در مطلب پیش رو از هجده جانور عجیب و غریب سخن خواهیم گفت که هر کدام به نوعی موجبات شگفتی دانشمندان و محققان را در طول یکی دو سال اخیر فراهم آورده‌اند. جانورانی که در زیستگاه‌های مختلف ساکن هستند و با بسیاری از هم‌نوعان شناخته شده‌ی خود تفاوت‌های اساسی دارند. برای آشنایی با این هجده جانور عجیب و غریب می‌توانید مجله قرمز را در ادامه‌ی این مطلب همراهی کنید.

بدون اضافه‌گویی یا حاشیه‌ پردازی به سراغ معرفی این هجده جانور عجیب و غریب و شگفت انگیز می‌رویم.

اژدهای دریایی

هجده جانور عجیب و غریب: اژدهای دریایی یاقوتی و حلزون مارپیچ پوست سخت

بسیاری از اسرار نهفته در زیر اقیانوس‌ها هنوز توسط انسان‌ کشف نشده‌اند. با این حال ذات کنجکاو دانشمندان همواره آنان را به سوی کشف ناشناخته‌ها رهنمون می‌سازد و هرازگاه موجب یافتن اسرار تازه‌ای می‌شود. اژدهای دریایی یاقوتی از جمله گونه‌های نادر جانوران ساکن در زیر اقیانوس به شمار می‌رود که می‌توان آن را یکی از همین اسرار ناشناخته قلمداد کرد. تصاویر مربوط به اژدهای دریایی یاقوتی برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی شکار شد. این گونه‌ی جالب آبزی که در سواحل غربی استرالیا زندگی می‌کند، از لحاظ سر و شکل ظاهری تفاوت‌های قابل توجهی با جانوران هم‌خانواده و نزدیک به خود دارد. به گونه‌ای که از یک دم جمع شونده و پرکاربرد برخوردار است و در پهنه‌ی بدن نیز ضایعات برگ مانند بسیار کمتری نسبت به نزدیکان خود دارد.

حال که به زیر اقیانوس رفته‌ایم، بهتر است همان‌جا بمانیم و چند کلمه‌ای هم در رابطه با حلزون مارپیچ پوست سخت سخن بگوییم. این جانور عجیب و غریب که جزو کمیاب‌ترین گونه‌های  Allonautilus scrobiculatus شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۵ میلادی توسط پیتر وارد، متخصص زیست شناسی، در نزدیکی پاپوا گینه‌ی نو مورد مشاهده قرار گرفت. آخرین باری که او توانسته بود یکی از حلزون‌های گونه‌ی  Allonautilus scrobiculatus را به چشم خود ببیند به سه ده قبل باز می‌گردد. این گونه‌ی نادر از حلزون‌های دریایی گاه با نام فسیل‌‌ زنده نیز شناخته می‌شود. چرا که حلزون‌های مارپیچ پوست سخت اکنون حدود ۵۰۰ میلیون سال است که در زیر اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند.

پینک فلوید

هجده جانور عجیب و غریب: نهنگ منقاردار نوک صاف و میگوی پینک فلوید

نهنگ منقاردار نوک صاف از دیگر جانوران کمیابی است که زیر آب روزگار می‌گذراند و فرصت ملاقات با آن برای انسان به همین راحتی فراهم نمی‌شود. با این حال در ابتدای امسال (سال ۲۰۱۷ میلادی) پژوهش‌گرانی که در زمینه‌ی زندگی نهنگ‌ها تحقیق می‌کنند، ویدیوی کوتاهی را منتشر کردند که شنا کردن سه نهنگ منقاردار نوک صاف را زیر آب نشان می‌داد. صحنه‌هایی که برای نخستین بار توسط انسان شکار می‌شود و تاکنون نمونه‌ی مشابه با آن مشاهده نشده است.

البته علاوه بر ثبت تصاویر نهنگ منقاردار نوک صاف، پژوهش‌گران در سال جاری میلادی گونه‌ی جدیدی از میگوهای تپانچه‌ای را نیز نام‌گذاری کردند. این گونه‌ی جدید و تازه کشف شده Synalpheus pinkfloydi نام دارد و به طور ساده با نام میگوی پینک فلوید شناخته می‌شود. دلیل اصلی این نام‌گذاری بهره‌مندی این میگوی عجیب و غریب از چنگک بزرگ و صورتی رنگی است که به کمک آن می‌تواند به شکار ماهی‌های کوچک بپردازد. میگوی پینک فلوید به کمک این چنگک صورتی رنگ سر و صدای فراوانی ایجاد می‌کند که موجب گیجی یا کشته شدن ماهی‌های کوچک می‌شود و شکار آن‌ها را بسیار ساده‌ می‌کند. به هر حال شاید به زودی گونه‌ای نزدیک به میگوی پینک فلوید توسط زیست‌شناسان کشف شود که از چنگک آن صدای متفاوتی ایجاد گردد و پژوهش‌گران بتوانند نام آن را راجر واترز بگذارند!

جانی کش

هجده جانور عجیب و غریب: تارانتولای مار خور و تارانتولای موسیقی‌دان

تارانتولاها گونه‌‌ی خاصی از عنکبوت‌ها هستند که به طور معمول با رتیل‌ها اشتباه گرفته می‌شوند. در حالی که این گونه از بندپایان تفاوت‌های مشخصی با رتیل‌ها داشته و در مجموع نسبت به آن‌ها پر موتر، کوچک‌تر و کم‌خطرتر هستند. البته هم‌اکنون چیزی بیش از ۹۰۰ گونه‌ی مختلف از تارانتولا در جهان وجود دارد که به طور معمول با نام رتیل شناخته می‌شوند.

تارانتولاها معمولا از سایر حشرات و همچنین از جانورانی نظیر مارمولک یا جوندگانی مانند موش تغذیه می‌کنند. در این میان کمتر مشاهده شده است که این گروه از بندپایان به شکار جانورانی نظیر مار بپردازند. با این حال جمعی از پژوهش‌گران برزیلی سال گذشته موفق به کشف تارانتولای بزرگ جثه‌ای شدند که اقدام به شکار یک مار کرده بود. از آن جهت که در حال حاضر مشاهدات بسیار اندکی در زمینه‌ی شکار مار توسط تارانتولاها وجود دارد، این پژوهش‌گران نتایج مشاهدات خود را در قالب مقاله‌ای به چاپ رسانده‌اند تا زمینه‌ساز انجام تحقیقات بیشتری روی این موضوع گردد.

البته شکار مار تنها کشف تازه و عجیب و غریبی نیست که در مورد این بندپایان جالب صورت گرفته است. چرا که به تازگی نوع جدیدی از تارانتولاها مورد مشاهده و کشف قرار گرفته است که با تارانتولاهای پرنده خوار، تارانتولاهای سرخ مو و تارانتولاهای زانو قرمز تا حدی تفاوت دارد. جالب این جا است که این گونه‌ی جدید از تارانتولا به افتخار موسیقی‌دان نام‌آشنای امریکایی یعنی جانی کش، گونه‌ی A. johnnycashi نام‌گذاری شده است. یکی از دلایل این امر رنگ سیاه بدن این جانور است که با سیاه‌پوش بودن همیشگی جانی کش هم‌خوانی جالب توجهی دارد. گذشته از آن، این موجود سیاه‌پوش برای نخستین بار در نزدیکی زندان ایالتی فالسوم مورد مشاهده قرار گرفت. زندانی که یادآور یکی از مشهورترین ترانه‌های این اسطوره‌ی سبک کانتری یعنی Folsom Prison Blues است.

ماهی مرکب

هجده جانور عجیب و غریب: ماهی مرکب چشم قلمبه و کره بنفش دریایی

کشتی تحقیقاتی Nautilus در ماه اوت سال ۲۰۱۶ میلادی و زمانی که مشغول فیلمبرداری از کف دریا در سواحل کالیفرنیا بود، موفق به شناسایی نوعی ماهی مرکب چشم قلمبه شد. این ماهی مرکب در عمل جزو گونه‌ی Rossia Pacifica طبقه‌بندی می‌شود که بومی مناطق شمالی اقیانوس آرام هستند و با نام ماهی مرکب سیخ سیخی شناخته می‌شوند. در مجموع شکل ظاهری این جانور و حالت جالب و با نمک چشمانش موجبات محبوبیت او را در میان بسیاری از کاربران اینترنت در طی یک سال اخیر فراهم آورده است.

البته این ماهی مرکب چشم قلمبه تنها موجود بنفش رنگی به شمار نمی‌رود که اعضای تیم تحقیقاتی کشتی Nautilus موفق به کشف آن در زیر آب شده‌اند. در ماه ژوئیه سال گذشته محققان کشتی Nautilus ویدیویی را منتشر کردند که در آن موجود زنده کروی شکل و بنفش رنگی به چشم می‌خورد که زیر دریا شناور بود. در حال حاضر پژوهش‌گران نتوانسته‌اند ماهیت این موجود بنفش رنگ را به طور دقیق مشخص سازند. با این حال آن‌ها هم‌اکنون در حال بررسی این احتمال هستند که موجود کروی مذکور یک جانور دریایی نرم تن باشد. در مجموع مطالعات و تحقیقات تکمیلی مشخص خواهد کرد که آیا این موجود کروی بنفش رنگ به گونه‌ی جدید و ناشناخته‌ای از موجودات دریایی تعلق دارد یا این ‌که باید آن را جزو یکی از گونه‌های شناخته شده‌ی موجود طبقه‌بندی کرد.

کوسه چهارصد

هجده جانور عجیب و غریب: کوسه چهارصد ساله و کوسه سفید بزرگ خواب آلود

در میان اسامی موجود در لیست هجده جانور عجیب و غریب جهان نام دو کوسه نیز به چشم می‌خورد. در سال ۲۰۱۶ میلادی دانشمندان از این نکته آگاه شدند که چگونه می‌توان از طریق بررسی عدسی چشم کوسه‌های مرموز ساکن گرینلند و با استفاده از کربن پرتوزا، سن این جانوران جالب توجه را تعیین کرد. نتایج آزمایش مذکور دانشمندان را به این نتیجه رسانده است که طول عمر این کوسه‌های عجیب و غریب گاه به بیش از ۲۷۲ سال می‌رسد. البته کهنسال‌ترین نمونه‌ی مورد آزمایش قرار گرفته در این مطالعه کوسه‌ای بود که طول عمرش به بیش از ۴۰۰ سال بالغ می‌شد. امری که شگفتی بسیاری از دانشمندان را به همراه داشت و رکورد جدیدی در زمینه‌ی درازی عمر مهره‌داران به ثبت رساند.

علاوه بر این کشف جالب، فیلمبرداران شبکه‌ی علمی دیسکاوری در سال گذشته موفق شدند برای نخستین بار در طول تاریخ چرت زدن یک کوسه‌ی سفید بزرگ را در قالب تصاویر ویدیویی ثبت و ضبط کنند. بنابر ادعای کارشناسان این شبکه، تا پیش از این هیچ تصویری از چرت زدن کوسه‌های سفید وجود نداشت و علاقه‌مندان به این شکارچیان پر ابهت دنیای زیر آب توانسته‌اند برای نخستین بار یک سند تصویری در این زمینه در اختیار داشته باشند. به هر حال کوسه‌ی سفید بزرگ مشاهده شده توسط فیلمبرداران شبکه‌ی دیسکاوری تنها با چرت زدن مقابل دوربین توانست نام خود را در تاریخ علم به ثبت برساند و موجبات شگفتی کار‌شناسان را فراهم کند.

لاک پشت

هجده جانور عجیب و غریب: لاک‌پشت باستانی و لاک‌پشت دریایی تابان

جاناتان لاک‌پشت زمینی کهنسالی است که در جزیره‌ی سنت هلن واقع در اقیانوس اطلس روزگار می‌گذراند و به لقب لاک‌پشت باستانی مفتخر است. البته آن چه سال گذشته در رابطه با این لاک پشت ۱۸۴ بسیار جلب توجه کرد، سن و سال بالای او نبود، بلکه حمام کردن او با آب و صابون توسط یک دامپزشک برای نخستین بار در طول عمر ۱۸۴ ساله‌اش بود. به هر حال جاناتان توانست پس از یک عمر زندگی میان نسل‌های مختلف از انسان‌ها عاقبت یک مشت و مال حسابی از سوی آن‌ها دریافت کند و توسط این موجودات دوپا حسابی تمیز و براق شود.

البته برخلاف جاناتان که ساکن خشکی است، برخی از هم‌تباران او در دریا و زیر آب زندگی می‌کنند و تعدادی از آن‌ها با خطر انقراض روبرو هستند. از میان این لاک‌پشت‌ها می‌توان به گونه‌ی هاوکسبیل اشاره کرد که از کمیاب‌ترین گونه‌های لاک‌پشتی جهان به شمار می‌رود و خطر انقراض را بیخ گوش خود حس می‌کند. در سال ۲۰۱۵ میلادی، دانشمندان با کاوش در بخش جنوبی اقیانوس آرام دریافتند که تعدادی از نمونه‌های لاک‌پشت‌ هاوکسبیل از خصلت فلورسنت بیولوژیکی برخوردار هستند و با قرار گرفتن در معرض نور مستقیم همانند یک گوی درخشان و رنگارنگ چشم‌ها را به خود خیره می‌کنند. البته هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چرا این لاک‌پشت‌ها از خصلت فلورسنت بیولوژیکی برخوردار هستند. با این حال تلاش دانشمندان برای یافتن دلایل اصلی این موضوع همچنان ادامه دارد.

دندان دار

هجده جانور عجیب و غریب: ماهی درون عروس دریایی و ماهی دندان دار

در سال گذشته یک عکاس حرفه‌ای به نام تیم ساموئل، هنگام غواصی در سواحل استرالیا موفق به شکار صحنه‌ا‌ی بسیار جالب و نادر شد. او ماهی کوچکی را مشاهده کرد که به طور کامل درون بدن یک عروس دریایی به دام افتاده بود، اما همچنان زنده و سرحال می‌نمود. ساموئل ابتدا قصد داشت ماهی بی‌نوا را از وضعیتی که به آن دچار شده بود نجات دهد، اما در نهایت اجازه داد که طبیعت سیر واقعی و طبیعی خود را طی کند و بدون دخالت در کار ماهی و عروس دریایی، تنها به ثبت تصاویری از این صحنه‌ی جالب اکتفا نمود.

اما بد نیست از سواحل استرالیا فاصله گرفته و سری هم به دریاچه نیوجرسی در امریکا بزنیم تا با نوعی ماهی عجیب و غریب آشنا شویم که دندان‌هایی شبیه به انسان دارد. این ماهی جالب که در سال ۲۰۱۵ میلادی از درون این دریاچه صید شد، بومی امریکای شمالی به شمار نمی‌رود و در عمل به امریکای جنوبی تعلق دارد. جایی که در آن با نام پاکو شناخته می‌شود و به موجب بهره‌مندی از دندان‌ها عجیب و غریب، زمینه‌ساز خلق خرافات متعددی شده است.

جوراب دریایی

هجده جانور عجیب و غریب: جوراب بنفش بی‌مغز و سوسک چوباکا

در نگاه نخست شاید این حشره هیچ شباهتی به شخصیت شناخته شده و آشنای مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان یعنی چوباکا نداشته باشد. با این حال دانشمندان در بررسی‌های خود دریافتند که این سوسک کمیاب در نوع خود حشره‌ی پر مویی محسوب می‌شود و به همین دلیل تصمیم گرفتند به احترام چوباکا آن را Trigonopterus Chewbacca بنامند. اگر با مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان آشنا باشید، حتما از این موضوع باخبرید که نژاد ووکی، که چوباکا شناخته شده‌ترین موجود در آن به شمار می‌رود، بیش از هر چیز با بدن پر مو و پشمالوی خود (و صدالبته صداهای زوزه‌مانندشان) شناخته می‌شوند.

اما جالب‌تر از سوسک‌ چوباکا، نوعی کرم‌ دریایی است که در اعماق آب زندگی می‌کند و معمولا در کف دریا مشاهده می‌شود. این نوع نادر از کرم دریایی در نگاه نخست به یک لنگه جوراب بنفش شباهت دارد که آن را کف دریا پهن کرده باشند. جالب این جا است که کرم‌های جورابی نه از وجود مغز بهره می‌برند، نه چشمی برای دیدن دارند و نه از وجود اندام‌های تنفسی نظیر آبشش یا سایر موارد مشابه برخوردارند. در مجموع می‌توان این موجودات را یکی از جالب‌ترین جانواران حاضر در لیست هجده جانور عجیب و غریب قلمداد کرد.

مرغابی دریایی

هجده جانور عجیب و غریب: مرغابی دریایی کهنه‌کار

این مرغابی دریایی سرسفید که در تصویر مشاهده می‌کنید، جزو گونه‌های جدید، عجیب یا تازه کشف شده‌ی جانوری محسوب نمی‌شود. بلکه تنها به دلیل توانایی بالای خود در امر بقا پژوهش‌گران را به تحسین واداشته و در لیست هجده جانور عجیب و غریب که دانشمندان را به شگفتی آورده‌اند قرار گرفته است. این مرغابی دریایی که دانا نام دارد، از سن و سالی بیش از ۶۵ سال برخوردار است و همان‌گونه که در تصویر مشاهده می‌شود، با وجود کهنه‌کار و کهنسال بودن همچنان به جوجه‌آوری و پرورش نسل جدید مشغول است.

دانا جزو آن دسته از مرغان دریایی به شمار می‌رود که محققان برای پژوهش بیشتر در رابطه با نوع عادات و رفتارشان، به پای آن‌ها نشانه‌های ردیاب‌ مانند متصل کرده‌اند و زندگی‌شان را زیر نظر دارند. با این حال برخلاف بسیاری از پرندگان مشابه، او همچنان به زندگی خود ادامه می‌دهد و از خطراتی که تهدیدش می‌کنند، جان سالم به در می‌برد. بنابر ادعای بنگاه خدمات شیلات و حیات وحش ایالات متحده امریکا، دانا هم‌اکنون به عنوان پیرترین پرنده‌ی وحشی جهان که نشانه‌گذاری شده و تحت نظر پژوهش‌گران قرار دارد، شناخته می‌شود. به هر حال این مرغ دریایی کهنسال که در هاوایی زندگی می‌کند، توانسته با عمر طولانی و مهارت بالای خود در امر بقا، دانشمندان را تحت تاثیر قرار دهد و در لیست هجده جانور عجیب و غریب ما قرار گیرد.

ماهی مریخی

هجده جانور عجیب و غریب: ماهی مریخی

آخرین گزینه‌ی موجود در این لیست برخلاف سایر جانورانی که به آن‌ها اشاره شد، ساکن زمین نبوده و روی سیاره مریخ کشف شده است. البته دیگر تفاوت این گزینه با جانوران حاضر در لیست ما در این موضوع خلاصه می‌شود که این گزینه اصلا یک موجود زنده نیست. بلکه تکه سنگی است شبیه به ماهی که سال گذشته توسط سازمان فضایی ناسا در تصاویر ارسالی از مریخ‌نورد کنجکاوی کشف شد. با این حال ماهی سنگی کذایی توانست سر و صدای قابل توجهی ایجاد کند و سبب‌ساز پیدایش شایعات فراوانی گردد. در واقع این ماهی مریخی، برخلاف سایر گزینه‌های موجود در این لیست، به جای آن که موجبات شگفتی دانشمندان را فراهم آورد، زمینه‌ساز خنده و تفریح آن‌ها شد.

منبع: سی نت (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش علمی مجله قرمز یاری کنید.