در این مطلب از مجله قرمز، به معرفی برخی از جاذبه های توریستی ترکیه می‌پردازیم. خصوصاً اگر شما می‌خواهید بدون تور به این کشور زیبا سفر کنید، حتماً نگاهی به این جاذبه های توریستی ترکیه داشته باشید. در این مطلب، به معرفی دره‌ی پروانه، کپادوسیه، آنی، ون، استانبول، کبک، هران و سنلیورفا می‌پردازیم و در انتها نیز نکات بیشتری را راجع به این کشور زیبا بیان می‌کنیم.

معرفی برخی از جاذبه های توریستی ترکیه

۱- آنی (Ani)

یکی از جاذبه های توریستی ترکیه، آنی می‌باشد. آنی شهری دیدنی در قسمت آناتولیای شرقی است و در زمان‌های گذشته، پایتخت امپراطوری ارمنستان بوده است. آنی در چمنزاری زیبا و با شکوه قرار دارد که گل‌های وحشی دورادور آن دیده می‌شود. این شهر در نزدیکی ارمنستان قرار دارد. آنی سکوت آرامش‌بخشی دارد و پیاده‌روی در این دشت پهناور و مشاهده‌ی کلیساهای مختلف، تجربه‌ی بسیار جالبی برای شما خواهد بود. البته اگر علاقه به دیدن مکان‌های تاریخی و لذت بردن از جاهای خلوت، آرام و بدون هیاهو داشته باشید. نظر شخصی ما این است که شهر آنی را در فهرست مکان‌های دیدنی ترکیه که حتماً می‌خواهید سری به آنجا بزنید، قرار بدهید

آنی در ترکیه- جاذبه های توریستی ترکیه

۲- کاپادوسیه یا کاپادوکیه (Cappadocia)

از دیگر جاذبه های توریستی ترکیه، کاپادوسیه است. هیچ منطقه‌ای در جهان شبیه این ناحیه نیست! وقتی وارد کاپادوسیه یا کپادوسیه می‌شوید، فکر می‌کنید در حال تماشای منظره‌ای در یک فیلم هستید و باورتان نمی‌شود واقعی باشد! نیازی نیست که برای دیدن این منطقه، با یک تور گردشگری به این مکان بیایید (مگر اینکه بخواهید هزینه‌ی گزافی را بیخودی بپردازید!). فقط لازم است خودتان یک نقشه از مدیریت هتل خود بگیرید و از روی نقشه مسیر خود را پیدا کنید تا به این منطقه‌ی جذاب برسید.

اگر دوست دارید در مورد کاپادوسیه و زیبایی‌های آن بیشتر بخوانید، به این مطلب مراجعه کنید.

کاپادوسیه در ترکیه

۳- دره‌ی پروانه (Butterfly valley)

تورهای گردشگری، معمولاً ساعت ۱۲ ظهر به بعد، توریست‌ها را به این منطقه‌ی دیدنی می‌آورند. اگر شما بدون همراهی تور به این مکان بیایید و ترجیحاً قبل از ساعت ۱۲ ظهر آن‌جا باشید، می‌توانید در خلوت و به دور از هیاهو، از سکوت و آرامش خاص این منطقه لذت ببرید. پس اگر تصمیم دارید بدون همراهی تور به این منطقه بروید، اولین نکته این است که سعی کنید تا قبل از ظهر آن‌جا باشید.

برای رفتن به این منطقه، سوار یکی از اتوبوس‌هایی که به Oludeniz می‌روند شوید و به راننده بگویید که می‌خواهید به دره‌ی پروانه بروید تا شما را در آن‌جا پیاده کند. وقتی پیاده شدید، از اولین هتل یا مسافرخانه سوال کنید که چگونه می‌توانید بقیه‌ی راه را طی کنید تا به دره‌ی پروانه برسید.

در مسیر خود برای رسیدن به این منطقه، قسمتی را هم باید با طناب‌هایی که به تخته‌سنگ‌ها وصل شده‌اند، یک کوهنوردی یا به عبارتی، صخره‌نوردی انجام دهید که تقریباً ۹۰ دقیقه طول می‌کشد! اما به محض اینکه به مقصد برسید و آب درخشان دره را مشاهده کنید، متوجه می‌شوید که تلاشتان برای رسیدن به این منطقه، ارزشش را داشته است. به نظر می‌رسد به قطعه‌ای از بهشت پا گذاشته‌اید.

البته باید توجه کنید که اگر سنتان بالاست و نمی‌توانید کوهنوردی یا سنگ‌نوردی کنید، رفتن به این ناحیه از این مسیر را بی خیال شوید.

دره ی پروانه در ترکیه- جاذبه های توریستی ترکیه

۴- استانبول

از نظر ما استانبول یکی از بهترین شهرهایی است که تا به حال دیده‌ایم. شهری پر از مناطق تاریخی و تجارب عالی! غذاهای این شهر حرف ندارند و خصوصاً غذاهای دریایی، بسیار تازه و خوش طعم هستند؛ چرا که دریا در نزدیکی قرار دارد.

در استانبول، معماری سنتی با معماری مدرن تلفیق شده و بسیار جذاب به نظر می‌رسد. بسیاری از مردم این شهر پوشش سنتی خود را حفظ کرده‌اند. البته جوان‌ترها، که اکثراً نیز مسلمان هستند، به سمت مدرنیته‌تر شدن پیش رفته‌اند. مساجد بسیار جالبی نیز در استانبول وجود دارد. می‌توانید چند روز در این شهر بمانید و دیدنی‌های فراوانِ آن را مشاهده نمائید.

استانبول در ترکیه، از دیگر جاذبه های دیدنی ترکیه محسوب می شود.

۵- ون (Van)

از دیگر جاذبه های توریستی ترکیه، ون می‌باشد. اکثر توریست‌هایی که به مناطق شرقی ترکیه سفر می‌کنند، برای دیدن این منطقه به شرق این کشور می‌آیند. این شهر زیبا و خیره‌کننده، در کنار رودخانه‌ای و در میان دره‌های فراوان و سرسبزی آرمیده است. مکان‌های دیدنی بسیار زیادی در ون وجود دارد. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم زمان بیشتری را در آن سپری کنید. البته اگر به دیدن مکان‌های تاریخی علاقه‌مند هستید. به قلعه‌ی باشکوه ون بروید و از آن‌جا، مساجد و مکان‌های قدیمی و دریاچه را نیز از فراز سنگ‌ها مشاهده کنید. پیشنهاد می‌کنیم سری نیز به مسجد عمر (Omer mosque) و همچنین پارک Dabbagoglu بزنید.

ون در ترکیه

۶- حمام‌های عمومی در ترکیه

در نگاه اول، به نظر نمی‌رسد که رفتن به حمام، آن هم در شرایطی که یک فرد غریبه مسئول تمیز کردن بدن شماست، کار جالبی به نظر برسد! اما این تجربه برای ما در عین این‌که در ابتدا کمی تعجب‌آور بود، بسیار جالب و لذت‌بخش بود. تجربه‌ی تمیز شدن به آن شکل و احساس آرامش بعد از حمام، برای ما بسیار فوق‌العاده بود.

توصیه‌ی ما این است که اگر دوست دارید به حمام های عمومی ترکیه بروید، جاهایی بروید که کمتر شلوغ باشد. منظور، جاهایی است که توریست‌های زیادی به آن‌جا نمی‌روند. هم خلوت‌تر و هم کم‌هزینه‌تر است. اگر دوست دارید فقط اندکی ریلکس کنید و نمی‌خواهید کسی بدن شما را تمیز کند، می‌توانید به این حمام‌های عمومی بروید و در گوشه‌ای بنشینید و معماری و فضای مطبوع آن‌جا را حس کنید.

بسیاری از حمام‌های ترکیه قدمتی بیش از ۱۵۰۰ سال دارند. بنابراین اگر هم نمی‌خواهید کسی شما را تمیز کند، می‌توانید به درون آن‌ها رفته و معماری قدیمی و باستانی این حما‌م‌ها را در این فضای آرام‌بخش تجربه کنید.

حمام های عمومی در ترکیه

۷- کَبَک (Kabak)

از شهر توریستی معروف Oludeniz تا کبک، حدود ۲ ساعت با اتوبوس فاصله است. ساحل مدیترانه‌ای در آن‌جا، مکان زیبایی است و صخره‌های مشرف بر آن نیز جالب هستند. پیشنهاد ما این است که برای اقامت، در کمپ Shambala بمانید.

کبک در کشور زیبای ترکیه

۸- سنلیورفا (Sanliurfa)

شهر سنلیورفا از دیگر جاذبه های توریستی ترکیه می‌باشد و شهری بسیار زیباست. قدیمی‌ترین معبدهای جهان در این شهر قرار دارند. Gobekli Tepe، حدود ۹۰۰۰ سال قدمت دارد و ثابت می‌کند که مذهب، از سال‌های بسیار قبل، مورد توجه بشر بوده است. حتی قبل‌تر از چیزی که در برخی کتب مذهبی ذکر شده است. همچنین Balikligol (تالاب ماهی مقدس) نیز یک مکان دیدنی می‌باشد و Urfa، یکی از کلاسیک‌ترین شهرهای خاورمیانه است و مردمان بسیار مهربانی در این منطقه زندگی می‌کنند.

سنلیورفا در ترکیه

۹- هران (Harran)

این مکان، از شهر سنلیورفا حدود ۲ ساعت با اتوبوس فاصله دارد و برای کسانی که عاشق دیدن جاهای بکر، خلوت و کمتر توریستی هستند، مناسب است. در این منطقه، خانه‌هایی وجود دارد که شبیه کندو هستند (گنبدی شکل) و در گذشته‌های بسیار دور نیز مردم در آن‌ها زندگی می‌کرده‌اند.

اگر به دیدن مکان‌های تاریخی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم این منطقه را از دست ندهید.

اگر به دیدن مکان‌های تاریخی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم این منطقه را از دست ندهید.

نکات دیگری برای مشتاقان به بیشتر دانستن در مورد ترکیه

هر کشوری، هر چقدر هم که زیبا و جذاب باشد، مطمئناً عاری از عیب نیست. به عبارتی، هیچ حایی در چهان وجود ندارد که خوبِ مطلق باشد. در مورد کشور ترکیه نیز این موضوع صدق می‌کند. مثلاً جمعیت توریست‌هایی که به ترکیه می‌آیند در برخی ماه‌های سال بسیار زیاد است و ممکن است کمی اذیت‌کننده باشد؛ خصوصاً اینکه بسیاری از آن‌ها در سواحل دریا به سر می‌برند و تنها هدفشان، خوش‌گذرانی با مهمانی گرفتن و یا به شدت مست کردن است! این موضوع، برای بسیاری از افراد اذیت‌کننده به نظر می‌رسد و به نظر من، دیدن این صحنه‌ها در کشوری که اغلب جمعیت آن را مسلمان‌ها تشکیل می‌دهند، زیاد جالب نیست.

نکته‌ی دیگر، گران بودن هتل‌ها و هزینه‌ی حمل و نقل است. البته در دورانی که امنیت ترکیه کمی دچار مشکل شد، قیمت‌ها نیز بسیار پایین‌تر آمد. باید اضافه کرد که در سال‌های اخیر، بمب‌گذاری‌ها در این کشور و حملات تروریستی، کمی نگران‌کننده شده است و باعث کاهش جمعیت توریست به ترکیه – خصوصاً در شهر استانبول- شده است. البته این مساله، به نظر می‌رسد که آنقدرها هم حاد و جدی نباشد که باعث شود به ترکیه نروید.

کشور ترکیه

نکته‌ی دیگر اینکه ما در مورد مهمان‌نوازی مردمان این کشور به کرّات صحبت کردیم. واقعیت این است که درصد بسیار بسیار کمی هم هستند که خصوصاً به توریست‌های غربی که برای دیدن جاذبه های توریستی ترکیه به این کشور آمده‌اند، اعتنایی ندارند و آن‌ها را به قول معروف، از خودشان نمی‌دانند. البته این موضوع در همه‌ی کشورها کم و بیش مشاهده می‌شود که تعداد قلیلی، از توریست‌ها یا برخی از توریست‌ها خوششان نمی‌آید. در ترکیه، اکثر جمعیت ترک و کرد هستند و اکثر این افراد بسیار مهربان می‌باشند. مهربانی این مردم گاهی به قدری زیاد است که با خود فکر می‌کنید آیا در عوض، درخواستِ چیزی از شما می‌کنند یا خیر؛ که البته در قبال مهربانی‌شان از توریست‌ها چیزی درخواست نمی‌کنند. آن‌ها بیشتر، کنجکاو هستند که در مورد توریست‌ها بدانند، در مورد نحوه‌ی زندگی توریست‌ها و اینکه چرا به کشورشان سفر کرده‌اند. آن‌ها اغلب اوقات برای شما چای نیز می‌آورند.

بسیاری از مردم در ترکیه می‌توانند به زبان انگلیسی نیز صحبت کنند. اما هر چه بیشتر برای دیدن جاذبه های توریستی ترکیه به سمت مشرق می‌روید، تعداد افرادی که انگلیسی بلد هستند، بسیار کم می‌شود و این، تا حدی ناخوشایند است و ممکن است برای شما دردسر ایجاد کند. اگر زبان عربی را بلد باشید، می‌توانید در برخی از نقاط، با بقیه ارتباط برقرار نمائید؛ اما حدود ۸۵% از مردم ترکیه، به زبان ترکی صحبت می‌کنند. شاید بهتر باشد کمی هم ترکی یاد بگیرید! خصوصاً اینکه مردم ترکیه هم به شما در یادگیری زبانشان کمک می‌کنند و از تلفظ لغات ترکی توسط شما لذت می‌برند! در نواحی شرقی ترکیه نیز بسیاری از افراد به زبان کُردی حرف می‌زنند.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

بر اساس مطلبی منتشر شده در مورد جاذبه های توریستی ترکیه از منبع : goatsontheroad.com

آیا شما هم تا به حال به کشور ترکیه سفر کرده‌اید؟ به نظر شما این کشور چگونه است؟ تجربیات خود را در مورد جاذبه های توریستی ترکیه در قسمت نظرات با ما و خواننده‌های مجله قرمز در میان گذارید.