فیلمسازی هم می‌تواندآسان باشد هم نه. اگر به فیلمسازی علاقه مند هستید، باید بتوانید خودتان را برای  پذیرایی از رویدادهای سخت و آسان آماده سازید.

همانگونه که در کتابهایی مثل (An open book) نوشته ی (John Huston) و یا کتاب (Kazan Kazan)نوشته ی (Michel Ciment)، حرفهای تند و تیز و گاهی مایوس کننده در مورد فعالیت در رشته ی فیلمسازی  نوشته شده، بازهم جا دارد که در این مقاله به همه‌ی  آن اشاره کنیم.

  • در فیلمسازی نمی توان برای همه یک نسخه پیچید!

همواره به خاطر داشته باشید که هیچ دستور العمل و نسخه‌ی پیچیده ی شده‌ی ثابتی برای گذر از جاده‌ی فیلمسازی وجود ندارد. مسیر فیلمسازی هر شخص با دیگری کاملا متفاوت است.  بعنوان یکی از مثال فیلمسازان فقید آمریکایی به نام “گریفیت”  (D.W. Griffith)  که در رشته های نویسندگی ، کارگردانی و تهیه کنندگی  فعالیت داشت، هرگز به هیچ مدرسه یا آموزشگاه فیلمسازی نرفت اما توانست فیلمهای پر مخاطبی بسازد و جوایزی کسب کند. “گریفیت” پیشگام صنعت فیلمسازی مدرن بود.  این بدان معنی ست که آنچه مهم است ساختن فیلم است.

گریفیت فیلمسازی که مدرسه نرفت

  • امروز یک معجزه است!

امروزه روز، به راحتی میتوان از دوربین های دیجیتالی که در دسترس است، استفاده نمایید و مشغول فیلمسازی شوید. امروزه روز می‌توانید با کمترین هزینه، کتابهای نوشتاری یا صوتی یا فیلمهای آموزشی در زمینه فیلمسازی را تهیه نمایید و از طریق آنها به خودتان آموزش دهید. این زمانی که الان شما در آن زندگی می‌کنید با گذشته خیلی فرق دارد. در گذشته اگر مثلا فیلم “کازابلانکا”  را دوست داشتید نمی‌توانستید دوباره آن را تماشا کنید چون این فیلم باید در یک سینمایی به نمایش در می‌آمد تا آنرا دوباره ببینید. اما امروزه اینطور نیست. شما بعنوان یک فرد علاقه مند به فیلمسازی،  به راحتی می‌توانید هر زمان که خواستید، فیلم “کازابلانکا”  را تهیه نمایید و بارها و بارها آن را تماشا کنید. اگر از فیلمسازها قدیمی بپرسید به شما می گویند: این یک معجزه است!

  • فیلم های برتر دنیا

فیلمهای خوب و آنهایی که جزء برترین فیلمهای سینمایی قرار گرفته اند را بارها تماشا کنید. می توانید از طریق سایت IMDb  آنها را پیدا کنید. با دقت و موشکافی فراوان آنها را  بررسی کنید که چرا و به چه دلیل این فیلمها جز برترین ها قرار گرفته‌اند؟

  • نما به نما مرور کنید

بعنوان کسی که در پی کسب دانش فیلمسازی است، فیلمهای برتر دنیا یا فیلمهایی که شخصا به آنها علاقه مند هستید را نما به نما در ذهنتان مرور کنید که مثلا در آن سکانس دقیقا چه زمانی موزیک شنیده می‌شود؟ دقیقا در چه زمانی موزیک قطع می‌شود؟ چه مدتی طول می کشد تا موسیقی باعث برانگیخته شدن احساس در شما شود؟ این نوع بررسی‌های موشکافانه را در مورد هر جزئی از فیلم مثلا دیالوگ ها نیز انجام دهید. شما قرار نیست از اینها کپی برداری کنید بلکه خودتان را در یک کلاس آموزشی قرار داده اید و در حال گسترش مرزهای دانش خود هستید تا با استفاده از این دانش، بتوانید فیلم خودتان را هر چه بهتر بسازید.

  • آخرین چیز گرانبها

آخرین چیز گرانبهایی که به شدت به آن نیاز دارید یک چیز است و آن هم یک ذهن پردازشگر قوی است. ذهنی که بتواند خیلی سریع همه‌ی داده ها را پردازش کند. این ذهن به دنبال دردسر است. به دنبال مشکلات است تا با داده هایی که دارد، راه حل ارائه دهد. شما به خوبی می‌توانید با کار گروهی یک چنین ذهن جمعی پردازشگری را برای فیلمسازی خود در اختیار داشته باشید.

  • کار گروهی

زیبایی کار گروهی به کیفیت بالای سوالهایی ست که اعضاء  از همدیگر می‌پرسند و یکدیگر را به چالش می‌کشانند. شما بعنوان شخصی که در حال فیلمسازی ست، نمی توانید با داد و فریاد دستورات را اجرایی نمایید. بلکه  این همه‌ی اعضا گروه فیلمسازی هستند که با هم همکاری می‌کنند و فیلمی که متعلق به شماست در واقع نشات گرفته از همکاری اعضای گروه فیلمسازی شماست.

فیلمسازی

  • چه بخش هایی مهم هستند؟

در یک فیلم دو ساعته ی بلند، در واقع هر جزئی از فیلم دارای اهمیت بالایی است. از کارگردانی گرفته تا فیلمنامه. نورپردازی گرفته  تا صدا برداری. از طراحی صحنه گرفته تا گریم،  و خلاصه اینکه حتی یک امتیاز بد، در هر کدام از این بخشها، می‌تواند تمام فیلم را پایین بکشد. اما با اهمیت ترین اجزاء یک فیلم دو چیز است. یک: فیلمنامه ، دو:  بازیگران. این دو مورد اگر بد باشند،  می توانند مشکلات بسیار بزرگی را در مراحل آخر فیلمسازی یعنی در هنگام تدوین فیلم، برای شما ایجاد کنند. به خاطر داشته باشید اگر مثلا از لنز ۵۰ mm  برای فیلم ۳۵mm  استفاده نمایید دچار مشکل خیلی خیلی جدی نخواهید شد، اما اگر فیلمنامه‌ی شما دارای اشکالات باشد و یا بازیگران فیلم را درست انتخاب نکرده باشید، قطعا دچار مشکلات جدی خواهید شد.

  • فیلمسازی که زودتر از همه سر صحنه می‌رود

آن شخص فیلمسازی که زودتر از همه‌ی عوامل به صحنه برود و خودش تمام لوکیشن ها را بازی کند و با دقت همه چیز را بررسی نماید، قطعا موفق تر خواهد بود. این کار شما را متوجه خواهد کرد که چرا بازیگر آن طور که باید نقشش را ایفا نمی‌کند و در نتیجه می‌توانید خیلی خوب و حساب شده این مشکل را برایش شرح دهید و او را متوجه سازید.

  • اندرز قدیمی

یک نصحیت بسیار قدیمی و خوب در مورد فیلمسازی این است که همیشه مراقب ورودی ها و خروجی ها باشید. مثلا هنگامی که در حال فیلمبرداری از یک صحنه با نمای بسته هستید، مطمئن شوید که بازیگر به طور صحیح وارد این نما شده و به طور صحیح از این نما خارج شده است.

  • فیلمسازی در فضای شاد

فراموش نکنید که با خوش رویی، بهتر می‌توانید کار فیلمسازی را به جلو ببرید تا با ترش رویی. چرا که خوشحالی و خوش رویی شما به دیگران نیز سرایت میکند و در یک فضای شاد، خلاقیت و بهره‌ وری، بسیار بالاتر از یک فضای اخمو و ترش رو است.

فیلمسازی شاد

  • کمدی ها را امتحان کنید

یکی از سخت ترین کارهای فیلمسازی، خلق صحنه های کمدی ست. واقعا باید انجامش دهید تا ببینید آیا خنده دار می‌شود یا نه.

  • انتخاب با شماست

اگر به فیلمسازی علاقه مند هستید، قطعا خیلی ها به شما خواهند گفت: “بیخیال نمی خواهد این کار را انجام دهی. ” آنها سعی می کنند عقیده ی شما را عوض کنند. اما اینکه  شما تسلیم حرف آنها شوید یا نه، به خودتان بستگی دارد. تصمیم گیرنده  نهایی شمایید.

  • شما قوی هستید

این را آویزه ی گوش خود کنید که شما بیش از آنچه فکرش را بکنید دارای توانایی و قدرت هستید.

 

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Richard Botto