در این مطلب، به بررسی داروی آتورواستاتین یا لیپیتور، که میزان کلسترول خون را تنظیم می‌کند، می‌پردازیم. ابتدا به معرفی این دارو و اطلاعات مهم درباره ی آن می‌پردازیم و سپس نحوه ی مصرف و عوارض جانبی آتورواستاتین را بیان می‌نمائیم. در نهایت نیز به تداخلات دارویی پرداخته می‌شود.

معرفی دارو

آتورواستاتین جزء گروهی از داروهاست که مهارکننده‌ی ردوکتاز HMG CoA یا استاتین ها نامیده می‌شوند. این دارو باعث کاهش میزان کلسترولِ نامطلوب (لیپو پروتئین با چگالی کم یا LDL) و تریگلیسیرید و همچنین افزایش میزان کلسترول مطلوب (لیپو پروتئین با چگالی زیاد یا HDL) در خون می‌گردد.

آتورواستاتین باعث درمان کلسترول بالا شده و در نتیجه ریسک ابتلا به سکته‌ی مغزی، حملات قلبی یا سایر مشکلات قلبی را در افرادی که از دیابت نوع دوم، بیماری عروق کرونر قلب یا سایر بیماری‌های مرتبط رنج می‌برند، کاهش می‌دهد.

 این دارو برای درمانی بزرگسالان و کودکان بالاتر از ۱۰ سال مناسب است.

آتورواستاتین یا لیپیتور برای افراد زیر 10 سال نباید استفاده شود.

اطلاعات مهم درباره آتورواستاتین

  • اگر باردار هستید یا دردوران شیردهی به سر می‌برید و یا یک مشکل کبدی دارید، بهتر است از این دارو استفاده نکنید.
  • اگر در حین مصرف این دارو باردار شدید، مصرف آتورواستاتین را بلافاصله قطع کرده و به دکتر خود اطلاع دهید.
  • اگر این دارو را به همراه داروهای دیگری مصرف می‌کنید، ممکن است دچار تداخلات دارویی جدی شوید. اطرافیان نزدیک خود را از داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید یا قصد شروع و یا قطع مصرف آن‌ها را دارید، با خبر کنید.
  • در برخی موارد، آتورواستاتین یا لیپیتور می‌تواند منجر به وضعیتی شود که تجزیه‌ی بافت‌های عضلانی اسکلتی را به همراه دارد و در نهایت باعث نارسایی کلیوی گردد. در صورتی که درد عضلانی، سستی و حساسیت به درد در ماهیچه‌ها یا ضعف عضلانی دارید، به خصوص اگر با تب، خستگی غیر معمول و ادرار تیره رنگ همراه باشد، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید.
  • از خوردن غذاهای دارای چربی یا کلسترول بالا، اجتناب کنید. به یاد داشته باشید که اگر رژیم غذایی کم کلسترولی را استفاده نکنید، آتوراستاتین تاثیر زیادی در پایین آوردن میزان کلسترول نامطلوب خون شما نخواهد داشت.
  • آتورواستاتین، تنها قسمتی کوچک از درمان کامل می‌باشد. درمان کامل شما شامل رعایت رژیم غذایی، تمرینات و ورزش‌های جسمانی و کنترل وزن به همراه مصرف این دارو است. به صورت مداوم مصرف دارو، تمرینات جسمانی و رژیم غذایی خود را انجام دهید تا نتیجه‌ی مطلوب را مشاهده نمائید.

نکات مهمی که قبل از مصرف آتورواستاتین (لیپیتور) باید رعایت کرد

چنانچه نسبت به آتورواستاتین حساسیت داشته و یا موارد زیر را دارید، از این دارو استفاده نکنید:

  • مشکلات کبدی؛
  • اگر باردار هستید و یا در دوران شیردهی قرار دارید.

برای اطمینان از این‌که داروی آتورواستاتین برای شما خطری را در پی ندارد، در صورتی که موارد زیر را دارید، به دکتر اطلاع دهید:

  • درد یا ضعف عضلانی؛
  • سابقه‌ی بیماری کبدی؛
  • سابقه‌ی بیماری کلیوی؛
  • سابقه‌ی سکته‌ی مغزی (شامل TIA یا سکته‌ی مغزی خفیف)؛
  • مشکلات تیروئیدی؛
  • اگر روزانه بیشتر از دو بار نوشیدنی الکلی استفاده می‌نمائید.

آتورواستاتین یا لیپیتور می‌تواند منجر به وضعیتی شود که تجزیه‌ی بافت‌های عضلانی اسکلتی را به همراه داشته و در نهایت باعث نارسایی کلیوی گردد. این وضعیت، بیشتر در بزرگسالان و افرادی که مشکلات کبدی یا کم‌کاری تیروئید دارند، رخ می‌دهد.

این دارو ممکن است بر روی جنین تاثیر گذاشته و باعث ایجاد نقائص هنگام تولد کودک گردد. اگر باردار هستید، از لیپیتور یا آتورواستاتین استفاده نکنید! چنانچه در حین مصرف این دارو باردار شدید، بلافاصله مصرف آن را قطع کرده و به دکتر اطلاع دهید. در دوره‌ی مصرف لیپیتور، با استفاده از روش‌های مختلف، از باردار شدن خود جلوگیری کنید.

آتورواستاتین می‌تواند در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث آسیب به نوزاد شود. در حین مصرف این دارو، از شیر دادن به نوزاد اجتناب کنید!

آتورواستاتین یا لیپیتور، برای افراد زیر ۱۰ سال نباید استفاده شود.

آتورواستاتین یا لیپیتور

نحوه مصرف

آتورواستاتین را حتما با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. پزشک ممکن است تغییراتی را در دوز مصرفی شما ایجاد کند تا بهترین نتیجه را بگیرید.

این دارو معمولاً یک بار در روز استفاده می‌شود که می‌توانید همراه غذا یا بدون آن، آتورواستاتین را استفاده کنید. اما در هر روز، سر ساعت معینی آن را مصرف نمائید. همچنین قرص مصرفی را تکه تکه نکرده و نشکنید.

اگر موارد زیر را دارید، ممکن است نیاز باشد تا به طور موقت مصرف این دارو را قطع کنید:

  • تشنجِ کنترل نشده؛
  • عدم تعادل الکترولیتی (مثلاً میزان پتاسیم بالا یا پایین در خون)؛
  • فشار خون بسیار پایین؛
  • عفونت یا بیماریِ شدید؛
  • جراحی.

در حین مصرف این دارو، ممکن است نیاز باشد تا هر‌از‌چند‌گاهی آزمایش خون بدهید.

آتورواستاتین، تنها قسمتی کوچک از درمان کامل می‌باشد. درمان کامل شما شامل رعایت رژیم غذایی، تمرینات و ورزش‌های جسمانی و کنترل وزن به همراه مصرف این دارو است. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت انجام دهید.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما، رطوبت و نور قرار دهید.

نحوه مصرف آتورواستاتین

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر دوز بعدی شما، در کمتر از ۱۲ ساعت بعد باید استفاده شود، از مصرف دوزِ از دست رفته اجتناب کنید و فقط در نوبت بعدی، آتورواستاتین را استفاده کنید. برای جبران دوز مصرفیِ فراموش شده، داروی اضافی مصرف نکنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

در هنگام مصرف آتورواستاتین یا لیپیتور، از چه مواردی باید اجتناب کرد؟

از مصرف غذاهایی که دارای کلسترول یا چربی بالا هستند، خودداری کنید. اگر یک رژیم غذایی کم‌کلسترول را رعایت نکنید، مصرف این دارو تاثیر زیادی بر روی شما نخواهد داشت.

از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید؛ چرا که باعث افزایش میزان تریگلیسیرید شده و احتمال بروز آسیب های کبدی را افزایش می‌دهد.

آب گریپفوروت باعث ایجاد تداخل دارویی با آتورواستاتین می‌شود و ممکن است باعث ایجاد تاثیرات نامطلوب گردد.

عوارض جانبی متداول

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

در موارد نادری، مصرف آتورواستاتین ممکن است باعث ایجاد شرایطی شود که تجزیه‌ی بافت‌های عضلانی اسکلتی را به همراه داشته و در نهایت باعث نارسایی کلیوی گردد. در صورتی که درد عضلانی، سستی و حساسیت به درد در ماهیچه‌ها یا ضعف عضلانی دارید، به خصوص اگر با تب، خستگی غیر معمول و ادرار تیره رنگ همراه باشد، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

  • مشکلات کلیوی؛ شامل: ادرار ناچیز و یا عدم ادرار، ادرار همراه درد یا به سختی ادرار کردن، التهاب پا یا مچ پا، احساس خستگی، تنگی نفس؛
  • مشکلات کبدی؛ شامل: حالت تهوع، درد بالای شکم، خارش، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره رنگ، مدفوع به رنگ خاک رس، یرقان (زرد شدن چشم‌ها یا پوست)؛
  • علائم سکته؛ شامل: ضعف یا بی‌حسی ناگهانی (به خصوص در یک طرفِ بدن)، سردرد ناگهانی و شدید، لکنت زبان، مشکلات در دید یا تعادل.

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی آتورواستاتین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد عضلانی یا مفصلی؛
  • اسهال؛
  • معده‌درد.

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، فوراً به دکتر مراجعه کنید.

درد ماهیچه ای یا مفصلی از عوارض جانبی متداول در اثر مصرف آرتورواستاتین

داروهای دیگری می‌توانند منجر به افزایش مشکلات ماهیچه‌ای شوند و این نکته‌ی مهمی است که پزشک شما از هر داروی دیگری که مصرف می‌کنید، اطلاع داشته باشد. هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ خصوصاً داروهای زیر:

  • آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای ضد‌قارچ؛
  • قرص‌های پیشگیری از بارداری؛
  • داروهای کاهنده‌ی کلسترول؛
  • داروهای قلب؛
  • داروهای درمان HIV یا ایدز.

البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با آتورواستاتین تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ مثلاً ویتامین ها و داروهای گیاهی.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز

منبع : drugs.com

می‌توانید سوالات، نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت زیر با تیم مجله قرمز در میان گذارید.