اگر تا چند ماه قبل با دیگران در مورد پدیده‌ای به نام فیجت اسپینر صحبت می‌کردید، جوری به شما می‌نگریستند که گویی محتاج به روان‌پزشک هستید! با این حال این ابزارهای کوچک و عجیب اکنون به ترند نخست جهانی تبدیل شده‌اند و هر روز خبر تازه‌ای از آن‌ها به گوش می‌رسد. حال که هیاهوی گسترده‌ی تولید و فروش انواع و اقسام فیجت اسپینر به اوج خود رسیده ‌است، شاهد پخش شدن اخباری هم در رابطه با نمونه‌های انفجار آن‌ هستیم. اخباری که بی‌اختیار یاد و خاطره‌ی گوشی نوت ۷ سامسونگ را در ذهن ما زنده می‌کند!

برخی اخبار موثق حکایت از انفجار برخی نمونه‌های بلوتوثی فیجت اسپینر در امریکا دارند. بر اساس این اخبار تا کنون چندین مورد از ترکیدن نمونه‌ی بلوتوثی فیجت اسپینر مشاهده شده که بیشترشان  هنگام شارژ کردن اسپینرها به وقوع پیوسته است.

حرکت در جهت جریان آب با فیجت اسپینر

این روزها تنها کافی است یک ابزار خاص (فارغ از این‌که چیست یا چه کاری انجام می‌دهد) به محبوبیتی فرای انتظار دست یابد تا در یک چشم به هم زدن نمونه‌های مختلف آن به بازار بیاید. در حالی که بسیاری از این نمونه‌ها نه تنها هیچ خاصیتی نسبت به نمونه‌ی اصلی ندارند، بلکه قابلیت‌های اضافه‌شان حتی بی‌معنی و‌ مخل آسایش هم به نظر می‌رسد. با این حال این موضوع در اغلب اوقات تاثیر چندانی در میزان استقبال کاربران ندارد و آن‌ها بدون توجه به کیفیت این گونه ابزارها برای خریدنشان سر و دست می‌شکنند. به نظر می‌رسد در نمونه‌های بلوتوثی منفجر شده از‌ فیجت اسپینر نیز همین قاعده و قانون حکمفرما بوده است.

فیجت اسپینر بلوتوثی

آیا فیجت اسپینر به زودی فراموش می‌شود یا باید همانند ساعت‌های هوشمند منتظر طراحی نمونه‌های جدید آن باشیم؟

پس از محبوبیت بیش از اندازه (و تا حدی کاذب) فیجت اسپینر در میان کاربران، تلاش‌هایی در زمینه‌ی طراحی و تولید نسخه‌های پیشرفته‌تری از این اسباب بازی جدید توسط برخی از افراد و گروه‌ها صورت گرفت. از جمله‌ی این تلاش‌ها می‌توان به اقدام گروه تجاری بلو اسپین مبنی بر تولید فیجت اسپینر مجهز به بلوتوث اشاره کرد. اقدامی که بودجه‌ی لازم برای تکمیل آن قرار است از طریق پروسه‌ی کراود فاندینگ تامین شود. به کمک قابلیت بلوتوث این فیجت اسپینر جدید، کاربران می‌توانند آمار و ارقام مختلف مربوط به میزان چرخش فیجت اسپینر خود را به یک اپلیکیشن اختصاصی روی گوشی‌ موبایل‌شان منتقل کرده و از طریق اینترنت آن را با آمار سایر کاربران مقایسه کنند.

با این حال پیش از به بار نشستن این پروژه، که مراحل تکمیل آن تا پایان تابستان به اتمام نخواهد رسید، شاهد به بازار آمدن نمونه‌های بلوتوثی متفاوتی از فیجت اسپینر هستیم. نمونه‌هایی که علاوه بر کاربرد اصلی‌شان یعنی چرخیدن فرفره‌وارف به اسپیکرهای کوچکی هم مجهز هستند که از طریق آن‌ها می‌توان به کمک قابلیت بلوتوث این ابزار به پخش ترک‌های موسیقی موجود در گوشی موبایل پرداخت.

در واقع نمونه‌های منفجر شده‌ی فیجت اسپینر نیز به همین دسته از اسپینرها تعلق داشته‌اند. مدل‌هایی که همگی ساخت چین بوده و هیچ گونه توضیح خاصی مبنی بر چگونگی شارژ شدنشان به همراه نداشتند. با این حال بیش از سرزنش کردن سازندگان این ابزارهای بی‌نام و نشان باید به سرزنش خریداران آن‌ها پرداخت. خریدارانی که به جای گوش سپردن به موسیقی مورد علاقه‌شان توسط ابزارهای پخش موسیقی یا حتی تلفن موبایل، ترجیح می‌دهند آن‌ها را از طریق اسپیکر بندانگشتی یک ابزار بی‌کیفیت بشنوند!

کاربرد اصلی فیجت اسپینر چیست؟

شاید بتوان گفت که این ابزارهای جدید در مجموع هیچ کاربرد خاصی ندارند و تب و تاب مربوط به آن‌ها (همراه با خاصیت‌شان) چیزی فراتر از چالش سطل آب یخ و بازی پوکمون گو نیست. فیجت اسپینر جسم کوچکی است شبیه به فرفره که همانند آسیاب بادی از سه پره‌ی مجزا و قابل چرخش تشکیل شده است. پره‌هایی که بنابر معماری ساخت این ابزار با نیروی اصطکاک ناچیزی مواجه هستند و از همین رو می‌توانند بدون وقفه بچرخند.

فیجت اسپینر

در روزگاری نه چندان دور کودکان به کلکسیون تیله‌های خود می‌نازیدند. حال این وظیفه بر دوش کلکسیون فیجت اسپینر گذاشته شده است!

در واقع همان گونه که کودکان محروم و بی‌ادعای قرن نوزدهم با چرخش یک فرفره‌ی کوچک حسابی ذوق زده و سرگرم می‌شدند، کودکان به پوچی رسیده‌ی قرن بیست و یکم هم می‌توانند نظیر همان حس و حال را با فیجت اسپینر تجربه کنند. در این میان نقش والدین در طول این دو قرن با هیچ تفاوت خاصی همراه نبوده است. چرا که آن‌ها درست همانند نیاکان خود باید سر کیسه را شل کنند تا شاید از این طریق بتوانند به غرغرهای بی پایان فرزندانشان پایان دهند. البته اسپینرها هم مانند فرفره‌ها علاوه بر کودکان می‌توانند بزرگسالان را هم به همان اندازه سرگرم کنند.

فیجت اسپینر، یک اسباب بازی بی‌مصرف یا ابزاری مفید برای تمرکز؟   ‌

شاید یکی از دلایل مهمی که بتوان برای اقبال عمومی از سیل پرخروش فیجت اسپینر برشمرد، تبلیغاتی است که این محصول جدید همراه با آن در اختیار پیر و جوان قرار گرفته است. تبلیغات گسترده‌ای که در آن‌ها به مفید بودن این اسباب بازی نوظهور برای مبارزه با استرس و افزایش تمرکز اشاره شده و تاکید خاصی هم روی آن صورت گرفته است. با این حال هنوز بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران نتوانسته‌اند به نظر مشترکی در این زمینه دست یابند و درست یا غلط بودن ادعای مطرح شده در این تبلیغات را با دلیل و مدرک اثبات کنند.

عده‌ای از کارشناسان معتقدند که قابلیت چرخشی فیجت اسپینر می‌تواند برای جلب توجه و افزایش تمرکز آن دسته از کودکانی که از اختلال‌هایی نظیر ADHD رنج می‌برند یا به بیماری اوتیسم مبتلا هستند، مفید باشد. اما در مقابل گروه دیگری هم هستند که نظرات متفاوتی در این زمینه دارند و تاثیر مثبت فیجت اسپینر در افزایش تمرکز افراد مختلف (به خصوص بیماران یاد شده) را ناچیز می‌دانند. بنابر اعتقاد این دسته از کارشناسان تنها آن دسته از فعالیت‌های فکری که با درگیر کردن اعضای بزرگ بدن افراد مبتلا به ADHD همراه هستند می‌توانند موجب افزایش قدرت تمرکز آن‌ها شوند. به عنوان مثال هنگامی که یک فرد مبتلا به ADHD همزمان مشغول کتاب خواندن و رکاب زدن روی یک دوچرخه‌ی ثابت باشد، تمرکز بسیار بیشتری نسبت به فردی خواهد داشت که گوشه‌ای کز کرده و بدون داشتن هیچ تحرک اضافه‌ای تنها به چرخاندن فیجت اسپینر خود مشغول است.

حتی برخی از روانشناسان معتقدند که جلب شدن توجه افراد مبتلا به اختلال ADHD به ابزارهایی نظیر فیجت اسپینر، بیش از آن‌که ریشه در مجذوب شدن آن‌ها داشته باشد، به دلیل گیجی ناشی از مواجه شدن‌ آن‌ها با ابزارهای این چنینی است. در واقع آن‌ها معتقدند که استفاده از فیجت اسپینر تاثیر چندانی در جمع شدن حواس این گونه افراد ندارد و حتی ممکن است بیشتر  موجب حواس‌پرتی آن‌ها شود. با این حال به نظر می‌رسد که برای روشن شدن کامل موضوع مفید بودن یا نبودن استفاده از فیجت اسپینر برای افزایش تمرکز کودکان و بزرگسالان، باید تحقیق علمی ویژه‌ای در این زمینه صورت گیرد.

اما شاید در مجموع نتوان ظهور این پدیده‌ی جدید یعنی فیجت اسپینر را چیزی بیش از یک حباب مقطعی تصور کرد. حبابی که شاید تا چند ماه دیگر نتوان کوچک‌ترین اثری از آن در میان اخبار مهم روز یافت.

منبع: ورج (مطلبی که از نظر گذراندید تحلیل اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز بود از خبری که در منبع یاد شده به نگارش در آمده است)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.