پوشیدن لباس‌های نرم و راحت همیشه لازم است و لباس راحتی که در منزل می‌پوشیدن باید شرایط خاصی داشته باشد تا به آرامش شما لطمه‌ای وارد نکند. اما اگر اهل مدیتیشن هم هستید ضروری است که لباس مناسب برای این کار را انتخاب کنید چون پوشیدن لباس راحت، نرم و آرامش بخش به تمرکز روی روح و روان به جای جسم کمک می‌کند. علاوه بر جنس و کیفیت و مدل لباس، رنگ لباس راحتی هم اهمیت دارد چون انتخاب رنگ‌های نامناسب تمرکز را بر هم می‌زند. اگر در جمع مدیتیشن می‌کنید (مثلا باشگاه یوگا و مدیتیشن) باید به تمرکز و آرامش دیگران نیز توجه کنید. در این مقاله نکات ضروری برای انتخاب لباس راحتی مدیتیشن را با هم مرور می‌کنیم.

تاکید روی راحتی لباس

لباسی بپوشید که در آن احساس اعتماد به نفس داشته باشید: هیچ معیار خاصی برای انتخاب لباس مدیتیشن وجود ندارد و انتخاب شما نمی‌تواند غلط یا درست باشد بلکه بسته به هر فرد لباس راحتی هم متفاوت است. برخی افراد پوشیدن شلوار گرمکن را ترجیح می‌دهند، برخی افراد شلوار یوگا و تاپ یا تیشرت می‌پوشند پس مهم نیست چه می‌پوشید، چیزی را بپوشید که در آن احساس راحتی و اعتماد به نفس کافی داشته باشید اما اگر احساس خوب و راحتی نداشته باشید مدیتیشن شما هم بی‌اثر خواهد بود.

لباس‌های گشاد بپوشید: از پوشیدن لباس‌های تنگ که نفس کشیدن را برای شما سخت می‌کنند پرهیز کنید چون مدیتیشن در چنین لباسی غیرممکن است. لباسی را انتخاب کنید که گشاد باشد و فشاری به بدن وارد نکند اما نه آن قدر گشاد که شما را اذیت کند. معمولا پیراهن‌های گشاد دکمه‌دار انتخاب خوبی برای مدیتیشن هستند. اگر احساس خارش، بی حسی و یا خواب رفتگی در اندام‌های خود می‌کنید احتمالا لباس شما تنگ است. شلوارهایی که بند کشی دارند بهترین انتخاب برای مدیتیشن هستند چون در هر پوزیشنی قابل استفاده هستند.

لباسی نپوشید که سنگین یا شلخته باشد: تمرکز و آراش در یک لباس سنگین مثل کت دشوار است پس حتما آن را خارج کنید. شلوار جین، لگینگ، سوئیشرت و هدبند هم معمولا به قسمت‌هایی از بدن فشار وارد می‌کنند و مناسب این کار نیستند. اگر امکان عوض کردن لباس‌های خود را ندارید کمربند خود را باز کنید و دکمه‌های پیراهن را ببندید. به طور کلی هرچیزی که باعث حواس پرتی شود مثل جواهرات و ساعت و … باید جدا شود تا مدیتیشن را درست انجام دهید.

یک لباس مخصوص مدیتیشن در نظر بگیرید: وقتی لباس مناسبی را برای مدیتیشن پیدا کردید که در آن احساس تمرکز و آرامش کافی دارید می‌توانید آن لباس را به عنوان  لباس دائم مدیتیشن خود انتخاب کنید. این لباس می‌تواند حالت یونیفرم داشته باشد و هر وقت آن را میرپوشید احساس آرامش خود به خود در شما ظاهر می‌شود. البته می‌توانید هزینه کنید و یک دست لباس مخصوص مدیتیشن هم تهیه کنید تا این کار را حرفه‌ای، ساده و سریع انجام دهید.

لباس راحتی

در نظر گرفتن رنگ لباس راحتی

رنگ‌های تحریک کننده را بشناسید: رنگ‌ها روی احساس و انرژی و عملکرد ما اثر مستقیم دارند. شما می‌توانید انرژی یک رنگ را جذب کنید و رنگ می‌تواند برای بهبود وضعیت و تعادل بدن به کار رود و حتی فکر کردن به یک رنگ هم روی سطح انرژی و تعادل بدن تاثیر می‌گذارد. بنابراین رنگ‌هایی که برای لباس راحتی مدیتیشن استفاده می‌شوند اهمیت زیادی دارند و نقش مهم‌تری ایفا می‌کنند.

رنگ لباس را بر اساس هدف خود تعیین کنید: هدف شما از مدیتیشن بر اساس شرایط و نیازهای شما تغییر می‌کند و پیش از آن که مدیتیشن را شروع کنید باید مشخص کنید که چه هدفی دارد سپس رنگ لباس را بر این اساس انتخاب کنید:

  • قرمز قوی‌ترین رنگ است که شما را تشویق به فعالیت بدنی می‌کند و اشتیاق و جسارت و قدرت شما را افزایش می‌دهد.
  • نارنجی شما را به ارتباط و تغییر تشویق می‌کند.
  • زرد تحریک کننده خلاقیت، شادی و عقل است.
  • سبز تحریک کننده شکوفایی، موفقیت و بهبودی است.
  • آبی نشانگر آرامش روحی و ارتباط است.
  • بنفش تحریک کننده و نماد قدرت است.
  • سرمه‌ای تحریک کننده ادراک و بینش است.
  • سفید نماد حفاظت و پاکی است.
  • صورتی نماد مهربانی و دلسوزی است.
  • قهوه‌ای شما را به خاکی بودن و تواضع تشویق می‌کند.
  • سیاه فقدان رنگ است و با شیطان مرتبط است.
  • پس اگر برای غلبه بر افسردگی مدیتیشن می‌کنید زرد بپوشید یا اگر برای درمان بیماری این کار را انجام می‌دهید سبز بپوشی.

رنگ‌های مختلف را امتحان کنید: هرچند رنگ‌ها نشانه‌های مشخصی هستند اما روی هر فردی اثر متفاوتی دارند. شما می‌توانید با رنگ‌های مختلف لباس مدیتیشن را تجربه کنید و به احساس خود توجه کنید و بر اساس قضاوت شخصی خود رنگی را که آرامش بیشتری به شما می‌دهد انتخاب کنید مثلا ممکن است رنگ سبز  برای یک شخص آرامش بخش و برای شخص دیگری حواس پرتی همراه داشته باشد. علاوه بر رنگ لباس به رنگ محیط، دیوارها، زیرانداز و … هم هنگام مدیتیشن توجه داشته باشید.

رنگ لباس راحتی مدیتیشن

لباس‌های راحتی مناسب برای حضور در جمع

میانهرو و موقر باشید: اگر در یک جمع مدیتیشن می‌کنید باید لباس‌ها را متعادل انتخاب کنید و از پوشیدن لباس‌های کوتاه و نامتعارف مثلا لباس یقه باز و … خودداری کنید و پوشش لازم داشته باشید چون این لباس‌ها ممکن است برای بقیه اعضای گروه حواس پرتی به همراه داشته باشد و شما را از اهدافتان دور کند.

لباس‌ها را روی هم بپوشید: پوشیدن چند لایه لباس روی هم به شما کمک می‌کند که در هر نوع محیط و شرایط آب و هوایی راحت باشید. سالن‌های ورزش و مدیتیشن معمولا دارای تهویه و سیستم سرمایش هستند و در شروع مدیتیشن و ورزش شما احساس سرما می‌کنید اما با ادامه فعالیت دمای بدن افزایش می‌یابد و شما می‌توانید لایه‌های رویی لباس را خارج کنید و یا در صورت احساس سرما جوراب بپوشید. لباس‌هایی که از جنس پنبه و ابریشم باشند بهترین انتخاب برای پوشیدن روی لباس‌های مدیتیشن هستند.

قوانین را رعایت کنید: مدیتیشن در حقیقت یک عمل مذهبی است که رنگ و روی ورزشی به خود گرفته است. در گذشته این کار در معابد کشورهای آسیای شرقی صورت می‌گرفته است و قوانین خاص خود را دارد. در هر صورت وقتی این فعالیت را انتخاب می‌کنید باید قوانین مرتبط با آن را هم بپذیرید مثلا ممنوعیت پوشیدن شلوارک، تاپ، کفش و ضرورت پوشاندن زانو را مد نظر داشته باشید.

لباس راحتی مدیتیشن

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه ترفندهای شیک‌پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)