علاقه‌مندان به محصولات مرسدس بنز ظرف روزهای اخیر شاهد رونمایی از خودروی EQA این شرکت در قالب چندین طرح مفهومی بودند. خودرویی که قرار است به زودی به شکل مفصل‌تری به خودرودوستان معرفی شود. تا آن زمان بد نیست نگاه مختصری به خودروی EQA بیاندازیم تا بلکه بتوانیم اندکی از زیر و بم آن سر در بیاوریم. پس پیشنهاد می‌کنیم که همچنان با مجله قرمز همراه باشید.

با توجه به طرح های ارائه شده از خودروی EQA به نظر می‌رسد که محصول جدید مرسدس بنز یک خودروی هاچ بک الکتریکی خواهد بود. خودرویی که قرار است یکی از محصولات حاضر در نسل EQ مرسدس بنز لقب گیرد. نسلی که سال گذشته در جریان برگزاری نمایشگاه اتومبیل پاریس به خودرودوستان معرفی شد و هنوز آن چنان که باید از پس پرده بیرون نیامده است. آن گونه که از شواهد امر بر می‌آید، شرکت مرسدس بنز قرار است تا سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۱۰ خودروی الکتریکی مختلف از این نسل را به خودرودوستان معرفی کند. محصولاتی که خودروی EQA نیز جزئی از آن‌ها خواهد بود.

آن چه از خودروی EQA می‌دانیم

همان گونه که به آن اشاره شد، در حال حاضر اطلاعات موجود از خودروی EQA آن چنان مفصل و کامل نیست و نمی‌توان روی آن حساب چندانی باز کرد. طرح‌های ارائه شده از محصول جدید مرسدس بنز هم تنها شمایی کلی از شکل ظاهری این خودرو را به تصویر کشیده‌ و از اسرار درون آن هیچ خبری نداده است. در مجموع می‌توان شباهت‌های اندکی را میان ظاهر خودروی EQA با طرح‌های ارائه شده از محصول لوکس و آینده گرایانه‌ی شرکت مرسدس بنز یعنی خودروی F015 مشاهده کرد. به طور کل می‌توان گفت که خودروی EQA با توجه به ظاهر هاچ بکی که دارد، از شکل و شمایلی اسپورت برخوردار است.

مرسدس بنز

با توجه به اطلاعات از پیش اعلام شده، به نظر می‌رسد که خودروهای نسل جدید EQ قرار است تکنولوژی‌های نوینی که کمپانی مادر شرکت مرسدس بنز یعنی Daimler مشغول طراحی و توسعه‌ی آن هستند را در درون خود به نمایش بگذارند. تکنولوژی‌هایی نظیر قابلیت خودران یا تکنولوژی‌های اتصالی که امکانات گسترده‌ای را در اختیار سرنشینان خودروهای این نسل قرار خواهد داد. با توجه به این نکته که خودروی EQA هنوز به طور کامل معرفی نشده است، از تاریخ عرضه‌ی آن به بازار نیز در حال حاضر اطلاع دقیقی در دست نیست. با این حال گفته می‌شود که خودروهای نسل EQ قرار است از سال ۲۰۱۹ میلادی به بازار بیایند.

هم‌نشینان خودروی EQA

گفتنی است که شرکت مرسدس بنز در کنار خودروی EQA به زودی از خودروی جدید هیدروژنی خود نیز رونمایی خواهد کرد. بنابر اطلاعات موجود، این خودروی جدید نسخه‌ای میانه قامت از خودروی GLC مرسدس بنز به شمار می‌رود و در مجموع یک خوروی اس یو وی مبتنی بر سوخت هیدروژنی خواهد بود.

این خودروی هیدروژنی با مشارکت کمپانی مادر شرکت مرسدس بنز یعنی Daimler و کارخانه‌ی خودروسازی فورد امریکا، در قالب اتحاد AFCC ساخته خواهد شد. این در حالی است که تا پیش از این شرکت فورد در حال توسعه‌ی خودروی هیدروژنی اختصاصی خود به سر می‌برد. اما در سال جاری، با توجه به فراگیر شدن روند تولید خودروهای الکتریکی، سران فورد تصمیم گرفتند به جای فعالیت در زمینه‌ی تولید خودروهای هیدروژنی، عمده تمرکز خود را روی توسعه و تولید خودروهای الکتریکی قرار دهند.

به منظور تولید خودروی هیدروژنی شرکت مرسدس بنز، مهندسان طراح این خودرو، موتور احتراقی خودروی GLC را با یک باتری سوخت هیدروژنی جایگزین کرد‌ه‌اند. باتری منحصر به فردی که از کنش و واکنش اکسیژن و هیدروژن با یکدیگر جریان الکتریکی تولید کرده و نیروی مورد نیاز برای حرکت این خودرو را تامین می‌کند.

خودروی هیدروژنی

علاوه بر آن، این خودروی هیدروژنی از وجود یک باتری لیتیوم یون ۹ کیلووات ساعتی بهره می‌برد که در مجموع و در ترکیب با سایر مشخصات فنی این خودرو، مسافت طی شده توسط آن را به ۵۰۰ کیلومتر افزایش خواهد داد. البته باتری الکتریکی خودروی هیدروژنی مرسدس بنز به تنهایی قادر است نیروی مورد نیاز برای پیمودن مسافتی معادل ۵۰ کیلومتر را فراهم کند.

بنابر ادعای Daimler این برای نخستین بار است که یک باتری لیتیوم یونی در یک خودروی خودران مبتنی بر سوخت هیدروژنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان نسخه‌ی هیدروژنی خودروی GLC مرسدس بنز را نخستین نمونه در این زمینه قلمداد کرد.

گفتنی است که تا این لحظه نسخه‌ی هیدروژنی خودروی GLC چیزی نزدیک به ۵۰۰ آزمایش جداگانه را پشت سر نهاده و بیش از ۱۷ میلیون و ۷۰۳ هزار کیلومتر را به شکل آزمایشی پیموده است. جالب این جا است که در طول این آزمایش‌ها چیزی نزدیک به ۲۰۰ تن هیدروژن مورد استفاده قرار گرفته که حاصل آن تولید ۱۸۰۰ تن بخار آب توسط مدل‌های آزمایشی این خودرو بوده است.

بنابر برنامه ریزی‌های صورت گرفته قرار است خودروی هیدروژنی مرسدس بنز در سال ۲۰۱۸ میلادی راهی بازارهای خودروی جهان شود. به هر حال هم اکنون بسیاری از خودرودوستان در انتظار کسب اطلاعات بیشتر از دو خودروی EQA و مدل هیدروژنی خودروی GLC به سر می‌برند. انتظاری که قطعا مدت درازی به طول نخواهد انجامید.

منبع: موتور آتوریتی (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.