چگونه از پوست چرب مراقبت کنیم؟


اگرچه این روزها آرایش براق و درخشان مد روز محسوب می‌شود ولی این مساله چیزی از مشکلات پوست چرب کم نمی‌کند. افزایش چربی پوست از دوران بلوغ آغاز می‌شود اما در برخی افراد در بقیه عمر نیز ادامه می‌یابد. پوست‌های چرب بیشتر مستعد آکنه هستند و این مشکل ظاهر پوست و آرایش را نامناسب جلوه می‌دهد. اما با چند نکته و ترفند می‌توان مشکلات پوست چرب را کاهش داد و پوستی سالم‌تر و زیباتر داشت.


برنامه مراقبت از پوست چرب

مشکلات پوست چرب و راه های درمان آن در چند مرحله

از یک پاک کننده ملایم دوبار در روز استفاده کنید:

بهترین روش برای کاهش چربی پوست پاکسازی منظم آن است. از یک پاک کننده ملایم غیرصابونی که حاوی اسید‌های طبیعی باشد استفاده کنید تا بدون خشک کردن پوست و ملتهب کردن آن باکتری‌های سطح آن را از بین ببرد. محصولاتی که حاوی بنزوییل پراکساید، گلیسولیک اسید، سالیسیلیک اسید، و اسیدهای هیدروکسی آلفا و بتا هستند بهترین انتخاب برای کاهش مشکلات پوست چرب می‌باشند اما قبل از استفاده از هر ماده تازه‌ای مقداری از آن را روی پوست تست کنید تا از عدم آلرژی زا بودن آن مطمئن شوید. پوست را با آب ولرم یا سرد آبکشی کنید چون آب داغ برای سلامت پوست مضر است.

پوست خود را مرطوب کنید:

بیشتر افرادی که پوست چرب دارند تصور می‌کنند به مرطوب کننده نیازی ندارند درحالی که چربی و رطوبت دو چیز کاملا مجزا هستند و پوست‌های چرب نیز به آب رسانی و مرطوب شدن مکرر نیاز دارند. حتی گاهی ممکن است مشکل چرب بودن بیش از حد پوست ناشی از عدم آب رسانی مناسب و واکنش طبیعی پوست به خشکی باشد و با استفاده از مرطوب کننده این مشکل برطرف شود.

چربی اضافی پوست را بگیرید:

در طول روز به ویژه قبل از آرایش صورت با یک دستمال کاغذی و یا کاغذهای جذب کننده روغن، چربی اضافی پوست خود را بگیرید. این کار را به آرامی و با حرکات ضربه‌ای و نه مالشی انجام دهید. دستمال را روی پوست فشار داده و به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه نگه دارید و بردارید.

از ماسک استفاده کنید:

ماسک‌های پوست چربی را از روزنه‌ها ان بیرون می‌کشند و کمک می‌کنند برای مدتی پوست تمیز باقی بماند. اما در استفاده از این ماسک‌ها چه طبیعی و چه مصنوعی زیاده روی نکنید و حداکثر یکبار در هفته از آن استفاده کنید.

از مواد آرایشی بدون چربی و با پایه معدنی استفاده کنید:

اگر در طول روز از لوازم آرایشی استفاده می‌کنید انواعی را انتخاب کنید که برای پوست چرب مناسب باشند. مواد آرایشی بدون چربی و غیرکومدون زا انتخاب مناسب‌تر هستند. در کنار آن استفاده از مواد پودری به کرم‌ها و رژگونه‌های مایع ترجیح دارد.


رفتارهای نامناسب با پوست چرب

از صابون‌های قوی استفاده نکنید:

بیشتر افراد تصور می‌کنند که راه مقابله با مشکلات پوست چرب حذف کامل چربی از روی ان است و برای این کار از صوبون‌های قوی حاوی مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. این کار نه تنها مشکلات پوست چرب را کم نمی‌کند بلکه آن را تشدید می‌کند و با ایجاد التهاب به بروز آکنه و مشکلات بدتر پوستی دامن می‌زند.

صورت خود را بیش از حد نشویید:

شستن مکرر پوست برای مقابله با چربی آن کار عاقلانه‌ای نیست حتی اگر با شوینده‌های ملایم انجام شود. شستن مکرر صورت مشکلات پوست چرب را تشدید کرده و کمکی به درمان آن نمی‌کند.

مواد آرایشی چرب و سنگین به کار نبرید:

مواد آرایشی چرب باعث می‌شود چربی وارد روزنه‌های پوست شده و آن را مسدود کند و در نتیجه دچار آکنه شوید.

حوله‌ها و روبالشی‌ها را کثیف نگه ندارید:

هرچیزی که مرتب با پوست صورت شما در تماس است چربی و کثیفی آن را می‌گیرد و باکتری‌ها را به صورت شما انتقال می‌دهد پس اگر پوست چربی دارید باید حوله دست و صورت، روبالشی، مقنعه و … را حداقل هر دو هفته یکبار بشویید و تمیز نگه دارید.


درمان‌های پزشکی برای کاهش مشکلات پوست چرب

مشکلات پوست چرب و راه های درمان آن در چند مرحله

به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید:

قبل از هر اقدامی برای درمان مشکلات پوست چرب بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید و ریشه مشکل خود را پیدا کنید. چربی اضافی پوست می‌تواند ناشی از اختلالات هورمونی و یا مشکلات دیگری باشد که با داروهای مناسب ان مشکل قابل درمان خواهد بود.

درمان‌های لیزری را امتحان کنید:

در برخی موارد که چربی پوست علت قابل درمانی ندارد پزشکان درمان لیزری را تجویز می‌کنند. لیزر با کوچک کردن روزنه‌ها و غدد چربی سطح پوست میزان ترشح چربی را کم می‌کند و مشکلات پوست چرب را کاهش می‌دهد.

آکوتان مصرف کنید:

آکوتان دارویی است که با تجویز پزشک و برای کاهش چربی پوست مصرف می‌شود. این ماده ترشح و تولید چربی در بدن را کم می‌کند و در نتیجه غدد پوستی چربی ترشح نمی‌کنند. البته این دارو عوارض زیادی دارد و استفاده از آن تنها در موارد بسیار شدید آکنه که به درمان‌های دیگر جوابی نداده است تجویز می‌شود.

پیلینگ شیمیایی را امتحان کنید:

این روش درمانی توسط متخصص پوست انجام می‌شود و ماده شیمیایی مخصوصی سطح پوست را لایه‌برداری کرده و ترشح چربی و عوارض و مشکلات پوست چرب به مقدار چشمگیری کم می‌شود.


درمان‌های خانگی برای پوست چرب

مشکلات پوست چرب و راه های درمان آن در چند مرحله

ماسک آلوئه ورا استفاده کنید:

آلوئه ورا یک گیاه بیابانی با خواص بسیار مفید برای پوست است مانند درمان آفتاب سوختگی، عفونت پوست، خشکی پوست و خنثی کردن چربی اضافی پوست. کافی است یک برگ آلوئه ورا را برش دهید و فشار دهید تا ژل آن خارج شود سپس ژل را روی نقاط چرب پوست که معمولا پیشانی و چانه و اطراف بینی است بمالید. اجازه دهید ژل خشک شود سپس آن را با آب سرد آبکشی کنید. این کار را تا سه بار در روز می‌توانید انجام دهید.

ماسک ماست را امتحان کنید:

ماست ماده‌ای طبیعی است که خاصیت مرطوب کنندگی و لایه‌برداری دارد و در کنار آن چربی اضافی پوست را نیز جذب می‌کند. یک قاشق ماست را بردارید و به صورت یکنواخت روی پوست بمالید، ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس با آب سرد آبکشی کنید، این کار را یک بار در روز انجام دهید.

ماسک خیار استفاده کنید:

خیار حاوی ویتامین‌های مفید برای پوست است و خاصیتی ضدالتهاب دارد که قرمزی و چربی اضافی پوست را از بین می‌برد. یک خیار را برش داده و روی قسمت‌های چرب پوست بمالید و یک شب بگذاری به همان شکل باقی بماند و صبح آن را بشویید. این کار ار هر شب انجام دهید.