با شروع فصل زمستان و سرد شدن هوا مشکلات جدیدی هم برای پوست به وجود می‌آید، مشکلاتی مثل خشک شدن، قرمزی، پوسته پوسته شدن و حتی ترک خوردن پوست که بر اثر سرد شدن و کاهش رطوبت محیط به وجود می‌آیند. به همین دلیل است که مراقبت از پوست در زمستان اهمیت فوق العاده‌ای پیدا می‌کند. در فصل زمستان اولویت‌های مراقبت از پوست نیز تغییر می‌کند به طور مثال اهمیت استفاده از مرطوب کننده بیشتر می‌شود و استفاده از پاک کننده‌ها و شوینده‌های قوی در اولویت‌های آخر قرار می‌گیرد. حال چه کنیم که در زمستان پوستی سالم و شاداب داشته باشیم؟ برای مراقبت از پوست در زمستان و هوای سرد این نکات را رعایت کنید و سلامت و زیبایی پوست خود را حفظ کنید.

برای مراقبت از پوست در زمستان دستگاه بخور تهیه کنید

همان طور که می‌دانید با کاهش دمای هوا رطوبت و بخار آب موجود در جو از بین می‌رود و محیط خشک‌تر می‌شود بنابراین رطوبتی که در فصل‌های گرم و معتدل در هوا احساس می‌شود در این زمان وجود ندارد و پوست شما در واکنش به این کمبود، خشک‌تر می‌شود. حال اگر به خودی خود پوست خشکی هم داشته باشید مشکل شما جدی‌تر خواهد بود و حتی ممکن است با ترک خوردن و زخم شدن پوست همراه باشد. برای مقابله با این مشکل بهتر است که یک دستگاه بخور مناسب تهیه کنید تا بخار آب مورد نیاز در محیط زندگی شما را تامین کند، این دستگاه با مرطوب کردن هوا به نرم شدن و آبرسانی پوست کمک می‌کند و مشکل خشکی پوست در زمستان را به خوبی حل خواهد کرد. کارشناسان توصیه می‌کنند رطوبت محیط زندگی باید بین ۳۰ تا ۵۰ درصد باشد تا پوستی سالم داشته باشید که در زمان قرار گرفتن در بیرون از منزل هم آسیب نبیند.

مراقبت از پوست در زمستان

غذای مناسب مصرف کنید

همه رطوبت و آب مورد نیاز پوست را نمی‌توان از طریق بخور و مرطوب کننده تامین کرد و لازم است که قسمتی از این آب و رطوبت هم از طریق مواد غذایی و آشامیدنی جذب شود. برای مراقبت از پوست در زمستان لامز است غذاهایی مصرف کنید که خاصیت آبرسانی بالایی دارند و به بازسازی سلول‌های پوستی کمک می‌کنند، موادی مثل ماهی، تخم مرغ، سیب زمینی شیرین و دانه‌های روغنی حاوی مواد مفید و پروتئین‌هایی هستند که این ویژگی را دارند و با اضافه کردن آن‌ها به رژیم غذایی خود می‌توانید از خشک شدن پوست در زمستان پیشگیری کنید. میوه و سبزیجاتی را که در این فصل به صورت تازه یافت می‌شوند مثل خیار، کاهو، کلم و مرکبات حتما مصرف کنید و نوشیدن آب را نیز با وجود سردی هوا فراموش نکنید و روزانه حداقل شش لیوان آب بنوشید.

مراقبت از پوست در زمستان

لب‌ها را در زمستان لایه برداری کنید

لب‌ها حساس‌ترین قسمت صورت در مقابل سرما هستند و بیشترین واکنش را در مقابل خشکی و سردی هوا از خود نشان می‌دهد، به همین دلیل است که در فصل زمستان بیش از هر زمان دیگری لب‌های شما پوسته پوسته می‌شود. علت دیگری این پوسته پوسته شدن می‌تواند آلودگی هوا و افزایش آلاینده‌های موجود در جو باشد که در فصل سرما با پدیده وارونگی دما شدت بیشتری به خود می‌گیرد. برای جلوگیری از این اتفاق لازم است که مرتب از بالم لب استفاده کنید و رطوبت مورد نیاز آن را تامین کنید. لایه برداری کردن مرتب لب‌ها به جذب بهتر بالم و مرطوب شدن عمیق لب‌ها کمک می‌کند، این کار را با اسکراب مخصوص لب و یا اسکرابی که خودتان در منزل با ترکیب شکر و عسل ساخته‌اید می‌توانید انجام دهید. پس از لایه برداری بلافاصله بالم لب یا وازلین بزنید تا رطوبت لب حفظ شود.

مراقبت از پوست در زمستان

برای مراقبت از پوست در زمستان از بالم پاک کننده استفاده کنید

استفاده از پاک کننده‌ها و شوینده‌های برپایه آب که با تولید کف پوست را پاک می‌کنند و نیاز به آبکشی دارند باعث خشکی پوست می‌شود. برای مراقبت از پوست در زمستان بهتر است به جای این پاک کننده‌ها از پاک کننده‌های برپایه روغن و بالم پاک کننده استفاده کنید. این کار به خصوص برای کسانی که پوست خشک دارند توصیه می‌شود اما حتی اگر پوست چرب و مستعد آکنه هم داشته باشید بهتر است از این روش برای پاک کردن صورت خود استفاده کنید چون پاک کردن دومرحله‌ای باعث می‌شود روزنه‌های پوستی به خوبی تمیز شوند و پوست شما دیگر خشک و ملتهب نخواهد بود و احتمال ابتلا به آکنه به حداقل خواهد رسید. علاوه بر این از مزایای دیگر این روغن‌ها مثل مرطوب شدن و نرم شدن پوست و اثر ضدباکتری آن هم می‌توانید بهره ببرید.

مراقبت از پوست در زمستان

از حمام داغ و طولانی پرهیز کنید

می‌دانیم که یک حمام طولانی با آب داغ در یک روز سرد زمستانی چقدر لذت بخش است. اما این نکته را مد نظر داشته باشید که چنین حمامی اثری منفی روی پوست شما دارد و باعث خشک شدن آن می‌شود، چیزی که در زمستان اصلا جالب نیست. چون آب داغ باعث از بین رفتن لایه چربی محافظ روی پوست می‌شود و استفاده از صابون و شامپو و شوینده‌های دیگر هم در کنار آب داغ می‌تواند مشکل را تشدید کند و باعث التهاب پوست شود. برای مراقبت از پوست در زمستان لازم است از لایه چربی محافظ آن نگهداری کنید پس در مقابل وسوسه حمام داغ و طولانی مقاومت کنید و از آب با دمای متعادل استفاده کنید و زمان استحمام را نیز تا حد ممکن کوتاه کنید. بلافاصله پس از حمام قبل از این که بدنتان خشک شود از مرطوب کننده مخصوص بدن استفاده کنید تا رطوبت آن حفظ شود.

مراقبت از پوست در زمستان

مرطوب کننده را با جدیت و دفعات بیشتر به کار ببرید

اگر شما جزو افرادی هستید که استفاده از مرطوب کننده را تنها پس از حمام انجام می‌دهند و در روزهای دیگر ضرورتی برای این کار نمی‌بینند بهتر است عادت خود را تغییر دهید. در زمستان نیاز پوست به مرطوب کننده بیش از هر زمان دیگری است و دو تا سه بار در هفته به هیچ عنوان کافی نیست و به همین دلیل است که روز بعد احساس خشکی و پوسته پوسته شدن در صورت خود دارید. برای مراقبت از پوست در زمستان لازم است که هر روز از مرطوب کننده استفاده کنید و این کار را به طور مرتب و با استفاده از مرطوب کننده‌های قوی‌تر با خاصیت آبرسانی بالاتر انجام دهید. برای مرطوب کردن قسمت‌های خیلی خشک بدن مثل زانو، آرنج و پاشنه هم می‌توانید از مرطوب کننده‌هایی که حاوی روغن شی یا روغن نارگیل هستند استفاده کنید. مرطوب کننده را همیشه در کیف خود بگذارید و در صورت نیاز در طول روز به کار ببرید تا پوست بر اثر سرما و عوارض ناشی از آن خشک نشود و آسیب نبیند.

مراقبت از پوست در زمستان

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Every Girl (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)