جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
متابولیسم بدن

متابولیسم بدن و معرفی چند راه حل برای افزایش سطح آن

متابولیسم بدن در اکثر افراد در وضعیت متعادلی قرار دارد ولی گاهی نیاز به تقویت دارد. آیا می‌توانید سوخت‌وساز خود را بهتر کنید؟ بالا بردن سوخت‌وساز بدن مستلزم این است که همه‌جا مراقب وزن خود باشیم اما اینکه بدن با چه سرعتی سوخت‌وساز را انجام می‌دهد به چندین عامل بستگی دارد. بعضی از افراد متابولیسم را به ارث می‌برند. مردان کالری بیشتری نسبت به زنان، حتی در هنگام استراحت مصرف می‌کنند. برای اکثر افراد، سوخت‌وساز از سن ۴۰ سالگی به‌طور پیوسته است. با توجه به اینکه شما نمی‌توانید سن، جنس و یا ژنتیک خود را کنترل کنید، راه‌های دیگری برای بهبود سوخت‌وساز شما وجود دارد. در این مقاله به بررسی این راه ها می‌پردازیم.

 

ساختن عضله از راه‌های افزایش متابولیسم بدن

بدن شما به‌طور مداوم کالری‌ها را می‌سوزاند، حتی زمانی که هیچ کاری انجام نمی‌دهید. سرعت متابولیسم بدن در افرادی که عضله بیشتری دارند زیادتر می‌باشد. هر پوند عضله برای حفظ خود در حدود ۶ کالری در روز استفاده می‌کند، درحالی‌که هر پوند چربی فقط ۲ کالری در روز می‌سوزاند. این تفاوت کوچک می‌تواند در طول زمان بیشتر شود. پس از یک دوره تمرین قوی کردن عضلات سراسر بدن، میانگین سوخت‌وساز روزانه بدن افزایش می‌یابد.

افزایش تمرینات بدنی

ورزش ایروبیک ممکن است باعث بزرگ شدن عضلات نشود اما می‌تواند متابولیسم بدن شمارا در ساعت‌های پس از تمرین افزایش دهد، کلید این کار تلاش زیاد است. تمرین شدید با شدت بالا باعث افزایش بیشتر میزان سوخت‌وساز می‌شود. برای رسیدن به اثرات بیشتر در طول تمرین بیشتر تلاش کنید و یا در هنگام پیاده‌روی دویدن‌های کوتاه را امتحان کنید.

تحرک و متابولیسم بدن

سوخت‌گیری با آب

بدن شما برای پردازش کالری به آب نیاز دارد. حتی اگر بدن خیلی کم دچار کمبود آب‌شده باشد، متابولیسم شما ممکن است کند شود. در یک مطالعه، بزرگ‌سالانی که هشت لیوان یا بیشتر در روز آب بخوردند، کالری بیشتری از کسانی که چهار لیوان آب می‌نوشند مصرف می‌کنند. قبل از هر وعده غذایی و میان وعده، یک لیوان آب یا سایر نوشیدنی‌های غیر شیرین مصرف کنید. همچنین، میان وعده‌های تازه، میوه‌ها و سبزی‌هایی که به‌طور طبیعی حاوی آب است، به‌جای برنج یا چیپس مصرف کنید.

آیا شما نوشیدنی‌های انرژی‌دار را امتحان می‌کنید؟

بعضی مواد موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند سوخت‌وساز بدن شمارا افزایش دهند. آن‌ها پر از کافئین هستند که میزان انرژی موردنیاز بدن را افزایش می‌دهد. گاهی اوقات حاوی تائورین که یک اسیدآمینه است می‌باشند. تائورین می‌تواند سوخت‌وساز شمارا سریع‌تر کند؛ اما استفاده از این نوشیدنی‌ها می‌تواند بعضی از مشکلات مانند فشارخون بالا، اضطراب و مشکلات خواب را ایجاد کند.

انتخاب میان وعده‌های هوشمندانه

گاهی اوقات خوردن میان وعده به کاهش وزن کمک می‌کند. زمانی که شما وعده‌های غذایی را بافاصله زمانی زیادتری می‌خورید، سوخت‌وساز بدن بین این دو عده بسیار کم می‌شود. داشتن یک وعده‌غذای کوچک یا میان وعده هر ۳ تا ۴ ساعت، سوخت‌وساز بدن شمارا تقویت می‌کند، بنابراین شما کالری بیشتری را طی یک روز می‌سوزانید. مطالعات متعدد نیز نشان داده است افرادی که به‌طور منظم غذا می‌خورند، در بلندمدت غذای کمتری مصرف می‌کنند.

افزودن ادویه به وعده‌های غذایی

غذاهای تند دارای مواد شیمیایی طبیعی هستند که می‌توانند سوخت‌وساز بدن را افزایش دهند. غذاهایی با یک قاشق غذاخوری فلفل قرمز یا سبزی خردشده می‌تواند میزان سوخت‌وساز را افزایش دهد. این احتمالاً موقت است، اما اگر غذاهای تند را اغلب مصرف کنید، ممکن است مزایای آن افزوده شود.

غنی کردن غذاها با پروتئین

بدن شما کالری پروتئین را نسبت به قند و چربی بیشتر هضم می‌کند. شما به‌عنوان یک رژیم غذایی متعادل پروتئین را با برخی از چربی‌ها و قندها جایگزین کنید. پروتئین غنی می‌تواند سوخت‌وساز بدن را در بلندمدت افزایش دهد. منابع پروتئین خوب مانند گوشت گاو نر، بوقلمون، ماهی، مرغ گوشت سفید، آجیل، لوبیا، تخم‌مرغ و محصولات لبنی کم‌چرب می‌باشند.

مصرف کم قهوه تلخ

اگر شما علاقه‌مند به نوشیدن قهوه تلخ هستید احتمالاً از انرژی و آرامش آن لذت خواهید برد. یکی از مزایای مصرف قهوه ممکن است افزایش سوخت‌وساز در کوتاه‌مدت باشد. کافئین می‌تواند به کاهش احساس خستگی و حتی افزایش استقامت در هنگام ورزش کمک کند.

 قهوه و افزایش متابولیسم بدن

اجتناب از رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی نامناسب که شامل خوردن کمتر از ۱۲۰۰ کالری برای زن و ۱۸۰۰ کالری در روز برای مردان می‌باشد متابولیسم بدن را برای هر شخصی دچار مشکل می‌کند. اگرچه این رژیم‌های غذایی ممکن است به شما کمک کند وزن را کاهش دهید. به‌علاوه، این باعث ایجاد عوارض جانبی می‌شود زیرا شما عضله را از دست می‌دهید که به‌نوبه خود سوخت‌وساز را کاهش می‌دهد. نتیجه نهایی این است که بدن شما کالری کمتری می‌سوزاند درنتیجه افزایش وزن نسبت به قبل رژیم سریع‌تر می‌شود.

منبع: Webmed
این مقاله توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه و تالیف شده است.

دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
همه محصولات آرایشی و بهداشتی که خانم‌ها به آن‌ها احتیاج دارند
171
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
ابزارهای کار ناخن ،همه ابزارهایی که برای آرایش ناخن لازم دارید
95
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
عادت دست زدن به صورت را با این ترفندهای ساده و روانشناسانه ترک کنید
205
بستن منافذ پوست صورت
بستن منافذ پوست صورت با ۹ ماسک خانگی عالی و زیبا کننده و بدون مواد سمی
391
ترفندهای ساده و سریع آرایش خط چشم که کمتر کسی آن‌ها را می‌داند
ترفندهای ساده و سریع آرایش خط چشم که کمتر کسی آن‌ها را می‌داند
792
همه نکات و ترفندهایی که باید درباره مراقبت از موهای فر بدانید
همه نکات و ترفندهایی که باید درباره مراقبت از موهای فر بدانید
226

مقالات سلامت

دندانهای حساس
دندانهای حساس خود را با رعایت این ۸ قانون بهبود داده و درد آنها را کاهش دهید
37
داروی تری فلوئوپرازین: معرفی ویژگی ها، کارکرد، نحوه مصرف و عوارض جانبی
84
علائم لوسمی کودکان
شایعترین علائم لوسمی کودکان و علائم اولیه این بیماری چه هستند؟
127
داروی آلزایمر و پارکینسون چیست
معرفی کامل داروی اکسلون (Exelon) یا ریواستیگمین (Rivastigmine) – بهبود زوال عقل
147
تومور ویلمز
تومور ویلمز یا سرطان کلیه کودکان؛ علتها، علائم، تشخیص و انواع روشهای درمانی
130
فیبروم رحم
علائم خاموش فیبروم رحم با ۸ علامت هشدار دهنده و انواع روشهای درمان فیبروم
899

مقالات آشپزی

نان موزی ساده
ساده ترین روش برای تهیه نان موزی عالی و با چندین و چند گزینه تغییر در دستورالعمل
88
کوفته کلم
طرز تهیه کوفته کلم با سس مخصوص جایگزین دلمه کلم برای افرادی که وقت ندارند
98
نان پیتا با خمیر ترش
نان پیتا با خمیر ترش یک نان عالی برای ساندویچ و انواع غذاهای خانگی
186
سالاد پاستا رنگی
سالاد پاستا رنگی با سبزیجات تابستانی و سس ایتالیایی
374
شربت لیموناد
طرز تهیه شربت لیموناد خانگی در چند مرحله ساده و با ترفندی جدید
1,307
کباب استیک
کباب استیک با سس چیمیچوری و سبزیجات رنگی
761

مقالات تغذیه

غذاهای ضد التهاب
غذاهای ضد التهاب با ۱۵ نوع مختلف که دردهای شما را کاهش می‌دهند
112
غذاهای کاهش دهنده قند خون
غذاهای کاهش دهنده قند خون با ۱۳ نوع متنوع که قند خون را بالا نمی برند
262
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن
بهترین ویتامینها و مکملهای کاهش وزن با ۱۳ نمونه متنوع و کارآمد
404
تمشک سیاه
فواید تمشک سیاه برای بدن با معرفی ۶ فایده برای سلامتی انسان
556
سالمترین سبزیجات
سالمترین سبزیجات چه هستند و چه خواصی دارند؟
388
ویتامین بیوتین
بیوتین یا ویتامین B7 چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
532