محصولات آرایشی ارگانیک از مفاهیم جدید در دنیای مد و زیبایی است که این روزها موضوع بحث محافل عمومی و تخصصی متعددی بوده است. تولیدکنندگان محصولات ارگانیک ادعا می‌کنند که از هیچ ماده مضری برای ساخت محصولات خود استفاده نمی‌کنند و محصولات آن‌ها هیچ ضرری برای محیط و البته پوست و موی شما ندارد به همین دلیل محصولات آرایشی ارگانیک قیمت بالا و مشتریان زیادی هم دارند. اما آیا محصولات آرایشی ارگانیک ارزش هزینه‌ای را که بابتشان می‌پردازیم دارند؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به انواع محصولات آرایشی ارگانیک و محصولات بهداشتی و مراقبتی ارگانیک برای پوست و مو می‌پردازیم تا پاسخ این سوال را دریابیم. در ادامه نیز با ویژگی‌های نور مناسب برای محل آرایش آشنا خواهید شد.

محصولات آرایشی ارگانیک

محصولات آرایشی ارگانیک این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و بیشتر خانم‌ها علاقمندند این محصولات را خریداری کنند و پوست خود را از مواد شیمیایی دور نگه دارند اما ارگانیک بودن محصولات آرایشی زمانی مهم است که عصاره میوه‌ها و سبزیجات و ترکیبات آن‌ها در محصولات به کار رفته باشد. اما در مورد محصولات آرایشی معدنی (مثل پنکیک و کرم پودر معدنی) ارگانیک بودن اهمیت کمتری خواهد داشت. چون مواد معدنی خالص به خودی خود طبیعی هستند و و ارگانیک بودن اثری در کیفیت آن‌ها نخواهد داشت به طور مثال اگر شما از بالم لبی استفاده می‌کنید که حاوی روغن‌های معدنی است ارگانیک بودن آن اهمیت و ارزش افزوده‌ای برای شما نخواهد داشت اما اگر این بالم حاوی موم زنبور عسل باشد بهتر است که از نوع ارگانیک آن استفاده کنید. این مساله در مورد پودرها و سایه‌های چشم هم تفاوتی ایجاد نمی‌کند چون چه در محصولات طبیعی و چه در محصولات ارگانیک از گیاهان واقعی استفاده نمی‌شود.

محصولات آرایشی ارگانیک

محصولات بهداشتی و مراقبتی ارگانیک

کارشناسان آرایشی معتقدند که استفاده از محصولات بهداشتی و مراقبتی ارگانیک ایده خوبی است و اگر بودجه کافی برای آن داشته باشی ارزش خرید کردن دارد. اما مساله در واقعی بودن برچسب “ارگانیک” روی محصول است. هیچ کس دوست ندارد حشره کش و چیزی شبیه به این را روی صورت خود اسپری کند و به همین دلیل ما همیشه به دنبال محصولاتی هستیم که فاقد مواد شیمیایی باشند اما همه محصولاتی که این عبارت روی آن‌ها درج شده است به طور کامل طبیعی و ارگانیک نیستند و حتی در محصولات غیرارگانیک هم مقدار خیلی کمی مواد شیمیایی به کار رفته که مضر نیستند (چون در غیر این صورت استاندارد و مورد تایید وزارت بهداشت نخواهند بود) بنابراین به طور کلی می‌توان گفت که همین که محصولات مورد نظر شما غیرآلرژی‌زا و حاوی مواد طبیعی مفید باششد کافی است و ضرورتی ندارد که برای خرید محصولات بهداشتی و مراقبتی ارگانیک هزینه اضافی بپردازید.

محصولات آرایشی ارگانیک

محصولات ارگانیک برای مراقبت مو

ضروری است که برای زیبایی و مراقبت موهای خود از محصولاتی استفاده کنید که فاقد مواد شیمیایی قوی و مضر باشند. این مساله هم برای سلامت پوست و مو و هم برای حفظ محیط زیست اهمیت زیادی دارد اما محصولات متعددی وجود دارند که عبارت ارگانیک روی آن‌ها درج نشده است اما فاقد مواد شیمیایی مضر هستند. همه چیز به جنس موهای شما و استاندارد بودن محصولی که می‌خواهید بخرید بستگی دارد و علاوه بر این برخی از محصولات ارگانیک ممکن است به خوبی دیگر محصولات نباشد چون به دلیل نداشتن مواد نگهدارنده و ضدعفونی کننده کافی ممکن است روی برخی از انواع مو (به خصوص موهای چرب و نازک) اثر چندانی نداشته و حتی زیان‌هایی هم در پی داشته باشند. البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که مطالعات نشان داده است که حذف محصولات حاوی مواد شیمیایی مثل فتالات، پارابن و تریکلوسان می‌تواند به بهبود عملکرد هورمون‌ها در دختران جوان کمک کند.

محصولات آرایشی ارگانیک

بهترین نور حمام و دستشویی برای آرایش درست و دقیق

بسیاری از خانم‌ها کارهای آرایش روزمره و بهداشت پوست را در حمام و دستشویی منزل انجام می‌دهند. اما آیا حمام و دستشویی محل مناسبی برای این کار است؟ مطالعات نشان می‌دهد که محیط گرم و مرطوب حمام محل منسبی برای نگهداری لوازم آرایشی و بهداشتی نیست اما می‌توان از آینه موجود در دستشویی و حمام برای آرایش استفاده کرد به شرطی که این محل نورپردازی درست و مناسبی داشته باشد. اگر رنگ یا زاویه نور محیط مناسب نباشد احتمال این که در انتخاب رنگ مناسب و انجام دقیق آرایش دچار خطا شوید وجود دارد پس لازم است که در انتخاب نور مناسب برای حمام و دستشویی (و حتی اتاق و میز توالت روزمره خود) این نکات را مد نظر داشته باشید.

از لامپ‌های فلورسنت (مهتابی) اجتناب کنید: جدا از این که در مورد سالم بودن پرتوهای ساتع شده از لامپ فلورسنت تردیدهایی وجود دارد حقیقت این است که هیچ کس (به طور قاطع هیچ کس) زیر نور لامپ فلورسنت خوب دیده نمی‌شود. نور لامپ مهتابی خیلی سرد و بیش از حد روشن است و اگر در محیطی که چنین نوری دارد آرایش کنید به احتمال زیاد در زدن فونداسیون، برنزه کننده و رژگونه زیاده روی خواهید کرد. بهترین نور برای محل آرایش شما لامپ با نور سفید گرم است که طیفی نزدیک به نور طبیعی دارد و از منابعی مثل لامپ LED تامین می‌شود.

محصولات آرایشی ارگانیک

لامپ با نور زرد یا قرمز یا صورتی انتخاب نکنید: نور زرد باعث می‌شود که شما خسته و بیمار به نظر برسید به همین دلیل این احتمال وجود دارد که ر استفاده از کانسیلر و کرم پودر زیاده روی کنید تا تیرگی‌ها را بپوشانید. در مقابل نو قرمز و صورتی باعث می‌شود که شما سرحال و شاداب به نظر برسید که هرچند خوب است اما حقیقت ندارد. چون در این صورت شما تصور خواهید کرد که نیازی به کانسیلر و آرایش ندارید و بعد در نور طبیعی ایرادهای صورت شما بیشتر مشخص خواهد شد.

جهت نوردهی لامپ باید درست باشد: جهت تابش نور نقش مهمی در تصویر چهره شما در آینه ایفا می‌کند. اگر نور لامپ از بالا به پایین بتابد باعث می‌شود که چروک‌های پوست شما عمیق‌تر دیده شوند و شما پیرتر به نظر برسید. در نتیجه برای پوشاندن این ایرادها زحمت زیادی خواهید کشید که بیهوده است. نور لامپ باید به طور مستقیم و یکسان روی همه قسمت‌های صورت شما بتابد و روی آن ایجاد سایه نکند. در این مورد باید نور را روی آینه تست کنید، بیشترین شدت نور باید روی آینه همسطح با چشمان شما باشد تا بهترین نتیجه را از آرایش خود بگیرید.

محصولات آرایشی ارگانیک

تا حد ممکن از نور طبیعی بهره ببرید: اگر این امکان وجود دارد که در نور طبیعی روز آرایش کنید حتما این کار را انجام دهید. نور طبیعی بهترین اثر را روی پوست دارد و رنگ‌ها در آن واقعی به نظر می‌رسند، این نور شدت مناسبی دارد و سایه‌های تندی ایجاد نمی‌کند در نتیجه امکان خطا در آرایش به حداقل می‌رسد. البته واضح است که همیشه این امکان وجود ندارد، گاهی مجبور هستید در روزهای ابری و یا عصرها آرایش کنید که نور خورشید به اندازه کافی وجود ندارد در نتیجه به منابع مصنوعی نور نیاز خواهید داشت که باید با دقت و درست انتخاب شوند.

محصولات آرایشی ارگانیک

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)