همان طور که می‌دانید چرخه مد هر سه دهه یک بار تکرار می‌شود و طبق همین روال ما در سال‌ها و فصل‌های اخیر شاهد تکرار ترندها و مدل‌های لباس در دهه هشتاد میلادی بوده‌ایم. دهه هشتاد دهه آزمایش چیزهای جدیدی بود که دنیای مد کمتر به خود دیده بود. آزمایش برخی اوقات به خطا منجر می‌شود اما امکان خطا کردن در مد وفشن بسیار کم است و اگر هم اتفاق بیفتد ما را به چیزهای جدید و خلاقیت‌ها و نوآوری‌های تازه رهنمون می‌شود. از این لحاظ دهه هشتاد در بیشتر موارد موفق بوده است و می‌تواند الهام بخش ایده‌های جدید برای دهه جدید باشد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به ترندهایی خواهیم پرداخت که از دهه هشتاد میلادی آمده‌ و در شکلی به روزتر و مدرن‌تر تکرار شده‌اند.

چهارخانه خاکستری

این طرح پارچه جزو تطبیق‌پذیرترین و مناسب‌ترین طرح‌ها برای لباس‌های اداری و رسمی است که در دهه ۸۰ میلادی هم مرسوم بود و حتی مدل‌های معروفی مثل ایمان عبدالمجید هم در لباس‌های سطح بالای خود از آن استفاده می‌کردند. این رنگ و طرح تقریبا به همه می‌آید و با هر رنگ و طرح دیگری هم به راحتی ست می‌شود و هم برای لباس‌های اداری و هم روزمره می‌توانید از آن استفاده کنید.

دهه هشتاد میلادی

گوشواره‌های منگوله‌ای

دهه ۸۰ دهه امتحان چیزهای جدید و غیرمعمولی بود که تا آن زمان وجود نداشت و در این دوره چیزهای چشمگیر و درخشان زیبا و دلپذیر تلقی می‌شد.. جدی‌ترین تحول این دهه در اکسسوری‌ها به خصوص جواهرات رخ داد و از آن زمان چیزهایی مثل منگوله‌های نخی، مهره‌های پلاستیکی در رنگ‌های تند و شاد نیز جزو جواهرات دسته بندی می‌شد که اکنون مجددا باب شده است.

 

عینک‌های بزرگ دهه هشتاد

اگر به خاطر داشته باشید در دهه ۸۰ میلادی عینک‌های بزرگ (چه طبی و چه آفتابی) با حاشیه‌های ضخیم و رنگی مد روز و محبوب بودند که نمونه ان این عینک آفتابی صورتی با فریم قرمز است که جین فوندا ستاره مد و سینما در ان زمان (و البته اکنون) آن را انتخاب کرده است. در حال حاضر نیز عینک‌های بزرگ و رنگی مد روز هستند و نمونه آن را می‌توانید در نمایش‌های مد گوچی مشاهده کنید.

دهه هشتاد میلادی

لباس‌های قرمز

رنگ قرمز یک رنگ کلاسیک است که به همه می‌آید و چیزی نیست که زمانی از مد بیفتد و زمانی مد روز شود. اما در دوره‌ای بیش از زمان‌های دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد و دهه ۸۰ هم جزو آن زمان‌ها بود. در این دوره رنگ قرمز در کنار رنگ بنفش بسیار محبوب بود و برای هر نوع لباسی اعم از روزمره و مجلسی مورد استفاده قرار می‌گرفت. نمونه آن این کت و دامن ساده قرمز است که آنا وینتر در آغاز فعالیت خود در مجله ووگ به تن کرده است.

دهه هشتاد میلادی

کت‌ها و پالتوهای پلاستیکی براق

حتما خبر دارید که امسال بارانی و کت پلاستیکی براق بسیار محبوب است اما جالب است بدانید که این ترند اولین بار نیست که به دنیای مد معرفی می‌شود. در دهه هشتاد سیندی کرافورد یک بارانی کوتاه از جنس وینیل مشکی براق داشت که اکنون هم می‌توان زیبایی و کلاسیک بودن آن را تایید کرد.

دهه هشتاد میلادی

لباس‌های رنگین کمانی

همان طور که در مقالات قبلی نیز بیان کردیم لباس‌های راه راه‌ رنگین کمانی جزو ترندهای محبوب حال حاضر است که شروع آن به دهه ۸۰ میلادی بازمی‌گردد. در دهه هشتاد رنگ‌های شاد و روشن و لباس‌های رنگارنگ را می‌شد همه جا مشاهده کرد و جا تعجبی نداشت اگر کسی لباس‌هایی به رنگ رنگین کمان به تن می‌کرد.

رنگ بنفش

در کنار رنگ قرمز که جزو رنگ‌های پرکاربرد در دهه ۸۰ بود رنگ بنفش هم جایگاه ویژه‌ای در این دوران داشت. پرینس خواننده فقید راک در این زمان در دوره اوج فعالیت خود بود و تقریبا همیشه کت و شلواری به رنگ بنفش تند به تن می‌کرد و تیپ سرتاپا بنفش به استایل شاخص او تبدیل شده بود. شاید اکنون هم سرتاپا بنفش پوشیدن تنها برای خوانندگان راک مناسب باشد اما یک اکسسوری بنفش می‌تواند انتخابی معقول و زیبا باشد.

دهه هشتاد میلادی

مخمل کبریتی دهه هشتاد

فرح فاوست جزو ستارگان محبوب دهه ۸۰ بود که خیلی وقت‌ها با لباس‌های مخمل کبریتی مقابل چشم‌ها ظاهر می‌شد. مخمل کبریتی از ترندهایی بود که کمتر کسی پیش بینی می‌کرد مجددا تکرار شود اما نگاهی به نمایش‌های مد اخیر نشان می‌دهد این ترند هم در استایل مردانه و هم در استایل زنانه جای خود را پیدا کرده و در حال بازگشت است.

دهه هشتاد میلادی

استایل خانمانه

هرچند دهه هشتاد را همه با اپل‌های بزرگ و لباس‌های چهارخانه شبیه به استایل مردانه به خاطر می‌آورند اما در مقابل این ترند غالب، استایل خانمانه نیز محبوبیت خود را داشت، مثل لباس‌های مروارید دوزی شده و ظریف و زیبا در رنگ سفید و صورتی که کیم بازینگر در این تصویر به تن کرده و استایل خانمانه خود را به رخ کشیده است. این سبک زیبا اکنون هم وارد دنیای مد شده است و حتی در لباس‌های بیرون مثل شلوار جین و … هم تکرار می‌شود.

دهه هشتاد میلادی

دامن میدی دهه هشتاد

ترند دامن میدی سال گذشته میلادی تاثیر عمیقی در دنیای مد گذاشت و جای دامن‌های مینی و ماکسی را گرفت. این ترند در مانتوها و لباس‌های مشابه دیگر نیز مشاهده می‌شود و امروزه کمتر می‌توان مانتوهای خیلی کوتاه یا خیلی بلند را مشاهده کرد. در دهه ۸۰ میلادی میشل فایفر جزو پیشگامان در پوشیدن دامن میدی بود و با این کار بر وقار و زیبایی خود اضافه می‌کرد.

دهه هشتاد میلادی

لباس‌های خالخالی

طرح خالخالی پارچه جزو طرح‌هایی است در سال ۲۰۱۷ به شدت محبوب شد و همه جا می‌شد اثر این طرح دوست داشتنی و خانمانه را مشاهده کرد. اگر به دنبال ریشه این ترند در دهه ۸۰ میلادی می‌گردید باید بگوییم پرنسس دیانا در سال ۱۹۸۴ لباس‌های خالخالی چین‌دار را به عنوان لباس بارداری به تن می‌کرد.

دهه هشتاد میلادی

مخمل

اگر نگاهی به نمایش‌های مد و تیپ‌های خیابانی در دو سه سال اخیر بیندازید بیش از هرچیزی حضور پارچه مخمل را در لباس‌های زنانه و حتی لباس‌های مجلسی مشاهده خواهید کرد. انتخاب این ترند کار ساده‌ای نیست و هر لباسی را نمی‌توان از جنس مخمل انتخاب کرد اما بهتر است بدانید که مخمل هم ریشه در دهه هشتاد دارد و مدونا خواننده محبوب آن زمان نقش مهمی در رواج پارچه مخمل داشت.

 

کت زنانه چهارخانه

همان طور که گفتیم در دهه ۸۰ لباس‌های استایل مردانه بیش از هر زمان دیگری جای خود را در لباس‌های زنانه بازکرده بودند و کت‌های اورسایز چهارخانه هم جزو این لباس‌ها بودند که به لباس‌های رسمی و اداری هم محدود نمی‌شدند. اکنون هم می‌توان این طرح و شکل را در فرم‌های مدرن‌تر و به روز‌تری مشاهده کرد که مخصوص سال ۲۰۱۸ طراحی شده‌اند.

دهه هشتاد میلادی

بلوزهای استایل دهه هشتاد

در دهه ۸۰ مدل‌های متنوعی از بلوز زنانه رایج شد، بلوزهای عروسکی و بلوزهای لوگودار جزو ترندهای غالب این دوره بودند و در کمد لباس همه خانم‌های شیکپوش یافت می‌شدند. اما پولوشرت‌های آستین بلند راه راه با استایل ورزشی هم از مدل‌های محبوب این زمان بود که اکنون دوباره به دنیای مد راه یافته است و برندهای مختلفی از جمله برند معروف جی کرو J.Crew مدل‌های جدیدی از این بلوزها را روانه بازار کرده‌اند. این بولزها اکنون ساده‌تر و کلاسیک‌تر از گذشته هستند و رنگ‌های ساده‌تر و محدودتری در خود دارند که محبوبیت و تطبیق پذیری آن‌ها را دوچندان کرده است.

دهه هشتاد میلادی دهه هشتاد میلادی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مدل‌های جدید لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)