با پایان تابستان هوا رو به خنکی می‌رود و وقت آن می‌رسد که به تدریج لباس‌های گرم خود را از کمدها بیرون بیاوریم و استفاده کنیم. در پاییز و زمستان ما از لباس‌های بیشتری استفاده می‌کنیم و فرصت برای شیک‌پوشی بیشتر مهیا است اما در عوض لباس‌های گرم پاییزی و زمستانی نیاز به مراقبت بیشتری دارند و نگهداری از آن‌ها در شرایط آب و هوایی خاص پاییز و زمستان مشکل‌تر است. از آن‌جایی که نگهداری درست از لباس‌ها باعث افزایش عمر و دوام لباس می‌شود و یکی از اصول مهم شیک‌پوشی به شمار می‌رود ضروری است که روش نگهداری از لباس‌ها در فصل‌های پاییز و زمستان را بدانید و آن را به درستی به کار ببرید. در این مقاله شما را با اصول مراقبت از انواع لباس‌های گرم و لباس‌های مخصوص پاییز و زمستان آشنا می‌کنیم.

توجه داشته باشید که لباس‌ها هم مانند همه جنبه‌های زندگی همیشگی نیستند و عمر محدود خود را دارند. هر لباسی پس از مدتی استفاده نازک و ضعیف می‌شود، قسمت‌های فلزی آن تغییر رنگ می‌دهد و دوخت آن شکافته می‌شود اما این تغییرات را می‌توان به تعویق انداخت به شرطی که از لباس‌ها درست استفاده و نگهداری کنید. لباس‌های گرم پاییزی و زمستانی هم از این قاعده مستثنی نیستند و استفاده درست و نگهداری در شرایط مناسب به عمر آن‌ها اضافه خواهد کرد. در این مقاله به سراغ چند دسته اصلی لباس‌های گرم یعنی بافتنی‌ها و لباس‌های خز که نگهداری از آن‌ها مشکل‌تر است رفته‌ایم در ادامه نیز لباس‌ها و اکسسوری‌های مهم و پرکاربرد مثل لباس‌های جین، کفش‌های زمستانی، لباس‌های ابریشمی و سایر اکسسوری‌ها را بررسی خواهیم کرد.

مراقبت از بافتنی‌های ضخیم

مراقبت از لباس‌های گرم بافتنی

بافتنی‌های ضخیم مثل ژاکت و کت و … کاربرد زیادی در فصل‌های سرد سال دارند و حتی به عنوان لباس داخل منزل هم می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. این لباس‌ها چه از الیاف طبیعی پشم و چه از الیاف مصنوعی یا ترکیبی از هردو باشند نیاز به مراقبت‌های خاص دارند و نمی‌توانید مثل بقیه لباس‌ها با آن‌ها رفتار کنید. شستن این لباس‌ها را حتما با دست و با آب سرد در سینک ظرفشویی انجام دهید و از شوینده‌ها استفاده نکنید (مگر کمی شامپوی ملایم نرم کننده) سپس آن را با دست آرام فشار دهید تا آب اضافی خارج شود و در جریان هوا و روی سطحی صاف آن را خشک کنید. لباس‌های بافتنی را هیچ وقت آویزان نکنید بلکه آن را تا کرده و در محلی مسطح مثل کشو و قفسه قرار دهید.

نگهداری از خز یکی از محبوب‌ترین لباس‌های گرم

مراقبت از لباس‌های گرم خز

لباس‌های خز از محبوب‌ترین لباس‌های گرم زنانه زمستانی هستند که اتفاقا جزو ترندهای فصل هم به شمار می‌روند. نگهداری از خز چه مصنوعی باشد و چه از جنس پوست حیوانات ساده نیست و توصیه می‌شود برای شستشوی این نوع لباس‌ها آن‌ها را به خشکشویی بدهید اما همیشه این امکان وجود ندارد و اگر بخواهید لباس خز خود را خودتان تمیز کنید چه کاری باید انجام دهید؟ اگر لباستان لک شده ابتدا با یک مسواک محل لکه را پاک کنید و سپس کمی روغن اکالیپتوس روی آن بزنید سپس با یک دستمال مرطوب لباس را تمیز کنید. برای مراقبت از لباس خز آن را در کیسه‌های مخصوص (نه در پوشش پلاستیکی) نگهداری کنید و در محلی خشک و خنک قرار دهید.

مراقبت از لباس‌های جین

مراقبت از لباس‌های گرم لباس جین

در هر فصلی که باشیم لباس‌های زیبای جین کاربرد خود را دارند و یکی از بخش‌های اصلی استایل ما هستند. مزیت اصلی اسن لباس‌ها این است که می‌توان آن‌ها را چندین بار بدون شستن پوشید اما این به آن معنا نیست که لباس‌های جین نیاز به شستشو ندارند به خصوص که شلوار جین نو را قبل از اندازه کردن و کوتاه کردن حتما باید یک بار بشویید. شستن لباس‌های جین را با آب سرد (حداکثر سی درجه) و با مقدار خیلی کم پودر رختشویی انجام دهید چون حرارت زیاد و مقدار زیاد شوینده به الیاف لباس جین آسیب می‌رساند و باعث می‌شود خاصیت کشسانی خود را از دست بدهند. همچنین هرگز از خشک کن برای خشک کردن لباس جین استفاده نکنید و آن را با جریان هوا خشک کنید

نگهداری از لباس‌های ابریشمی

مراقبت از لباس‌های گرم ابریشم

لباس‌های ابریشمی انواع مختلفی دارند شیفون، کرپ، ساتن و … که همگی به یک نوع مراقبت مشابه نیاز دارند و آن شستن با دست یا خشکشویی کردن است. چیزی مثل ماشین لباسشویی برای این الیاف ظریف و حساس زیادی خشن است و باعث رنگ دادن و تغییر سایز لباس و ضعیف شدن الیاف آن می‌شود. شما می‌توانید لباس ابریشمی خود را در منزل با آب سرد و مقدار خیلی کم شوینده مایع غیرآنزیمی بشویید و برای خشک کردن آن را روی یک حوله تمیز و سفید پهن کنید و لوله کنید تا آب آن گرفته شود و بدون چروک و تغییر سایز خشک شود.

نگهداری از کفش‌های زمستانی

مراقبت از لباس‌های گرم کفش

کفشی که جنس خوبی داشته باشد و درست از آن استفاده و نگهداری شود سال‌ها و حتی دهه‌ها هم عمر می‌کند و شما می‌توانید آن را به نسل‌های بعد از خود به ارث بگذارید! کفش‌های زمستانی از جمله بوت و پوتین هم از این قاعده مستثنی نیستند و اگر از آن‌ها درست مراقبت نشود عمر چندانی نخواهند داشت. کارشناسان توصیه می‌کنند اگر قصد دارید از کفشی به مدت طولانی استفاده کنید کفی آن را تعویض کنید، این کار هزینه زیادی ندارد و برای بیشتر کفش‌ها به خصوص کفش‌های پنجه باریک مناسب است. وقتی کفش‌هایتان را نمی‌پوشید داخل آن را با روزنامه یا بالشتک‌های مخصوص پر کنید تا فرم آن‌ها تغییر نکند. واکس زدن مرتب کفش‌ها را فراموش نکنید، استفاده از اسپری‌های مخصوص کفش چرم و جیر نیز در افزایش عمر آن‌ها موثر است.

نگهداری از کیف در زمستان

مراقبت از لباس‌های گرم کیف

شما در هر فصلی کیف خود را لازم دارید و چه همراه مانتوی تابستانی و چه همراه لباس‌های گرم زمستانی خود باید کیف همراه داشته باشید. کیف‌های چرم و جیر آلودگی‌ها و گرد خاک را به راحتی جذب می‌کنند و کثیف می‌شوند و برای تمیز کردن آن‌ها باید از برس مناسب استفاده کنید. استفاده از برس عمر کیف را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و اگر جنس کیف شما جیر یا نوبوک است استفاده از یک پاک کن مخصوص جیر هم به نو ماندن کیف شما کمک خواهد کرد.

مراقبت از اکسسوری‌ها

مراقبت از لباس‌های گرم اکسسوری

اکسسوری‌هایی مثل جواهرات و عینک آفتابی مخصوص فصل خاصی نیستند و همیشه می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. شما می‌توانید جواهرات را به سادگی و با همان چیزهایی که در منزل در دسترس شما است می‌توانید نو کنید مثلا پاک کن مداد معمولی تغییر رنگ نقره را پاک می‌کند و یا کمی روغن درخت چای می‌تواند الماس کدر شده را تمیز کند. همچنین هر نوع جواهرات را می‌توان با خمیر جوش شیرین پاک کرد و جلا داد. در مورد عینک‌های طبی و آفتابی نیز بهتر است از دستمال‌های مخصوص استفاده کنید و برای تمیز کردن لنز، آن را با آب ولرم و مایع ظرفشویی بشویید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Man Repeller (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)