قرص فوروزماید برای چی خوبه؟ موارد مصرف فوروزماید


قرص فوروزماید ۴۰ برای چی خوبه

داروی فوروزماید (Furosemide) چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی فوروزماید (Furosemide) مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.


معرفی قرص فوروزماید

داروی فوروزماید (Furosemide) تحت نام‌های تجاری Lasix, Diaqua-2, Lo-Aqua نیز به فروش می‌رود. البته تلفظ صحیح نام داروی فوروزماید، به زبان انگلیسی فیورِسیماید می‌باشد اما در زبان فارسی به فوروزماید متداول است.

این دارو، یک داروی ادرار آور از نوع حلقه‌ای است (قرص آب) که مانع از این می‌شود که بدن شما، میزان بیش از حدی از نمک را جذب خودش کند. فروزماید برای درمان حبس آب (ورم)، در افرادی که نارسایی احتقانی قلب، بیماری کبدی یا اختلالات کلیوی (مثل سندروم نفروتیک) دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو برای درمان فشار خون بالا نیز مصرف می‌شود.


اطلاعات مهم درباره فوروزماید

اگر شما قادر به ادرار کردن نیستید، نباید از داروی فوروزماید استفاده کنید.

از مصرف بیش از اندازه‌ی این دارو خودداری کنید و فقط به میزانی که برای شما تجویز شده، آن را مورد استفاده قرار بدهید. زیرا مصرف بیش از اندازه‌ی این دارو ممکن است باعث از دست رفتن شنوایی شما شود به طوری که قابل بازگشت نیز نباشد.

در صورتی که بیماری کلیوی، پروستات بزرگ شده، مشکلات ادراری، سیروز کبدی یا سایر بیماری‌های کبدی، ناتعادلی الکترولیتی، کلسترول بالا، نقرس، لوپوس، دیابت و یا آلرژی نسبت به داروهای دارای سولفا دارید، قبل از مصرف فوروزماید به دکتر خودتان اطلاع دهید.

اگر اخیراً MRI یا هر نوع تصویربرداری که قبل از آن ماده‌ای رادیواکتیو به درون رگ‌های شما تزریق می‌شود داشته‌اید، به دکترتان اطلاع دهید. نباید بیش از اندازه‌ای که برای شما تجویز شده، داروی فوروزماید را مصرف کنید.

اگر به دلیل فشار خون بالا تحت درمان به وسیله‌ی این دارو هستید، حتی زمانی که احساس بهبود داشتید، به مصرف داروی فوروزماید ادامه بدهید. فشار خون بالا، اغلب اوقات علائمی ندارد.


داروی فوروزماید (Furosemide)

نکات مهمی که قبل از مصرف فوروزماید باید رعایت کرد

چنانچه نسبت به فوروزماید حساسیت دارید و یا قادر به ادرار کردن نیستید، نباید از این دارو استفاده کنید.

برای اطمینان از اینکه مصرف داروی فوروزماید برای شما خطری در پی ندارد، اگر موارد زیر را دارید، به دکترتان اطلاع دهید:

  • بیماری کلیوی؛
  • بزرگ شدگی پروستات، انسداد مثانه، مشکلات ادراری؛
  • سیروز یا سایر بیماری‌های کبدی؛
  • یک ناتعادلی الکترولیتی (مثلاً میزان کم پتاسیم یا منیزیم در خونتان)؛
  • کلسترول یا تیری گلیسیرید بالا (تری گلیسیرید، یک نوع چربی در خون است)؛
  • نقرس؛
  • لوپوس؛
  • دیابت؛
  • آلرژی نسبت به داروهای سولفا؛

یادآوری می‌شود که اگر اخیراً MRI یا هر نوع تصویربرداری که قبل از آن ماده‌ای رادیاکتیو به درون رگ‌های شما تزریق می‌شود داشته‌اید، به دکترتان اطلاع دهید. زیرا ورود مواد تزریقی قبل از ام آر آی و همچنین مصرف فوروزماید به طور همزمان، باعث می‌شود که به کبد شما آسیب وارد شود.


مصرف فوروزماید در دوران بارداری و شیردهی

هنوز مشخص نشده که آیا داروی فوروزماید باعث ایجاد آسیب در جنین می‌شود یا خیر؛ اگر باردار هستید و یا در دوره مصرف داروی فوروزماید قصد باردار شدن را دارید، به دکترتان اطلاع دهید.

فوروزماید می‌تواند در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث ایجاد آسیب در نوزاد گردد. این دارو همچنین ممکن است باعث کاهش تولید شیر در بدن مادر شود. اگر در دوران شیردهی قرار دارید، به دکترتان اطلاع دهید.


فوروزماید می‌تواند در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث ایجاد آسیب در نوزاد گردد.

نحوه مصرف فوروزماید

فوروزماید را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. دکتر شما ممکن است گاهی اوقات تغییراتی را در دوز مصرفی شما از این دارو اعمال کند تا بهترین نتیجه را بگیرید.

از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

مجدداً تاکید می‌شود که از مصرف بیش از اندازه‌ی این دارو خودداری کنید و فقط به میزانی که برای شما تجویز شده، آن را مورد استفاده قرار بدهید. زیرا مصرف بیش از اندازه‌ی این دارو ممکن است باعث از دست رفتن شنوایی شما شود به طوری که قابل بازگشت نیز نباشد.

برای مصرف نوع مایع از این دارو، حتماً آن را با پیمانه‌ی مخصوص خودش اندازه بگیرید. اگر این پیمانه را ندارید، از داروخانه تهیه کنید. استفاده از پیمانه‌های دیگر، ممکن است باعث شود دوز کمتر یا بیشتری از این دارو را استفاده کنید و مشکلاتی برای شما به بار آورد.

مصرف داروی فوروزماید باعث می‌شود که شما به دفعات بیشتری ادرار کنید و در نتیجه، ممکن است به آسانی آب بدنتان از دست برود. از دکترتان در مورد مصرف مکمل‌های پتاسیم یا مصرف پتاسیم و نمک به میزان کافی در رژیم غذایی‌تان، سوال کنید و از دستورالعمل دکترتان پیروی نمائید.

در دوره مصرف این دارو، ممکن است نیاز باشد تا آزمایش خون را به دفعات منظم انجام بدهید.

حتی اگر احساس بهبودی داشتید، به مصرف این دارو تا زمانی که دکتر برای شما تجویز کرده، ادامه بدهید. فشار خون بالا، اغلب علائمی ندارد و ممکن است لازم باشد شما تا آخر عمر به مصرف داروهای فشار خون ادامه بدهید.

در صورتی که یک عمل جراحی در پیش دارید، از قبل به دکتر جراحتان بگویید که در حال مصرف داروی فوروزماید هستید.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما، نور و رطوبت قرار دهید. نوع مایع از این دارو را تا حداکثر ۹۰ روز بعد از باز کردن درب دارو، به دور بیندازید حتی اگر کمی از دارو هنوز باقی مانده باشد.

قرص فوروزماید40 برای چه بیماری است

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم قرص فوروزماید

داروی فوروزماید، گاهی اوقات فقط یک بار استفاده می‌شود. بنابراین به احتمال زیاد، شما این دارو را به دفعات مورد مصرف قرار نمی‌دهید. اما چنانچه این دارو را به طور منظم استفاده می‌کنید، اگر یک بار مصرف آن را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید.

فقط در نوبت بعدی، فوروزماید را مصرف کنید. از مصرف بیش از اندازه‌ی این دارو، برای جبران دوز مصرفیِ فراموش شده، خودداری نمائید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید. علائم مصرف بیش از اندازه‌ی داروی فوروزماید شامل احساس تشنگی یا عطش زیاد، تعریق، پوست داغ و خشک، ضعف شدید و یا غش کردن است.


از چه مواردی در دوره مصرف داروی فوروزماید باید اجتناب کرد؟

اگر در حالت نشسته و یا خوابیده هستید، از بلند شدن ناگهانی خودداری کنید. در غیر این صورت ممکن است دچار سرگیجه شوید. به آرامی بلند شوید و تا زمانی که احساس ثبات نکرده‌اید، حرکت نکنید.

سعی کنید آب بدنتان زیاده از حد از دست نرود. از دستورالعمل دکترتان در دوره مصرف این دارو و اینکه چه مایعاتی و به چه اندازه بنوشید، تبعیت کنید.

مصرف الکل به همراه این دارو، می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی شود.


فوروزماید40 برای چیست

عوارض جانبی فوروزماید

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت یا گلو و یا واکنش‌های شدید پوستی مثل تب، گلو درد، سوزش چشم‌ها، درد پوست، جوش‌های پوستی قرمز یا ارغوانی‌رنگ که گسترش می‌یابند و باعث ایجاد تاول یا پوسته‌پوسته شدن می‌شوند- در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

  • زنگ زدن در گوش‌ها، کاهش شنوایی؛
  • به راحتی کبود شدن، خونریزی غیر طبیعی؛
  • ضعف ناگهانی یا احساس بیمار بودن، تب و لرز؛
  • ادرار دردناک یا سخت؛
  • بی حسی، مور مور شدن یا سوزش پوست؛
  • احساس سبکی در سر، گویی ممکن است بیفتید؛
  • قند خون بالا – علائم: تشنگی فزاینده، ازدیاد ادرار، خشک شدن دهان، تنفس با بوی میوه؛
  • علائمی از مشکلات پانکراس یا کبد – علائم: از دست دادن اشتها، درد در قسمت بالای شکم (که ممکن است تا کمر هم کشیده شود)، حالت تهوع یا استفراغ کردن، ادرار تیره رنگ، یرقان (زرد شدن چشم‌ها یا پوست)؛
  • مشکلات کلیوی – علائم: ادرار کم یا عدم ادرار، تورم در پا یا مچ پا، احساس خستگی یا تنگی نفس؛
  • علائمی از عدم تعادل الکترولیتی – مثلاً خشک شدن دهان، تشنگی فزاینده، تغییرات خلق و خو، ضعف، بی حالی، کاهش انرژی، درد عضلانی، ضربان قلب تند، احساس بی قراری، حالت تهوع، استفراغ؛

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی فوروزماید عبارت است از:

  • اسهال، یبوست؛
  • بی حسی یا مور مور شدن؛
  • سردرد، سرگیجه؛
  • تاری دید؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید. در مورد نحوه‌ی مواجهه با هر عارضه‌ی جانبی نیز از دکتر خود کمک بگیرید و به توصیه‌های دکترتان توجه کنید.


قرص فوروزماید ۴۰ نی نی سایت

تاثیر داروهای دیگر بر فوروزماید – تداخل های دارویی

گاهی اوقات، مصرف همزمان داروها خطراتی را به همراه دارد. به طوری که ممکن است باعث ایجاد یا تشدید عوارض جانبی شود و یا تاثیر یک دارو را کمتر کند. اگر هر داروی دیگری مصرف می‌کنید، به دکترتان اطلاع دهید.

هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ خصوصاً داروهای زیر:

  • کلرال هیدرات؛
  • لیتیوم؛
  • فنی‌توئین؛
  • داروهای سرطان، مثلاً سیسپلاتین؛
  • داروهای قلب یا فشار خون؛
  • سایر داروهای ادرار آور، به خصوص اتاکرینیک اسید؛

البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با فوروزماید تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ اعم از داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی.


سایر اطلاعات قرص فوروزماید

به یاد داشته باشید که این دارو و در کل همه‌ی داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید. هرگز داروهای خودتان را به دیگران ندهید.

از دکتر داروخانه بخواهید توضیحات کافی در مورد نحوه مصرف این دارو را به شما بدهد.

داروی فوروزماید را فقط برای وضعیتی که برای شما تجویز شده، مصرف کنید.

همواره در مورد صحت اطلاعاتی که در این مطلب برای شما گرد آورده‌ایم، با دکترتان صحبت کنید که آیا در مورد شما نیز صدق می‌کند یا خیر؛ زیرا این اطلاعات، عمومی هستند و ممکن است برای برخی افراد صدق نکند.

اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌شود مطلب درمان فشار خون بالا با ۱۸ روش خانگی را نیز مطالعه کنید.


ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع : drugs.com