در این مطلب، به بررسی داروی لورازپام ، پرداخته می‌شود. ابتدا به معرفی این دارو و اطلاعات مهم درباره ی آن می‌پردازیم و سپس نحوه ی مصرف و عوارض جانبی لورازپام (آتیوان) را بیان می‌نمائیم.

معرفی دارو

لورازپام، متعلق به گروهی از داروهاست که به بنزودیازپین ها معروفند. این دارو بر روی مواد شیمیایی مغز، که ممکن است بر اثر اضطراب نامیزان شده باشند، تاثیر می‌گذارد. بنابراین، از این دارو در درمان اضطراب استفاده می‌شود. البته این دارو ممکن است برای موارد دیگری نیز مصرف شود.

 اطلاعات مهم درباره ی لورازپام

  • اگر شما دچار کوری تدریجی و یا ضعف عضلانی (myasthenia gravis) هستید و یا به والیوم و دارو های مشابه آن آلرژی دارید، بهتر است از این دارو استفاده نکنید.
  • اگر باردار هستید، لورازپام را مصرف نکنید. این دارو ممکن است باعث ایجاد عیوبی در نوزاد شود و یا علائم خطرناکی را در هنگام ترک دارو ایجاد کند.
  • لورازپام می‌تواند در فرد، عادت یا اعتیاد به مصرف این دارو را ایجاد کند. بنابراین، فقط شخصی که این دارو برایش توسط دکتر تجویز شده است، باید آن را مصرف نماید. استفاده‌ی نادرست از دارو هایی که ایجاد عادت می‌کنند، می‌تواند منجر به مصرف بیش از حد، اعتیاد به این دارو و یا حتی مرگ شود! بنابراین این دارو را با شخص دیگری تقسیم نکنید؛ به خصوص کسانی که سابقه‌ی استفاده‌ی نادرست از دارو و یا اعتیاد به یک دارو داشته اند. آن را در مکانی نگهداری کنید که دسترسی دیگر افراد به آن ساده نباشد.
  • در هنگام مصرف این دارو، از نوشیدن الکل خودداری کنید. این دارو، می‌تواند باعث تشدید تاثیرات الکل شود.

لورازپام ، یک داروی آرامبخش و ضد اضطراب به حساب می‌آید.

نکات مهمی که قبل از مصرف لورازپام باید رعایت کرد

خرید این دارو به صورت اینترنتی یا از افرادی خارج از کشور، خطرناک است. داروهایی که از طریق فروش اینترنتی توزیع می‌شوند، ممکن است حاوی عناصر خطرناکی باشند و یا اینکه از طرف یک داروخانه‌ی معتبر به فروش نروند.

در صورتی که شامل موارد زیر می‌شوید، بهتر است لورازپام را مصرف نکنید:

کوری تدریجی (با زاویه‌ی کم)، ضعف عضلانی (myasthenia gravis)، یا سابقه‌ی واکنش های آلرژیکی نسبت به هرگونه بنزودیازپین ها : مثل دیازپام (والیوم)، کلردیازپوکساید، کلونازپام، فلورازپام و داروهای مشابه.

برای اطمینان از این که این دارو بر روی شما تاثیرات سوئی ندارد، اگر شامل موارد زیر می‌شوید، قبل از مصرف آتیوان، با دکتر خود در میان گذارید:

– تشنج، یا بیماری صرع

– بیماری های کلیوی یا کبدی (مخصوصا بیماری کبدی ناشی از مصرف الکل)

– آسم یا سایر مشکلات تنفسی

– کوری تدریجی (زاویه باز)

– سابقه‌ی افسردگی یا افکار خودکشی  و یا اقدام به خودکشی

– سابقه‌ی اعتیاد به الکل یا داروها

– اگر تحت درمان اعتیاد به مخدرها هستید

 اگر باردار هستید، لورازپام را مصرف نکنید. این دارو می‌تواند عیوبی را در جنین اجاد کند. همچنین نوزاد شما ممکن است نسبت به این دارو وابستگی پیدا کند. این موضوع می‌تواند منجر به علائم خطرناکی در نوزاد، پس از تولد گردد. نوزادانی که با وابستگی نسبت به داروهای اعتیاد آور به دنیا می‌آیند، ممکن است تا چندین هفته به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشند. در حین مصرف لورازپام یا آتیوان، از روش های پیشگیری از بارداری با اطمینان بالا استفاده کنید. چنانچه باردار هستید و یا قصد بارداری دارید، با دکتر خود در میان گذارید.

این دارو می‌تواند در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث ایجاد مشکلاتی در نوزاد شود. بنابراین چنانچه در دوران شیردهی قرار دارید، بهتر است این دارو را مصرف نکنید.

لازم به ذکر است که مصرف این دارو برای افراد کمتر از ۱۸ سال تایید نشده است.

تاثیرات آرام بخشیِ لورازپام، ممکن است در افراد بزرگسال بیشتر به طول بیانجامد. افتادن ناگهانی، در افرادی که مسن تر هستند، در اثر مصرف بنزودیازپین ها، عموما رخ می‌دهد. در طول دوره ای که این دارو را مصرف می‌کنید، مراقب باشید تا حتی الامکان، از افتادن های ناگهانی و صدمات آن جلوگیری کنید.

نحوه مصرف لورازپام

لورازپام (آتیوان) را حتما با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. چنانچه این دارو بر روی شما و بهبود علائمتان دیگر تاثیری نمی‌گذاشت، به دکتر خود اطلاع دهید.

لورازپام و نحوه ی مصرف آن

به خاطر ایجاد عادت در مصرف کنندگان، خرید و فروش این دارو توسط افراد ممنوع است.

بهتر است این دارو را برای مدت کوتاهی مصرف کنید. از مصرف این دارو بیشتر از مدتی که دکتر برای شما تجویز کرده است، خودداری نمائید.

مصرف لورازپام را به طور ناگهانی قطع نکنید؛ چرا که ممکن است شاهد علائم ناخوشایندی در اثر قطع مصرف ناگهانی این دارو باشید (مثلا تشنج). درباره‌ی قطع مصرف این دارو از دکتر کمک بگیرید.

چنانچه این دارو دیگر تاثیری در بهبود علائم ناشی از اضطراب شما نداشت، با دکتر خود در میان گذارید.

تعداد قرصی را که مصرف می‌کنید، بدانید تا اگر فردی اشتباها و یا عمدا از داروی شما استفاده کرد، متوجه شوید و قبل از آن که وی به دارو عادت کند، روند را متوقف کنید.

قرص آتیوان را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما، رطوبت و نور قرار دهید. نوعِ مایع این دارو را در یخچال نگهداری کنید.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، لورازپام را مصرف کنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید. مصرف بیش از اندازه‌ی این دارو می‌تواند کُشنده باشد. نشانه های مصرف بیش از اندازه‌ی این دارو شامل موارد زیر است:

خواب آلودگی شدید، سردرگمی، ضعف عضلانی، از دست دادن تعادل یا هماهنگی، احساس سبکی در سر، و غش کردن.

در هنگام مصرف این دارو، از مصرف چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

از مصرف الکل خودداری کنید؛ چرا که عوارض جانبی خطرناکی ممکن است اتفاق بیفتد.

این دارو ممکن است باعث اختلال در واکنش ها و یا فکر کردن شما شود. از رانندگی کردن و یا کار با ماشین آلات، تا قبل از این که متوجه نشده اید آیا این دارو باعث ایجاد این تاثیر در شما می‌شود یا نه، خودداری کنید. سرگیجه و خواب آلودگی، می‌تواند منجر به افتادن شما و سایر آسیب های جدی گردد.

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتما به دکتر اطلاع دهید.

اگر شامل موارد زیر هستید، به دکتر خود اطلاع دهید:

خواب آلودگی شدید، افکار خودکشی یا صدمه زدن به خود، اقدام به خودکشی، سردرگمی، پرخاشگری، توهم، بدتر شدن مشکلات خواب، احساس هیجان یا بی قراری ناگهانی، ضعف عضلات، مشکل در قورت دادن، افتادگی پلک، تغییرات در دید، درد در قسمت بالای شکم، ادرار تیره رنگ، یرقان (زرد شدن پوست یا چشم ها).

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی لورازپام ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه، خواب آلودگی
  • ضعف
  • بریده بریده حرف زدن، کاهش تعادل یا هماهنگی بدن
  • مشکلات حافظه ای
  • احساسات متغیر (دمدمی)

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد که بسیار نادر است. امّا چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، فورا به دکتر مراجعه کنید.

عوارض جانبی لورازپام

تاثیر داروهای دیگر بر لورازپام – تداخل های دارویی

مصرف همزمان این دارو با سایر دارو هایی که باعث خواب آلودگی یا آهسته کردن تنفس شما می‌شوند، می‌تواند منجر به عوارض جانبی خطرناک و یا حتی مرگ شود. اگر قصد استفاده از قرص های خواب یا داروهای ضد درد مخدر، داروی سرفه، شل کننده‌ی عضلات یا دارو های اضطراب، افسردگی یا تشنج را دارید، قبل از این که لورازپام را مصرف کنید، با پزشک خود مشورت نمایید.

درباره‌ی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر خود مشورت کنید. مخصوصا داروهای:

آمینوفیلین یا تئوفیلین، هر گونه دارو برای درمان اضراب، پروبنسید، هر نوع داروی ضد افسردگی، داروهای درمان بیماری های روحی روانی، فنوباربیتال و دارو های مشابه آن، داروهای ضد درد مخدر، داروهای تشنج یا داروهایی که شامل آنتی هیستامین هستند (مانند داروهای خواب، داروهای سرما خوردگی یا آلرژی).

البته لیست بالا کامل نبوده و سایر دارو ها نیز می‌توانند با لورازپام تداخل داشته باشند. مثلا انواع داروهای با نسخه یا بدون نسخه، ویتامین ها، داروهای گیاهی و غیره. در صورت بروز هر گونه علائم در اثر مصرف چند دارو، با دکتر خود درمیان گذارید.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز

منبع : drugs.com

  • اگر این مطلب برای شما کمک کننده بود، پیشنهاد می‌شود مطلب مربوط به داروی دیازپام را نیز مطالعه کنید.