شاید کمتر کسی انتظار معرفی زیرشاخه‌ای جدید از استاندارد فعلی و پر شاخ و برگ HDR با نام فرمت HDR10+ را داشت. با این حال هم‌اکنون شاهد معرفی رسمی این فرمت جدید هستیم و خانواده‌ی HDR پرجمعیت‌تر از قبل شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر از زیر و بم فرمت HDR10+ می‌توانید مجله قرمز را در ادامه‌ی این مطلب همراهی کنید.

در شرایطی که فرمت نسبتا نوظهور HDR با تمام زیرشاخه‌های خود هم‌اکنون در حال تقلا برای یافتن جایگاهی مستحکم در صنعت سرگرمی است، هرازگاه شاهد اضافه شدن عضو جدیدی به این خانواده و افزون شدن شاخ و برگ‌های آن هستیم. امری که این بار در قالب معرفی فرمت HDR10+ نمود یافته است تا سردرگمی‌های دنبال کنندگان دنیای تکنولوژی و همچنین مخاطبان صنعت سرگرمی بیش از پیش شود. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم هم‌اکنون استاندارد HDR به طور عمده با فرمت HDR10 شناخته می‌شود. این در حالی است که خانواده‌ی HDR اعضای دیگری را هم شامل می‌شود که از جمله مشهورترین آن‌ها می‌توان به فرمت Dolby Vision و از جمله تازه‌ترین آن‌ها هم می‌توان به HLG و Advanced HDR اشاره کرد.

درونمایه فرمت HDR10+

جالب این جا است که  فرمت HDR10+ با وجود بهره بردن از این نام، در عمل شکل بهبود یافته و پیشرفته‌ای از فرمت دالبی ویژن به شمار می‌رود و به طور ویژه بر همان استاندارد بنا شده است. در واقع این گونه می‌نماید که نام‌گذاری این فرمت جدید در راستای دور زدن بحث‌های مربوط به قانون کپی رایت و گریز از رویارویی با حق امتیاز معنوی فرمت دالبی ویژن صورت گرفته است. با این حال در صورت جا افتادن استفاده از فرمت HDR10+ در محتواهای تصویری مختلف، بینندگان این محتواها می‌توانند در عمل کیفیت بسیار بهتری را نسبت به سایر فرمت‌های موجود از خانواده‌ی HDR شاهد باشند.

تکنولوژی جدید

در واقع بزرگ‌ترین چالش پیش روی این فرمت در حال حاضر همان بحث گستردگی میزان محتوا است. در شرایطی که فرمت HDR10 در حالت بیشینه امکان پشتیبانی از ۴۰۰۰ واحد روشنایی را فراهم آورده و در حالت عادی هدف اصلی خود را روی پشتیبانی از ۱۰۰۰ واحد روشنایی متمرکز کرده است، در فرمت دالبی ویژن شاهد پشتیبانی از ۱۰ هزار واحد روشنایی در حالت بیشینه و ۴۰۰۰ واحد روشنایی در حالت عادی، به عنوان هدف اصلی هستیم. این در حالی است که فرمت دالبی ویژن به لحاظ عمق رنگ نیز نسبت به  فرمت HDR10 برتری محسوسی دارد. به گونه‌ای که در فرمت دالبی ویژن شاهد پشتیبانی از عمق رنگ ۱۲ بیتی هستیم و فرمت HDR10 تنها عمق رنگ ۱۰ بیتی را پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب از آن‌جا که فرمت HDR10+ شکل ارتقا یافته‌ای از فرمت دالبی ویژن محسوب می‌شود، روی کاغذ و به لحاظ تئوری می‌تواند نسبت به سایر اعضای خانواده‌ی HDR برتری قابل توجهی را بازتاب دهد.

با تمام این اوصاف اوضاع در میدان عمل به گونه‌ای کاملا متفاوت پیش می‌رود. به طوری که هم‌اکنون میزان آن دسته از محتوای سرگرم کننده‌ی موجود در بازار برای مخاطبان، که از فرمت HDR10 پشتیبانی می‌کند، بیش از موارد مشابه در فرمت دالبی ویژن است. به طور مثال بازی‌های بهینه شده برای کنسول جدید پلی استیشن پرو، که از تکنیک HDR پشتیبانی می‌کند، به طور عمده مبتنی بر فرمت HDR10 هستند. بر این اساس فرمت HDR10+ هر چقدر هم که در بحث فنی دست بالا را داشته باشد، برای اثبات قابلیت‌های خود در میدان عمل  به نمایش یافتن در قالب محتواهای سرگرم کننده‌، آن هم به شکل گسترده، نیاز خواهد داشت. بر این اساس میزان پشتیبانی از فرمت HDR10+ توسط غول‌های بزرگ حاکم بر صنعت سرگرمی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در این بحث داشته باشد.

میزان استقبال از  فرمت HDR10+

در حال حاضر از شرکت آمازون به عنوان یکی از حامیان فرمت HDR10+ نام برده می‌شود. به گونه‌ای که این فرمت جدید قرار است در سرویس استریم شرکت آمازون مورد استفاده قرار گیرد. در مجموع شاید بتوان با توجه به نام و وزن دست‌اندرکاران اصلی جان گرفتن فرمت HDR10+ در دنیای تکنولوژی، نسبت به آینده‌ی این استاندارد جدید اندکی امیدوارتر بود.

فرمت جدید

نخستین نامی که در پس فرمت HDR10+ مشاهده می‌شود، شرکت سامسونگ است. در واقع شرکت سامسونگ بود که در ماه آوریل سال جاری میلادی به تایید این نکته پرداخت که در حال همکاری با بخش پرایم ویدیوی آمازون برای پشتیبانی از یک فرمت جدید به سر می‌برد.

پس از آن در ابتدای همین ماه (ماه اوت) شرکت‌های شناخته شده‌ی دیگری نظیر فاکس قرن بیستم و پاناسونیک نیز به جمع سامسونگ و آمازون پیوستند تا تیم قدرتمندی را برای پشتیبانی از فرمت HDR10+ تشکیل دهند. اتحادی که شاید بتواند موجب رونق گرفتن استفاده از این فرمت جدید در محتواهای تصویری آینده گردد. در واقع با توجه به فعالیت دو شرکت سامسونگ و پاناسونیک در بخش تولید تلویزیون و همچنین حضور پررنگ شرکت فاکس قرن بیستم در صنعت سرگرمی شاید بتوان در آینده‌ای نزدیک شاهد باز شدن راه فرمت HDR10+ به سمت مسیرهای مختلف و متفاوتی از جمله فیلم‌های بلوری بود.

در حال حاضر نخستین گام در این مسیر توسط شرکت پاناسونیک برداشته شده است. به نحوی که قرار است این تکنولوژی جدید در تمام تلویزیون‌های آتی ۴K Pro این شرکت مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال به تازگی شاهد معرفی تلویزیون EZ1002 توسط این شرکت هستیم. محصول ۷۷ اینچی جدیدی که با تجهیز به همین تکنولوژی جدید ساخته شده است. در این میان شرکت سامسونگ نیز به عنوان یکی از سرمدران اصلی معرفی فرمت HDR10+ قصد دارد به اقدام مشابهی دست بزند و بسیاری از محصولات عادی خود را به این فرمت جدید مجهز کند.

با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که فرمت HDR10+ در میدان عمل چگونه ظاهر خواهد شد و آیا می‌تواند موقعیت خود در دنیای تکنولوژی را تثبیت کند یا این که به جمع سایر موارد شکست خورده در گذشته، نظیر فرمت HD DVD توشیبا، خواهد پیوست.

منبع: تک رادار (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.