چرا با افزایش تعداد سرنشینان خودرو سوخت بیشتری مصرف خواهد شد؟

مصرف سوخت و وزن خودرو چه مشکلی دارد ؟ 

وزن خودرو و نیروی موتور فاکتور های مهمی هستند که بر میزان مصرف سوخت تاثیر می گذارند. رانندگان می توانند با تصمیماتی که می گیرند تاثیر بسزایی بر مصرف سوخت بگذارند و میزان مصرف به شکل کاملا محسوسی کاهش دهند. این کار با آگاهی از تکنولوژی امکان پذیر می باشد.

مصرف سوخت

چه چیزهایی باید بدانیم ؟

هر چقدر وسیله ی نقلیه سنگین تر باشد انرژی بیشتری برای به حرکت انداختن نیاز دارد. وسایل نقلیه نیروی اینرسی بیشتر و همچنین مقاومت بیشتر در برابر حرکت دارند که هر دو باعث افزایش مصرف سوخت می شوند. کاهش وزن خودرو یک راه بسیار کارآمد برای افزایش کارآیی خودرو می باشد.

وزن خودرو، نیروی موتور و میزان مصرف سوخت داستان جالبی دارند

وزن خودرو و نیروی موتور دو پارامتر خیلی مهم موثر در مصرف سوخت خودرو و میزان تولید آلاینده ها هستند. میانگین وزن خودروها در فاصله ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ کاهش یافته ؛ اما ناگهان به شکل قابل ملاحظه ای تا سال ۲۰۰۵ افزایش یافت. این میزان در سال گذشته از روند با ثبات تری برخوردار بوده است. میانگین توان خودرو هم دارای روند مشابهی بوده است و از سال ۱۹۸۰ دو برابر شده است.

اگر تمام فاکتورهای دیگر ثابت و برابر باشند ، وزن بیشتر وسیله نقلیه و عملکرد شتاب سریع میزان مصرف سوخت را افزایش می دهند. خوشبختانه افزایش بیش از حد وزن خودروها از سال ۱۹۸۰ تاثیر زیادی بر افزایش مصرف سوخت نداشته. این اتفاق در نتیجه پیشرفت مداوم تکنولوزی های خودروسازان برای افزایش کارآیی می باشد.

از سال ۱۹۸۰تا ۲۰۰۰ این پیشرفت ها بیشتر در زمینه از بین بردن تاثیر افزایش اندازه و وزن خودرو بود. از سال ۲۰۰۰ به بعد تلاش و تمرکز خودروسازان بیشتر به سمت کاهش مصرف سوخت با ثابت نگه داشتن وزن و توان خودرو پیش رفت.

کاهش وزن، مصرف سوخت را کاهش می دهد

قوانین سرسخت دولت ها در راستای کاهش مصرف سوخت و همچنین تغییر تمایل مصرف کنندگان ، اوضاع را متفاوت کرده است. تبلیغات ابتکارات خودروسازان برای کاهش وزن خودرو ها بیشتر دیده می شود. خودروسازان با جایگزین کردن عناصر سبک تر همچون آلومینیوم و کامپوزیت های پیشرفته ، در کنار تغییر طراحی ظاهری وزن خودرو ها را تا حدودی کاهش داده اند.

این پیشرفت ها منجر به کاهش وزن بیشتر می شوند ؛ زیرا دیگر اجزای تشکیل دهنده خودرو می توانند بعدا کوچکتر شوند که  در نهایت منجر به تولید موتور های کوچک تر با هیچ گونه کاهش کارآیی می شوند.

اخیرا در یک تحقیق در موسسه فناوری ماساچوست کاهش ۳۳۵ درصدی وزن خودرو می تواند منجر به هزینه معقول تری می شود. بر اساس پیش بینی آنها وزن اضافی از الزامات آینده و ویژگی های راحتی در نظر گرفته خواهد شد. کاهش وزن خودرو به این اندازه می تواند مصرف سوخت را ۱۲ تا ۲۰ درصد بدون هیچ تغییری در کارآیی و ایمنی خودرو کاهش دهد.

کاهش وزن به معنی کاهش هزینه سوخت می باشد

اخیرا تحقیقی نشان داده که به ازای هر ۱۰۰ کیلوگرم کاهش وزن ، میزان مصرف سوخت شهری و خارج شهری را حدود ۰٫۴ لیتر یه ازای ۱۰۰ کیلومتر برای خودرو های سبک و ۰٫۵ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتربرای کامیون های سبک ، کاهش می دهد. وزن کنونی خودروهای سبک و کامیون های سبک بین ۱۰۰۰ تا ۳۸۰۰ کیلوگرم می باشد. میزان صرفه جویی در هزینه سوخت در جدول زیر نشان داده شده

مصرف سوختما چطور می توانیم کمک کنیم ؟

شما می توانید با برخی کارهای زیر تغییرات بزرگی ایجاد کنید :

تنها خودرویی که نیاز دارید را تهیه کنید ؛ بررسی دقیق نیاز شما به وسیله نقلیه اولین گام برای انتخاب خودروی دارای کارکرد مناسب می باشد. اگر امکان دارد خودروهای با اندازه کوچک تر و مصرف سوخت پایین تر و را تهیه کنید.

میزان بار خود را کاهش دهید ؛ وسایلی که به آنها نیاز ندارید را با خود حمل نکنید. وزن اضافی مصرف سوخت را افزایش می دهد.

فواید این کار چیست ؟

وقتی می خواهید خودرویی بخرید ، خودروی سبک تر با موتور سبک تر را انتخاب کنید. تفاوت بین مصرف سوخت میانگین شهری و برون شهری بین بهترین و بدترین مینی ون تقریبا ۲٫۵ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر می باشد. با یک تفاوت وزن ۴۹۰کیلوگرمی. با احتساب ۱٫۰۹ دلار برای هر لیتر این کاهش مصرف منجر به صرفه جویی ۵۳۴۱ دلار در ۲۰۰,۰۰۰ کیلومتر مسافت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *