در دنیای مد و شیکپوشی به خصوص شیکپوشی مردانه قوانینی وجود دارند که قدمت آن‌ها به چندین دهه می‌رسد و شاید وقت آن رسیده باشد که این قوانین کنار گذاشته شوند. قبل از هرچیز باید بگوییم که این قوانین استایل مردانه غلط نیستند و رعایت کردن آن‌ها به معنای بدتیپ شدن نیست یا جزو اشتباهات مد مردانه محسوب نمی‌شود. مساله این است که این قوانین استایل مردانه تا حدی قدیمی شده‌اند و پایبندی سفت و سخت به آن‌ها می‌تواند جلوی خلاقیت شما و یافتن راه‌های جدید برای شیکپوشی را بگیرد. پس اگر مرحله تازه‌کار بودن در مد و فشن را پشت سر گذاشته‌اید و خودتان را یک نیمه متخصص در شیکپوشی می‌دانید بهتر است این قوانین استایل مردانه را کنار بگذارید و روش‌های جدیدی را برای شیکپوشی ابداع کنید.

همان طور که بارها گفته‌ایم یکی از نشانه‌های شیکپوشی داشتن استایل شخصی است و زمانی که شما به یک سری قوانین سفت و سخت پوشش پایبند باشید نمی‌توانید استایل شخصی خود را مخصوص به خودتان بسازید. بنابراین لازم است بدانید که این قوانین استایل مردانه تنها مخصوص تازه‌کارها هستند تا بتوانند اصول اولیه مد را فرابگیرند. اما برای کسانی که به این اصول مسلط هستند رعایت این قوانین ضروری نیست و حتی ممکن است مانع از شیکپوشی و امتحان روش‌های جدید شود. بنابراین اگر قصد تغییر و تحول در استایل خود را دارید یا می‌خواهید سبک شخصی خودتان را بسازید این ۵ قانون استایل مردانه قدیمی را نادیده بگیرید.

قانون اول برای تازه کارها: اکسسوری‌های فلزی و اکسسوری‌های چرم شما باید با هم ست باشند

قوانین استایل مردانه

طبق این قانون همه قسمت‌های فلزی لباس‌ها و اکسسوری‌های شما مثل ساعت مچی، انگشتر، سگک کمربند و … باید همرنگ با هم باشند. از طرف دیگر همه اکسسوری‌ها و لباس‌های چرمی شما نیز باید از یک رنگ تهیه شوند. رعایت این قانون به طور عمومی ضروری و مناسب است اما شما باید استثناها را بشناسید. به طور مثال اگر متاهل هستید و حلقه ازدواج دارید و حلقه شما از طلای زرد است ضرورتی ندارد همه قسمت‌های فلزی اکسسوری‌های شما هم زرد باشد چون زرد ممکن است به رنگ پوست شما نیاید یا این که ساعت مچی محبوب شما نقره‌ای باشد و نه طلایی (البته فراموش نکنید که در این قانون رنگ فلز مطرح است نه جنس آن یعنی برنز و برنج هم در دسته زرد قرار می‌گیرند و استیل و تیتانیوم هم با نقره همرنگ هستند) پس برای ارتقای این قانون و تطبیق آن با سبک حرفه‌ای شما می‌توانید تن طلایی و نقره‌ای را همزمان با هم استفاده کنید، استفاده از فلزات با رنگ مشکی و قهوه‌ای هم گزینه مناسبی برای این ترکیب است. البته اگر از اکسسوری‌های چوبی استفاده می‌کنید بهتر است آن را با فلزات تن زرد و طلایی همراه کنید. این قانون در مورد چرم هم صادق است. این نکته را هم مد نظر داشته باشید که رنگ فلز باید با رنگ پوست شما هماهنگ شود یعنی اگر پوست گرمی دارید از فلزات با تن زرد و قهوه‌ای و اگر پوست سردی دارید از فلزات با تن نقره‌ای و استیل استفاده کنید.

قوانین استایل مردانه برای تازه‌کارها، قانون دوم: پیراهن رسمی سفید یا آبی شما حتما باید ساده باشد

قوانین استایل مردانه

پیراهن سفید یا آبی ساده جزو گزینه‌های کلاسیک و بدون ریسک است که هماهنگی بالایی با همه لباس‌ها دارد و با این انتخاب امکان خطا وجود ندارد به همین دلیل است که تازه‌کارها همیشه از همین رنگ‌ها استفاده می‌کنند. اما اگر شما تازه کار نیستید برای ارتقاء سطح استایل می‌توانید خطر کنید و از پیراهن‌های رسمی طرح‌دار هم استفاده کنید چون حرفه‌ای‌ها خود را به رنگ‌های سفید و آبی ساده محدود نمی‌کنند. رنگ‌های صورتی روشن، طلایی، شیری، یاسی یا طیف‌های سبز گزینه‌هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید (رنگ شیری برای کسانی که دندان‌های سفیدی ندارند انتخاب بسیار مناسبی است). در مورد طرح هم می‌توانید ابتدا سراغ طرح‌های راه راه که فقط کمی غیررسمی‌تر از پیراهن ساده هستند بروید اما مطمدن شوید که عرض این راه‌ها با عرض راه راه‌های کت و شلوار یا کراوات شما متفاوت باشد. پیراهن چهارخانه کمی غیررسمی‌تر است اما همچنان گزینه مناسبی برای لباس‌هایی است که برای کار و تجارت استفاده می‌شود. به طور کلی در پوشاک مردانه هرچه طرح لباس ریزتر باشد آن لباس رسمی‌تر است. اگر اهل تفریح و بازی با استایل هستید و می‌خواهید شخصیت شوخ طبع و خاص خود را به نمایش بگذارید پیراهن‌های رنگارنگ با طرح‌های گلدار و … هم می‌تواند انتخاب جالبی باشد.

قانون سوم برای تازه‌کارها: فقط لباس‌هایی بپوشید که در آن احساس اعتماد به نفس دارید

قوانین استایل مردانه

شاید این قانون جزو قوانین اولین در استایل و شیکپوشی باشد اما طبق اصول جدید شما باید از منطقه راحتی خود خارج شوید. کارشناسان مد و لباس به آقایان توصیه می‌کنند که اشتباهات مد بیشتری مرتکب شوند چون این اشتباهات و آزمون خطا می‌تواند سود زیادی برایشان داشته باشد و به دستیابی به استایل شخصی منجر شود. لباس‌هایی که در آن‌ها احساس راحتی و اعتماد به نفس دارید معمولا چنین ویژگی‌هایی ندارند و ممکن است شما در آن‌ها به بهترین شکل دیده نشوید. اگر لباسی را دوست دارید اما در آن احساس راحتی (راحتی از نظر روانی) ندارید آن را امتحان کنید، پوشیدن آن را تمرین کنید، ابتدا در خانه و کنار دوستان و آشنایان آن را بپوشید سپس با آن به سر کوچه بروید و خرید کنید تا به تدریج احساس راحتی روانی به سراغ شما بیاید و به استایل شخصی خود نزدیک‌تر شوید.

قانون چهارم برای تازه‌کارها: یک کمد لباس با لباس‌های قابل جابجایی و با بیشترین هماهنگی برای خودتان بسازید

قوانین استایل مردانه

حتما در مقالات قبلی مجله قرمز درباره کمد لباس تطبیق پذیر با کمترین تعداد لباس خوانده‌اید. داشتن چنین کمد لباسی از جهات بسیاری سودمند است چون شما می‌توانید با داشتن کمترین تعداد لباس ترکیب‌های متنوعی بسازید. اما برای کسی که در مد و فشن خبره شده است و قصد دارد چیزهای تازه را امتحان کند این کمد با رنگ‌های خنثی و مدل‌های تکراری می‌تواند یک محدودیت جدی باشد. اما لزومی ندارد همین الان کمدتان را خالی کنید، کافی است چند لباس خاص و ویژه به آن اضافه کنید. این لباس‌ها می‌توانند یک پیراهن طرح‌دار و رنگی و یا اکسسوری‌های جذاب مثل کراوات و … باشند تا به کمد لباس‌های شما تنوع و رنگ و رو ببخشد.

قوانین استایل مردانه برای تازه‌کارها، قانون پنجم: یک عطر شاخص برای خودتان داشته باشید

قوانین استایل مردانه

این توصیه را حتما بارها و بارها شنیده‌اید و احتمالا تاکنون چنین عطری را برای خودتان انتخاب کرده‌اید اما در سطوح بالای شیکپوشی تکرار معنایی ندارد و اعمال چنین محدویتی شما را از امتحان و یاد گرفتن چیزهای تازه بازمی‌دارد. شما می‌توانید هر تعداد عطری که می‌خواهید داشته باشید و استفاده کنید. برای اینکه کمتر هزینه کنید از عطرهای جیبی کوچک استفاده کنید و بوهایی را امتحان کنید که قبلا هرگز امتحان نکرده‌اید. به این ترتیب می‌توانید به یک متخصص در عطر و ادکلن و اصطلاحات مربوط به آن تبدیل شوید و از این به بعد انتخابی آگاهانه و حرفه‌ای داشته باشید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)