اگر پوست شما چرب است این را بدانید که شما تنها نیستید، مطالعات مختلف نشان می‌دهد که ۷۵ درصد افراد ۱۵ تا ۲۰ ساله پوست چرب دارند. اما داشتن پوست چرب با مشکلات خاصی مثل ابتلا به آکنه و دردسرهای آرایش همراه است اما اگر شما با رازهای مراقبت از پوست چرب آشنا باشید می‌توانید چربی پوست خود را کنترل کرده و از دردسرهای مرتبط با آن خلاص شوید. همان طور که می‌دانید مراقبت از پوست برای همه انواع پوست مهم و ضروری است اما مراقبت از پوست چرب روش‌ها و ترفندهای متفاوتی دارد و نیاز به رعایت نکاتی خاص دارد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز هفت گام مهم برای مراقبت از پوست چرب را از زبان کارشناسان و متخصصان پوست و آرایش بیان خواهیم نمود.

گام اول در مراقبت از پوست چرب : پاکسازی

پاکسازی پوست از مراحل اصلی و مهم در مراقبت پوست است که در پوست‌های چرب اهمیت بیشتری دارد. غدد ترشح چربی در پوست‌های چرب فعال‌تر هستند و به سرعت چربی ترشح می‌کنند در نتیجه شما ممکن است تنها چند ساعت پس از شستن صورت نیز احساس چرب بودن در پوست خود داشته باشید که اگر این چربی اضافی روی پوست باقی بماند با پوسته‌ها و سلول‌های اضافی و مواد آلاینده موجود در محیط ترکیب شده و باعث آسیب به پوست و ایجاد آکنه خواهد شد. کارشناسان توصیه می‌کنند اگر پوست چرب دارید روزی دوبار صورت خود را پاک کنید اما برای این کار از پاک کننده‌های حاوی کف که همه چربی پوست را از بین می‌برند و باعث خشکی آن می‌شوند استفاده نکنید چون خشک شدن پوست غدد چربی را به ترشح بیشتر چربی تحریک می‌کند و به مرور زمان پوست شما چرب‌تر از گذشته خواهد شد. پاک کننده‌هایی مناسب این کار هستند که رطوبت پوست را از بین نمی‌برند و آن را نرم و انعطاف پذیر نگه می‌دارند، برای پاکسازی روزانه پوست بهتر است از آب میسلار و یا پاک کننده‌هایی که حاوی روغن‌های مفید طبیعی برای پوست هستند استفاده کنید تا هم روزنه‌های پوست به خوبی پاکسازی شوند و هم چربی طبیعی و مفید پوست شما از دست نرود.

هفت گام مهم برای مراقبت از پوست چرب

گام دوم در مراقبت از پوست چرب : استفاده از تونر

پس از پاکسازی پوست نوبت به استفاده از تونر می‌رسد. تونر نوع ماده شیمیایی است که میزان اسیدیته پوست را که پس از پاکسازی کاهش یافته است بالا برده و به سطح متعادلی می‌رساند. بهتر است از تونری استفاده کنید که مناسب پوست چرب طراحی شده باشد، این نوع تونرها معمولا خاصیت التیام بخش و ضدباکتری دارند و برای پوست‌های چربی که مستعد آکنه هستند انتخابی عالی به شمار می‌روند. با استفاده از تونرهای مخصوص پوست چرب هر گونه چربی اضافی و باکتری که پس از پاکسازی روی پوست باقی مانده باشد تمیز شده و شما حس بهتری نسبت به پوست خود خواهید داشت. تونرهای مخصوص پوست چرب معمولا حاوی مواد مثل گلاب و نارون کوهی برای کاهش التهاب پوست، اسید سالیسیلیک و دیگر اسیدهای ضد آکنه و موادی مثل عصاره اسطوخودوس برای مرطوب کردن پوست و روشن و شفاف کردن آن است که ظاهری مات هم به صورت می‌دهند.

 

 

گام سوم در مراقبت از پوست چرب : لایه برداری

همه انواع پوست به لایه برداری نیاز دارند ولی لایه برداری پوست چرب اهمیت زیادی دارد چون پوست‌های چرب مستعد این هستند که لایه ضخیمی از سلول‌های مرده را روی خود شکل دهند و همین لایه ضخیم است که باعث افزایش ترشح چربی  وایجاد آکنه در آن می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند اگر پوست چرب دارید برای مراقبت از آن دو یا سه بار در هفته لایه برداری را انجام دهید. بهترین روش و ابزار برای لایه برداری پوست چرب استفاده از سرم‌های حاوی اسید سالیسیلیک و AHA و BHA و دیگر آنزیم‌های میوه است که کار لایه برداری را با ملایمت و بدون تحریک پوست انجام می‌دهند. در مقابل روش‌های مکانیکی برای لایه برداری پوست باعث التهاب و تحریک پوست می‌شود و تحریک و التهاب پوست نه تنها ترشح چربی را بیشتر می‌کند بلکه در ایجاد آکنه ناشی از التهاب نیز دخیل است.

هفت گام مهم برای مراقبت از پوست چرب

گام چهارم در مراقبت از پوست چرب : مرطوب کردن

مرطوب کردن پوست با استفاده از کرم‌های مرطوب کننده یکی از مراحل و گام‌های مهم در مراقبت از همه انواع پوست است. معمولا کسانی که پوست چرب دارند تصور می‌کنند به استفاده از مرطوب کننده نیاز ندارند و به کار بردن آن باعث چرب‌تر شدن پوست و ایجاد آکنه خواهد شد اما قضیه دقیقا برعکس است، پوست‌های چرب هم به استفاده از مرطوب کننده نیاز دارند. در بسیاری از موارد علت چرب شدن پوست به دلیل کمبود رطوبت است، وقتی پوست شما رطوبت کافی از درون و بیرون دریافت نمی‌کند غدد چربی برای تامین این رطوبت فعال می‌شوند و چربی اضافی ترشح می‌کنند. پس اگر به مقدار مناسب از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید به احتمال زیاد مشکل چرب بودن پوست شما تا حد زیادی برطرف خواهد شد. اما اگر پوست چرب دارید بهتر است از مرطوب کننده‌های سبک و فاقد چربی یا لوسیون‌ها و سرم‌ها و اسپری‌های مرطوب کننده بدون چربی استفاده کنید تا میزان رطوبت پوست خود را در حد متعادل نگه دارید و از چرب شدن بیش از حد پوست جلوگیری کنید.

 

 

گام پنجم در مراقبت از پوست چرب : استفاده از پرایمر مات کننده

یکی از دردسرهای مهم داشتن پوست چرب، ماندگاری پایین آرایش و خمیر شدن و براق شدن آن در سطح پوست است. اگر اهل آرایش هستید حتما استفاده از پرایمر آرایشی مات کننده را در برنامه مراقبت از پوست خود قرار دهید چون پرایمرها فواید زیادی برای پوست شما دارند و اگر از پرایمر استفاده کنید دیگر نگران پوسته پوسته شدن و ناهموار دیده شدن سطح کرم پودر خود نخواهید بود، پرایمرها نه تنها ماندگاری آرایش را افزایش می‌دهند بلکه با پر کردن روزنه‌های بزرگ (که در پوست‌های چرب هم بسیار شایع است) باعث یکدست شدن آرایش و زیبایی بیشتر آن می‌شوند. اگر پوست چرب داشته باشید معمولا پس از چند ساعت سطح پوست شما براق می‌شود اما استفاده از پرایمر مخصوص پوست چرب که حالت مات دارد از این حالت پیشگیری کرده و مشکل براق شدن پوست را حل می‌کند.

هفت گام مهم برای مراقبت از پوست چرب

گام ششم در مراقبت از پوست چرب : استفاده از کرم پودر بدون چربی

همان طور که گفتیم یکی از مشکلات شایع در آرایش پوست چرب براق شدن سطح پوست پس از گذشت چند ساعت از آرایش است که این حالت باعث کثیف دیده شدن صورت، کاهش دوام آرایش و خمیری شدن آن می‌شود. اما استفاده از کرم پودرهای بدون چربی که ظاهری مات دارند می‌تواند این مشکل را تا حد زیادی برطرف کند. علاوه بر این، کرم پودرهای بدون چربی خاصیت کومدون زایی ندارند و باعث بسته شدن روزنه‌های پوست شما نمی‌شوند در نتیجه احتمال ابتلا به آکنه و دیگر مشکلات پوستی نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد. البته در کنار استفاده از کرم پودر مات و بدون چربی، زیر سازی مناسب آرایش به کمک پرایمر و آماده سازی پوست قبل از شروع آرایش با استفاده از لایه بردار و تونر نیز اهمیت زیادی در براق نشدن آرایش نقش مهمی ایفا می‌کند.

هفت گام مهم برای مراقبت از پوست چرب

گام هفتم در مراقبت از پوست چرب : جذب چربی اضافی

هرچقدر هم که ترفندهای مات کننده پوست مثل پرایمر مات کننده و کرم پودر بدون چربی را به کار ببرید باز هم این امکان وجود دارد که ظاهر آرایش شما چرب و براق و کثیف به نظر برسد. در این شرایط باز هم راه چاره‌ای وجود دارد و شما نباید تسلیم شوید، شما می‌توانید با استفاده از دستمال‌های جذب کننده چربی صورت، چربی اضافی را از روی پوست خود بگیرید و برای چند ساعت دیگر آرایش خود را مات نگه دارید. اما اگر از پودرهای تثبیت کننده روی آرایش خود استفاده کنید نه تنها دوام و ماندگاری آرایش شما بیشتر می‌شود بلکه چربی اضافی توسط این پودرها جذب شده و پوست شما به مدت طولانی‌تری مات خواهد ماند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Everygirl (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)