شرکت در مصاحبه‌های شغلی و کاری می‌تواند اتفاقی سرنوشت ساز برای آقایان و خانم‌های جوان دارد و اگر این مصاحبه با موفقیت به پایان برسد شما می‌توانید به یک فرصت شغلی مناسب دست پیدا کنید. برخی مشاغل به اندازه‌ای جدی هستند که پوشیدن لباس برای حضور در محل کار نیز در مورد آن‌ها اهمیت زیادی دارد و باید نکات مهمی را در مورد انتخاب صحیح لباس برای مشاغل جدی  ومصاحبه‌های شغلی رعایت کنید. در این مقاله تخصصی از مجله قرمز که ترجمه مقاله ژاکلین اسمیت برای مجله فوربس است این نکات مهم را بررسی خواهیم نمود.

اگر نگاهی به برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های قدیمی هالیوودی بیندازید در حدود دهه ۱۹۵۰ میلادی مردان تقریبا همه جا از کت و شلوار و کراوات و زنان از لباس‌های زیبای زنانه استفاده می‌کردند. اما با گذر چند دهه جامعه از حالت محافظه‌کارانه خود خارج شد و برای موقعیت‌های مختلف تعاریف مختلفی برای لباس پوشیدن انجام شد. این تغییرات در فضاهای کاری هم قابل مشاهده است و امروزه دیدن کارمندانی با لباس‌های غیررسمی و نیمه رسمی مثل شلوار جین و … در محیط‌های کاری چندان دور از انتظار نیست و با این که هنوز محدودیت‌های وجود دارد پوشیدن لباس‌های رسمی برای بیشتر مشاغل ضرورتی ندارد. اما وقتی نوبت به مصاحبه‌های شغلی می‌رسد شرایط متفاوت می‌شود و آن‌چه که می‌پوشید اهمیتی بیش از حد تصور شما دارد. اما چرا؟

سبک لباس پوشیدن برای موفقیت در مصاحبه‌های شغلی

اهمیت روش لباس پوشیدن در مصاحبه‌های شغلی

چه دوست داشته باشید چه نداشته باشید، ظاهر شما نقش مهمی در تاثیری که بر بقیه می‌گذارید دارد. این ظاهر و سبک لباس پوشیدن اولین چیزی است که مردم در شما می‌بینند و طبق گفته معروف “اولین تاثیر، مهم‌ترین تاثیر است و تصور مردم درباره شما در سی ثانیه اولی که با شما برخورد دارند شکل می‌گیرد.” حال اگر شخص مقابل کسی باشد که قصد دارد شما را به عنوان نیروی کاری مجموعه خود استخدام کند، ظاهر شما و روش لباس پوشیدن شما نقش مهمی در تصمیم نهایی وی خواهد داشت. در یک مصاحبه شغلی، لباس پوشیدن شما بیانگر چیزهای مهمی است و حتی قبل از این که شروع به سخن گفتن کنید طرف مقابل خواهد توانست نکات مهمی را درباره شما تنها از لباس‌های شما استخراج کند. یک جفت کفش رنگ و رو رفته، کیف نامرتب و یا پیراهن با یقه باز در چند ثانیه نشان خواهد داد که شما چه طور فردی هستید. به همین دلیل باید قدرت خود را در لباس پوشیدن برای مصاحبه‌های شغلی نشان دهید، لباسی بپوشید که در آن احساس اعتماد به نفس و برتری دارید و در واقع از لباس‌ها به عنوان وسیله‌ای برای بیان شخصیت برتر خود استفاده کنید و این لباس‌ها باید ظاهری حرفه‌ای و تخصصی داشته باشند.

برا مصاحبه‌های شغلی لباس رسمی بپوشید

برای مصاحبه‌های کاری چه لباس‌هایی مناسب است؟

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که برای مصاحبه‌های شغلی لباس بهتری می‌پوشند شانس بیشتری برای موفقیت در استخدام و ادامه شغل مورد نظر را دارند و در مقابل کسانی که لباس مناسبی انتخاب نمی‌کنند به طور مثال بیش از حد رسمی یا بیش ار حد راحت لباس می‌پوشند توانایی‌های آن‌ها به طور کامل توسط گروه استخدام کننده درک نمی‌شود و شانس کمتری برای استخدام دارند و در صورت استخدام نیز شانس کمتری برای ادامه حضور در شغل مورد نظر را دارند. در واقع چیزی که اهمیت دارد سبک لباس پوشیدن شما نیست بلکه پیامی است که این سبک به طرف مقابل انتقال می‌دهد، پس سعی کنید اشتباهی نکنید که روی مصاحبه کننده تاثیر منفی بگذارد. شاید منصفانه نباشد که یک فرد با قابلیت‌های بالا تنها به خاطر اشتباه در لباس پوشیدن یک فرصت شغلی را از دست بدهد اما این یک حقیقت است و هر روز اتفاق می‌افتد. مصاحبه‌گر از شما انتظار دارد که مناسب شرایط مصاحبه لباس بپوشید و چنان‌چه این شرایط را رعایت نکنید نشان داده‌اید که برای این مصاحبه کاری اهمیت چندانی قائل نیستید و در نتیجه شغل خود را جدی نخواهید گرفت. علاوه بر این ظاهر مناسب شما بیانگر این است که شما یک فرد بافرهنگ از طبقه متمدن اجتماع هستید و برای طرف مقابل خود احترام قائلید.

توصیه‌هایی برای انتخاب لباس مناسب برای مصاحبه شغلی و مشاغل جدی

  • پوشش مناسب را جدی بگیرید. ای توصیه به ویژه برای خانم‌ها اهمیت دارد، حتی اگر برای یک شغل غیردولتی درخواست داده‌اید از پوشیدن لباس‌های کوتاه و تنگ و لباسی که شما را مورد سوء قضاوت قرار دهد خودداری کنید.
  • در مورد شرکت و فرصت شغلی مورد نظر تحقیق کنید، شرایط فرهنگی و اجتماعی شرکت را بررسی کنید و بر اساس آن برای انتخاب لباس اقدام کنید.
  • برای خرید لباس مناسب برای مصاحبه یا کار، سرمایه‌گذاری کنید. لباسی که شما را قدرتمند و متشخص نشان دهد باید باکیفیت و زیبا باشد و طبعا قیمت کمی ندارد.
  • پوشیدن کفش راحت و مناسب برای مصاحبه اهمیت زیادی دارد و نباید راحتی خود را فدای پوشیدن کفش پاشنه بلند تنها برای بلندتر نشان دادن قد خود بکنید.
  • اگر نتوانستید لباس مناسبی را در بازار پدا کنید آن را به خیاط سفارش دهید. پیش از مصاحبه لباس‌ها را به خشکشویی بدهید و آن‌ها را از هر لحاظ آماده کنید.
  • قبل از رفتن به مصاحبه‌های شغلی لباس‌ها را یک بار بپوشید تا مطمئن شوید کاملا در آن‌ها راحت هستید و هیچ مشکلی وجود ندارد. به وضعیت ایستادن و زبان بدن خود نیز توجه کافی داشته باشید.
  • روز مصاحبه از عطر و خوشبوکننده استفاده نکنید، ممکن است مصاحبه‌کنندگان به عطر شما آلرژی داشته باشند یا بوی ان را نپسندند و یک تصور منفی درباره شما در آن‌ها شکل بگیرد. اما به نظافت و بهداشت شخصی خود به خوبی توجه کنید و حتما اصلاح کنید و موهای خود را مرتب کنید.
  • در صورت موفقیت در به دست آوردن شغل، روش لباس پوشیدن خود را تغییر ندهید و به همان سبک و سیاق ادامه دهید.

اگر این مقاله را پسندیدید می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Forbes (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)