با غذاهای ضد آکنه و غذاهای ایجاد کننده آکنه که آنها را بدتر می‌کنند، آشنا شوید


قبلا بارها به شما گفته بودم که برای داشتن پوستی خوب و سالم باید هم از بیرون و هم از درون آن را تقویت کنید. اگر هم آکنه دارید باید علاوه بر کرمهای درمان کننده به دنبال غذاهای ضد آکنه برای رفع آنها از درون پوست باشید.

غذاهای ضد آکنه قرار نیست از یک کشور دور بیایند و یا اسامی عجیب و غریب داشته باشند، بسیاری از آنها را احتمالا همین الان در یخچال یا کابینت آشپزخانه‌تان پیدا می‌کنید.

غذاهای ضد آکنه در واقع از مجموعه‌ای از فرایندها که منتهی به آکنه می‌شوند، جلوگیری می‌کنند ضمن اینکه به دلیل داشتن مواد مغذی، پوست شما را نیز ترمیم می‌کند بنابراین اگر در حال درمان آکنه هستید این غذاها روند درمان را بهبود می‌بخشند.

بعضی از غذاها نیز به عنوان غذاهای ایجاد کننده آکنه شناخته می‌شوند. این غذاها باعث ایجاد یکسری فعل و انفعالاتی می‌شوند که منجر به تشکیل آکنه در پوست می‌شود. اگر شما از درمان بیرونی آکنه نتیجه نمی‌گیرید باید به درون خود مراجعه کنید.

غذاهایی که می‌خورید و یا بیماری‌های که موجب بروز آکنه در نقاط خاصی از صورت شما می‌شوند باید پیگیری شوند. همچنین درمان آکنه منجر به خشکی پوست شما می‌شود بهتر است که نیم نگاهی هم به غذاهای مرطوب کننده بیندازید و یک درمان چند جانبه خانگی را برای بهبود آکنه خود در پیش گیرید.


غذاهای ضد آکنه: میو‌ه‌های غنی از آنتی اکسیدان و سبزیجات

غذای ضد جوش

دکتر جان هاپکینز از بخش پوست و مدیر موسسه جراحی لیزر پوست در واشنگتن گفت: وقتی جسم شما سالم است، پوست هم آن را منعکس می‌کند.

آنتی اکسیدان‌های موجود در فراورده‌های رنگارنگ میوه و سبزیجات، رادیکال‌های آزاد را که می‌توانند با افزایش سن پوست شما را خراب کنند، خنثی می‌کند. و التهاب نه تنها منجر به پیر شدن پوست می‌شود (منظور چین و چروک است) بلکه موجب آکنه هم می‌شود.


غذاهای ضد جوش: ماهی‌های چرب

غذاهای ضد جوش

سالمون، ساردین، تون و همه انتخابهای خوبی که به بدن شما امگا۳ می‌دهند مورد نیاز بدن شما است. این اسیدهای چرب سالم بلوکهای سلولهای ما را می‌سازند. سلول‌های سالم با اجازه دادن به نوسازی پوست، موجب می‌شوند که پوست بهتر به نظر بیاید.

در یک تحقیق کوچک در سال ۲۰۱۲ مشخص شد که مصرف روغن ماهی موجب بهبود وضعیت پوست در افراد مبتلا به آکنه متوسط تا شدید شد، امکان دارد که روغن ماهی به کنترل التهاب کمک کند. اگر شما نیز در معرض آکنه هستید، این ترکیب می‌تواند مشکلات دیگر پوستی شما را نیز حل کند.


غذاهای ضد آکنه: خیار و هندوانه

غذای ضد آکنه,برای درمان جوش صورت چه بخوریم

هر غذایی که سرشار از آب باشد، آبرسانی پوست شما را تقویت می‌کند و برای پوست شما نیز بسیار خوب است.

دکتر کازین گفت: نگه داشتن سطح آب پوست برای هر نوع مشکل پوستی مفید است. بیمارانی که به دنبال درمان آکنه می‌روند، اغلب پوست‌شان خشک می‌شود که برای رفع خشکی سراغ کرمهای مرطوب کننده سنگین می‌روند که باعث بروز آکنه بیشتر و خشک شدن پوست آنها می‌شود.

بهتر است که پوست شما دچار نوسان در آب نباشد، با مصرف آب معمولی و پر کردن رژیم غذایی با خوراکی‌های سرشار از آب می‌توانید هماهنگی ترکیب پوست خود را حفظ کنید.


غذاهای ضد جوش: بادام هندی

غذاهای ضد آکنه

گرفتن کمی آجیل برای پوست‌تان هزینه چندانی ندارد. یک وعده یک اونسی از بادام هندی منبع خوبی برای تامین روی است. پژوهشگران در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ در تحقیقات بین المللی زیست پزشکی، دریافتند که کاهش مواد معدنی خون با بروز آکنه شدید ارتباط دارد که احتمالا به دلیل اینکه روی دارای خواص ضد التهابی و تقویت سیستم ایمنی است، باشد.  منابع دیگر روی شامل صدف، خرچنگ و گوشت گاو است.


غذهاای ضد آکنه: غذاهای غنی از پروبیوتیک

غذاهای ضد آکنه

ماست به دلیل داشتن مواد پروبیوتیک مشهور است اما منابع غیر لبنی همچون کیمچی، ترشی، خیارشور و تمپه همگی منابع غیر لبنی با باکتری‌های مفید هستند. یک مطالعه تحقیقاتی در مجله آمریکایی آکادمی درماتولوژی نشان داد که مصرف کردن پروبیوتیک ممکن است مانع از آزاد شدن پروتئین‌های التهابی شود و تولید سبوم (چربی زیاد پوست) را کاهش دهد و از ایجاد منافذ باز جلوگیری کند.


غذاهای ضد آکنه: جلبک اسپیرولینا

غذاهای ضد آکنه

این جلبک سبز آبی حاوی مواد مغذی و گاما لینولنیک اسید است. گاما لینولنیک اسید یا GLA یک اسید چرب ضروری است که خواص ضد التهابی دارد، به همین دلیل است که ممکن است اثرات نامناسب مواد دیگر را روی پوست از بین ببرد.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ افراد مبتلا به آکنه که اسیدهای چرب امگا۳ یا GLA را به مدت ۱۰ هفته به عنوان مکمل مصرف کردند، ضایعات آکنه کمتری داشتند. شما می‌توانید جلبک اسپیرولینا را از فروشگاه‌های عرضه کننده مواد غذایی سلامتی بخرید و آن را به اسموتی صبحانه خود اضافه کنید. شما همچنین می‌توانید


غذاهای ایجاد کننده آکنه: کربوهیدراتهای تصفیه شده

غذاهای ایجاد کننده جوش صورت

شما این مواد نامناسب را حول و حوش غذاهایی همچون میان وعده‌های مخلوط، کلوچه‌ها، انواع کیک، کراکرها، مافین و نان سفید پیدا کنید. این غذاهایی بسیار فرایند شده هستند که حاوی کربوهیدراتهای تصفیه شده، از جمله شکر اضافه شده هستند.

پژوهشی در سال ۲۰۱۴ در مجله داروهای درماتولوژی میزان افزایش آکنه را در طی دو دهه گذشته مورد بررسی قرار داد، نتیجه گیری بدست آمده نشان داد که احتمالا این غذاهای با اثر گلیسمی بالا مقصر اصلی بالا رفتن آکنه هستند. به گفته دکتر کازین، این باور هست که این غذاها موجب افزایش قند خون شما می‌شوند، بنابراین سطح انسولین شما افزایش می‌یابد و منجر به بروز جوش می‌شود.


غذای بوجود آورنده آکنه: شیر

غذای ایجاد کننده آکنه

اگر شما مبتلا به آکنه هستید شاید بخواهید در مورد شیر گاو تجدید نظر کنید. این البته مخالف با توصیه‌های آکادمی پوست آمریکا است اما مطالعات نشان داده‌اند که آکنه در افرادی که محصولات لبنی مصرف می‌کنند، بدتر می‌شود، به ویژه در افرادی که شیر می‌نوشند. ممکن است که محصولات لبنی باعث افزایش تستوسترون شوند که این موجب بالا بردن اثرات نامناسب منجر به جوش می‌شود.

دکتر کازین توضیح می‌دهد: لازم است به یاد داشته باشید که این شامل همه افراد نمی‌شود. بسیاری از مردم می‌توانند چیزهایی را از رژیم غذایی خود کم یا زیاد کنند بدون آنکه میزان آکنه آنها تغییری کند.


غذای ایجاد کننده آکنه: چربی‌های اشباع

غذای ایجاد کننده جوش

اگر پوست تمیز می‌خواهید، برگرها، مرغ سرخ شده و سایر غذاهای فست فود را کنار بگذارید. به دلیل اینکه این غذاها حاوی چربی اشباع بالایی هستند. پژوهشی در مجله آکادمی تغذیه و رژیم غذایی با توجه به طیف وسیعی از عادت غذایی و آکنه دریافتند که افرادی که آکنه متوسط تا شدید داشتند، چربی اشباع بیشتری نسبت به کسانی که پوست صاف یا آکنه ملایم داشتند، مصرف کردند. هنوز این مساله به خوبی روشن نشده اما چربی اشباع رشد عوامل مربوط به جوش را افزایش می‌دهد.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست