چرا باید از روغن نارگیل استفاده کنیم؟


خواص روغن نارگیل باعث شده که این روغن گاها در بعضی فرهنگ‌ها و جوامع در زندگی روزمره و در تغذیه و دیگر زمینه‌ها مصارف بالایی داشته باشد. چه چیز روغن نارگیل خوب است؟ خب، مزایای شگفت‌انگیز روغن در مراقبت از پوست، مراقبت از مو، کاهش وزن، درمان عفونت‌های مخمری، بهبود فرایند هضم و تقویت ایمنی در برابر بسیاری از عفونت‌ها و بیماری‌ها است.

این روغن نه‌تنها در کشورهای گرمسیری استفاده می‌شود، بلکه در ایالات‌متحده، کانادا، اروپا و استرالیا فراوان است. مردم کشف شگفتی‌هایی می‌کنند که این روغن می‌تواند ایجاد کند و دوباره در سراسر جهان محبوبیت پیدا می‌کند. ما در این مقاله به برخی از مزایای شناخته‌شده این روغن نگاه می‌کنیم.


خواص روغن نارگیل برای سلامتی

روغن نارگیل دارای مزایای متعددی برای سلامتی ا ست، مهم‌ترین آن‌ها مفید بودن در مراقبت از مو و پوست است.


مراقبت از مو از مهم ترین خواص روغن نارگیل

آیا علت موهای بلند و درخشان زنان در مناطق ساحلی گرمسیری را می‌دانید؟ بله علت آن، روغن نارگیل است.

زنان در مناطق ساحلی گرمسیری جهان، تقریباً هرروز از این روغن برای موهای خود استفاده می‌کنند. این روغن شبیه به کره به رشد سالم مو کمک می‌کند و آن را درخشان می‌کند. همچنین در کاهش میزان از دست دادن پروتئین (که اگر این امر کنترل می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در موهای شما شود) بسیار مؤثر است. این دلیل آن است که چرا از روغن نارگیل به‌عنوان یک روغن برای مراقبت از مو استفاده می‌شود و در تولید کرم‌های نرم کننده مطبوع و کرم‌های مصرفی برای کنترل و رفع شوره سر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

حالا شما باید فکر کنید که چگونه از روغن نارگیل برای موهایتان استفاده کنید؟ فقط آن را به‌صورت موضعی برای موهای خود استفاده کنید و یا از ماسک روغن نارگیل استفاده کنید.

آیا نگران موهای آسیب‌دیده هستید؟ روغن نارگیل درزمینهٔ یک‌راه حل مؤثر است. این روغن یک نرم‌کننده عالی است و به روند بازسازی موهای آسیب‌دیده کمک می‌کند. همچنین پروتئین‌های ضروری برای تغذیه و درمان موهای آسیب‌دیده را فراهم می‌کند. مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهد که روغن نارگیل شما را از آسیب‌های ناشی از فرسودگی موهایتان محافظت می‌کند.

با مرتب کردن سرخود را با روغن نارگیل، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که سر پوست شما فاقد شوره سر باشد، حتی اگر پوست سرتان خشک باشد. همچنین در حفظ موهای شما و عدم وجود تخم‌های شپش و رشک آن بر روی پوست سر کمک می‌کند (بله، بعضی از مردم مبتلابه آلودگی به شپش در موهایش می‌شوند).


مراقبت از پوست

آیا می‌دانید روغن نارگیل عالی چه‌کاری برای پوست انجام می‌دهد؟ روغن نارگیل یک روغن خوب برای ماساژ است که به‌عنوان یک مرطوب‌کننده مؤثر برای انواع پوست‌ها، ازجمله پوست خشک عمل می‌کند. برخلاف روغن‌های معدنی، استفاده ازاین‌روغن هیچ عارضه جانبی بر روی پوست نخواهد داشت. ازاین‌رو، هزاران سال است که ازاین‌روغن برای جلوگیری از خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست استفاده‌شده است. بله شما آن را درست می‌خوانید – هزاران سال است! استفاده از روغن نارگیل می‌تواند یک مد تازه در نظر گرفته شود، اما برای در اصل سالیان زیادی است که از روغن استفاده‌شده است.

همچنین به درمان مشکلات پوستی مختلف، ازجمله پسوریازیس، درمانیت، اگزما و سایر عفونت‌های پوست کمک می‌کند. دلیلی این امر این است که روغن نارگیل دارای موادی است که اجزای پایه محصولات مراقبت از بدن مختلف مانند صابون‌ها، لوسیون ها و کرم‌هایی است که برای مراقبت از پوست استفاده می‌شوند. علاوه بر این همچنین این روغن باعث تأخیر در بروز چین‌وچروک‌های پوست می‌شود که به‌طورمعمول همراه با پیری اتفاق می‌افتد. دلیل این مزیت به خواص آنتی‌اکسیدان شناخته‌شده روغن نارگیل برمی‌گردد.


کاهش وزن

روغن نارگیل برای کاهش وزن مفید است. این روغن حاوی اسیدهای چرب کوتاه و متوسط است که به جلوگیری از اضافه‌وزن کمک می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف این روغن به کاهش چاقی شکمی در زنان کمک می‌کند.

همچنین در مقایسه با دیگر روغن‌های خوراکی، هضم روغن نارگیل آسان‌تر است و همچنین این روغن به بهبود عملکرد سالم تیروئید و سیستم غدد درون‌ریز بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، با کاهش استرس بر روی غده پانکراس، میزان متابولیسم بدن افزایش می‌یابد، درنتیجه، انرژی بیشتری سوزانده می‌شود و به افراد چاق و اضافه‌وزن کمک می‌کند که وزن اضافه خود را کم کنند. ازاین‌رو، افرادی که در مناطق ساحلی گرمسیری زندگی می‌کنند و افرادی که روغن نارگیل را هرروز به‌عنوان روغن پخت‌وپز استفاده می‌کنند، احتمال کمتری برای ابتلای به چاقی یا اضافه‌وزن دارند.

بعضی از افراد بر ورزش و تمرین برای از دست دادن وزن تمرکز می‌کنند و با استفاده از دستگاه‌های ورزشی مانند دستگاه‌های پا به انجام تمرینات در فضای باز و ورزش می‌پردازند. درحالی‌که این‌یک روش خوب برای از دست دادن وزن است، محصولات مانند روغن نارگیل، تلاش‌های شما برای کاهش وزن را مؤثرتر می‌کند.

خواص روغن نارگیل,مزایای استفاده از روغن نارگیل


بهبود ایمنی بدن

روغن نارگیل همچنین در بهبود سطوح ایمنی بدن شما مفید است. این روغن سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، زیرا حاوی چربی‌های ضد میکروبی، اسید لور یک، اسید کاپریک و اسید کاپریلیک است که دارای خواص ضد قارچی، ضد باکتری و ضدویروسی هستند.

بدن انسان اسید لوریک را به مونولورین تبدیل می‌کند که تحقیقات انجام‌شده این ماده را به‌عنوان یک‌راه مؤثر برای مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌هایی که باعث بیماری‌هایی مثل تب‌خال، آنفلولانزا، ویروس سیتومگالو ویروس و حتی HIV می‌شود، ذکر می‌کنند. روغن نارگیل  به بدن  ما در مبارزه با باکتری‌های مضر مثل لیستریا مونوسیتوژنز و هلیکوباکتر پیلوری و تک یاخته هایی های مضر مانند ژیاردیا لامبلیا کمک می‌کند.


افزایش هضم

روغن نارگیل کمک می‌کند تا سیستم گوارش بهبود یابد و ازاین‌رو، مانع از انواع مختلف مشکلات مرتبط با معده و هضم مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) می‌شود.

چربی‌های اشباع موجود در آن دارای خواص ضد میکروبی هستند و در برخورد با باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها که می‌توانند باعث سوءهاضمه شوند کمک می‌کنند. همچنین این روغن در جذب مواد مغذی دیگر مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه کمک می‌کند.


مراقب از دندان

کلسیم جزء مهم برای دندان‌های ما است. ازآنجاکه روغن نارگیل جذب کلسیم توسط بدن را تسهیل می‌کند، در ایجاد دندان‌های قوی به ما کمک می‌کند. این روغن همچنین فساد دندانی را متوقف می‌کند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که روغن نارگیل در کاهش پلاک و ایجاد ژنژیویت (التهاب لثه) ناشی از پلاک مفید است.


از بروز عفونت کاندیدا جلوگیری می‌کند

کاندیدا که همچنین به‌عنوان کاندیدیازیس سیستمیک شناخته‌شده است، یک بیماری ایجادشده ناشی از رشد بیش‌ازحد و کنترل نشده مخمری به نام Candida albicans در معده است. نارگیل از التهاب ناشی از کاندیدا، در خارج و داخل بدن جلوگیری می‌کند. این روغن به خاطر کمک به ظرفیت حفظ رطوبت بالا، از شادابی پوست محافظت و از پوسته‌پوسته شدن آن جلوگیری می‌کند. اسید Capric، اسید کاپریلیک، اسید کاپروئیک، اسید میریستیک و اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به بدن ما در از بین بردن Candida albicans کمک می‌کند.

علاوه بر این، بر خلاف سایر روش های درمانی برای از میان بردن کاندیدا، اثر روغن نارگیل به‌تدریج و نه شدید یا ناگهانی است که به بیمار زمان مناسب برای دوره حذف علائم دارو از بدن یا واکنش‌های هرکس هایمر می‌دهد (نامی که به علائم ایجادشده بدن در اثر سموم تولیدشده در طی حذف این قارچ‌ها داده می‌شود)؛ اما در درمان این بیماری، مردم باید به‌طور سیستماتیک و به‌تدریج دوز مصرفی خود را از روغن نارگیل را افزایش دهند و نباید مصرف خود را در ابتدا با مقدار زیادی از دارو شروع کنند.


افزایش سرعت بهبودی

هنگامی که به مناطق آلوده می روید، روغن نارگیل یک لایه شیمیایی را ایجاد می‌کند که بخشی از بدن آلوده را از گرد و غبار، هوا، قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها محافظت می‌کند. این امر بر روی کبودی بسیار موثر است زیرا باعث می‌شود تا روند بهبودی بافت آسیب دیده افزایش یابد.


حفظ عملکرد طبیعی اندام ها

وجود تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط و اسیدهای چرب که از مزایای روغن نارگیل است، در جلوگیری از بیماری‌های کبدی کمک می‌کند. این امر به‌این‌علت است که وقتی‌که آن‌ها به کبد می‌رسند، این مواد به‌راحتی به انرژی تبدیل می‌شوند، بنابراین حجم کار آن‌ها کاهش می‌یابد و از انباشت چربی جلوگیری می‌شود. همچنین مصرف روغن نارگیل در جلوگیری از بیماری‌های کلیه و مثانه و پیشگیری از ابتلای به سنگ کلیه کمک می‌کند. همچنین این روغن در حفظ سلامتی پانکراس سالم از طریق درمان پانکراتیت ( التهاب پانکراس) مفید است.


کمک در درمان ایدز و سرطان

اعتقاد بر این است که روغن نارگیل نقش مهمی در کاهش حساسیت به ویروس HIV و عوارض بیماری در بیماران سرطانی ایفا می‌کند. تحقیقات اولیه نشانه‌ای از این اثر روغن نارگیل را در کاهش میزان ویروس در بیماران مبتلابه عفونت HIV نشان داده است.


تقویت سلامت قلب

این موضوع بحث‌انگیز است. تحقیقات کافی برای اثبات وجود دارد که روغن نارگیل برای قلب به دلیل حضور اسیدهای چرب اشباع در آن خوب نیست. درحالی‌که تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که روغن نارگیل برای قلب مفید است. اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به‌طور فعال پیشگیری از مشکلات مختلف قلب مانند سطوح کلسترول بالا و فشارخون بالا می‌باشد. روغن نارگیل سبب افزایش سطح کلسترول LDL نمی‌شود و باعث کاهش بروز آسیب به شریان‌ها می‌شود و بنابراین در جلوگیری از ابتلای به بیماری تصلب شرایین (آترواسکلروز) کمک می‌کند.

یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف روغن نارگیل در حفظ پروفایل‌های چربی سالم در زنان در نین قبل از یائسگی کمک می‌کند؛ بنابراین، درنهایت، روغن نارگیل خوب یا بد برای قلب است؟ خوب، اگر شما از آن برای اهداف تغذیه‌ای استفاده می‌کنید، سطوح کلسترول خود را به‌طور مرتب بررسی کنید. اگر مصرف روغن نارگیل آن‌ها را افزایش داد، بهتر است که مصرف آن را متوقف کنید. درهرصورت قبل از شروع مصرف روغن نارگیل، با یک پزشک متخصص مشورت کنید. هرگز با قلب خود (و شخص دیگری) بازی نکنید.

طبق گزارش مرکز تحقیقات نارگیل، روغن نارگیل، ویروس‌هایی را که موجب ابتلا به آنفولانزا، سرخک، هپاتیت، تب‌خال، سارس و سایر مشکلات بهداشتی می‌شود را می‌کشد. همچنین  این روغن با  ترکیبات خود باکتری‌هایی را که باعث ایجاد زخم، عفونت‌های گلو، عفونت‌های دستگاه ادراری، پنومونی و گونوره (سوزاک) می‌شود را از میان برمی‌دارد. درنهایت، همچنین روغن نارگیل در حذف قارچ‌ها و مخمرهایی که باعث ایجاد عفونت‌های قارچی، پای ورزشکاران، تورم و بثورات پوستی می‌شود، مؤثر است.

انواع مزایای روغن نارگیل


دیگر مزایای روغن نارگیل

 با توجه به تعدادی از دیگر مزایای روغن نارگیل که در زیر توضیح داده می‌شود مصرف آن می‌شود. استفاده ازاین‌روغن نشان داده‌شده است می‌تواند به‌آرامی به موارد زیر کمک می‌کند:

تسکین استرس:

روغن نارگیل بسیار تسکین‌دهنده است و ازاین‌رو مزایای روغن نارگیل در کاهش استرس به افراد کمک می‌کند. استفاده از آن در سر، و سپس یک ماساژ ملایم، کمک می‌کند تا خستگی ذهنی از بین برود. با توجه به تحقیقات انجام‌شده، مزایای روغن نارگیل مانع از بروز استرس می‌شود و دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است.

دیابت:

روغن نارگیل به کنترل قند خون کمک می‌کند و ترشح انسولین را بهبود می‌بخشد. همچنین باعث بهبود مصرف مؤثر گلوکز خون و پیشگیری یا درمان بیماری دیابت می‌شود.

خواص روغن نارگیل,مزایای استفاده از روغن نارگیل

استخوان:

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، مزایای روغن نارگیل توانایی بدن ما را برای جذب مواد معدنی مهم بهبود می‌بخشد. این مواد معدنی شامل کلسیم و منیزیم است که برای توسعه استخوان ضروری است. بنابراین، برای زنان مبتلابه پوکی استخوان پس از سن متوسط، استفاده ازاین‌روغن بسیار مفید است.

افزایش انرژی:

روغن نارگیل اغلب توسط ورزشکاران، بدن‌سازان و کسانی که رژیم غذایی دارند استفاده می‌شود. دلیل این امر این است که حاوی کالری کمتری نسبت به روغن‌های دیگر است، محتوای چربی آن به‌راحتی به انرژی تبدیل می‌شود و منجر به انباشت چربی در قلب و عروق نمی‌شود. این کمک می‌کند تا انرژی و استقامت و درنتیجه کارایی و عملکرد ورزشکاران را افزایش دهد.

مزایای روغن نارگیل و بیماری آلزایمر:

تحقیق انجام‌شده توسط دکتر نیوپورت بیان می‌کند که مزایای روعن نارگیل در درمان بیماری آلزایمر مفید است. جدا از این، هیچ شواهد علمی و یا دانش سنتی در مورد مزایای روغن نارگیل و استفاده از آن برای درمان بیماری آلزایمر وجود ندارد. درواقع، به‌طور سنتی اعتقاد بر این نبود که مزایای روغن نارگیل عملکرد مغز را به هر شکل تقویت کند. البته یک مطالعه این ادعا را تائید کرده است.


منبع مقاله : organic facts

این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.