جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
فواید شیر سویا برای سلامتی

فواید شیر سویا برای سلامتی و ۶ مورد از شگفت‌انگیزترین آنها

فواید شیر سویا برای سلامتی عبارت‌اند از: کاهش خطر ناشی از کلسترول، سرطان و چاقی. این ماده غذایی در بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش خطر بسیاری از مشکلات ناشی از یائسگی کمک می‌کند. پروتئین باکیفیت بالا و محتوای ویتامین شیر سویا باعث می‌شود که این ماده غذایی یک مکمل مفید برای رژیم غذایی گیاهی باشد. سویا جز حبوباتی است که دارای مواد مغذی بسیاری برای مصرف منظم در رژیم غذایی است. محصولات سویا جایگزین بسیاری از غذاهای گوشتی می‌شوند و به دلیل داشتن پروتئین بالا برای افرادی که غذای رژیمی گیاهی یا وگان مصرف می‌کنند، محبوب هستند. سویا و سایر محصولات سویا، غذاهای سنتی آسیایی هستند. شیر سویا نیز می‌تواند برای توفو استفاده شود که یک جایگزین پنیر است. گفته می‌شود استفاده از شیر سویا در چین در سال A D. 82 آغازشده است. در کشورهای دیگر آسیا مانند ژاپن و مالزی نیز مصرف این ماده غذایی گسترده است. شیر سویا امروزه در سراسر جهان استفاده می‌شود و به‌راحتی در انواع مختلف در بسیاری از کشورها قابل‌دسترسی است. شیر سویا از ماده سویا استخراج می‌شود. بسیاری از افراد شیر سویا را به خاطر قابلیت انعطاف‌پذیری و توانایی آن‌ها برای جایگزینی شیر در دستورالعمل‌های غذایی انتخاب می‌کنند. این ماده غذایی منبع خوبی از پروتئین برای افرادی است که دچار تحمل لاکتوز هستند. هم‌چین شیر سویا ممکن است در شکلات و طعم‌دهنده‌های وانیل موجود باشد. در کشورهایی مانند چین و هند، بعضی از مردم شیر سویای نمک‌زده را مصرف می‌کنند. با استفاده از هزینه کم شیر سویا و افزایش محبوبیت آن در رژیم‌های غذایی در سراسر جهان، مطالعات تحقیقاتی در حال بررسی سایر مزایای این محصول گیاهی طبیعی برای سلامتی است.

اطلاعات تغذیه‌ای مربوط به شیر سویا

شیر سویای غنی نشده، اصلی یا با طعم وانیل، منبع خوبی از انرژی، پروتئین، شکر، فیبر و چربی است. در میان مواد معدنی، در شیر سویا کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی. ویتامین‌های مختلف مانند فولات، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، ویتامین ب ۱۲، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K یافت می‌شوند. همچنین این نوشیدنی پرخاصیت دارای اسیدهای چرب اشباع‌شده، منوکسین و اسیدهای چرب غیراشباع است. تمام این مواد مغذی در حفظ سلامتی خوب به ما کمک می‌کند.

ارزش تغذیه‌ای سویا اعم از اینکه غنی‌شده یا نه متفاوت است. بااینکه محتوای پروتئین در شیر سویا مقایسه با شیر گاو است، دیگر مواد مغذی ممکن است از شیر گاو کمتر باشد و غنی‌سازی ویتامین‌ها و مواد معدنی یک روش معمول در تولید تجاری سویا شیر سویا است. مصرف شیر سویا یک جایگزین مغذی برای مصرف در افراد در رژیم غذایی یا آلرژی‌های لبنی چون حساسیت به لاکتوز، کلسیم و ویتامین‌های دیگر است. محتوای پروتئین و ایزوفلاون موجود در شیر سویا، خواه غنی‌شده و خواه غنی نشده، جز مواد مغذی گیاهی هستند و بسیاری از مزایای پیشگیرانه را در مقابل بیماری‌ها دارند. ارزش تغذیه‌ای محصولات سویا ممکن است در هر برند متفاوت باشد.

دسته بندی فواید شیر سویا

فواید شیر سویا

فواید شیر سویا برای بدن عبارت‌اند از:

سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

شیر سویا حاوی پروتئینی است که برای رشد ضروری است. پروتئین‌ها از اسیدهای آمینه تشکیل‌شده‌اند که به‌عنوان عناصری مفید در جلوگیری از اختلالات مختلف دخیل در سلامتی شناخته‌شده‌اند. محتوای اسیدآمینه و ایزوفلاون ها پروتئین سویا همچنین باعث کاهش LDL-کلسترول می‌شود. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که ایروافلون ها باعث کاهش سطح کلسترول سرمی در افراد سالمند مرد می‌شوند. در میان بیماران مبتلای به دیابت نوع ۲، مصرف شیر سویا با فشارخون طبیعی در ارتباط است؛ بنابراین مصرف  و فواید شیر سویا به‌عنوان یک روش مؤثر برای بهبود سلامت قلبی عروقی است.

مسائل مربوط به امراض بعد از یائسگی

فواید شیر سویا ما را در حل از بسیاری از مسائل مربوط به‌سلامت در دوران پس از یائسگی کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که ایزوفلاون ها ممکن است در حفظ سطح استروژن در زنان یائسه کمک کند. مصرف شیر سویا توسط زنان یائسه ممکن است در پیشگیری از بیماری‌های ناشی از کاهش طبیعی هورمون استروژن مؤثر باشد. اثرات آنتی‌اکسیدانی ایزوفلاون سویا ممکن است در کاهش بیماری‌های مزمن خاص، به‌خصوص سیستم قلبی عروقی مفید و کارا باشد.

از ابتلای به بیماری پوکی استخوان جلوگیری می‌کند

 شیر سویا برای کمک به پوکی استخوان در زنان یائسه مفید است. خطر ابتلای زنان یائسه در سال‌های بعد از یائسگی به بیماری پوکی استخوان بالا که اغلب با عنوان استخوان‌های شکننده شناخته می‌شود افزایش می‌یابد و در آن، کاهش کلسیم در ارتباط با افزایش خطر ابتلا به این بیماری است. مطالعات نشان داده‌اند که رژیم غذایی حاوی پروتئین حیوانی باعث افزایش دفع ادراری کلسیم در مقایسه با رژیم غذایی حاوی پروتئین سویا می‌شود. ازآنجایی‌که شیر سویا با کلسیم به‌طور فزاینده‌ای تقویت می‌شود، می‌توان گفت که این نوشیدنی در حفظ و تأمین مکمل‌های بدن کمک می‌کند. درمان جایگزین هورمون طبیعی به‌وسیله ایزوفلاونهای سویا ممکن است باعث حفظ توده استخوانی و تراکم استخوان و کاهش خطر شکستگی استخوان در زنان یائسه شود.

جلوگیری از ابتلای به سرطان

بر اساس تحقیقات انجام‌شده، فواید شیر سویا باعث کاهش سطح سرمی استروژن و کاهش خطر سرطان سینه می‌شود. سرطان سینه در میان زنان رایج است و استروژن با این نوع سرطان ارتباط دارد. به‌ویژه، زنان بعد از یائسگی در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند و اغلب مصرف محصولات سویا در مورد سایر مزایای سلامتی بهتر از دیگر جایگزین‌های استروژن است. نتایج یک تحقیق همچنین نشان می‌دهد خطر ابتلا به سرطان پروستات در افرادی که شیر سویا را مصرف می‌کردند، پایین‌تر است.

فواید شیر سویا در پیشگیری از سرطان

به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند

اثرات آنتی‌اکسیدانی ایزوفلاون سویا ممکن است در مورد برخی بیماری‌های مزمن مفید باشد. سویا یا توفو دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و محافظتی است که به کاهش استرس اکسیداتیو و آسیب‌های ناشی از آن به بدن کمک می‌کند. یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف شیر سویا ممکن است در جلوگیری از آسیب‌های کبدی ناشی از استرس اکسیداتیو مفید باشد. علاوه بر این، یافته‌های تحقیق دیگری نشان می‌دهد که خواص آنتی‌اکسیدانی سویا به افزایش ظرفیت آنتی‌اکسیدانی و کاهش علائم یائسگی در زنان کمک می‌کند.

کنترل چاقی و کاهش کلسترول

مصرف سویا، غنی از ایزوفلاون ها، به کاهش چاقی متابولیک در مردان و همچنین زنان بعد از یائسگی کمک می‌کند. ازاین‌رو، در کاهش اندازه دور کمر بین افراد چاق و دارای اضافه‌وزن کمک می‌کند. اثرات هورمونی ایزوفلاونهای سویا در مهار آدیپوژنز منجر به کاهش اندازه بافت چربی می‌شود. کسانی که ایزوفلاون های سویا را مصرف می‌کنند، نه‌تنها از اثر آیدپوژنیک، بلکه از اثرات کاهش LDL-کلسترول نیز کمک می‌گیرند که این اثر به درمان و پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک کند.

خلاصه مقاله

به‌طور خلاصه، شیر سویا دارای بسیاری از مواد مغذی مفید است که دارای مزایای بسیاری در برابر بسیاری از بیماری‌های مزمن، به‌ویژه برای افراد سالمند است. سویا در حال حاضر غنی‌شده با ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم است. به علت فیتواستروژن های طبیعی هنگام مصرف شیر سویا، به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه خود، زنان مصرف‌کننده بیشترین میزان استروژن را مصرف می‌کنند. ایزوفلاون ها را به‌منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی با مزایای کاهش کلسترول LDL و بهبود جریان خون قلب و عروق به‌عنوان یک غده تیروئید مصرف می‌کنند. این عمل به‌عنوان یک درمان برای جلوگیری از چاقی انجام می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که سویا بسیار مفید است و نتایج مصرف آن ممکن است بر اساس کیفیت و غنی‌سازی مواد غذایی محصول، مقدار مصرف و جذب ایزوفلاون ها متفاوت باشد.

منبع مقاله : organic facts

این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.

 

دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

با این ترفندها از ایجاد موخوره در موهایتان پیشگیری کنید
با این ترفندها از ایجاد موخوره در موهایتان پیشگیری کنید
43
عطر مشک و خاویار دو رایحه خاص و متفاوت از دنیای عطرها
عطر مشک و خاویار دو رایحه خاص و متفاوت از دنیای عطرها
126
همیشه جوان بمانید، ترفندهایی برای جلوگیری از پیری پوست
همیشه جوان بمانید، ترفندهایی برای جلوگیری از پیری پوست
292
راز داشتن یک لبخند زیبا و جذاب در این چند کار ساده است
راز داشتن یک لبخند زیبا و جذاب در این چند کار ساده است
213
مانیکور شاد ،مدل‌های شاد و جذاب آرایش ناخن برای تابستان
مانیکور شاد ،مدل‌های شاد و جذاب آرایش ناخن برای تابستان
252
زنان خاندان‌های سلطنتی چگونه از پوست خود مراقبت می‌کنند؟
زنان خاندان‌های سلطنتی چگونه از پوست خود مراقبت می‌کنند؟
471

مقالات سلامت

شقاق مقعد یا فیشر
شقاق مقعد (Fissure) چیست؟ معرفی کامل، علائم، پیشگیری و درمان شقاق مقعد
203
آکنه پیشانی
آکنه پیشانی به چه علت بوجود می‌آید و چگونه درمان می‌شود؟
184
درد گوش موقع بلعیدن
درد گوش موقع بلعیدن به چه علت بوجود می‌آید؟
173
معرفی داروی اتودولاک یا لودین
معرفی کامل داروی اتودولاک (Etodolac) یا لودین (Lodine)
180
عارضه گرمازدگی چیست؟
عارضه گرمازدگی چیست ؟ معرفی علائم، علل ایجاد، پیشگیری و درمان آن
257
دندان ترک خورده
دندان ترک خورده چگونه تشخیص داده شده و ترمیم می‌شود؟
326

مقالات آشپزی

شربت لیموناد
طرز تهیه شربت لیموناد خانگی در چند مرحله ساده و با ترفندی جدید
229
کباب استیک
کباب استیک با سس چیمیچوری و سبزیجات رنگی
372
کوکوی مرغ
کوکوی مرغ با پنیر موزارلا (با گزینه بدون گلوتن)
702
کیک آناناس
کیک آناناس با تزئین خامه و نارگیل به همراه آموزش خشک کردن آناناس
369
نان لقمه‌ای
طرز تهیه نان لقمه‌ای نرم و پفی در فر و بدون فر؛ آموزش مرحله به مرحله و تصویری
2,864
طرز تهیه اوتمیل اورنایت
طرز تهیه اوتمیل اورنایت در شیشه؛ صبحانه پر فیبر و مغذی با چندین دستورالعمل مختلف
979

مقالات تغذیه

تمشک سیاه
فواید تمشک سیاه برای بدن با معرفی ۶ فایده برای سلامتی انسان
231
سالمترین سبزیجات
سالمترین سبزیجات چه هستند و چه خواصی دارند؟
177
ویتامین بیوتین
بیوتین یا ویتامین B7 چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
176
آرد بدون گلوتن
آرد بدون گلوتن با ۲۵ نوع مختلف که نیاز شما را به آرد به طور کامل رفع می‌کند
539
ویتامین A
ویتامین A چه نقشی در سلامت بدن دارد و مقادیر توصیه شده آن چقدر است؟
863
فواید چای نعناع
چای نعناع و معرفی ۹ مورد از خواص شگفت انگیز این نوشیدنی مفید
1,026