مادام گره Madame Gres  از شاخص‌ترین و پیشروترین چهره‌های مد در نسل خود بود که در زمینه اوته کوتور و طراحی لباس فعایت می‌کرد. او خانه مد خود با نام گره Gres را تاسیس کرد و به دنبال آن برند عطر مخصوص خود را با نام Parfums Gres را به وجود آورد که هنوز هم پابرجاست. او در دوران خود به عنوان افسانه و ابوالهول دنیای مد شناخته می‌شد که شخصیتی عجیب و پرکار داشت و چیزهای زیادی از زندگی شخصی خود برملا نمی‌کرد. او توضیح زیادی درباره کار خود نمی‌داد و همیشه معتقد بود که کار و اثر خود باید بیانگر باشند. مادام گره به ملکه مولارژ معروف بود و تکنیک خاصی که در این کار داشت و لباس‌های بلند و زیبایی که طراحی کرد تحسین همگان را برانگیخت. در این مقاله با مادام گره چهره تاثیرگذار مد و فشن در قرن بیستم بیشتر آشنا می‌شویم.

دوره ژرماین

ژرماین املی کربز Germaine Emilie Krebs در سال ۱۹۰۳ در پاریس به دنیا آمد که بعدها با نام آلیکس بارتون هم شناخته می‌شد. او در پاریس بزرگ شد و ابتدا به تحصیل در رشته نقاشی و مجسمه سازی پرداخت. مادام گره آرزو داشت که یک مجسمه ساز حرفه‌ای شود اما پس از آن که با مخالفت خانواده مواجه شد به مد و فشن روی آورد. او استعداد و سواد خود را در حیطه مد به کار برد و تکنیک‌های مجسمه سازی را در کار طراحی و دوخت لباس اعمال کرد که به خلاقیت‌های تازه‌ای انجامید. اولین شغل مادام گره در حیطه فشن، کلاه سازی بود اما پس از مدتی به اوته کوتور و طراحی لباس در خانه مد معرفوف پرمه Maison Premet روی آورد. این خانه مد بیش از هرچیزی به کمال گرایی مطلق شناخته شده بود.

طراحی های مادام گره

دوره آلیکس

در سال ۱۹۳۲ مادام گره خانه مد خود را با نام مزون آلیکس Masion Alix افتتاح کرد. در سالل ۱۹۳۳ او و همکارش ژولیت بارتون نام‌های خود را با هم ترکیب کردند و نام آلیکس بارتون را روی مزون خود قرار دادند اما یک سال بعد ژولیت بارتون این از گروه جدا شد و نام مزون مجددا به آلیکس تغییر پیدا کرد و تا سال ۱۹۴۲ به همین نام باقی ماند. در این مدت مادام گره توانست استایل خاص خود را که مولارژ کلاسیک و لباس‌های شب باشکوه به نماد کار خود و مزون خود تبدیل کند. در این دوره او با استفاده از مانکن‌های زنده و طراحی و دوخت مستقیم لباس بر تن مدل‌ها به شهرت فراوانی رسید و اولین کارهای او تحت تاثیر سبک مجسمه سازی رومی-یونانی شکل گرفت که خطوطی ساده داشت و فرم بدن زنانه را دنبال می‌کرد. در این دوره پارچه مورد علاقه او بیشتر پارچه‌های کشباف ابریشمی و تافته کاغذی بود. در دوره‌ای که او تحت نام آلیکس فعالیت می‌کرد آثار مجسمه‌وار و تئاتری مادام گره توجه و تحسین منتقدان را به خود جلب کرد و او به یکی از طراحان پیشروی فرانسوی در بخش اوته کوتور تبدیل شد و چهره‌های معروفی مثل دوشس ویندزور، پالوما پیکاسو، گریس کلی، مارلن دتریش و گرتا گاربو به مشتریان دائمی وی تبدیل شدند.

لباس های مادام گره

دوره مادام گره

در سال ۱۹۴۲ پس از آن که مادام گره با سرژ گرکوف نقاش روسی ازدواج کرد نام خود را به مادام گره (بخش ابتدایی نام فامیل شوهرش) تغییر داد و از آن پس تحت این نام به فعالیت پرداخت. در دوره جنگ جهانی اول وقتی ارتش آلمان به فرانسه حمله و آن را فتح کرد، نیروهای المانی از مادام گره خواستند تا لباس‌هایی کاملا کاربردی طراحی کند که در تضاد با سبک وی بود. مادام گره این درخواست را نپذیرفت و لباس‌هایی با رنگ‌های پرچم فرانسه طراحی کرد. متعاقبا نیروهای آلمانی با این بهانه که کمبود پارچه وجود دارد خانه مد وی را بستند اما او پاریس را ترک نکرد و تا روز آزادی پاریس در آنجا ماند و کار طراحی خود را ادامه داد. در سال ۱۹۴۴ مادام گره خانه خود خود را بازگشایی کرد و تحت همان نام و با همان سبک قبلی به کار خود ادامه داد. سبک طراحی لباس الهام گرفته از الهه‌های یونانی محبوبیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرد به طوری که هر لباس در سیصد ساعت کاری آماده شده و به هر جای جهان فرستاده می‌شد. توجه ویژه او به جزئیات و فرم طبیعی بدن و در عین حال سادگی در لباس‌های وی کاملا مشهود بود. در دهه ۱۹۵۰ طرح‌های ساده‌تر و برش‌هایی خالص‌تر را با الهام گرفتن از لباس‌های شرقی مثل ساری و کیمونو آغاز کرد، همچنین مادام گره نخستین کسی بود که دوخت کت و شلوارهای زنانه را امتحان کرد هرچند به تولید نرسید و سعی کرد بیشتر روی لباس‌های مجلسی و اوته کوتور تمرکز کند. در اواخر همین دهه مادام گره کار تولید عطر را هم به برند خود اضافه کرد و پرفروش‌ترین عطر وی با نام Cabochard در سال ۱۹۵۰ به تولید رسید.

مادام گره و باربارا استرایسلند

پایان کار مادام گره

در دهه ۱۹۷۰ مادام گره کم کم از سبک مولارژ خاص خود فاصله گرفت و با طراحی لباس‌هایی برش‌دار و تاکید روی بدن سبک متفاوت‌تری را دنبال کرد. در سال ۱۹۸۴ خانه مد گره توسط برنارد تاپیه خریداری شد اما خود مادام تا اواخر دهه ۱۹۸۰ به طراحی لباس ادامه داد تا این که در سال ۱۹۸۹ بازنشسته شدو پس از بازنشستگی زندگی اسرارآمیزی داشت که کمتر کسی از جزئیات آن باخبر است. گفته می‌شود او زندگی فقیرانه‌ای داشت و سال‌های آخر را با کمک دوستانش که طراحان مشهوری بودند مثل هوبرت دوژیوانشی، پیرکاردین و ایو سن لوران زندگی کرد. او آپارتمان کوچکی کرایه کرده بود و برای دوستان خود لباس می‌دوخت تا این که در سال ۱۹۹۳ کمی پیش از تولد نودسالگی خود درگذشت. تنها فرزند مادام گره که آنا نام داشت یک سال تمام مرگ وی را از همه مخفی کرد و اسناد را با دست خط خود امضا می‌کرد. مادام گره در شش دهه فعالیت خود تاثیرات ماندگاری بر دنیای فشن و صنعت مد گذاشت و منبع الهام بزرگی برای طراحان پس از خود بود.

مادام گره

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiPedia (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)