آکنه به خودی خود چیز ناخوشایندی است و بعضی وقتها با حضور روی مناطق خاصی از صورت زیبایی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چرا جوشها گاهی اوقات در بخشهای خاصی از صورت، بیش از سایر قسمتها، ظاهر می‌شوند و برای از بین بردن آنها چه باید کرد. پس با ما همراه باشید تا به شما علت حضور جوشها در ناحیه خاصی از صورت، علتها و نکات مراقبتی مربوط به آن را بگوییم.

با وجود محصولات مراقبتی متنوع برای پوست، اغلب ما موافقیم که نمی‌توانبم با پاک کننده‌های ضعیف یا ضدلکهای درمانی، لکه‌ها را از بین برد و مهم نیست که ادعای محصول تجاری چقدر متقاعد کننده باشد. اگر چه اکثر ما براحتی آکنه را به منافذ مسدود شده یا نوسانات هورمونی مرتبط می‌دانیم بدون فکر کردن به اینکه این مشکل پوستی، نشاندهنده مشکلات زمینه‌ای بهداشتی است که تنها در صورتی که رفع شود، آکنه‌ها نیز برطرف خواهند شد. عملکرد پزشکی جایگزین، بررسی محل آکنه روی صورت و تشخیص مشکلات بهداشتی است که به عنوان نقشه برداری صورت شناخته می‌شود و از هزاران سال پیش جزو طب چینی باستان به شمار می‌رود.

اگر چه تکنیک‌های این روش در طول زمان تکامل یافته است، پایه اصلی به همان صورت باقی مانده است : بوسیله بررسی کردن جایی که آکنه روی صورت شما نمودار شده، شما می‌توانید وضعیت بالقوه را کشف کنید. ما با دکتر روشینی، متخصص گوارش و موسس TULA، برای شناسایی مناطق معمول آکنه‌ که می‌تواند به شما در مورد وضعیت سلامتی بگوید، یک تیم را تشکیل دادیم.

بخاطر داشته باشید که نقشه برداری چهره، قطعا یک نقشه علمی دقیق نیست، بنابراین فکر نکنید که داشتن یک یا دو جوش در یکی از این مناطق، یک مساله بهداشتی جدی را نشان می‌دهد. با این حال اگر آکنه مزمن به دفعات در یک جا بدون هیچ نشانه‌ای که به آن مربوط باشد، ظاهر می‌شود، شما احتمال دارد بخواهید با پزشک‌تان مشورت کنید تا چیزی را فراتر از معمول بررسی کنید. علتهای بسیاری برای آکنه وجود دارد، و بسیاری از مردم متوجه نیستند که عوامل داخلی از مقدار زمانی که می‌خوابند تا هوایی که نفس می‌کشند، می‌تواند روی صورت تاثیر بگذارد. راج می‌گوید «پوست خوب از دو شیوه مراقبتی نشات می‌گیرد، مراقبت در مورد چیزی که روی پوست‌تان می‌گذارید و چگونه از بدن مراقبت می‌کنید».

آکنه روی پیشانی

حضور آکنه روی پیشانی

گوارش ضعیف و استرس اغلب عوامل منتهی به ظهور جوش روی پیشانی شما هستند. برای کمک به خروج سموم و کمک به دستگاه گوارش، آب را جایگزین نوشیدنی‌های کافئین‌دار و فرآوری شده کنید. به گفته راج «خواب حداقل ۷ ساعت در شب، نوشیدن مقدار زیادی آب و خوردن یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به کاهش جوش در پیشانی شما کمک کند. همچنین می‌تواند به علت عوامل موضعی باشد که بر سلامتی پوست تاثیر می‌گذارد : سعی کنید کلاه و مو را از ناحیه پیشانی کنار بزنیدتا اصطکاک و مواد آرایشی مو همچون حالت دهنده، منافذ پوست شما را مسدود نکند.

آکنه روی گونه

 محل آکنه روی صورت، مشکلات بهداشتی شما را لو می دهد

آکنه در نزدیکی بالای گونه مربوط به سیستم تنفسی است، بنابراین اگر شما به دفعات برای پیاده‌روی به شهرهای بزرگ می‌روید یا در حین رانندگی، پنجره ماشین را باز می‌گذارید، شما باید مراقبت بیشتری نسبت به پاک کردن پوست صورت خود داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که هوای خانه تمیز باشد، می‌توانید از یک دستگاه تصفیه کننده هوا یا چند گیاه تصفیه کننده هوا استفاده کنید. شما ممکن است آن را درک نکنید، اما بسیاری از چیزها، هر روز با گونه‌های شما تماس می‌گیرند، بنابراین تمیز کردن وسایل اطراف شما می‌تواند به کاهش جوش‌های صورت کمک کند. راج می‌گوید «آکنه در ناحیه پایین‌تر گونه معمولا ضعف بهداشت دهان و دندان را نشان می‌دهد، اما باکتری‌های سطحی نیز مقصر بزرگی هستند. همشه مواظب باشید، وسایلی را که به صورت خود تماس می‌دهید، از جمله : تلفن همراه، برس آرایشی و بالش، پاکسازی کنید.

ناحیه T

آکنه روی ناحیه T

ناحیه T به ناحیه‌ای از صورت که بین ابروهای شما تا بینی و گونه امتداد دارد، می‌گویند. آکنه در اینجا اغلب ناشی از اختلالات گوارشی یا آلرژیهای غذایی است. راج می‌گوید : «برخی از کارشناسان کاهش مصرف لبنیات، گوشت قرمز و فست‌فود و در عوض خوردن برگ سبزیجات برای بهبود مشکلات ناحیه T توصیه می‌کنند». همچنین غدد چربی روی ناحیه T صورت بیش از سایر نقاط صورت است که این ناحیه را مستعد جوش می‌سازد. مطمئن شوید که از پاک کننده‌ها و محصولات مراقبتی پوستی استفاده می‌کنید که منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند». آکنه روی بینی بخصوص مرتبط با کبد و کلیه است، بنابراین آکنه قرمز درشت روی بینی، می‌تواند فشار خون بالا یا اختلال در کبد را نشان دهد. سعی کنید ساعات پس از کارتان را شاد بسازید و از مصرف غذاهای تند نیز دست بردارید (با عرض تاسف برای طرفداران سریراچا).

آکنه روی چانه

حضور آکنه روی چانه

آکنه روی چانه نشان دهنده بزرگترین عامل سازنده پرمویی است که همه ما آن را می‌شناسیم : عدم تعادل هورمونی. راج توصیه می‌کند : «سعی کنید یک برنامه خواب منظم و رژیم غذایی سالم داشته باشید، اما اگر شما همچنان روی چانه‌تان جوش دارید، با متخصص پوست و زنان مشورت کنید و ببینید آیا کنترل هورمونهای بارداری و اسپیرونولاکتون می‌تواند به شما کمک کند». چای نعناع و مصرف مکمل‌های امگا ۳ گزینه خوبی برای کنترل تغییر سریع هورمون‌ها است، علاوه بر این حواستان باشد که چانه خود را بر روی دستان قرار ندهید یا بیش از اندازه آن را لمس نکنید.

کمر، بازو و پاها

آکنه روی کمر، بازو و پاها

نوسانات هورمونی و ژنتیک اغلب علت اصلی آکنه در پشت، بازوها و رانها هستند، بنابراین کنترل آکنه در این بخش به صورت ویژه باید انجام شود. علاوه بر این، لباسی که از عرق مرطوب شده با سایش روی پوست می‌تواند باعث تحریک و ایجاد جوش شود. به گفته راج «کاهش فشار ناشی از حمل کوله پشتی یا کیف پول، که می‌تواند اصطکاک ایجاد کند، موجب آکنه می‌شود. لباس‌هایی را که تمیز و نه خیلی تنگ هستند بپوشید. ژل دوش‌ها و صابون‌ها، لوسیون‌های بدن، پودرهای رختشویی و کرم‌های ضدآفتاب را در مورد مواد مسدود کننده منافذ همچون روغن‌های طبیعی، بررسی کنید. لباسهای پنبه‌ای را باید همیشه برای درزهایی که می‌توانند باعث تحریک پوست شوند و همچنین گلدوزیهای پنهان شده یا برچسب‌ها بررسی کنید. اگر آکنه هنوز حضور دارد، نوع الیاف استفاده شده در لباستان را تغییر دهید : پنبه واقعا می‌تواند مواد شیمیایی به هنگام تولید را جذب کند و موجب بروز جوش در افراد دارای پوست حساس شود. آکنه پا و بازو نیز اغلب با بثورات، رزاسه یا فولیکولیت اشتباه گرفته می‌شود، بنابراین در صورتی که مشکل ادامه پیدا کرد با پزشک تماس بگیرید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

در صورتی که مشکل آکنه روی صورت دارید و از بابت آنها بر روی پوستتان ناراحت هستید، درمانهای خانگی جوش صورت را امتحان کنید.

منبع : ریدرز دایجست