داروی انالاپریل (Enalapril) چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی انالاپریل مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

معرفی دارو

داروی انالاپریل (Enalapril) که با نام های تجاری Epaned و  Vasotec نیز شناخته می‌شود، یک داروی مهارکننده از نوع ACE است. ACE مخفف angiotensin converting enzyme است که به معنای آنزیم تبدیل آنژیوتانسین می‌باشد. داروی انالاپریل برای درمان فشار خون بالا در بزرگسالان و کودکان بالای ۱ ماه سن، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 این دارو برای درمان نارسایی احتقانی قلب در بزگسالان نیز استفاده می‌شود. انالاپریل همچنین برای درمان اختلالات مربوط به بطن (قسمت پایینی قلب که خون را به بیرون از قلب پمپاژ می‌کند) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اختلال می‌تواند باعث کاهش توانایی قلب در پمپاژ خون به سر تا سر بدن شود.

داروی انالاپریل برای درمان فشار خون بالا در بزرگسالان و کودکان

اطلاعات مهم درباره انالاپریل

اگر باردار هستید از داروی انالاپریل استفاده نکنید! اگر در دوره مصرف این دارو باردار می‌شوید، مصرف دارو را متوقف کرده و بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر تا به حال آنژیودما (angioedema) داشته‌اید، نباید از این دارو استفاده نمائید. انالاپریل را ۳۶ ساعت قبل یا بعد از استفاده از هر دارویی که حاوی sacubatril است (مانند Entresto)، مصرف نکنید.

اگر دیابت دارید، انالاپریل را به همراه هر دارویی که حاوی الیسکرین (aliskiren) است (مانند Tekturna یا Tekamloیا Amturnide) مصرف نکنید.

این دارو می‌تواند بر روی قلب یا میزان الکترولیت‌ها در بدن شما تاثیر بگذارد. اگر درد قفسه‌ی سینه، تپش قلب یا احساس لرزش در قفسه‌ی سینه، ضربان قلب آرام یا نبض ضعیف، احساس سوزش، ضعف در ماهیچه‌ها، سفتی یا انقباض عضلانی دارید، به دکترتان مراجعه کنید.

این دارو برای درمان نارسایی احتقانی قلب در بزگسالان نیز استفاده می‌شود.

نکات مهمی که قبل از مصرف انالاپریل باید رعایت کرد

اگر نسبت به انالاپریل حساسیت دارید و یا موارد زیر را دارید، نباید از این دارو استفاده کنید:

  • سابقه‌ی آنژیودما (angioedema) دارید؛
  • اخیراً از یک داروی قلبی به نام sacubatril استفاده کرده‌اید؛
  • اگر نسبت به سایر داروهای مهارکننده‌ی ACE حساسیت دارید. داروهایی مانند: بنازپریل (benazepril)، کاپتوپریل (captopril)، فوسینوپریل (fosinopril)، لیزینوپریل (lisinopril)، موکسیپریل (moexipril)، پریندوپریل (perindopril)، کوییناپریل (quinapril)، رامیپریل (ramipril)، تراندولاپریل (trandolapril).

یادآوری می‌شود که انالاپریل را ۳۶ ساعت قبل یا بعد از استفاده از هر دارویی که حاوی sacubatril است (مانند Entresto)، مصرف نکنید.

اگر دیابت دارید، انالاپریل را به همراه هر دارویی که حاوی الیسکرین (aliskiren) است (مانند Tekturna یا Tekamloیا Amturnide) مصرف نکنید.

اگر مشکلات کلیوی دارید، ممکن است لازم باشد که انالاپریل را به همراه آلیسکرین مصرف نکنید.

برای اطمینان از اینکه مصرف داروی انالاپریل برای شما خطری در پی ندارد، در صورتی که موارد زیر را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید:

  • بیماری کلیوی (یا اگر تحت دیالیز هستید)؛
  • بیماری کبدی؛
  • سابقه‌ی لخته شدن خون یا سکته‌ی مغزی (حتی خفیف)؛
  • عدم تعادل الکترولیتی (مثلاً میزان بالای پتاسیم در خون)؛
  • بیماری قلبی یا نارسایی احتقانی قلب (مگر اینکه انالاپریل را برای این وضعیت مصرف می‌کنید)؛

اگر باردار هستید از داروی انالاپریل استفاده نکنید!

مصرف انالاپریل در دوران بارداری و شیردهی

اگر باردار هستید از داروی انالاپریل استفاده نکنید! اگر در دوره مصرف این دارو باردار می‌شوید، مصرف دارو را متوقف کرده و بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

انالاپریل می‌تواند در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و ممکن است باعث آسیب به نوزاد شود. در دوره مصرف این دارو از شیردهی بپرهیزید.

نحوه مصرف

انالاپریل را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. دکتر شما ممکن است هر از گاهی دوز مصرفی شما را تغییر دهد. از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

شما می‌توانید داروی انالاپریل را به همراه غذا یا بدون آن مصرف کنید.

داروی مایع را قبل از استفاده به طور کامل تکان دهید و آن را به اندازه مصرف کنید.

 در دوره مصرف این دارو از شیردهی بپرهیزید.

ممکن است نیاز باشد تا فشار خون شما هر از گاهی بررسی شود. همچنین ممکن است عملکرد کلیه یا کبد شما نیز لازم باشد تا آزمایش شود.

اگر استفراغ یا اسهالی دارید که ادامه‌دار است، یا بیش از حد معمول تعریق دارید، به دکترتان اطلاع دهید.

در دوره مصرف انالاپریل ممکن است به راحتی آب بدنتان از دست برود. که می‌تواند منجر به فشار خون بسیار پایین، اختلالات الکترولیتی، یا نارسایی کلیوی شود.

اگر برای درمان فشار خون بالای خود، این دارو را مصرف می‌کنید، حتی در صورتی که احساس بهبودی داشتید، به مصرف این دارو ادامه دهید. فشار خون بالا اغلب هیچ علائمی ندارد. ممکن است نیاز باشد تا پایان عمرتان از داروی فشار خون بالا استفاده کنید.

اگر قرار است یک عمل جراحی داشته باشید، پیشاپیش به دکتر جراحتان اطلاع دهید که در حین مصرف انالاپریل هستید.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.

وقتی که دارو (مایع) را استفاده نمی‌کنید، درب آن را محکم ببندید. همچنین داروی مایع را در یخچال قرار دهید و از یخ زدگی حفاظت کنید (اجازه ندهید یخ بزند). داروی مایعی را که به مدت ۶۰ روز استفاده نشده، دور بیندازید.

می‌توانید داروی انالاپریل را به همراه غذا یا بدون آن مصرف کنید.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، انالاپریل را مصرف کنید. برای جبران دوز مصرفی از دست رفته، داروی اضافی استفاده ننمائید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

ممکن است نیاز باشد تا فشار خون شما هر از گاهی بررسی شود.

از چه مواردی در حین مصرف داروی انالاپریل باید خودداری کرد؟

مصرف نوشیدنی‌های الکلی باعث می‌شود فشار خون شما بیشتر دچار افت شود و ممکن است برخی از عوارض جانبی خاص در رابطه با مصرف داروی انالاپریل را تشدید کند. از جایگزین‌های نمک یا مکمل‌های پتاسیم در دوره مصرف انالاپریل استفاده نکنید. مگر اینکه دکتر به شما اجازه‌ی این کار را داده باشد.

از برخاستن ناگهانی، در هنگامی که در وضعیت نشسته یا خوابیده قرار دارید، اجتناب کنید. در غیر این صورت ممکن است دچار سرگیجه شوید. به آرامی برخیزید و تا ثابت شدن وضعیتتان، صبر کنید تا در اثر سرگیجه به زمین نخورید.

سرگیجه، از عوارض جانبی احتمال در اثر مصرف داروی انالاپریل است.

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

  • احساس سبکی در سر، احساس اینکه هر آن ممکن است بیفتید؛
  • ضربان قلب آرام؛
  • تپش قلب یا لرزش در قفسه‌ی سینه؛
  • ادرار ناچیر یا عدم ادرار؛
  • یرقان (زرد شدن پوست یا چشم‌ها)؛
  • بی‌حسی، مور مور شدن، درد یا سوزش در دست‌ها یا پاها؛
  • تب، لرز، علائم سرما‌خوردگی یا آنفولانزا؛
  • به راحتی دچار کبودی شدن، خونریزی غیر طبیعی؛
  • میزان پتاسیم بالا – علائم: حالت تهوع، ضعف، احساس مور مور، درد در قفسه‌ی سینه، ضربان قلب نامنظم، قادر به حرکت نبودن؛

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید.

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی انالاپریل عبارت است از:

  • سرگیجه، احساس خستگی؛
  • سرفه؛
  • احساس سبکی در سر؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

چه داروهایی با انالاپریل تداخل دارند؟

در دوره مصرف انالاپریل، هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید را با دکتر در میان گذارید؛ خصوصاً داروهای زیر:

  • لیتیوم؛
  • داروهای مُدِر (ادرار آور) یا قرص آب؛
  • تزریق طلا برای درمان آرتریت؛
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی – مانند: آسپرین، ایبوپروفن (Advil, Motrin)، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و غیره؛

در دوره مصرف انالاپریل، هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید را با دکتر در میان گذارید؛

البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با انالاپریل تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ اعم از داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع : drugs.com

اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌شود مطلب درمان خانگی فشار خون بالا را نیز مطالعه کنید.