جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
  • هالث
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
  • ۲۰:۲۳
  • 282
مسمومیت با پروتئین

مسمومیت با پروتئین چیست و تفاوت آن با مسمومیت پروتئینی چیست؟

مسمومیت با پروتئین یکی از مشکلاتی است که در اثر مصرف بیش از اندازه این ماده مغذی رخ می‌دهد. پروتئین یکی از سه عنصر اصلی غذایی به همراه چربی و کربوهیدرات است. اینها برای عملکرد مناسب بدن ضروری هستند. با این حال، پروتئین زیاد به خصوص بدون چربی یا کربوهیدرات می‌تواند زیان آور باشد. به همین دلیل باید از میزان شیوع بسیاری از رژیم‌های حاوی پروتئین بالا مطلع شوید.

مسمومیت با پروتئین زمانی است که بدن پروتئین بیش از اندازه بدون چربی و کربوهیدرات کافی به مدت طولانی دریافت می‌کند. نام دیگر این حالت گرسنگی خرگوش یا سوء تغذیه گوزن است. این شرایط برای توصیف مصرف کردن پروتئین خیلی زیاد مثل خرگوش بدون مصرف کردن مواد غذایی دیگر، بکار می‌رود. بنابراین اگر چه ممکن است کالری کافی از پروتئین جذب شود اما بدن شما کمبود مواد غذایی دیگر همچون چربی و کربوهیدرات را تجربه خواهد کرد.

کبد و کلیه‌ها نقش مهمی در متابولیسم پروتئین بازی می‌کنند. وقتی مقادیر بیش از اندازه مصرف شود، می‌تواند بدن را در خطر افزایش آمونیاک، اوره و آمینواسیدها در خون، قرار دهد. اگر چه خیلی نادر است اما مسمومیت با پروتئین به دلیل افزایش سطوح این مواد، می‌تواند کشنده باشد.

علائم مسمومیت با پروتئین چیست؟

علائم مسمومیت با پروتئین عبارتند از

  • سردرد
  • تغییر خلق و خو
  • ضعف
  • سرگیجه
  • کاهش فشار خون
  • گرسنگی و تمایل به غذا
  • اسهال
  • ضربان قلب آهسته

علتهای آن چیست؟

بدن شما برای عملکرد عادی نیازمند این مواد است

  • پروتئین
  • کربوهیدرات
  • چربی
  • ویتامین
  • مواد معدنی

اگر هر کدام از اینها بیشتر یا کمتر از نیاز مصرف شود، عملکرد بدن کاهش خواهد یافت. اگر در حال جذب کالری‌های مورد نیاز بدن از یکی از این مواد مغذی باشید، تعادل آنها برای سلامت مطلوب مهم است.

پروتئین زیادی که به عنوان جذب بیش از ۳۵ درصد کالری از پروتئین یا بیش از ۱۷۵ گرم پروتئین برای  یک رژیم غذایی با ۲۰۰۰ کالری تعریف می‌شود. محدوده توزیع قابل قبول مواد مغذی (AMDR)، به عنوان محدوده‌ای تعریف می‌شود که علاوه بر تامین نیازهای بدن از مواد مغذی، خطر ابتلا به بیماری مزمن را نیز کاهش دهد. AMDR در حال حاضر با توجه به توصیه‌های سازمان بهداشت به قرار زیر است:

  • مصرف پروتئین: ۱۰ تا ۳۵ درصد کل کالری‌ها
  • مصرف کربوهیدرات: ۴۵ تا ۶۵ درصد
  • جذب چربی: ۲۰ تا ۳۵ درصد کل کالری‌ها

مصرف بیش از اندازه مواد مغذی مهم خارج از محدوده AMDR ممکن است منجر به افزایش بیماری‌ها مزمن و جذب ناکافی عناصر ضروری باشد.

استثنائاتی برای AMDR در مورد کربوهیدرات ها و چربی‌ها وجود دارد اما برای پروتئین نه. استثنائات رژیم شامل رژیم کتوژنیک، که چربی ماده اصلی رژیم است و رژیم‌های گیاهی که کربوهیدرات بیش از ۶۵ درصد رژیم را می‌سازد. هر کدام از این رژیم‌ها فواید سلامتی دارند.

مصرف پروتئین بیش از ۳۵ درصد توصیه شده همان فواید را به بار نمی‌آورد و می‌تواند منجر به مسمومیت با پروتئین شود.

میزان مجاز توصیه شده در روز

توصیه روزانه برای پروتئین ۰/۸ گرم در هر کیلوگرم از وزن بدن است. این مقدار ضروری است تا نیازهای پایه بدن برآورده شود.

با این حال توصیه‌ها برای پروتئین مورد نیاز بستگی به نیاز شما متفاوت خواهد بود.

  • قد
  • وزن
  • سطح فعالیت
  • وضعیت سلامتی

پروتئین مورد نیاز بدن به طور معمول از ۱/۲ تا ۲ گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است.

چگونه باید آن را درمان کرد

درمان مسمومیت با پروتئین خیلی ساده است. این کار شامل مصرف بیشتر چربی و کربوهیدرات‌ها، و کاهش جذب پروتئین است و ایجاد یک تعادل سالم از مواد مغذی به صورتی که در بالا شرح آن رفت.

کاهش جذب پروتئین نباید به بیش از ۲ گرم به ازای هر کیلوگرم برسد در عین حال شامل یک مقدار متناسبی از چربی‌های سالم در رژیم غذایی است که می‌تواند مسمومیت با پروتئین را درمان کند و موجب افزایش جذب فیبر و تقویت سلامت کلی است. تعادل مهمترین چیز است.

رژیم‌های سرشار از پروتئین چطور؟

اکثر رژیم های غذایی سرشار از پروتئین از جمله اتکینز، کتو و پالئو، جذب بیشتر چربی و جذب کمتر کربوهیدرات را تشویق می‌کنند، بنابراین مسمومیت با پروتئین بعید است.

حذف کردن چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها توصیه نمی‌شود. لازم است که یک رژیم غذایی را که برای شیوه زندگی شما بهتر است، پیدا کنید و مطمئن شوید که نقایص مواد مغذی که وجود دارد باید پر شود.

مسمومیت با پروتئین با مسمومیت پروتئینی چه تفاوتی دارند؟

وقتی علمکرد کلیه دچار نقصان می‌شود و بدن قادر به متابولیسم پروتئین نیست، مسمومیت ممکن است رخ دهد. این با مسمومیت با پروتئین متفاوت است.

مسمومیت با پروتئین به علت مصرف بیش از حد پروتئین بدون کربوهیدرات و چربی متعادل کننده مواد مغذی است. مسمومیت پروتئینی، ایجاد ضایعات متابولیک پروتئینی به علت کلیه‌های کم کار است.

مسمومیت پروتئینی در افرادی با بیماری کلیوی شایع است که پروتئین بیشتری مصرف می‌کنند تا بدنشان بتواند از آنها استفاده کند.

خلاصه مطالب

در مجموع مسمومیت با پروتئین نادر است. بهرحال به خاطر وجود رژیم‌های با پروتئین بالا، باید از آن آگاه باشید.

اگر شما سوالاتی در مورد اینکه چقدر به هر ماده غذایی نیاز دارید تا نیاز بدن شما تامین شود، با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. نیازهای شما بر اساس یک سری عوامل متفاوت خواهد بود.

اگر چه پروتئین برای عملکرد مطلوب ضروری است، چنین چیزی به معنای استفاده بیش از حد از آن نیست به خصوص اگر دیگر مواد مغذی کم شده باشد.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: healthline

دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

آرایش بدون آرایش ، ترفندهایی برای آرایشی که کاملا طبیعی به نظر می‌رسد
آرایش بدون آرایش ، ترفندهایی برای آرایشی که کاملا طبیعی به نظر می‌رسد
9
زیباترین رنگ‌های لاک ناخن تابستانی که امسال می‌توانید امتحان کنید
زیباترین رنگ‌های لاک ناخن تابستانی که امسال می‌توانید امتحان کنید
41
اگر پوست چرب و جوشدار دارید از محصولات حاوی این مواد و ترکیبات استفاده نکنید
اگر پوست چرب و جوشدار دارید از محصولات حاوی این مواد و ترکیبات استفاده نکنید
65
مهم‌ترین لوازم آرایش ضروری که باید در کیف آرایشی شما وجود داشته باشد
مهم‌ترین لوازم آرایش ضروری که باید در کیف آرایشی شما وجود داشته باشد
121
زیباترین و جدیدترین مدل‌های موی پاییزی که امسال می‌توانید امتحان کنید
زیباترین و جدیدترین مدل‌های موی پاییزی که امسال می‌توانید امتحان کنید
134
عطرهای پاییزی چه ویژگی‌هایی دارند؟ بهترین عطرهای پاییزی کدامند؟
عطرهای پاییزی چه ویژگی‌هایی دارند؟ بهترین عطرهای پاییزی کدامند؟
78

مقالات سلامت

معرفی داروی اوزمپیک
داروی اوزمپیک ( سماگلوتاید) و معرفی ویژگی ها و نکات حین مصرف
2
سرطان گلو
سرطان گلو ؛ انواع، علائم، روشهای تشخیص و انواع درمانها و مراقبتهای پس از درمان
6
ویژگی های نمک دریا
نمک دریا و معرفی ۱۹ مورد از خواص شگفت انگیز آن
51
قطره چشم خانگی
قطره چشم خانگی را با موادی ساده و ارزان در خانه درست کنید
79
فولیک اسید برای درمان کم خونی
معرفی کامل داروی فولیک اسید (Folic Acid) برای درمان کم خونی
97
درمان زخم معده
درمان زخم معده با درمانهای سنتی و خانگی طبق تحقیقات و انواع درمانهای دارویی
116

مقالات آشپزی

سالسا
طرز تهیه سالسا به سبک رستوران به همراه چندین دستورالعمل متنوع اضافی
110
شیره خرما
طرز تهیه شیره خرما بهترین و سالمترین جایگزین عسل برای گیاهخواران
318
نان موزی ساده
ساده ترین روش برای تهیه نان موزی عالی و با چندین و چند گزینه تغییر در دستورالعمل
191
کوفته کلم
طرز تهیه کوفته کلم با سس مخصوص جایگزین دلمه کلم برای افرادی که وقت ندارند
312
نان پیتا با خمیر ترش
نان پیتا با خمیر ترش یک نان عالی برای ساندویچ و انواع غذاهای خانگی
340
سالاد پاستا رنگی
سالاد پاستا رنگی با سبزیجات تابستانی و سس ایتالیایی
553

مقالات تغذیه

غذاهای صاف کننده شکم با انواع متنوع که در کوچک کردن شکم به شما کمک می‌کنند
غذاهای صاف کننده شکم با انواع متنوع که در کوچک کردن شکم به شما کمک می‌کنند
33
فواید آب زغال اخته
آب زغال اخته چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد و چگونه از بیماریها پیشگیری می‌کند؟
99
تقویت استخوان و سلامت اسکلت بدن با 25 ماده غذایی متنوع
تقویت استخوان و سلامت اسکلت بدن با ۲۵ ماده غذایی متنوع و روش استفاده
368
کاهش نفخ
کاهش نفخ به ۱۸ روش متنوع با راه حلهای کوتاه مدت و بلند مدت
428
غذاهای ضد التهاب
غذاهای ضد التهاب با ۱۵ نوع مختلف که دردهای شما را کاهش می‌دهند
301
غذاهای کاهش دهنده قند خون
غذاهای کاهش دهنده قند خون با ۱۳ نوع متنوع که قند خون را بالا نمی برند
584