غذاهای مفید برای کبد و غذاهای مضر برای کبد که آن را بیمار می‌کنند، چه هستند؟

غذاهای مفید برای کبد

قبلا به شما گفته بودیم که بهترین راه برای درمان کبد چرب و پیشگیری از آن تغذیه مناسب است اما حتما می‌پرسید غذاهای مفید برای کبد چه هستند و چه غذاهایی برای کبد بد هستند و نباید آنها را مصرف کرد؟ خب ما قصد داریم چند نمونه را که برای کبد و پیشگیری از بیماری‌های کبد مفید هستند و آنهایی را که موجب بیماری کبد می‌شوند به شما معرفی کنیم. برای اینکه با آنها آشنا شوید، ما را دنبال کنید.

غذاهای مفید برای کبد: اوتمیلغذاهای مفید برای کبد

غذاهایی با فیبر بالا می‌توانند به کبد شما کمک کنند که بهتر کار کند. دلتان می‌خواهد با یکی از آنها روزتان را شروع کنید؟ سعی کنید اوتمیل مصرف کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا مقداری از وزنتان را کم کنید چربی شکمی را کاهش دهید که راهی خوب برای دور نگه داشتن کبد از بیماری است.

غذاهای مضر برای کبد: از غذاهای پر چرب دوری کنیدغذاهای مفید برای کبد

سیب زمینی سرخ شده و همبرگر انتخابهای نامناسبی برای سلامت کبد شما هستند. خوردن غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب و سرخ شده هستند کار کبد را سخت و شدید می‌کند. به مرور زمان ممکن است منجر به التهاب شود که موجب بروز اسکار روی کبد می‌شود که به عنوان سیروز کبدی شناخته می‌شود. بنابراین دفعه بعدی که قصد رفتن به مغازه فست فود را دارید، به فکر سفارش یک گزینه سالم باشید.

غذاهای مفید برای کبد: بروکلیغذاهای مفید برای کبد

اگر می‌خواهید کبد خود را سالم نگه دارید، مقدار زیادی سبزیجات به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید. بروکلی می‌تواند بخشی از این راه حل باشد. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که این غذای کلمی می‌تواند به جلوگیری از ابتلای شما به کبد چرب غیر الکلی کمک کند. اگر به نظر می‌رسد که کلم بروکلی بخارپز چندان خوشمزه نیست می‌توانید با مقداری پرک بادام، کرنبری خشک شده و سرکه مزه دار کنید. همچنین آغشته کردن آن با سیر و سرکه بالزامیک نیز خوشمزه است. در اینجا به شما راه‌های مزه دار کردن سبزیجات با ادویه جات را یاد داده‌ایم.

غذاهای مفید برای کبد: قهوهغذاهای مفید برای کبد

اگر شما جزو کسانی هستید که نمی‌توانید بدون قهوه روزتان را شروع کنید خوشحال خواهید شد اگر بدانید که ممکن است چندین فایده برای کبد شما داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می‌تواند کبد شما را از آسیب‌های ناشی از الکل بیش از حد یا رژیم غذایی نامناسب محافظت کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد.

غذاهای مضر برای کبد: شکرغذاهای مضر برای کبد

مواد غذایی بیش از حد شیرین می‌تواند روی کبد شما تاثیر بگذارد. این بخاطر این است که بخشی از کار کبد تبدیل قند به چربی است. اگر شما بیش از اندازه شکر مصرف کنید، کبد شما چربی زیادی می‌سازد که در انتها این چربی زیاد دور کبد را هم خواهد گرفت. در بلند مدت شما به احتمال زیاد دچار بیماری مانند کبد چرب خواهید شد. بنابراین مصرف شیرینی خود را بخاطر سلامت کبد کمتر کنید.

غذاهای مفید برای کبد: چای سبزغذاهای مفید برای کبد

چای سبز سرشار از یک نوع آنتی اکسیدان به نام کاتچین است. تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده ممکن است از بدن در مقابل انواع سرطان، از جمله کبد محافظت کند. اگر چای خود را دم کنید و بصورت گرم آن را مصرف کنید، کاتچین بیشتری دریافت خواهید کرد. آیس تی و چای سبز آماده سطوح کمتری از این آنتی اکسیدان را دارند.

آبغذاهای مفید برای کبد

یکی از بهترین چیزهایی که شما می‌توانید انجام دهید تا کبدتان را سالم نگه دارید و وزن مناسبی داشته باشید، مصرف آب کافی است. خودتان را عادت بدهید نوشیدن آب را جایگزین نوشیدنی‌های شیرین مثل سودا یا نوشیدنی‌های ورزشی کنید. شما شگفت زده خواهید شد که چطور مقدار زیادی در طول روز کالری مصرف خواهید کرد.

غذاهای مفید برای کبد: بادامغذاهای مفید برای کبد

آجیلها به ویژه بادام منابع خوبی از ویتامین E هستند که یک ماده مغذی است که تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است به جلوگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب کمک کند. بادام همچنین برای قلب نیز خوب است، بنابراین دفعه بعد که خواستید میان وعده مصرف کنید، یک مشت بادام بردارید. یا آنها را در سالاد بریزید همانطور که قبلا به شما گفتیم که بادام را با کلم بروکلی آب پز ترکیب کنید.

غذاهای مضر برای کبد: نمکغذاهای مضر برای کبد

بدن شما به مقداری نمک نیاز دارد اما شما بیش از آنچه لازم است مصرف می‌کنید. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از سدیم منجر به فیبروز می‌شود که مرحله اولیه زخم کبد است. شما می‌توانید با یکسری کارهای آسان مصرف نمک را کاهش دهید. از غذاهای فراوری شده مثل سوسیس یا سایر گوشتهای فراوری شده خودداری کنید چون این غذاها دارای سدیم پنهان هستند. خودتان از ابتدا نمکدان را سر سفره نیاورید.

غذاهای مفید برای کبد: اسفناجغذاهای مفید برای کبد

برگهای سبز سبزیجات دارای آنتی اکسیدان قوی است که گلوتانین نامیده می‌شود که می‌تواند به حفظ سلامت کبد شما کمک کند. هیچ چیز راحت‌تر از آماده کردن اسفناج نیست. اسفناج پخته یک بیس عالی برای سالاد شام است و همچنین در صورتی که با سرکه و روغن زیتون آغشته شود، خوشمزه‌تر می‌شود. وقتی که برگهای اسفناج حالت پژمرده گرفتند روی آن را با گردو و پنیر پارمزان تازه پر کنید.

غذاهای مفید برای کبد: بلوبریغذاهای مفید برای کبد

آنها حاوی مواد مغذی هستند که پلی فنل نامیده می‌شوند که ممکن است به حفاظت از شما در برابر بیماری کبد چرب غیر الکلی که اغلب با چاقی شکمی و کلسترول بالا همراه است، کمک کند. اگر بلوبری در منطقه شما در دسترس نیست می‌توانید انواع غذاهای سرشار از پلی فنلها همچون شکلات تلخ، روغن زیتون و آلوها را جایگزین کنید.

غذاهای مضر برای کبد: الکلغذاهای مضر برای کبد

نوشیدن بیش از حد الکل می‌تواند باعث کج خلقی شود. با گذشت زمان می‌تواند منجر به سیروز کبدی شود. حتی نوشیدن گاه به گاه آن یعنی یک وعده برای زنان و پنج وعده برای مردان در هر بار استفاده نیز می‌تواند مضر باشد. با تمام مضراتی که برای الکل در مورد سایر بیماری‌ها نیز گفته شده به نظر شما بهتر نیست که مصرف الکل را برای همیشه کنار بگذارید.

غذاهای مفید برای کبد: ادویه‌ها و گیاهان معطرغذاهای مفید برای کبد

آیا دلتان می‌خواهد کبد و قلبتان را به طور همزمان سالم نگه دارید؟ مقداری پونه کوهی، مریم گلی یا رزماری را روی غذاهایتان بپاشید. آنها منبع خوبی از پلی فنلهای سالم هستند. یک ماده فوق مفید: آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا در بسیاری از دستورهای غذایی، نمک را کنار بگذارید. دارچین، پودر کاری و زیره سبز هم خوب هستند.

غذاهای مضر برای کبد: غذاهای بسته بندی شدهغذاهای مفید برای کبد

دفعه بعدی که خواستید برای عصرانه‌تان یک میان وعده بخورید به جای باز کردن بسته بیسکوئیت و کیک، یک میان وعده سالم را جایگزین کنید. مشکل چیپس و شیرینی‌جات این است که آنها معمولا با مقدار زیادی شکر، نمک و چربی همراه شده‌اند. برای کنار گذاشتن آنها از یک استراتژی نسبتا ساده استفاده کنید. به این ترتیب که از میان وعده‌های سالم استفاده کنید. سعی کنید یک سیب را با کمی کره آجیلی مصرف کنید، یا خوراکی‌های شکری را با یک فنجان کوچک حمص جایگزین کنید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: webmd


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *