در افرادی که مبتلا به اگزما هستند یک عامل تحریک کننده کوچک می‌تواند پوست آنها را ملتهب کند. بنابراین آنها به مراقبت پوستی روزانه خاصی نیاز دارند. ما از برجسته‌ترین متخصصان پوست دعوت کردیم تا این مراقبتهای روزانه پوستی برای افراد مبتلا به بیماری اگزما را با ما در میان بگذارند. اگر شما مبتلا به بیماری اگزما هستید و یا در نزدیکانتان افرادی را می‌شناسید که دچار این مشکل هستند، ادامه مطلب را بخوانید.

بهترین مراقبت پوستی برای افراد مبتلا به اگزما ؛ مرطوب کننده به میزان زیادمراقبت پوستی اگزما

هنگامی که علائم اگزما به صورت پنهان بروز می‌کند، مطلع بودن بسیار مهم است. کارشناسان می‌گویند اولین و مهمترین چیز که برای مراقبت پوستی روزانه اگزما، اهمیت دارد، مرطوب نگه داشتن پوست به طور منظم است. آدام فریدمن متخصص پوست و استادیار درماتولوژی در دانشگاه جرج واشنگتن گفت: هدف اصلی، نگه داشتن رطوبت پس از دوش گرفتن و حمام کردن برای محافظت از پوست است که به طور ذاتی بر اثر اگزما آسیب دیده است. وقتی که سد پوستی در معرض خطر قرار بگیرد، تحریک شده و آب می‌تواند از آن خارج شود و این امر موجب خشکی و خارش پوست می‌شود. تحقیقات متعدد نشان داده است که استفاده از یک مرطوب کننده می‌تواند به جلوگیری از بروز التهاب پوست کمک کند. چندین کرم خوب برای مرطوب کردن پوست افراد دارای اگزما وجود دارد که به چند نمونه از آنها اشاره می‌شود. کرم Avene Xera Calm A.D قیمت این کرم بین ۸۵ تا ۹۸ هزار تومان متغیر است. مرطوب کننده Cetaphil Eczema Calming، کرم مرطوب کننده CeraVe Itch Relief  که این دو مورد اخیر در ایران موجود نیست. چندین کرم موجود در بازار ایران که به آنها اشاره می‌شود: Uriage Xemose Emolient با قیمت حداکثر ۶۶ هزار تومان،Uriage Xemose Cerat cream   با قیمت حداکثر ۱۰۰ هزار تومان، کرم اگزما و ضد التهاب QV Flare Up Crem با قیمت ۵۰ هزار تومان. یادتان باشد به دلیل حساسیت شدید افراد مبتلا به اگزما باید قبل از استفاده از هر محصول آرایشی و بهداشتی حتما با پزشک مشورت شود.

صابون را کنار بگذاریدمراقبت از پوست اگزما

بله درست است. دکتر فریدمن گفت: صابونها برای برداشتن چربی اضافی و گرد و غبار و کثیفی از روی پوست طراحی شده‌اند. صابون قلیایی است و پوست اسیدی، و تغییر این تعادل همه چیز را به وضع فاجعه باری می‌برد و می‌تواند علائم اگزما را بدتر کند. این به این معنی نیست که همه صابونها برای پوست مستعد اگزما بد هستند، بلکه صابون نباید پوست شما را خشک و زبر کند. بعضی از نمونه‌‌های خوب صابون برای پوست مبتلا به اگزما وجود دارد از جمله صابون سفید بدون عطر داو (Dove) با قیمت ۴۵۰۰ تومان. وی گفت: اگر پوست شما ملتهب شده باشد، همان آب ساده از همه چیز بهتر است.

مراقبت ویژه دستها و پاهایتان را انجام دهیدمراقبت از پوست افراد مبتلا به اگزما

دکتر فریدمن گفت: بسیاری از افراد مبتلا به اگزما علائمی روی دستها و پاهایشان دارند و این نواحی نیازمند مراقبت ویژه هستند. با آب ولرم حمام کنید، دست‌ها و پاهایتان را چرب کنید و آنها را با پلاستیک یا جوراب و دستکش بپوشانید و برای یک ساعت یا بیشتر اجازه دهید روی پوست بماند.

استراحت در وانمراقبت پوستی افراد مبتلا به اگزما

دکتر پیتر آ. لیو متخصص پوست و استاد درماتولوژی دانشگاه فاینبرگ گفت: یک حمام روزانه ممکن است اگزما را تحریک کند. وی گفت: به حمام‌تان، جوش شیرین، روغن تخم آفتابگردان و حتی سرکه سیب را که ممکن است به تسکین پوست کمک کند، اضافه کنید اما حمام کردن به تنهایی به نظر می‌آید که اثر مثبتی برای اکثر بیماران داشته باشد، به خصوص اگر برای جلوگیری از خارش، بلافاصله پس از صابون، از مرطوب کننده استفاده ‌کنید. وی گفت: شستشوی مواد محرک و حساسیت زا از پوست ممکن است علت موثر بودن آن باشد اما آبرسانی عمیق به پوست هم یکی از فواید خوب آن است. همچنین ممکن است که اثرات آرام بخش حمام اثرات مثبتی روی سلامت پوست داشته باشد چون استرس ممکن است باعث بروز عود اگزما شود.

حرارت آب حمام را کاهش دهیدمراقبت از پوست مبتلا به اگزما

حتما می‌خواهید بدانید بهترین درجه حرارت حمام برای پوست شما چیست؟ طبق توصیه دکتر جفری فروموویتز متخصص پوست در فلوریدا، آب ولرم (نه داغ) را برای دوش گرفتن یا حمام کردن انتخاب کنید. وی گفت: گرما به عنوان یک ماده پاک کننده عمل می‌کند و روغنها و چربی‌های پوست را برمی‌دارد که تلاش شما برای رژیم مراقبت پوستی را از بین می‌برد. و حتی بدتر از این، آب داغ می‌تواند سلولهای ماستوسیت را تحریک کند که موجب انتشار هیستامین‌ها می‌شوند و باعث ایجاد چرخه خارش- خراش می‌شود. ما آن را چرخه معیوب می‌نامیم.

مجهز شدن به ابزاری قوی ترمراقبت از پوست مبتلا به اگزما

دکتر فوروموویتز گفت: گاهی اوقات نیاز به انجام کار بیشتری برای پوست دارید. اگر چه مرطوب کننده‌های موجود در داروخانه‌ها می‌توانند عملکرد سد پوستی شما را ترمیم کنند اما قطعا کرمهای درمانی تجویز شده همچون امولسیون پوستی Epiceram چیزی فراتر هستند که کمک بیشتری به شما می‌کند. Epiceram این محصول را با تقلید از ویژگی‌های طبیعی سه عنصر چربی موجود در پوست سالم طراحی کرده است. وی گفت: عملکرد سد حفاظتی پوست در اکثر بیماران اگزما آسیب دیده است.

تحریک کننده‌ها را به خاطر بسپاریدمراقبت از پوست اگزما

اگر اگزما دارید، بیشتر به عوامل محیطی مانند دود سیگار، فرمالدئید موجود در مواد ضدعفونی کننده، بعضی از واکسن‌ها، چسبها، و ایزوتیازولینون‌ (یک ماده ضد باکتری در محصولات مراقبت شخصی) حساس هستید. دکتر فروموویتز گفت: در پوست نرمال این مواد ممکن است کمی خارش ایجاد کنند یا هیچ اتفاقی در آنها نیفتد اما اگر شما اگزما دارید، می‌تواند شما را روی لبه تیغ قرار دهد و یک چرخه خارش و خراش را فعال کند. آلرژی‌های عجیب و غریبی می‌تواند از منابع جالب بوجود آید. سعی کنید از تحریک کننده‌های اگزما مثل گرد و خاک، دود و گرمای زیاد به وسیله ثبت و یادداشت کردن آنها به هنگامی که باعث بدتر شدن اگزما می‌شوند، آگاه باشید.

از ضد آفتاب زیاد استفاده کنیدمراقبت پوستی روزانه

ضد آفتاب برای هر کسی از جمله افراد مبتلا به اگزما مهم است پس یک نمونه خوب آن را انتخاب کنید. دکتر فروموویتز گفت: اگر اگزما دارید، استفاده از ضد آفتابهای شیمیایی را محدود کنید و از ضد آفتابهایی با مسدود کننده‌های فیزیکی با تیتانیوم دی اکسید و زینک اکسید که روی پوست عملکرد ملایم‌تر و تحریک کمتر دارند، استفاده کنید. ضد آفتاب با مواد تشکیل دهنده کمتر، بهتر است. برای اطلاع از ضد آفتابهای مناسب، از پزشک متخصص پوست خود درخواست کنید که یک نمونه خوب را به شما معرفی کند.

لطفا پوست خود را نخاریدمراقبت پوستی روتین اگزما

دکتر فوروویتز تصدیق می‌کند که دور نگه داشتن دستها به هنگامی که در میان چرخه خارش- خراش هستید، خیلی سخت است. وی گفت: می‌توانید یک تشت آب یخ درست کنید، پارچه‌ای در آن قرار دهید و پارچه را روی محل خارش قرار دهید تا پوست را نخارانید. این ترفند خیلی خوب عمل می‌کند چون سرما و خارش را یک نوع فیبر عصبی ایجاد می‌کند و سرما می‌تواند تحریک اعصاب برای خارش را از بین ببرد. گزینه ضد خارش دیگر استفاده از لوسیون ضد خارش است که حاوی منتول است. وی گفت: این لوسیون خنک کننده و تسکین دهنده است.

محصولات بدون عطر را انتخاب کنیدمراقبت از پوست مبتلا به اگزما

هر چیزی از پودر رختشویی و مواد آرایشی تا اسپری مو و محصولات پاک کننده باید بدون عطر باشند. دکتر فروموویتر گفت: افراد مبتلا به اگزما نسبت به درماتیت تماسی بسیار حساس هستند. هنگام شستن لباس‌ها از رنگ‌ها و مواد شوینده خشن اجتناب کنید. وی گفت: به دنبال برچسب «بدون و فاقد» روی برچسب محصولات و همچنین مواد تشکیل دهنده گیاهی که روی پوست اثر ملایم‌تری دارند، باشید. سعی کنید از محصولات مایع استفاده کنید چون آنها نسبت به محصولات پودری کمتر مواد باقی مانده به جا می‌‌گذارند. و تمامی پارچه‌های جدید را قبل از استفاده بشویید. در این مورد به مراقبتهای پوستی مخصوص پوستهای حساس هم نگاهی بیندازید.

همه چیز را با پزشکتان چک کنیدپزشک متخصص پوست برای اگزما

هیچ توصیه‌ درمانی که مناسب همه افراد مبتلا به اگزما باشد، وجود ندارد بنابراین اگر اگزما دارید باید همه چیز را همراه با پزشک خود بررسی کنید. دکتر فروموویتز گفت: این امر با بروز علائم انجام می‌شود. اگر علائم ناخوشی را مشاهده کردید اما قرار است به زودی برای چکاپ سالانه سرطان پوست نزدی پزشک بروید، نیازی نیست قبل از آن مراجعه کنید.

این چرخه را از بین ببریدمراقبت از پوست مبتلا به اگزما

می‌خواهید بدانید که چگونه از شر اگزما خلاص شوید؟ به گفته دکتر فریدمن با شکستن این چرخه امکان پذیر است. مواد روغنی اغلب اوقات وقتی که پوست ملتهب می‌شود، آن را بدتر می‌کند. این چرخه را از ابتدا از بین ببرید چون هر زودتر آن را درمان کنید، سریعتر از بین می‌رود.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست