طبیعت همیشه بهترین منبع برای رفع نیازهای بشر بوده است و مواد طبیعی جزو کم‌عارضه‌ترین مواد برای استفاده‌های دارویی و زیبایی هستند. بسیاری از موادی که شما برای مراقبت از پوست به آن نیاز دارید در باغچه خانه یا در یخال و کابینت آشپزخانه شما یافت می‌شوند و این درمان‌ها می‌توانند تاثیر خوبی روی پوست داشته باشند و بدون ایجاد عوارض با کمترین هزینه نیاز شما را به بیشتر محصولات گران قیمت مراقبت از پوست برطرف کنند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با نحوه استفاده از این مواد طبیعی و به کاربردن آن‌ها در برنامه مراقبت از پوست آشنا خواهید شد.

نوع پوست خود را مشخص کنید

مشخص کنید پوستتان چقدر چرب است: پوست شما چرب است، یا خشک است یا مختلط و یا نرمال. اگر چند ساعت پس از شستن صورت، پوست خود را لمس کنید و دستانتان چرب شود یعنی شما پوست خیلی چربی دارید اما اگر حتی پس از استفاده از کرم‌های مرطوب کننده نیز احساس خشکی و کشیدگی در پوستتان دارید پوست شما خیلی خشک است. پوست مختلط در برخی قسمت‌ها مثل گونه خشک و در پیشانی و اطراف بینی چرب است. پوست نرمال نیز حالت طبیعی دارد و معمولا احساس خشکی و یا چربی بیش از حد در آن حس نمی‌شود.

مشخص کنید که پوستتان چقدر حساس است: اگر پوست شما در اثر سرما و گرما و قرار گرفتن در مقابل نور خورشید یا فشار دادن به راحتی قرمز و ملتهب می‌شود و حالتی مشابه جوش روی آن پدیدار می‌شود شما پوست حساسی دارید و باید مراقبت از پوست را برای پوست‌های حساس انجام دهید.

مشکلات عمده و جدی پوست خود را بشناسید: این مشکلات می‌تواند شامل آکنه، چروک، لک‌های پوستی و یا کدر بودن پوست باشد که نیاز به شناسایی و انتخاب مواد طبیعی مناسب برای درمان دارد.

مشخص کنید که می‌خواهید چقدر زمان و هزینه برای مراقبت از پوست صرف کنید: یک برنامه کامل مراقبت از پوست شامل استفاده از لایه بردار، پاک کننده، تونر، مرطوب کننده و درمان لک پوستی است اما شما نیازی به استفاده از همه این پنج مورد ندارید و البته برخی از مواد طبیعی بیش از یک کار را برای شما انجام می‌دهند و لازم است این موارد را بر اساس نوع پوست خود انتخاب کنید.

مراقبت از پوست با مواد طبیعی

برنامه‌ریزی برای مراقبت از پوست با مواد طبیعی

موادی را که می‌خواهید مصرف کنید مشخص کنید: مواردی که می‌بینید لیستی از مرطوب کننده‌های خانگی هستند که بر اساس نوع پوست دسته بندی شده‌اند:

  • برای پوست خشک: روشن زیتون، روغن نارگیل، روغن بادام، عسل، آووکادو، آلوئه ورا
  • برای پوست چرب: آب لیموی رقیق شده با آب، سفیده تخم مرغ، گوجه فرنگی، سیب رنده شده، خیار رنده شده، سرکه سیب
  • برای پوست مختلط: ماست، شیر، عسل، آووکادو، سیب رنده شده، خیار رنده شده
  • برای پوست نرمال: ماست، عسل، آووکادو، روغن بادام، چای سبز

نوع اسکراب خود را مشخص کنید: اسکراب سلول‌های مرده را از سطح پوست جدا می‌کند و حالت کدر پوست را از بین می‌برد و کمک می‌کند مرطوب کننده به سلول‌های زنده پوست برسد. اسکراب از یک بخش مایع (لیست ارائه شده در بالا) و یک بخش مایع مساوی از مواد خشک تشکیل شده است که این مواد خشک عبارتند از:

  • شکر سفید یا قهوه‌ای
  • آرد
  • جوی دوسر پخته معمولی یا خشک شده
  • توت فرنگی تازه

درمان طبیعی برای آکنه انتخاب کنید: مواد طبیعی مناسب برای درمان آکنه را می‌توان به صورت موضعی یا روی کل پوست استفاده کرد. موثرترین ترکیبات طبیعی شناخته شده برای درمان آکنه که می‌توان آن‌ها را با گوش پاک کن به راحتی استفاده کرد به این شرح است:

  • سه قطره روغن درخت چای رقیق شده به میزان ۵ تا ۱۵ درصد
  • شش قطره روغن جوجوبا برای پیشگیری از بروز مجدد آکنه و به عنوان مرطوب کننده پوست
  • سه قطره آب لیمو برای استفاده روزانه موضعی روی جوش که باعث مرگ باکتری‌های ناحیه می‌گردد.

مرطوب کننده مناسب خود را انتخاب کنید: این مرطوب کننده می‌تواند یک روغن، آلوئه ورا و یا لوسیونی باشد که به مدت پانزده دقیقه روی پوست قرار می‌گیرد. شاید تصور کنید استفاده از روغن روی پوست چرب و مبتلا به آکنه فکر خوبی نیست اما سبوم که باعث ایجاد جوش می‌شود نوعی چربی است که در این چربی حل می‌شود و در نتیجه احتمال ابتلا به جوش هم کاهش می‌یابد.

مواد طبیعی معمولا به صورت ترکیبی به کار می روند

آغاز مراقبت از پوست با مواد طبیعی

برای ساخت ماسک، اسکراب یا مرطوب کننده، مواد را با هم مخلوط کنید: اکثر مواد طبیعی که برای مراقبت از پوست به کار می‌روند به صورت ترکیبی هستند. دو نوع ماسک متشکل از مواد طبیعی این ترکیبات هستند:

  • سفیده یک تخم مرغ و یک قاشق غذاخوری آب لیمو
  • یک عدد آووکادوی له شده با دو قاشق غذاخوری ماست

خود را آرام آرام با برنامه جدید عادت دهید: برنامه مراقبتی خود را ناگهان تغییر ندهید. ابتدا یک روز در هفته را به استفاده از مواد طبیعی اختصاص دهید. از هفته دوم دو روز و به همین ترتیب بسته به واکنش و پاسخی که از برنامه جدید می‌گیرید آن را افزایش دهید. شما به ماسک صورت یک بار در هفته و اسکراب دوبار در هفته نیاز دارید. فراموش نکنید که اعتدال در هرکاری بهتر است.

صورت خود را یک بار در روز بشویید و بلافاصله مرطوب کننده بزنید: اگر پوست خشک یا حساسی دارید از  آب ولرم استفاده کنید. هنگام پاک کردن پوست از حرکات ملایم و دورانی استفاده کنید چون این روش احتمال چروک را کاهش می‌دهد.

نکات مهم برای مراقبت از پوست با مواد طبیعی

  • بسیاری از ترکیبات طبیعی را می‌توان از چند روز قبل آماده و در فریزر یا یخچال نگهداری کرد.
  • اگر یک ماده طبیعی باعث خارش و التهاب پوست شما می‌شود مصرف آن را متوقف کنید.
  • قبل از مصرف هر ماده روی پوست مقداری از آن روی رو قسمت کوچکی از بدن مثل مچ دست امتحان کنید تا از عوارض احتمالی آن مطمئن شوید.
  • با آزمون و خطا می‌توانید بهترین ماده طبیعی را که روی پوست شما موثر است پیدا کرده و همان را مصرف کنید.
  • گاهی ممکن است یک ماده طبیعی پس از چندین بار استفاده علائم تحریک و التهاب را ایجاد کند.
  • بهتر است قبل از شروع استفاده از یک ماده جدید با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر به ماده خاصی آلرژی دارید آن ماده و ترکیبات آن را در برنامه مراقبتی خود استفاده نکنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)