آیا مایکروسافت در پی اجرای برنامه‌های پیشین خود در قبال کنسول جدید Xbox است؟

کنسول جدید Xbox مایکروسافت

کنسول جدید Xbox یا همان Xbox One X چندی پیش و در جریان برگزاری کنفرانس اختصاصی مایکروسافت در نمایشگاه E3 2017 به بازی‌دوستان معرفی شد. پیش از معرفی رسمی این محصول، صحبت‌های مبهمی از سوی سران مایکروسافت در رابطه با برنامه‌های آتی این شرکت در قبال کنسول جدید Xbox و همچنین محصولات بعدی خانواده‌ی ایکس باکس شنیده می‌شد. صحبت‌هایی که باید دید آیا هنوز هم به قوت خود باقی‌اند یا این‌که طبق معمول باید شاهد چرخش صد و هشتاد درجه‌ای سران مایکروسافت از مواضع قبلی‌شان باشیم.

مهم‌ترین صحبت‌هایی که پیش از معرفی کنسول جدید Xbox مطرح بود، به استراتژی جدید شرکت مایکروسافت در زمینه‌ی چگونگی تولید و عرضه کردن کنسول‌های خانگی جدید به بازار اختصاص داشت. این‌ که سران مایکروسافت قصد دارند با عرضه‌ی محصول جدید خود یعنی کنسول ایکس باکس وان ایکس به بازار، چرخه‌ی کلاسیک تغییر نسل کنسول‌های خانگی، که معمولا بین پنج تا شش سال به درازا می‌انجامد را بشکنند و کنسول‌های بعدی خود را با فواصل کمتری (مثلا دو تا سه سال) به بازار عرضه کنند. چیزی شبیه به فرآیند عرضه شدن نسخه‌های جدید تلفن‌های هوشمند به بازار یا نسخه‌های ارتقا یافته از سخت‌افزارهایی نظیر کارت گرافیک که در بازه‌‌های زمانی کوتاه‌تری نسبت به کنسول‌های خانگی در دسترس مخاطبان خود قرار می‌گیرند.

ابهام در خط مشی مایکروسافت پس از طراحی کنسول جدید Xbox

اکنون که کنسول جدید Xbox به طور رسمی و به شکل کامل به بازی‌دوستان معرفی شده، هنوز به طور دقیق مشخص نیست که آیا سران مایکروسافت همچنان در پی دنبال کردن الگوی تلفن‌های هوشمند و تقلید از این الگو برای ساخت کنسول‌های بعدی خود هستند یا برنامه‌های دیگری را در سر می‌پرورانند. با این حال پس از معرفی کنسول جدید Xbox یا همان Xbox One X به بازی‌دوستان، اظهار نظرهای تازه‌ای از سوی برخی سران مایکروسافت در این زمینه مطرح شده که کم و بیش نشان از همان طرز تفکر سابق دارد.

آلبرت پنه‌لو مایکروسافت

در همین راستا رییس ارشد مدیریت محصولات در بخش ایکس باکس شرکت مایکروسافت یعنی آلبرت پنه‌لو به تازگی این نکته را پیش کشیده که هیچ علاقه‌ای به شکستن روند کلاسیک تغییر نسل کنسول‌های خانگی ندارد و از این ‌که مایکروسافت بخواهد هر سال کنسول جدیدی به بازار عرضه کند استقبال نخواهد کرد. البته تولید و عرضه‌ی سالانه‌ی کنسول‌های خانگی جدید به بازار بیشتر به یک شوخی شباهت دارد و آقای پنه‌لو هم قطعا از این موضوع آگاه است. با این حال در صحبت‌های اخیر او هیچ نشانه‌ی مشخصی از این که سران مایکروسافت بخواهند از تغییر نسل کنسول‌های خانگی به شکل کلاسیک آن حمایت کنند و همچنان به این شیوه‌ی قدیمی وفادار بمانند، وجود ندارد.

در واقع او هنوز هم در خلال صحبت‌های خود با تحسین به الگوی تولید و عرضه‌ی تلفن‌های هوشمند می‌نگرد و از فاصله‌ی کوتاهی که میان عرضه‌ی نسل‌های جدید این محصولات به بازار وجود دارد به نیکی یاد می‌کند. پنه‌لو معتقد است با وجود حضور محصولات قدیمی در بازار، تقاضا برای خرید تلفن‌های هوشمند جدید هشتصد دلاری و کارت‌های گرافیک ارتقا یافته‌ی ششصد دلاری همچنان از سوی مخاطبان وجود دارد و این موضوع می‌تواند در رابطه با کنسول‌های خانگی نیز صادق باشد.

پنه‌لو در راستای تایید فرضیه‌ی خود بحث کنترلر کنسول جدید Xbox را پیش کشیده و به این نکته اشاره می‌کند که در هنگام طراحی کنترلر اختصاصی کنسول جدید Xbox او و همکارانش شک داشتند که گیمرها برای خرید این کنترلر به صورت مجزا حاضر به پرداخت 150 دلار باشند. اما اکنون برخلاف انتظار آن‌ها این کنترلر فروش بسیار مناسبی را به ثبت رسانده است. با این اوصاف از دید پنه‌لو، بحث کوتاه کردن فاصله‌ی زمانی تغییر نسل کنسول‌های خانگی نیز اگرچه ممکن است در ابتدای امر عجیب و غیر ممکن جلوه کند، اما این احتمال وجود دارد که مخاطبان بازی‌های کامپیوتری در عمل با این موضوع راحت‌تر از حد تصور کنار بیایند.

کنسول جدید Xbox One

پنه‌لو در حالی بحث جایگزینی ساختار کلاسیک تغییر نسل کنسول‌های خانگی با الگوی جدید تغییر نسل تلفن‌های هوشمند را مطرح می‌کند که به نظر می‌رسد از یک نکته‌ی اساسی غافل مانده است. این که تلفن‌های هوشمند امروزی برخلاف کنسول‌های خانگی ابزارهایی چندکاره هستند و همین خصلت مهم آن‌ها است که موجب بالا رفتن تقاضا برای در اختیار داشتن‌شان می‌شود. در واقع زمانی که هیچ اهرم و بهانه‌ی مناسبی برای متقاعد کردن گیمرها نسبت به خرید کنسول‌های جدید وجود نداشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت که تغییر نسل زودهنگام کنسول‌های خانگی همان نتیجه‌ی تلفن‌های هوشمند را به بار بیاورد.

با این حال پنه‌لو همچنان به شکل غیر مستقیم بر پیروی از الگوی بازار تلفن‌های هوشمند تاکید دارد و معتقد است شرکت مایکروسافت توسط تولید و عرضه‌‌ی کنسول جدید Xbox یا همان Xbox One X توانسته الگوی تازه‌ای در زمینه‌ی تغییر نسل کنسول‌های خانگی ارائه دهد. از دید او الگوی کلاسیک تغییر نسل کنسول‌های خانگی، از زمان خلق نخستین کنسول‌ها در دهه‌ی هفتاد میلادی همچنان دست نخورده باقی مانده است. و این در حالی است که روند پیشرفت تکنولوژی سرعت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته دارد. از همین رو نظر عضو ارشد شرکت مایکروسافت بر آن است که این الگو نمی‌تواند به همین سبک و سیاق ادامه یابد و شتاب پیشرفت تکنولوژی در نهایت موجب تغییر آن خواهد شد.

البته در میان گفته‌های پنه‌لو مثال نقضی نیز وجود دارد. به اعتقاد او بررسی بازار تلفن‌های هوشمند نشان می‌دهد که کاربران این ابزارها بیش از خود تلفن به اپلیکیشن‌های آن توجه نشان می‌دهند و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. در واقع پنه‌لو به شکل غیر مستقیم به این نکته اشاره دارد که تولید کنسول‌های جدید بازی می‌تواند تنها بهانه‌ای برای فروش نرم‌افزارهای مرتبط با آن‌ها (که اغلب همان بازی‌ها هستند) باشد. در این میان به نظر می‌رسد که هدف اصلی شرکت مایکروسافت از تولید کنسول جدید Xbox نیز چیزی جز این نیست.

با این حال از قرار معلوم آقای آلبرت پنه‌لو این نکته‌ی مهم را فراموش کرده که ساخت بازی‌های کوچک یا اپلیکیشن‌های سرگرم کننده‌ی موبایل با طراحی بازی‌های بزرگ برای کنسول‌های خانگی از زمین تا آسمان متفاوت است.

در شرایطی که با یک تیم کوچک سه تا پنج نفره می‌توان یک بازی جدید موبایل را ظرف مدت چند ماه از صفر تا صد طراحی کرده و آن را به بازار فرستاد، ساخت بازی‌های بزرگ کامپیوتری برای کنسول‌های خانگی حتی به کمک تیم‌های بازی‌سازی بیست تا سی نفره هم نیاز به صرف دو تا سه سال زمان دارد. به این ترتیب با کوتاه شدن چرخه‌ی تولد و مرگ کنسول‌های خانگی در بازار، بازی‌دوستان عناوین چندان پرشماری را برای تجربه در اختیار نخواهند داشت و این عامل می‌تواند آن‌ها را نسبت به خرید کنسول‌های نسل بعد کاملا بی‌علاقه کند.

شان لیدن سونی

البته شاید در سال‌های آینده‌ پیشرفت تکنولوژی به کمک پنه‌لو و دوستانش بیاید و با کوتاه‌تر شدن پروسه‌ی تولید بازی‌های بزرگ با ساختار AAA، آن‌ها بتوانند هر دو سال یا هر سه سال یک بار کنسول جدیدی به بازار عرضه کنند و به هدف اصلی خود (که چیزی جز کسب سود بیشتر نیست) دست یابند.

موضع سونی نسبت به برنامه‌های مایکروسافت و کنسول جدید Xbox

نکته‌ی دیگری که آلبرت پنه‌لو توجه چندانی به آن نکرده این است که بازار کنسول‌های خانگی یک بازار تک قطبی محسوب نمی‌شود. به همین دلیل شرکت مایکروسافت حتی در صورت تمایل هم نمی‌تواند به تنهایی چرخه‌ی کلاسیک تغییر نسل کنسول‌های خانگی را با طراحی کنسول جدید Xbox به هم بزند.

دو قطب دیگر این بازار هم‌اکنون در دست دو رقیب ژاپنی مایکروسافت یعنی شرکت‌های سونی و نینتندو قرار دارد. بنابراین بدون همراهی آن‌ها نمی‌توان کار خاصی در این زمینه از پیش برد. البته شرکت نینتندو که خود با معرفی کنسول سوییچ، طراحی کنسول‌های میان نسلی را باب کرد و بدعت تازه‌ای در چرخه‌ی کلاسیک تغییر نسل کنسول‌های خانگی بنیان نهاد، اکنون مدتی است که راهش را از رقیبان جدا کرده و مخاطبان خاص خود را دارد. اما آیا شرکت سونی، به عنوان جدی‌ترین رقیب مایکروسافت در بازار کنسول‌های خانگی، با بر هم زدن ساختار قدیمی تغییر نسل این کنسول‌ها موافق است؟

با توجه به اظهارات اعضای ارشد شرکت سونی در طول یک سال اخیر، به خصوص پس از معرفی کنسول PS4 Pro به بازی‌دوستان، می‌توان پاسخ پرسش فوق را خیر در نظر گرفت. در واقع سران سونی تاکنون بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که هدف اصلی آن‌ها از تولید کنسول PS4 Pro به هیچ وجه بر هم زدن روند کلاسیک به بازار آمدن کنسول‌های نسل جدید نبوده و این اقدام با توجه به محبوبیت اجرای بازی‌های کامپیوتری جدید تحت کیفیت تصویری 4K در نزد بازی‌دوستان صورت گرفته است.

در این میان رییس بخش سرگرمی‌های تعاملی شرکت سونی در منطقه‌ی امریکای شمالی یعنی شان لیدن به تازگی در اظهار نظر جدیدی به تاکید این نکته پرداخته که شرکت سونی هیچ تمایلی به بر هم زدن چرخه‌ی کلاسیک تغییر نسل کنسول‌ها و تاثیر پذیری از الگوی مشابه تلفن‌های همراه ندارد. در واقع به نظر می‌رسد که شرکت سونی قصد دارد نسل بعدی کنسول‌های خانگی را با معرفی عضو پنجم از خانواده‌ی پلی‌استیشن آغاز کند و علاقه‌ی چندانی به تولید محصولاتی که همانند PS4 Pro از پیشوند یا پسوند در نام خود بهره می‌برند ندارد. به هر حال در حال حاضر با توجه به پروسه‌ی نسبتا طولانی ساخته شدن بازی‌های کامپیوتری بزرگ برای کنسول‌های خانگی، راهی که سونی در پیش گرفته معقول‌تر به نظر می‌رسد. در واقع با توجه به مشخص بودن ماهیت کنسول‌های خانگی و تفاوت این پلتفرم با پلتفرم PC بهتر است الگوی عرضه شدن کارت ‌های گرافیک یا تلفن‌های هوشمند جدید، منحصر به بازار سخت‌افزارهای کامپیوتری و بازار تلفن‌های هوشمند باقی بماند و مورد تقلید کنسول‌سازان قرار نگیرد.

منبع: وایرد (مقاله‌ای که از نظر گذراندید تحلیل اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز بود از مصاحبه‌ای که در منبع یاد شده به نگارش در آمده است)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش بازی مجله قرمز یاری کنید.


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *