جواهرات طلا و نقره محبوب‌ترین و باارزش‌ترین اکسسوری خانم‌ها هستند و گاهی حتی یک سرمایه‌گذاری برای آینده محسوب می‌شوند. هرچند طلا و نقره قابلیت پوسیدگی و اکسید شدن ندارند ولی گذر زمان و مراقبت نادرست ممکن است به آن‌ها آسیب برساند و ظاهر کهنه و نازیبایی به آن‌ها بدهد به خصوص اگر روی آن‌ها نگین و سنگ‌های قیمیت هم به کار رفته باشد. در این مقاله می‌خواهیم نکات مهم برای نگهداری از جواهرات طلا و نقره و سنگ‌های قیمتی را بیان کنیم.

تمیز کردن طلا و نقره

برای تمیز کردن نقره شما به یک وسیله ساده نیاز دارید که در همه خانه‌ها موجود است، شیشه پاک کن. آن را روی نقاط کثیف و لک شده جواهرات نقره‌ای خود اسپری کنید و آبکشی کنید سپس با پارچه تمیز و نرم خشک کنید. این روش را برای طلا نیز می‌توانید به کار ببرید به شرطی که طلای شما ۲۴ عیار نباشد چون این طلا نرم است و آسیب می‌بیند.

اگر کثیفی و لک روی طلا و نقره شما قدیمی است و با روش‌های معمول پاک نمی‌شود از خمیردندان استفاده کنید، کمی خمیردندان روی یک پارچه بریزید و با آن جواهرات طلا و نقره خود را بسابید، سپس آب کشی کنید تا دوباره مثل روز اول زیبا و براق شوند. اگر جواهرات شما حساس و ظریف هستند و با این روش کامل تمیز نمی‌شوند مثل زنجیر، کمی خمیردندان را داخل یک ظرف آب بریزید و به هم بزنید سپس جواهرات را داخل آن قرار دهید و پس از چند دقیقه آبکشی و خشک کنید.

کثیفی طلا و نقره را با شیشه پاک کن پاک کنید

مراقبت از طلا و نقره

طلا فلزی است که هیچ واکنش شیمیایی ندارد و هرگز تغییر رنگ نمی‌دهد، تنها آسیب‌های محتمل به جواهرات طلا کثیفی و شکستن است که به تعمیر و مراقبت‌های مخصوص خود نیاز دارد. اما نقره مستعد لک و تغییر رنگ است که بر اثر تماس با سولفور موجود در هوا رخ می‌دهد، برای جلوگیری از این اتفاق باید جواهرات نقره را در فضای سربسته مثل پلاستیک نگه دارید تا تیرگی را به تعویق بیندازد هرچند برای همیشه از آن جلوگیری نمی‌کند و پس از چند سال تیره شدن فلز نقره اجتناب ناپذیر است. در این موقعیت می‌توانید جواهرات نقره خود را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید تا آن را آبکاری و براق کرده و مانند روز اول نو کند.

طلا و نقره و سنگ‌های قیمتی نیاز به مراقبت خاص دارند

مراقبت از سنگ‌های قیمتی و مروارید

الماس، زمرد، یاقوت، مروارید و سنگ‌های قیمتی زیبایی و ارزش خاصی دارند و جواهرات شما را جذاب‌تر می‌کنند حتی اگر اصل و اقعی نباشند یا سنگ‌های به کار رفته چندان گران قیمت نباشند. جواهراتی که سنگ‌های زینتی و قیمتی روی خود دارند به مراقبت بیشتری نیاز دارند و احتمال آسیب به آن‌ها بیشتر است.

  •  محتمل ترین آسیب به این جواهرات کنده شدن و جدا شدن سنگ است که نیاز به دقت در استفاده و نگهداری از آن دارد.
  • برای تمیز کردن جواهراتی که سنگ روی آن دارد نمی‌توانید از شیشه پاک کن استفاده کنید و به شوینده‌هایی یونیزه نیاز دارید.
  • برخی از سنگ‌ها مثل اوپال باید در محیط مناسبی نگهداری شوند و هرگز آن‌ها را مقابل آفتاب رها نکنید چون خشک شده و ترک می‌خورند.
  • مروارید یک سنگ با منشا حیوانی است که حساسیت بالایی دارد و باید با آب ولرم و یونیزه شسته شود. هرگز از اسپری مو یا عطر در نزدیکی مروارید استفاده نکنید چون الکل موجود در آن رنگ مروارید را از بین می‌برد.

 

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز، شاخه مراقبت از لباس و جواهرات و اکسسوری دنبال کنید. پیشنهادات و انتقادات خود را درباره مطالب مجله در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.

منبع: eBay (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)