داروی فلوتیکازون (ویلانترول یا الیپتا) چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی فلوتیکازون مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

معرفی داروی الیپتا یا فلوتیکازون یا ویلانترول

داروی الیپتا (Ellipta)،که با نام عمومی فلوتیکازون (Fluticasone) یا ویلانترول (Vilanterol) نیز شناخته می‌شود، یک داروی استنشاقی است که از ترکیبی از فلوتیکازون و ویلانترول تشکیل شده است. فلوتیکازون، یک استروئید است و از آزاد شدن موادی که در بدن باعث التهاب می‌شوند، جلوگیری می‌کند. ویلانترول، یک برونکودیلاتور است که باعث شل شدن ماهیچه‌های موجود در راه‌های هوایی بدن، می‌شود و در نتیجه، تنفس بهبود پیدا می‌کند.

الیپتا، به صورت روزانه، برای درمان بزرگسالانی که آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه دارند- برای بهبود علائم و جلوگیری از اسپاسم و یا حملات آسم- استفاده می‌گردد. افرادی که بیماری انسداد مزمن ریوی دارند، لازم است این دارو را به صورت درازمدت استفاده کنند. اما در افرادی که دچار آسم هستند، استفاده از داروی الیپتا به صورت کوتاه مدت و تا زمانی است که علائم به خوبی توسط داروهای دیگر کنترل شود.

ویلانترول ممکن است خطر مرگ را در افرادی که آسم دارند، افزایش دهد؛ اما هنوز افزایش خطر مرگ با استفاده از این دارو، در افرادی که دچار بیماری انسداد ریوی مزمن هستند، شناخته نشده است. در خصوص خطرات و همچنین مزایای استفاده از این دارو برای خود، با دکتر متخصص صحبت کنید.

اطلاعات مهم درباره داروی فلوتیکازون

  • اگر نسبت به فلوتیکازون، ویلانترول یا پروتئینِ شیر حساسیت دارید، بهتر است از این دارو استفاده نکنید.
  • داروی الیپتا، برای درمان کامل و قطعی در افراد نمی‌باشد؛ زیرا این دارو به اندازه‌ی کافی سریع عمل نمی‌کند تا بتواند حملات آسم یا اسپاسم را درمان کند.
  • ویلانترول ممکن است خطر مرگ را در افرادی که آسم دارند، افزایش دهد؛ اما هنوز افزایش خطر مرگ با استفاده از این دارو، در افرادی که دچار بیماری انسداد ریوی مزمن هستند، شناخته نشده است.

فلوتیکازون و درمان آسم

نکات مهمی که قبل از مصرف فلوتیکازون باید رعایت کرد

  • دوباره ذکر می‌شود که اگر نسبت به فلوتیکازون، ویلانترول یا پروتئینِ شیر حساسیت دارید، بهتر است از این دارو استفاده نکنید.
  • داروی الیپتا، برای درمان کامل و قطعی در افراد نمی‌باشد؛ زیرا این دارو به اندازه‌ی کافی سریع عمل نمی‌کند تا بتواند حملات آسم یا اسپاسم را درمان کند. در مورد حملات آسم، از یک داروی استنشاقی که به صورت سریع عمل می‌کند، استفاده کنید. در صورتی که احساس می‌کنید داروهای آسم شما، به اندازه‌ی کافی خوب عمل نمی‌کنند، به دکتر خود اطلاع دهید.
  • فلوتیکازون ممکن است باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شما و در نتیجه افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌ها و یا بدتر شدن عفونتی که در حال حاضر درگیر آن هستید، گردد. با دکتر خود در خصوص هر گونه بیماری یا عفونتی که در طی چند هفته‌ی اخیر داشته اید، صحبت کنید.

برای اطمینان از اینکه مصرف داروی الیپتا یا فلوتیکازون برای شما خطراتی در پی ندارد، در صورتی که موارد زیر را دارید به دکتر خود اطلاع دهید:

  • سیستم ایمنی ضعیف؛
  • بیماری قلبی، فشار خون بالا؛
  • بیماری کبدی؛
  • آب‌سیاه یا آب مروارید؛
  • اختلالات تیروئیدی؛
  • تشنج؛
  • دیابت؛
  • هر نوع عفونت، شامل بیماری سل یا تبخال چشمی؛
  • سابقه‌ی بیماری پوکی استخوان در خود و یا خانواده‌تان.

هنوز مشخص نشده است که آیا مصرف این دارو به جنین آسیب وارد می‌کند و یا خیر؛ در هر صورت، اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن را دارید، با دکتر خود صحبت کنید.

همچنین هنوز مشخص نشده است که آیا فلوتیکازون یا ویلانترول، در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث آسیب به نوزاد می‌شود یا خیر؛ اگر در دوران شیردهی قرار دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه مصرف

داروی  استنشاقی الیپتا (فلوتیکازون یا ویلانترول ) را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. البته دکتر شما ممکن است در دوره های مختلف، در دوز مصرفی شما تغییراتی را ایجاد کند تا بهترین نتیجه را بگیرید.

دوز مصرف متداول داروی الیپتا، ۱ بار استنشاق در هر روز است. استنشاق این دارو را در یک زمان مشخص در هر روز انجام دهید. همچنین در طی ۲۴ ساعت، بیشتر از ۱ بار از این دارو استفاده نکنید.

در صورتی که یکی از داروهای شما، به خوبیِ قبل اثر نداشت و به نظر می‌رسید که تاثیر آن در بهبود علائم شما متوقف شده است، به دکتر خود اطلاع دهید.

اگر از یک داروی استروئیدی دیگر نیز استفاده می‌کنید، مصرف آن را به طور ناگهانی متوقف نکنید. در مورد کاهش تدریجی آن، با دکتر خود مشورت نمائید.

اگر یک جراحی پیشِ رو دارید، بیمار یا تحت استرس هستید و یا اینکه اخیراً یک حمله‌ی آسم را گذرانده‌اید، ممکن است نیاز باشد تا دوز مصرفی شما اندکی تغییر کند. بدون توصیه‌ی پزشک، اقدام به تغییر دوز مصرف خود از این دارو و یا تغییر برنامه‌ی زمانی استفاده از آن، نکنید.

اگر تنفس شما هنگام استفاده از این دارو بهتر نشد و یا حتی بدتر شد، مراقبت ها و دستورات پزشکی لازم را انجام دهید.

در دوره‌ی استقاده از فلوتیکازون، میزان تراکم استخوان‌های شما و همچنین بینایی تان نیاز است تا هر از گاهی بررسی شود. همچنین عملکرد ریه‌های شما در دوره‌های مشخص بهتر است زیر نظر دکتر بررسی گردد. به محض اینکه بیماری آسم در شما تحت کنترل درآمد، دکتر ممکن است به شما توصیه کند که استفاده از داروی الیپتا را قطع کنید. از همه‌ی دستورالعمل‌ها پیروی کرده و هرگز استفاده از این دارو را بدون تجویز پزشک، قطع نکنید.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما، رطوبت و نور قرار دهید.

اسپری فلوتیکازون برای بهبود تنفس

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار استفاده از این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را استفاده کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، فلوتیکازون را استفاده کنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

از چه مواردی در هنگام استفاده از داروی الیپتا باید اجتناب کرد؟

از نزدیک شدن به افرادی که بیمارند و یا هر نوع عفونتی دارند، خودداری کنید. اگر در معرض ابتلا به آبله مرغان یا سرخک قرار دارید، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماریها، با دکتر خود در مورد نحوه‌ی پیشگیری از ابتلا به این بیماریها مشورت کنید. در افرادی که در حال استفاده از داروهای استروئیدی مثل فلوتیکازون هستند، این وضعیت ممکن است بسیار خطرناک و یا حتی کُشنده باشد.

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

  • خس خس کردن سینه، احساس خفگی، یا سایر مشکلات تنفسی بعد از استفاده از این دارو؛
  • درد در قفسه‌ی سینه، تنگی نفس، نگرانی و اضطراب، لرزش؛
  • احساس ضعف یا خستگی شدید، حالت تهوع و استفراغ، احساس اینکه هر لحظه ممکن است بیفتید؛
  • تاری دید، دید تونلی، درد چشم، دیدن هاله در اطراف چراغ ها؛
  • تب، لرز، سرفه همراه با خلط به رنگ زرد یا سبز؛
  • زخم های دهانی یا سفیدک زدن در دهان و گلو، درد در هنگام قورت دادن؛
  • پتاسیم پایین – با علائمِ: گرفتگی عضلات پا، یبوست، ضربان قلب نامنظم، لرزش در قفسه سینه، تشنگی شدید، افزایش در میزان ادرار، بی حسی یا سوزش سوزن، ضعف عضلانی یا احساس شل شدگی؛
  • قند خون بالا – با علائمِ: افزایش تشنگی، افزایش میزان ادرار، گرسنگی، خشک شدن دهان، تنفس با بوی میوه، خواب آلودگی، خشکی پوست، تاری دید، کاهش وزن؛

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی فلوتیکازون عبارت است از:

  • سردرد؛
  • گرفتگی بینی یا آبریزش از بینی، گلو درد؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، فوراً به دکتر مراجعه کنید.

تاثیر داروهای دیگر بر فلوتیکازون – تداخل های دارویی

بسیاری از دارو ها ممکن است با فلوتیکازون یا ویلانترول تداخل داشته باشند. تعداد کمی از این دارو ها در زیر آورده شده است. در دوره ای که از داروی الیپتا استفاده می‌کنید، هر داروی دیگری که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ خصوصاً داروهای زیر:

  • داروهای ضد قارچ مانند کتوکونازول؛
  • ریتوناویر یا سایر داروهای اچ آی وی یا ایدز؛
  • داروهای قلبی – مثلاً: آتنولول، کارودیلول ، متوپرولول، نبیولول و غیره؛

البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با فلوتیکازون تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ مثلاً ویتامین ها و داروهای گیاهی.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز؛ با اندک تصرف و تلخیص

منبع : drugs.com

اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌شود سایر مقالات مرتبط  را نیز در قسمت زیر مطالعه کنید.