آن دسته از کسانی که ظرف هفته‌های اخیر به کار با اپلیکیشن Tbh مشغول بودند، از این پس باید خود را کاربر یکی از اپلیکیشن‌های جدید شرکت فیسبوک قلمداد کنند. به عبارت بهتر از این پس باید اپلیکیشن Tbh را نیز همانند بسیاری از نمونه‌های مشابه در لیست دارایی‌های فیسبوک به ثبت رساند. برای کسب آگاهی بیشتر از جزئیات مرتبط با خرید جدید فیسبوک می‌توانید در ادامه‌‌ی این مطلب با مجله قرمز همراه باشید.

معمولا روال کاری آشنای فیسبوک به این ترتیب است که اپلیکیشن‌های محبوبی که به نوعی از ساختار شبکه‌های اجتماعی برخوردار هستند و در مجموع پیوند دهنده‌ی انسان‌ها با یکدیگر به شمار می‌روند را شناسایی کرده و با خرید این ابزار‌ها (و شرکت‌های سازنده‌ی آن‌ها) اپلیکیشن‌های مذکور را از آن خود می‌سازد. استراتژی آشنایی که تا کنون در مورد بسیاری از اپلیکیشن‌های شناخته شده نظیر WhatsApp و اینستاگرام به کار رفته است و همچنان توسط فیسبوک مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال سران فیسبوک این بار زودتر از همیشه دست به کار شد‌ند و اپلیکیشن Tbh را پیش از آن که به طور کامل توسط کاربران جهان شناخته شود، به فهرست دارایی‌های خود افزودند.

دانستی‌های مهم در رابطه با اپلیکیشن Tbh

اپلیکیشن Tbh که نام خود را از شکل مخفف شده‌ی عبارت To be honest قرض گرفته است، اپلیکیشن جدیدی به شمار می‌رود که تنها دو ماه از عرضه شدن عمومی آن زمان می‌گذرد و در حال حاضر تنها روی سیستم عامل iOS در دسترس کاربران تلفن‌های هوشمند قرار دارد. با این حال این اپلیکیشن نوظهور تنها در همین مدت کوتاه توانسته بسیار موفق ظاهر شود و مخاطبان بسیاری برای خود دست و پا کند. به گونه‌ای که تا کنون چیزی نزدیک به ۵ میلیون نفر این اپلیکیشن جدید را دانلود کرده‌اند و از وجود آن روی دستگاه‌های هوشمند iOS خود بهره می‌برند. بنابر ادعای سازندگان اپلیکیشن Tbh (که هم‌اینک مالکیت ابزار خود را به فیسبوک واگذار کرده‌اند) تا این لحظه چیزی بیش از یک میلیارد پیام مختلف توسط این اپلیکیشن پرمخاطب رد و بدل شده است.

گفتنی است که پیام‌های ارسالی توسط اپلیکیشن Tbh تنها پیام‌های از پیش تعیین شده را در بر می‌گیرد و به طور کل مواردی را شامل می‌شود که از بار کاملا مثبت برخوردار هستند. به طور مثال شما می‌توانید برای افرادی که در لیست مخاطبانتان قرار دارند پیام‌هایی با مضمون چه کسی بیش از همه تو را به خنده وا می‌دارد یا چه کسی زیباترین لبخند دنیا را دارد ارسال کنید. جالب این جا است که این پیام‌ها توسط اپلیکیشن Tbh به شکل ناشناخته ارسال می‌شود و برای مخاطبان این ابزار حکم پیامی از غیب را می‌یابد.

اپلیکیشن جدید

در مجموع هدف اصلی از ساخت اپلیکیشن Tbh دادن انگیزه و امید به نوجوانان کم سن و سال یا به قول معروف تین ایجرها عنوان شده است. نوجوانانی که نیاز دارند به طور ویژه از حس مهم بودن در نزد دیگران و اهمیت داشتن برای آن‌ها برخوردار شوند. از همین رو عمده کاربران اپلیکیشن Tbh را نوجوانان تشکیل می‌دهند و این اپلیکیشن جدید در همین مدت کوتاه توانسته است به یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های ارسال پیام‌های ناشناخته در نزد کاربران امریکایی تبدیل شود.

بی‌شک یکی از مهم‌ترین نکات و ویژگی‌هایی که توجه شرکت فیسبوک را به سوی اپلیکیشن Tbh جلب کرده ماهیت کلی این اپلیکیشن و نحوه‌ی ارسال پیام توسط آن است. در واقع سازندگان اپلیکیشن Tbh به دلیل جلوگیری از سو استفاده‌ی افراد مختلف از ویژگی ناشناخته‌ بودن ماهیت ارسال کنندگان پیام‌ در این ابزار، تنها امکان ارسال پیام‌های از پیش تعیین شده‌ و نمونه‌های کاملا مثبت را برای کاربران اپلیکیشن Tbh فراهم نموده‌اند. این امر موجب می‌شود تا کسی نتواند از وجود این ابزار جدید برای آزار دیگران یا سر کار گذاشتن آن‌ها استفاده کند.

سیاست‌های فیسبوک در قبال اپلیکیشن Tbh

گرچه از رقمی که سران فیسبوک برای خرید اپلیکیشن Tbh صرف کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست، اما از گوشه و کنار شنیده می‌شود که مبلغ صرف شده برای در اختیار گرفتن کامل این اپلیکیشن جدید رقمی کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. در واقع سران فیسبوک با مشاهده‌ی رشد روزافزون مخاطبان اپلیکیشن Tbh و پتانسیل بالای این ابزار جدید اجتماعی برای کسب محبوبیت در میان مخاطبان، خیلی زود دست به کار شدند و پیش از آن که این اپلیکیشن به سوددهی بالایی برسد و ارزش آن در بازار سیر صعودی پیدا کند به معامله با صاحبان این ابزار پرداختند و امتیاز آن را به طور کامل از آن خود نمودند. در مجموع به نظر می‌رسد که سیاست فیسبوک در قبال اپلیکیشن Tbh همان سیاستی خواهد بود که این شرکت پیش از این آن را در قبال اپلیکیشن‌هایی نظیر WhatsApp و Instagram اتخاذ کرده است.

در پایان بد نیست به این نکته هم اشاره کرد که اپلیکیشن Tbh تنها اپلیکیشن پرمخاطبی که امکان ارسال پیام را به شکل مخفیانه و بی نام و نشان در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد به شمار نمی‌رود و پیش از این اپلیکیشن‌های دیگری هم با همین ساختار و سبک و سیاق در اختیار مخاطبان قرار گرفته‌ بودند. اپلیکیشن‌هایی که از میان آن‌ها می‌توان به نمونه‌هایی نظیر Yik Yak و Sarahah اشاره کرد. با این حال برخلاف اپلیکیشن Tbh که به طور عمده تنها نظرات مثبت را به سوی خود جلب کرده‌ است، دو اپلیکیشن یاد شده مخالفان فراوانی در میان مخاطبان خود داشته و دارند. مخالفانی که اپلیکیشن‌های مذکور را ابزاری برای انجام قلدری‌های اینترنتی و مجازی تلقی می‌کنند. حتی شدت نظرهای منفی در رابطه با اپلیکیشن Yik Yak به حدی بود که این ابزار در آستانه‌ی انتشار اپلیکیشن Tbh یعنی در ماه اوت امسال به کار خود پایان داد.

به هر حال سران فیسبوک بار دیگر توانستند با خرید یک اپلیکیشن محبوب و در حال رشد جدید، رقیب تازه‌ای را از میدان به در کرده و مالکیت آن را به طور کامل تحت اختیار خود بگیرند. باید دید که شکار بعدی فیسبوک در میان اپلیکیشن‌های مبتنی بر ساختار شبکه‌های اجتماعی چه ابزاری خواهد بود و این شکار دقیقا در چه زمانی رقم خواهد خورد.

منبع: تلگراف (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.