با 23 فایده جالب ویتامین دی که می‌تواند زندگی شما را نجات دهد


ویتامین D یکی از مهمترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن انسان است. همه ما می‌دانیم که ویتامین D نقش مهمی در استخوان سازی دارد اما فواید ویتامین دی تنها این نیست و اثرات آن بر بدن بسیار شگفت انگیز است. به طوری که کمبود آن روی کل بدن تاثیرگذار است و موجب ناراحتی‌های بسیاری می‌شود که اغلب ما از علت آن بی خبر هستیم. ما در اینجا فواید ویتامین D را با ۲۳ فایده مختلف ذکر کرده‌ایم برای آشنایی با آنها مطلب زیر را مطالعه کنید.


ویتامین D را از آفتاب بگیرید

فواید ویتامین D

ویتامین D ویتامین آفتاب نیز نامیده می‌شود به خاطر اینکه بدن ما آن را در واکنش به نور آفتاب در بدن می سازد. به دلیل نگرانی‌های علمی و معتبر در مورد سرطان پوست و پیری زودرس ما تمایل به استفاده از کرم‌های ضدآفتاب داریم که از پوست محافظت کنیم که البته این کار توانایی بدن ما برای تولید ویتامین D را محدود می‌کند.

دکتر مایکل هولیک متخصص پوست و استادیار دانشگاه بوستون گفت: اکثر پزشکان توصیه می‌کنند روزانه ۱۵ دقیقه بدون کرم ضد آفتاب در آفتاب بنشینید و آفتاب بگیرید تا دوز روزانه ویتامین D خود را جذب کنید. شما همچنین می‌توانید آن را از انواع دیگر لبنیات و بعضی از غلات صبحانه که با ویتامین D تقویت شده‌اند دریافت کنید.


بارداری سالمتر برای مادران و نوزادان

فواید ویتامین D

دکتر هولیک می‌گوید: مادرانی که در دوران بارداری سطح ویتامین D پایین‌تری دارند در معرض خطر مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا (پری کلامپسی)، زایمان پیش از موعد و نوزادانی کم وزن هستند. و مادرانی که دچار کمبود ویتامین D هستند به احتمال بیشتری نیاز به سزارین پیدا می‌کند و بیشتر در معرض خطر عفونت هستند.

ویتامین D برای مادران حیاتی است زیرا گیرنده‌های D در عضله رحم ممکن است انقباضات رحم را در طول زایمان تقویت کند. وی می‌گوید ویتامین همچنین ممکن است ایمنی مادر و نوزاد را افزایش دهد. بنابراین ویتامین D مورد نیاز برای زنان باردار چقدر است؟

در یک مطالعه زنانی که دوز بالایی از ویتامین D را در دوران باداری مصرف می‌کردند خطر ابتلا به عوارض را به میزان بسیار کمتری داشتند. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا می‌توانید از مکمل‌ها استفاده کنید یا خیر.


پیشگیری از چاقی با ویتامین دی

فواید ویتامین D

دلیل دیگر برای جذب ویتامین D کافی برای مادران باردار این است: محققان دانشکده پزشک Keck در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گزارش دادند که زنان بارداری که کمبود این ویتامین را دارند، ممکن است نوزادان و کودکانشان در دوران بزرگسالی چاق شوند. بچه‌های شش ساله‌ای که از مادرانی با سطح ویتامین D پایین به دنیا آمدند در طول سه ماهه اول عرض بدن بیشتر نسبت به کودکانی داشتند که مادرانشان ویتامین D کافی مصرف کردند.

این تحقیق نشان داد که که این کودکان ۲ درصد چربی بیشتر هم داشتند. لیدا وایا می‌گوید: این افزایش ممکن است به نظر بیاید زیاد نیست. با این حال حتی نیم اینچ افزایش در دور کمر یک مشکل بزرگ است به ویژه اگر شما این مازاد چربی را در طول عمر خود همراه داشته باشید.


ویتامین D ریه‌‌های شما را قوی نگه می‌دارد

فواید ویتامین D

کودکانی که از مادرانی با ویتامین D ناکافی به دنیا می‌آیند بشتر احتمال ابتلا به آسم و دیگر اختلالات تنفسی را دارند. دکتر هولیک می‌گوید: ما می‌دانیم که سطح کافی ویتامین D به ایجاد یک سیستم ایمنی موثر کمک می‌کند و ایمنی مادران به فرزندش در دوران بارداری و پس از آن منتقل می‌شود.


اجتناب از دیابت با ویتامین دی

فواید ویتامین D

کودکانی که در طول سالهای اولیه زندگی‌شان ویتامین D کافی دریافت می‌کنند به احتمال کمتری به دیابت نوع ۱ در سالهای بعد مبتلا می‌شوند. در حقیقت تحقیق نشان می‌دهد که کودکانی که ۲۰۰۰ واحد از ویتامین D را به صورت روزانه در طول سال اول زندگی مصرف کردند ۸۸ درصد کمتر احتمال ابتلا به دیابت در ۳۰ سال بعد داشتند. و شواهدی وجود دارد که ویتامین D ممکن است از ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز پیشگیری کند، شکل گیری این بیماری به شدت با چاقی مرتبط است.

دکتر هولیک می‌گوید: مردان و زنانی با جذب بالای کلسیم و ویتامین D، ۳۳ درصد خطر دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهند. یک توضیح ممکن برای این پیشگیری این است که سلولهای بتا در پانکراس که انسولین ترشح می‌کنند گیرنده‌های ویتامین D دارند و مقدار کافی از مواد مغذی ممکن است به این سلول‌ها کمک کند تا انسولین را ترشح کنند و سطح قند خون را در حالت کنترل نگه دارند.


فواید ویتامین D برای جلوگیری از بیماری خود ایمنی

پیشگیری از بیماری خود ایمنی

بیماری‌های خود ایمنی در حال افزایش هستند و ویتامین D ناکافی ممکن است دلیل آن باشد. با توجه به گفته دکتر هولیک تحقیقات ویتامین D پایین را با افزایش خطر آرتریت روماتوئید، بیماری کرون، ام اس و لوپوس مرتبط می‌داند.

وقتی ویتامین D با گیرنده‌های سیستم ایمنی متصل می‌شود، به سیستم ایمنی ما کمک می‌کند تا وظیفه خود را به طور موثرتری انجام دهد یعنی شناسایی و حمله به مهاجمان خطرناک و حمله به بافت سالم و طبیعی که تعریف بیماری خود ایمنی است.


ویتامین دی استخوانها را تقویت می‌کند

فواید ویتامین D

ویتامین D و کلسیم با همدیگر کار می‌کنند تا استخوانها را قوی و سالم نگه دارند. ویتامین D به کلسیم کمک می‌کند تا کار خودش را مبنی بر استخوان سازی انجام دهد و بدون آن استخوانهای ما شکننده می‌شوند.

دکتر دیوید فریدمن می‌گوید: دو بیماری شایع استخوان بخاطر کمبود ویتامین D ایجاد می‌شوند: راشیتیسم در کودکان و استئومالاسیا در بزرگسالان. هر دوی آنها منجر به درد بدن، ضعف عضلانی و شکنندگی استخوان می‌شوند.


جلوگیری از سرطان سینه با ویتامین دی

پیشگیری از سرطان سینه

تحقیقات بخوبی مشخص می‌کند که سطح کافی ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. قرار گرفتن در معرض ویتامین D در طول سالهای اولیه بلوغ، خطر ابتلا به سرطان سینه پیشرفته را در طول سالهای بعد زندگی کاهش می‌دهد.

با توجه به تحقیق انجام گرفته در نشریه آمریکایی ایپدمیولوژی، زنانی که به میزان کافی در معرض آفتاب قرار می‌گیرند نسبت به زنانی که به میزان ناکافی در معرض آفتاب هستند، خطر سرطان را به نصف کاهش می‌دهند.


ویتامین دی سرطانهای دیگر را هم کاهش می‌دهد

فواید ویتامین D

دکتر هولیک می‌گوید: سرطان سینه تنها سرطانی نیست که ویتامین D می‌تواند از آن جلوگیری کند. تحقیقات نشان می‌دهد که سطح کافی ویتامین D ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال، سینه، پروستات و سرطان پانکراس را کاهش دهد و به چند مورد اشاره دارد.

در یک تحقیق بر روی ۳۴۰۰۰ بزرگسال نشان داد آنهایی که سطوح بالایی از ویتامین D را مصرف کردند ۲۰ درصد شانس کمتری برای ابتلا به انواع سرطان را داشتند.


ویتامین D قلب شما را سالم نگه می‌دارد

فواید ویتامین D

دکتر هولیک می‌گوید: ۲۰۰ ژن در سیستم قلب وجود دارند که توسط ویتامین D تنظیم می‌شود، وی گفت و برخی از مطالعات اشاره داشته‌اند که ویتامین D می‌تواند از گرفتگی عروق توسط کلسترول جلوگیری کند. وی اشاره می‌کد که مواد مغذی نیز می‌توانند فشار خون را تنظیم کرده و عملکرد سلولهای قلب را بهبود دهند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ویتامین D3 می‌تواند صدمه ایجاد شده به سیستم قلبی را که منجر به بیماری‌هایی همچون فشار خون بالا و دیابت می‌شود، بازیابی کند. طبق گفته نویسنده تحقیق تادیوش مالینسکی، پزشکان اکنون تشخیص می‌دهند که بسیاری از بیماران مبتلا به حمله قلبی کمبود D3 دارند.

دکتر مالینسکی در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت: این بدان معنا نیست که کمبود این ویتامین باعث حمله قلبی شده است، اما خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می‌دهد. این نوع ویتامین D (ویتامین D3) دو برابر موثر است.


ویتامین دی مغز شما را حفظ می‌کند

فواید ویتامین D

دکتر هولیک می‌گوید: کمبود شدید ویتامین D اثر شدیدی بر عملکرد شناختی دارد. با توجه به یک تحقیق افرادی که کمبود ویتامین D را به میزان زیادی دارند بیش از دو برابر احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر یا انواع دیگر زوال عقل را نسبت به افرادی با سطح نرمال ویتامین D، دارند، اگر چه هنوز برای توصیه‌های خاص زود است.


ویتامین D از سرماخوردگی و آنفلونزا جلوگیری می‌کند

فواید ویتامین D

دکتر هولیک می‌گوید: اکثر ما هنگامی که به پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلونزا فکر می‌کنیم به یاد روی و ویتامین C می‌افتیم اما ویتامین D را نیز باید در لیست قرار داد.

یک تحقیق در مورد سلامتی بزرگسالان دریافت که آنهایی که سطوح کافی ویتامین D را در خون داشتند به احتمال کمتری به عفونتهای راه‌های هوایی مبتلا می‌شوند و تحقیق دیگر ژاپنی نشان داد که کودکان مدرسه‌ای که ۱۲۰۰ واحد از ویتامین D را روزانه مصرف کردند ۴۲ درصد کمتر خطر ابتلا به آنفولانزا را داشتند.


سلامت عروق خونی با ویتامین دی

فواید ویتامین D

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد، مصرف دوزهای بالای ویتامین D عروق را منعطف‌تر نگه می‌دارد که می‌تواند به طور بالقوه خطر بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته را کاهش دهد. وقتی مردان و زنان جوان دارای اضافه وزن مکملهای ویتامین D را برای چهار ماه مصرف کردند، سختی عروق آنها کاهش یافت.

شرکت کنندگان در تحقیق که ۲۰۰۰ واحد در روز از این ویتامین را دریافت کردند کاهشی ۲ درصدی در سختی عروق را تجربه کردند و آنهایی که تنها یک دوز ۶۰۰ واحدی برای‌شان توصیه شده بود افزایش جزئی در سختی عروق یعنی حدود ۱/۰ درصد را متوجه شدند.

دکتر هولیک می‌گوید: میزان مصرف روزانه ویتامین D که توصیه می‌شود برای سلامتی استخوان کافی است اما شواهد نشان می‌دهد که ممکن است برای دستیابی به فواید دیگر سلامتی با این ویتامین، به میزان بیشتری از آن نیاز داشته باشیم.


ویتامین دی روحیه شما را بهتر می‌کند

فواید ویتامین D

دکتر هولیک می‌گوید: کاهش سطح ویتامین D با کمبود ماده شیمیایی سروتونین مرتبط است. در مطالعات انجام شده روی حیوانات دارای کمبود سروتونین، مشخص شد که ویتامین D سطح سروتونین را بیشتر می‌کند. بسیاری از داروهای ضد افسردگی‌ها و اضطراب سروتونین را تحریک می‌کنند.

با توجه به تحقیق ارائه شده در نود و چهارمین کنگره انجمن غدد درون ریز در هوستون، زنانی که افسردگی متوسط تا شدید دارند پس از درمان کمبود ویتامین D بهتر شدند.

محققان نتیجه گیری کردند شناسایی و درمان ویتامین D در بیماران افسرده ممکن است راهی موثر و ارزان برای درمان بیماری‌های اصلی باشد. اگر چه آنها گفتند که به تحقیقات بیشتری نیاز است.


ویتامین D تعادل را بهبود داده و از سقوط جلوگیری می‌کند

فواید ویتامین D

هنگامی که برای افراد سالخورده که از ویلچر استفاده می‌کردند در وعده‌های غذایی‌شان، غذاهای غنی از ویتامین D گنجانده شد، خطر سقوط در آنها کاهش یافت. این مطالعه در انجمن جراحان آمریکا منتشر شد. افتادن می‌تواند عواقب ویران کننده‌ای داشته باشند بخصوص برای سالمندان.


ویتامین دی به پیشگیری از مرگ ناشی از بیماری قلبی کمک می‌کند

پیشگیری از مرگ ناشی از بیماری قلبی

یک مطالعه نروژی دریافت، مصرف نرمال ویتامین D می تواند خطر مرگ اولیه را در میان افراید که بیماری قلبی عروقی دارند به ۳۰ درصد کاهش دهد. یوتا دیرکز استاد دانشگاه علوم پزشکی برگن نروژ گفت: ما متوجه شدیم که مصرف به اندازه ویتامین D خطر مرگ را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌‌دهد.

چه باید کرد؟ دکتر تاد سونتاگ، پزشک خانواده گفت: اگر در معرض کمبود ویتامین D هستید، از پزشکتان بخواهید تا سطح ویتامین D شما را بررسی کند تا میزان آن را متوجه شوید. (خطر حمله قلبی را با این تغییرات کوچک در زندگی کاهش دهید).


ویتامین D سندرم روده تحریک پذیر را کاهش می‌دهد

فواید ویتامین D

طبق گفته محققان دانشگاه شفیلد جذب مکمل ویتامین D ممکن است بعضی از علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مانند درد شکمی، التهاب، اسهال و یبوست را از بین ببرد. این علائم می‌تواند کیفیت زندگی یک فرد را کاهش دهد.

نویسنده تحقیق برنارد ام کرفه گفت: این یافته‌ها نشان می‌دهد که همه افراد مبتلا به IBS باید میزان ویتامین D خود را آزمایش کنند و اکثریت آنها باید از مکمل استفاده کنند.


ویتامین D به ریشه کنی سردرد کمک می‌کند

رفع سردرد مزمن

سردردهای مزمن به سختی درمان و مدیریت می‌شود. در حال حاضر، تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D ممکن است این خطر را افزایش دهد. مردانی با سطح پایین ویتامین D در مقایسه با مردانی که بالاترین سطح ویتامین D را دارند دو برابر بیشتر از سردرد رنج می‌برند. هر چند قبل از مصرف مکمل ویتامین D باید روی آن را بخوانید.


ویتامین دی از سکته قلبی جلوگیری می‌کند

کاهش حمله قلبی با ویتامین D

حمله قلبی می‌تواند به عضله قلب صدمه بزند و اگر صدمه شدید باشد، خطر سکته قلبی را افزایش خواهد داد. یک تحقیق در مورد موشها نشان داد که مصرف منظم ویتامین D می‌تواند این خطر را کاشه دهد. این نتایج در مجله Heart Lung and Circulation منتشر شده است. این محققان گزارش کردند که قلب موشها زخمی شدن مفرط و ضخیم شدن بافت قلب را که بطور موضعی به دنبال حمله قلبی رخ می‌دهد، نداشتند. (تفاوت حمله قلبی و ایست قلبی را ببینید).


ویتامین D: از اوتیسم پیشگیری می‌کند

فواید ویتامین D

محققان سطح پایین ویتامین D هنگام تولد را با افزایش خطر اوتیسم در ۳ سالگی مرتبط دانسته‌اند. نوزادانی که کمترین میزان ویتامین D در این مطالعه را داشتند، بیشترین خطر ابتلا به اوتیسم را در مقایسه با نوزادان با سطوح بالاتر ویتامین D داشتند. اگر چه محققان بر این باورند که برای تایید این ارتباط باید مطالعات بیشتری انجام شود.


ویتامین D ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) را دفع می‌کند

پیشگیری از MS

در این بیماری خود ایمنی، بدن پوشش حفاظتی روی اعصاب حیاتی را می‌خورد که خطوط ارتباطی بین مغز و بدن را مختل می‌کند.

یک مطالعه در علوم اعصاب نشان می‌دهد که حفظ سطح بالای ویتامین D می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به MS کمک کند. برای هر مرحله از افزایش غلظت ویتامین D در سطح خون، خطر ابتلا به MS نزدیک به ۳۹ درصد کاهش می‌یابد. و شرکت کنندگان در مطالعه دارای کمبود ویتامین D به احتمال ۴۳ درصد بیشتر در معرض MS بودند. دکتر هولیک می‌گوید: ویتامین D همچنین می‌تواند تاثیر مثبتی بر روند MS بوسیله کاهش خطر ابتلا به عود داشته باشد.


ویتامین دی در برابر حملات شدید آسم پیشگیری می‌کند

پیشگیری از حملات آسم

ویتامین D ممکن است خطر حملات آسم را به میزان زیادی کاهش دهد. بر طبق یک مطالعه در پزشکی تنفسی لانست، مکمل‌های ویتامین D باعث کاهش خطر ابتلا به نوعی آسم شدید می‌شود که در ۵۰ درصد موارد نیاز به بستری در بیمارستان دارد. علاوه بر این مکمل‌های ویتامین D حملات آسم را که نیاز به داروهای استروئیدی یا تزریق داشتند تا ۳۰ درصد کاهش دادند.


با ویتامین D طولانی‌تر و سالمتر زندگی کنید

راز عمر طولانی

دکتر سونتاگ می‌گوید: اگر همه فواید ویتامین D برای نجات زندگی کافی نیست، باید بدانید که بر تعداد سالهای زندگی شما نیز موثر است. وی می‌گوید: با ویتامین D پایین‌تر، خطر مرگ و میر هم بالاتر است. ما هنوز نمی‌دانیم چرا اما می‌دانیم به هنگام افزایش ویتامین D احتمال زنده مانی هم بیشتر می‌شود.


چقدر مکمل ویتامین دی نیاز داریم؟

فواید ویتامین D

بنابراین با توجه به همه فواید ویتامین D ، ما به چقدر از این مکمل نیاز داریم تا بتوانیم از فواید شگفت انگیز آن استفاده کنیم؟ موسسه پزشکی (IOM) 600 واحد در هر روز را تقریبا برای هر کسی توصیه می‌کند. اگر ۷۱ سال یا بیشتر سن دارید نیاز به ۸۰۰ واحد در روز دارید.

دکتر هولیک می‌گوید: این عددها برای سلامت استخوان هستند اما برای اینکه از فواید دیگر ویتامین D بهره ببرید نیازمند ویتامین D بیشتر هستید. یک آزمایش خون ساده می‌تواند به شما بگویید میزان ویتامین D شما چقدر است و اگر نیازمند مکمل هستید باید مصرف کنید.


توصیه نهایی مجله قرمز

با توجه به همه مطالب گفته شده و همه فواید برشمرده برای ویتامین D به نظر می‌رسد که احتمالا یکی از علتهای اصلی ابتلای بیشتر افراد به انواع بیماری‌های غیر واگیر و خود ایمنی از قبیل MS، افسردگی، دردهای بی علت و بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی دیابت، کمبود ویتامین D باشد.

حتی طبق یک فرضیه علت اصلی مرگ موتزارت (موسیقی دان مشهور اتریشی) را هم کمبود ویتامین D دانسته‌اند. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که در اولین اقدام ابتدا به پزشک مراجعه کنید و از وی بخواهید برای شما تست ویتامین D را تجویز کند.

اگر سطح ویتامین D شما پایین است حتما و حتما نسبت به مصرف ویتامین D طبق توصیه پزشک اقدام کنید تا از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کنید. اگر کودکی در خانه دارید از همین حالا نسبت به جذب ویتامین D در بدن وی حساس باشید. (می‌توانید راه‌های دریافت ویتامین D را یاد بگیرید).

همچنین بخوانید: میزان ویتامین دی نرمال در آزمایش خون

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست