ایجاد آسیب و یا حتی مرگ نوزاد شود.

اگر دیابت دارید، داروی مورد نظر را به همراه داروهایی که حاوی آلیسکیرن aliskiren هستند (Amturnide, Tekturna, Tekamlo, Valturna)، مصرف نکنید.

در موارد نادری، مصرف داروی والسارتان ممکن است باعث شکستگی بافت ماهیچه‌ی استخوانی شود و باعث نارسایی کلیوی گردد. در صورتی که درد ماهیچه‌ای که منشاء آن مشخص نیست دارید، یا حساس شده و یا احساس ضعف دارید، خصوصاً اگر این علائم به همراه تب، خستگی غیر معمول، و ادرار تیره‌رنگ باشد، بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

داروی دیووان (Diovan) که با نام عمومی والسارتان (valsartan) نیز شناخته می‌شود

نکات مهمی که قبل از مصرف والسارتان باید رعایت کرد

اگر نسبت به والسارتان حساسیت دارید، از داروی دیووان استفاده نکنید.

برای اطمینان از اینکه مصرف داروی والسارتان برای شما خطراتی در پی ندارد، در صورتی که موارد زیر را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید:

  • بیماری کلیوی (یا اگر تحت دیالیز هستید)؛
  • بیماری کبدی؛
  • بیماری قلبی، به جز در مواردی که برای آن داروی والسارتان را مصرف می‌کنید؛
  • اگر تحت رژیم غذایی کم‌نمک هستید؛
  • اگر آب بدنتان را به میزان زیادی از دست داده‌اید؛
  • اگر تاکنون نسبت به هر گونه داروی فشار خون، واکنش آلرژیکی نشان داده‌اید؛

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

در صورتی که باردار هستید، از این دارو استفاده نکنید. اگر در دوره مصرف داروی والسارتان باردار شدید، مصرف دارو را بلافاصله قطع کرده و به دکتر مراجعه کنید. اگر این دارو در سه ماهه‌ی دوم یا سوم بارداری مصرف شود، ممکن است باعث ایجاد آسیب و یا حتی مرگ نوزاد شود.

هنوز مشخص نیست که آیا داروی والسارتان در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث آسیب به نوزاد می‌شود یا خیر؛ نباید در دوره مصرف این دارو، به نوزاد خود شیر دهید.

داروی والسارتان یا دیووان را به کودکان زیر ۶ سال ندهید.

این دارو برای درمان فشار خون بالا، در بزرگسالان و کودکان بالای 6 سال استفاده می‌شود.

نحوه مصرف

والسارتان را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. دکتر شما ممکن است در دوز مصرفی شما تغییراتی را به وجود آورد تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

می‌توانید داروی مورد نظر را به همراه غذا یا بدون آن مصرف کنید. اما آن را در روز، سر ساعت معینی مصرف کنید.

اگر کودک شما در بلعیدن کپسول والسارتان مشکل دارد و نمی‌تواند آن را قورت بدهد، داروساز می‌توان داروی مورد نظر را به صورت مایع در بیاورد.

قبل از استفاده از داروی دیووان، آن را به خوبی تکان دهید.

در دوره مصرف داروی مورد نظر، ممکن است فشار خون شما بسیار پایین بیاید. اگر دچار استفراغ یا اسهال شدید، یا بیش از حد معمول عرق می‌کنید، به دکتر خود اطلاع دهید.

لازم است که فشار خون شما هر از گاهی چک شود. همچنین عملکرد کلیه‌های شما هم ممکن است لازم باشد که بررسی گردد.

بین ۲ تا ۴ هفته زمان لازم است تا فشار خون شما تحت کنترل در بیاید. حتی اگر احساس بهبودی به شما دست داد، مصرف دارو را تا زمانی که دکتر برایتان تجویز کرده، ادامه دهید. فشار خون بالا اغلب بدون علامت خاصی است. شاید نیاز باشد که تا آخر عمر خود، از داروهای فشار خون استفاده کنید.

در صورتی که بعد از ۴ هفته استفاده از این دارو، بهبودی مشاهده نکردید، به دکتر مراجعه نمائید.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.

هر گونه اطلاعات، راهنما و دستورالعمل استفاده از داروی والسارتان را به دقت مطالعه کنید و در صورتی که سوالی داشتید، با دکتر یا مسئول داروخانه در میان گذارید.

داروی والسارتان یا دیووان را به کودکان زیر 6 سال ندهید.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، والسارتان را مصرف کنید. برای جبران دوز مصرفی از دست رفته، داروی اضافه مصرف نکنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

از چه مواردی در حین مصرف این دارو باید اجتناب کرد؟

مصرف الکل، می‌تواند فشار خون شما را بیشتر پایین بیاورد و ممکن است برخی از عوارض جانبی در اثر مصرف داروی والزارتان را افزایش دهد.

از مصرف مکمل‌های پتاسیم، یا جایگزین‌های نمک در دوره مصرف این دارو خودداری کنید؛ مگر اینکه دکتر به شما گفته باشد.

به طور ناگهانی از وضعیت نشسته یا خوابیده، برنخیزید. وگرنه ممکن است دچار سرگیجه شوید. بلکه به آرامی بلند شوید و تا قبل از اینکه ثابت نشده‌اید، حرکت نکنید.

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید.

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

در موارد نادری، مصرف داروی والسارتان ممکن است باعث شکستگی بافت ماهیچه‌ی استخوانی شود و باعث نارسایی کلیوی گردد. در صورتی که درد ماهیچه‌ای که منشاء آن مشخص نیست دارید، یا حساس شده و یا احساس ضعف دارید، خصوصاً اگر این علائم به همراه تب، خستگی غیر معمول، و ادرار تیره‌رنگ باشد، بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

  • تنگی نفس (حتی به میزان خفیف)؛
  • ادرار کم یا عدم ادرار، تورم، افزایش وزن ناگهانی؛
  • ضعف، گیجی، تشنگی فزاینده، از دست دادن اشتها، استفراغ کردن؛
  • ضربان قلب نامنظم، یا لرزش در قفسه‌ی سینه؛
  • احساس سبکی در سر، احساس اینکه هر لحظه ممکن است بیفتید؛
  • میزان پتاسیم بالا – علائم: ضربان قلب آهسته، نبض ضعیف، ضعف ماهیچه‌ها، احساس سوزش؛

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی والسارتان عبارت است از:

  • سردرد، سرگیجه، احساس خستگی؛
  • علائم آنفولانزا؛
  • دل درد، اسهال؛
  • کمر درد، درد مفاصل؛
  • سرفه؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛

تاثیر داروهای دیگر بر والسارتان – تداخل های دارویی

هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ خصوصاً داروهای زیر:

  • سیکلوسپورین (cyclosporine)؛
  • دارویها مُدِر (ادرار آور)؛
  • لیتیوم؛
  • ریفامپین (rifampin)؛
  • ریتوناویر (ritonavir)؛
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) – شامل آسپرین، ایبوپروفن (Advil, Motrin)، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و غیره؛

البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با والسارتان تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ اعم از داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع : drugs.com

اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌شود مطلب داروی دیلتیازم برای درمان فشار خون بالا را نیز مطالعه کنید.