داروی لوراتادین یا کلاریتین چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی لوراتادین یا کلاریتین مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

معرفی دارو

داروی کلاریتین (Claritin) که با نام عمومی لوراتادین (Loratadine) نیز شناخته می‌شود، یک داروی ضد حساسیت (آنتی‌هیستامین) است که تاثیرات هیستامین‌ها در بدن را کاهش می‌دهد. وجود هیستامین می‌تواند باعث بروز علائمی مانند عطسه، خارش، آبریزش بینی و آبریزش از چشم گردد. این دارو باعث می‌شود که عطسه، خارش، آبریزش از بین و چشم، جوش‌های پوستی، کهیر و سایر علائم سرما خوردگی یا آلرژی (حساسیت) از بین برود. این دارو همچنین برای درمان کهیرهای پوستی و خارش در افرادی که دچار واکنش‌های پوستیِ مزمن هستند نیز استفاده می‌شود.

اطلاعات مهم درباره لوراتادین یا کلاریتین

اگر نسبت به لوراتادین یا کلارینکس (Clarinex) حساسیت دارید، از این دارو استفاده نکنید.

از همه‌ی دستورالعمل‌هایی که بر روی این دارو و درون جعبه‌ی آن نوشته شده، پیروی کنید. پزشک خود در مورد هر دارویی که مصرف می‌کنید و همچنین حساسیت های دارویی خود و وضعیت حال حاضرتان توضیح دهید. اگر به بیماری کبدی یا کلیوی دچار هستید، قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

نکات مهمی که قبل از مصرف لوراتادین باید رعایت کرد

باز هم یادآوری می‌شود که چنانچه نسبت به داروی لوراتادین یا کلارینکس (Clarinex) حساسیت دارید، از این دارو استفاده نکنید.

در صورتی که مشمول شرایط ویژه‌ای می‌شوید، خصوصاً اگر موارد زیر را دارید، از دکتر یا مسئول داروخانه بپرسید که آیا این دارو برای شما خطری در پی دارد یا خیر:

  • آسم؛
  • بیماری کلیوی؛
  • بیماری کبدی؛

لوراتادین یک داروی ضد حساسیت (آنتی‌هیستامین) است

مصرف در دوران بارداری و یا شیردهی

احتمال اینکه داروی کلاریتین به جنین آسیب برساند، بسیار کم است و انتظار چنین چیزی نمی‌رود. در هر صورت، اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید.

این دارو می‌تواند در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث ایجاد آسیب در نوزاد گردد. اگر در دوران شیردهی هستید، به دکتر خود اطلاع دهید.

بدون تجویز پزشک، داروی لوراتادین را به کودکان زیر ۶ سال ندهید.

نحوه مصرف

لوراتادین را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده یا دکتر به شما توصیه کرده است را به دقت رعایت نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. معمولاً داروهای سرماخوردگی و آلرژی، برای مدت زمانی کوتاه، تا وقتی که علائم شما بهبود پیدا کنند، مصرف می‌شوند.

داروی لوراتادین را به کودکان زیر ۲ سال ندهید. همواره قبل از دادن داروهای سرفه یا سرماخوردگی به کودکان، از دکتر اجازه بگیرید. استفاده‌ی نادرست از داروهای سرفه و سرماخوردگی در خردسالان، حتی ممکن است منجر به مرگ آن‌ها شود.

قرص کلاریتین معمولاً یک بار در روز استفاده می‌شود.

داروی کلاریتین معمولاً یک بار در روز استفاده می‌شود. به توصیه‌ی پزشک خود در این باره توجه کنید.

قرص معمولیِ لوراتادین (نه قرص جویدنی) را نجوید، نشکنید و تکه‌تکه نکنید. بلکه آن را به طور کامل قورت دهید. اگر قرص جویدنی را استفاده می‌کنید، قبل از قرت دادن، آن را به طور کامل بجوید.

اگر از نوعِ مایعِ این دارو استفاده می‌کنید، برای مصرف در هر بار، از پیمانه‌ی مخصوص استفاده کنید. اگر پیمانه‌ی مخصوص برای استفاده از مایعِ دارویی را در اختیار ندارید، از داروخانه می‌توانید تهیه کنید.

برای مصرف داروی خوراکیِ لوراتادین (که با نام‌های Claritin RediTab, Alavert در بازار موجود هستند)، به موارد زیر توجه نمائید:

  • قبل از اینکه قرص را مصرف کنید، آن را زودتر از زمانِ مورد نیاز، از داخل بسته‌ی قرص خارج نکنید. بلکه در همان موقعی که قصد مصرف آن را دارید، قرص را از بسته بیرون آورید. قرص را به آرامی از داخل بسته بیرون آورید تا دچار شکستگی نشود.
  • برای گذاشتن قرص در دهانتان، بهتر است دستتان خشک باشد.
  • اجازه دهید قرص در دهانتان قبل از اینکه قورت بدهید یا بجوید، کمی حل شود. برای کمک به قورت داده شدن قرص، از نوشیدن یک مایع به همراه آن می‌توانید بهره ببرید.

در صورتی که علائم شما بهبود پیدا نکردند و یا بدتر شدند، به دکتر مراجعه کنید.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.

بدون تجویز پزشک، داروی لوراتادین را به کودکان زیر 6 سال ندهید.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، لوراتادین را مصرف کنید. برای جبران دوز مصرفیِ از دست رفته، داروی اضافه مصرف نکنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید. علائم مصرف بیش از اندازه‌ی داروی لوراتادین ممکن است سردرد، خواب آلودگی، ضربان قلب تند یا بدون نظم باشد.

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

در دوره مصرف این دارو، تمامی نکاتی که دکتر به شما توصیه می‌کند یا مواردی که دکتر در دوره مصرف دارو، شما را از آن‌ها منع می‌کند، را مد نظر قرار دهید تا دچار آسیب نشوید.

در صورتی که موارد زیر را دارید، مصرف لوراتادین را بلافاصله قطع کرده و به دکتر مراجعه کنید:

  • ضربان قلب تند یا بدون نظم؛
  • سردرد شدید؛
  • احساس سبکی در سر؛ احساس این که هر لحظه ممکن است بیفتید؛

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی لوراتادین یا کلاریتین ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • سردرد؛
  • احساس خستگی یا خواب‌آلودگی؛
  • دل‌درد، استفراغ؛
  • خشک شدن دهان؛
  • احساس اضطراب یا بیش‌فعالی؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

سردرد و دل درد، از عوارض جانبی احتمالی در اثر مصرف این دارو هستند.

تاثیر داروهای دیگر بر لوراتادین – تداخل های دارویی

بسیاری از دارو ها ممکن است با لوراتادین تداخل داشته باشند. مثلاً بسیاری از داروهای با نسخه یا بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی. هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع : drugs.com

اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌شود مطلب معرفی داروی ضد حساسیت ستیریزین را نیز مطالعه کنید.