قدردان بودن در هر روز هفته با این 7 روش

قدردان بودن

قدردان بودن یعنی در عین حالیکه به دنبال آنچه می‌خواهیم هستیم برای آنچه هم اکنون نیز داریم قدردان باشیم.

قدردان بودن به معنای دست روی دست گذاشتن و کاری نکردن برای رسیدن به اهدافمان نیست بلکه به معنای این است که قدر آنچه داریم را بدانیم. با این هفت روش می‌توانید تمرین قدردان بودن را در هر روز انجام دهید:

1- برای چیزهایی که دارید قدردان باشید

 جمله‌ی معروفی از لئو تسه  leo Tse هست که می‌گوید: ”  آزادی از قید و بند آرزوها، یعنی آرامش درونی.” او همچنین با نگاهی وسیع‌تر به زندگی می‌گوید: ” راز بزرگ زندگی در این است که بابت چیزهایی که داریم  قدردان باشیم نه اینکه شروع به مقایسه داشته‌های خودمان با دیگران نماییم”.

لئو تسه بر این باور است که حتی بابت چیزهایی که برای به دست آوردن آنها هیچ نقشی نداشته‌ایم نیز باید قدردان بود مانند خود زندگی، زیبایی‌های طبیعت، کشوری که در آن زندگی می‌کنیم و نیز خانواده و آشنایانمان.

2- هر روز یک لیست  قدردانی تهیه نمایید

تحقیقات علمی‌ نشان می‌دهد افرادی که قدردان هستند علاوه بر اینکه از نظر شخصیتی، خیلی گرم و دوست داشتنی هستند از نظر فیزیکی نیز سالم‌تر از سایرین هستند. تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته، بیانگر این امر است که قدردان بودن باعث سلامتی ذهنی، کم شدن اضطراب، و بهبود خواب در انسان می‌شود.

تحقیقات دیگری که در دانشگاه بیرمنگام انگستان صورت گرفته نیز گویای این است که رابطه‌ی مستقیمی‌ بین قدردان بودن و سه نوع رضایت از زندگی وجود دارد.

  • هر چه فردی بیشتر قدردان باشد:

الف) احساس خوشبختی بیشتری دارد.

ب)  از زندگی اش رضایت بیشتری دارد.

ج)   مثبت نگرتر است.

پیشنهاد تهیه یک لیست همیشگی قدردانی،  مانند سایر روشهای  رها سازی ذهن،  مثل مدیتشین یا یوگا یا تنفس عمیق و غیره، یک گزینه بسیار عالی محسوب می‌شود آنهم در زمانه ای که همه چیز شده پول و شبکه های اجتماعی و زندگی‌های سطحی.

تهیه لیست قدردانی، نیاز به چیز زیادی ندارد فقط یک قلم و دفترچه که می‌تواند همیشه با شما باشد تا لحظه های عالی زندگی را حتی اگر هیچ اتفاق خاصی در آن رخ نداده، ثبت نمایید. ثبت این لحظه‌ها در لیست قدردانی به این منظور است که شما از نظر ذهنی خودتان را بازیابی و تازه کنید،  از نظر روحی خودتان را تقویت نمایید و همچنین رها سازی خودتان از تمام انتظارات متقابل از جهان دوروبرتان است. تهیه این لیست باعث شفاف شدن روح انسانی در درون شما می‌شود.

3- تمرکز خود را بر روی قدردانی بگذارید به جای عیب‌جویی

قطعا همه ما به دنبال اهدافی هستیم و می‌خواهیم چیزهایی را بدست آوریم اما در همین حالی که به دنبال این اهداف هستید،  بازهم تمرکز خودتان را بر روی قدردانی از آنچه که دارید بگذارید تا به آرامشی برسید که بتوانید اهدافتان را دنبال نمایید.

قدردان بودن یک مهارت است که می‌توان برای کسب آن، تمرین کرد تا بتوانیم  وجودمان را تبدیل کنیم به موجودی که همیشه سپاسگزار است تا طعم خوشبختی را بچشیم. اگر بخواهیم به چنین جایگاهی از نظر شخصیتی دست پیدا کنیم بایستی برای رسیدن به آن تلاش و تمرکز کنیم آنهم در بیست و ساعت و هفت روز هفته.

4- در ظاهر هم نشان دهید که قدردان هستید

بگویید سپاسگزارم.

این یک عبارت خیلی خیلی ساده است، اما بیایید کمی‌ منصفانه بنگریم و ببینیم چند بار و چقدر این عبارت بر زبان ما جاری می‌شود؟  به نظر سخت می‌رسد که بابت آنچه که به طور طبیعی وجود دارد سپاسگزاری کنیم و این عبارت را بیان نماییم حتی سپاسگزاری از اشیائی که دوروبرمان وجود دارد.  اما می‌توانید از همین حالا شروع کنید.

نگفتن کلماتی مانند  ممنونم، سپاسگزارم، متشکرم،  باعث ایجاد یک حس ناخوشایندی در شما می‌شود. حسی که نمی‌دانید چرا ایجاد شده ولی به محض جاری شدن این عبارتهای قدردانی، حس بهتری پیدا خواهید کرد. چرا که این یک غریزه درونی در همه‌ی انسانهاست که سپاسگزاری کنند و سپاسگزاری شوند.  این مسئله به انسان حس ارزشمند بودن می‌دهد و این حس،  منجر به ایجاد حس رضایت خاطر و خوشحالی او می‌گردد.

قدر دان بودن

5- عادت های خوب را در خودتان ایجاد کنید

هر شب قبل از خواب، چند دقیقه ای را به این فکر کنید که امروز بابت چه چیزهایی سپاسگزار بودید یا می‌توانستید باشید اما ساده از کنار آنها گذشتید.

این مسئله به خصوص برای روزهایی که حس می‌کنید خیلی بد گذشته‌اند مهم است،  چرا که با پیدا کردن مواردی که از چشم شما در آن روز دور مانده، متوجه خواهید شد آن روز بد آنقدرها هم که فکر می‌کردید بد نبوده.

ایجاد کردن این عادت،  قطعا کار آسانی نیست و نیاز دارد خیلی روی خودتان کار کنید تا چنین عادت جدید اما خوبی را کسب کنید.  به خصوص اگر  قبلا عادت داشته‌اید افکار منفی زیادی را در سرتان نگه دارید.

برای کسب این عادت نیاز دارید که خودتان خودتان را هل بدهید. شاید بتوانید باعث شوید یک قرارداد جدید با یک شخص بسته شود،  شاید زمانی را با یکی از دوستانتان به شادی و خنده بگذارنید،  یا شاید کسی از شما تعریف و تمجید کند و شما قدردانی کنید یا شاید شما از کسی تعریف کنید و در کل، یا شما برای کسی کاری انجام می‌دهید و یا کسی برای شما کاری انجام می‌دهد و  شما قدرانی می‌کنید.  همه‌ی اینها باعث می‌شوند از نظر روحی حالت بهتری پیدا کنید. بزرگ یا کوچک بودن این کارها مهم نیست،  بلکه مهم این است که دارید عادت به قدردانی و عادت به داشتن رفتارهای خوب را، در خودتان تقویت می‌کنید.

در نهایت خواهید فهمید که سعی در ایجاد کردن این عادتها و زمانی که برای آنها گذاشته‌اید ارزشش را داشته است چون باعث لذت بردن شما از زندگی خواهد شد.

6- یک دیدگاه و نگرش قدردان داشته باشید

با خودتان فکر کنید آیا شما برای چیزهای کوچک یا بزرگی که در زندگی دارید تشکر می‌کنید و دیدگاه مملو از سپاسگزاری دارید یا نه؟

گاهی وقتی تحت فشار شدید برای انجام دادن لیست کارهای روزانه‌مان هستیم،  فراموش می‌کنیم جزییات زیادی را ببینیم و بابت آنها تشکر کنیم.  گاهی فراموش می‌کنیم که هر روزمان یک هدیه‌ی گرانبهاست.  این هدایا شامل  هوایی که نفس می‌کشیم هست تا دوستانی که داریم. این نگرش را در خود تقویت نمایید که همیشه چیزی برای سپاسگزاری وجود دارد.

7- سپاسگزاری مصنوعی نیز کاربرد دارد

علم روانشناسی مدتهاست فهمیده  افکاری که داریم باعث احساسی که پیدا می‌کنیم می‌شوند.  ما همانی می‌شویم که فکرش را می‌کنیم.  جدای بحث ترکیبات شیمیایی مغز که حالتهای روحی-روانی خاصی در ما ایجاد می‌کنند،  علم مغز و اعصاب،  متوجه شده است افرادی که دارای افسردگی هستند در یک دور باطل از افکار منفی گیر افتاده‌اند و فقط کافی ست از این دایره خارج شوندتا به میزان زیادی از احساسات منفی آنها کاسته شود.

فکر منفی، باعث می‌شود با خودمان شروع به صحبت های درونی منفی کنیم، و این صحبت های منفی، منجر به احساس منفی در ما می‌شود،  و این احساس منفی، منجر به افکار منفی‌تر می‌شود و  این چرخه‌ی باطل، تا ابد ادامه دارد. شبیه به مارپیچی‌ست که در حال پایین آوردن سطح انرژی مثبت  و سلامتی ما است.

اما خبر خوب اینکه این دور باطل، می‌تواند برعکس هم شود. یعنی تبدیل به یک دور مثبت شود. اگر شروع کنیم به فکر کردن مثبت، آرام آرام احساسات مثبت نیز در ما پدیدار می‌شوند. هر چند نه با اولین فکر مثبت اما با پشتکار و مداومت در داشتن افکار مثبت، می‌توانیم موفق شویم.


ترجمه و تالیف اختصاصی مجله قرمز

منبع : Success


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *