عکس های اینستاگرام شما تنها گواهی بر این موضوع نیستند که در طول روز، هفته، ماه یا سال، چه می‌خورید، کجا می‌روید یا چه کاری انجام می‌دهید. بلکه این تصاویر می‌توانند اطلاعات بسیار بیشتری را در اختیار مخاطب قرار دهند. اطلاعاتی نظیر وضعیت روحی و روانی‌تان که حتی شاید خود شما نیز از آن بی‌خبر باشید. برای آشنایی بیشتر با راز و رمز عکس های اینستاگرام می‌توانید مجله قرمز را در ادامه‌ی این مطلب همراهی کنید.

پژوهش تازه‌ای که در زمینه‌ی بررسی عکس های اینستاگرام برخی از کاربران صورت گرفته، جزئیات تازه‌ای را در رابطه با پیوستگی وضعیت روحی آن‌ها با تصاویری که در این شبکه‌ی اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، مطرح کرده است.

رابطه‌ی عکس های اینستاگرام با افسردگی

نتایج این پژوهش حکایت از آن دارد که افرادی با سابقه‌ی افسردگی تصاویر بیشتری را (نسبت به دیگران) در شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند. همچنین این افراد از فیلترهای اختصاصی کمتری برای سر و شکل دادن به عکس های اینستاگرام خود بهره می‌برند و افزون بر آن تمایل بیشتری به قرار دادن تصاویری با رنگ‌های تاریک یا خاکستری در پروفایل اختصاصی خود دارند. در واقع نتایج این پژوهش، که به تازگی در ژورنال EPJ Data Science منتشر شده است، بر این نکته تاکید دارد که بررسی دقیق شبکه‌های اجتماعی شناخته شده‌ای نظیر اینستاگرام می‌تواند به عنوان یک ابزار مهم و کاربردی برای شناسایی افراد مبتلا به بیماری‌های روانی به کار رود.

پژوهش یاد شده توسط پژوهش‌گران دانشگاه هاروارد و دانشگاه ورمونت به انجام رسیده است. مطالعه‌ی دقیقی که در جریان انجام آن چیزی بیش از ۴۳ هزار تصویر اینستاگرام مختلف که به ۱۶۶ کاربر گوناگون تعلق داشتند مورد بررسی قرار گرفته ‌است. کاربرانی که تعداد ۷۱ تن از آن‌ها، پیش از این دارای سوابق افسردگی بوده‌اند.

پس از جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از این تصاویر، ترتیب دهندگان آزمایش مذکور توانستند با استفاده از تکنیک یادگیری ماشین (یکی از زیر شاخه‌های تکنولوژی هوش مصنوعی) به تجزیه و تحلیل عکس‌های اینستاگرام یاد شده، بر اساس سر و شکل ظاهری آن‌ها، نوع فیلترهای به کار رفته در این عکس‌ها، میزان روشنایی و درخشندگی آن‌ها و همچنین چگونگی به تصویر کشیدن چهره‌ها در این تصاویر، بپردازند.

اینستاگرام و سلامت

یافته‌های این پژوهش حکایت از آن دارد که کاربران افسرده‌ی اینستاگرام، به نسبت سایر کاربران این شبکه‌ی اجتماعی، تصاویر بیشتری پست می‌کنند و این تصاویر اغلب نیلی‌تر، خاکستری‌تر و تیره‌تر از حالت عادی هستند. علاوه بر آن، این دسته از کاربران در عکس های اینستاگرام خود از فیلترهای ویرایشی کمتری (نسبت به کاربران غیر افسرده) استفاده می‌کنند. با این حال در صورت انتخاب فیلتر ویرایشی، اغلب فیلتر Inkwell توسط آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیلتری که موجب سیاه و سفید شدن تصاویر می‌شود.

در سوی مقابل، کاربرانی که از سلامت روانی بیشتری برخوردارند و به افسردگی مبتلا نیستند، معمولا از فیلتر Valencia برای سر و شکل دادن به عکس های اینستاگرام خود استفاده می‌کنند. فیلتر ویرایشی خاصی که موجب روشن‌تر شدن رنگ‌های موجود در عکس های اینستاگرام می‌شود.

کاربران افسرده‌ی اینستاگرام همچنین نسبت به پست کردن تصاویری که در آن‌ها چهره‌ی افراد به طور مشخص مشاهده می‌شود، تمایل قابل توجهی نشان می‌دهند. با این حال تعداد چهره‌های موجود در این تصاویر، به نسبت موارد مشابه در عکس های اینستاگرام افراد غیر افسرده، کمتر است. این امر (بنابر نتایج این پژوهش) می‌تواند نشانه‌ای از تعامل کمتر و کم رنگ‌تر افراد افسرده در فعالیت‌های اجتماعی مختلف باشد.

با این حال مسلما نتایج این پژوهش تمام کاربران اینستاگرام را شامل نمی‌شود و نمی‌توان آن را به تمام افرادی که در این شبکه‌ی اجتماعی مشغول فعالیت هستند تعمیم داد. چرا که با وجود تجزیه و تحلیل هزاران نسخه از عکس های اینستاگرام در پژوهش یاد شده، پژوهش‌گران تنها فعالیت تعداد محدودی از کاربران این شبکه‌ی اجتماعی را زیر نظر گرفته و مورد بررسی قرار داده‌اند. در واقع کاربران مورد مطالعه قرار گرفته در این پژوهش، بر اساس یک سری ضوابط و شرایط خاص انتخاب شده‌اند. شرایطی نظیر لزوم فعال بودن در اینستاگرام یا لزوم به اشتراک‌گذاری تمام عکس های اینستاگرام این افراد، که در تمامی کاربران انتخابی به طور دقیق رعایت شده است.

به هر حال گرچه نتایج کلی این پژوهش را نمی‌توان به تمام کاربران اینستاگرام تعمیم داد، اما تکنیک‌های به کار رفته در انجام این پژوهش می‌تواند به عنوان یک طرح اولیه به منظور غربالگری مفید و موثر سلامت روانی در جامعه‌ی رو به گسترش مجازی و دیجیتالی مورد استفاده قرار گیرد.

افسردگی اینستاگرام

سر درون متون فیسبوکی در کنار رمز و راز  عکس های اینستاگرام

البته پژوهش انجام شده در زمینه‌ی کشف ارتباط عکس های اینستاگرام با سلامت روانی کاربران این شبکه‌ی اجتماعی تنها پژوهش صورت گرفته در این زمینه محسوب نمی‌شود. چرا که پیش از این نیز رابطه‌ی میان شرح وضعیت‌های فیسبوکی (استاتوس‌های فیسبوکی) کاربران این شبکه‌ی اجتماعی پر مخاطب با میزان سلامت روانی آن‌ها، در قالب پژوهش دیگری مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته بود. از آن‌جا که استفاده از فیسبوک در میان افراد جوان دانشجو رواج فراوانی دارد، تمرکز اصلی این پژوهش روی تعداد مشخصی از کاربران دانشجوی فیسبوک قرار گرفت تا به طور دقیق مشخص گردد که نوع فعالیت این افراد در شبکه‌ی اجتماعی مذکور، چه رابطه‌ی قابل توجهی با نشانه‌های مربوط به بروز افسردگی یا اختلال افسردگی شدید در آنان دارد.

در جریان این پژوهش، استاتوس‌های ارسالی توسط حدود دویست تن از کاربران جوان فیسبوک، که تمام آن‌ها دانشجوی سال‌های مختلف دوره‌ی لیسانس به شمار می‌رفتند، به مدت یک سال مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا نوع ارتباط آن‌ها با نشانه‌های مربوط به افسردگی و اختلال افسردگی شدید مشخص گردد. این امر در حالی صورت گرفت که حدود ۴۳.۵ درصد از کاربران دخیل در این پژوهش را دانشجویان دختر (با سن متوسط ۲۰ سال) تشکیل می‌دادند و چیزی نزدیک به ۵۶.۵ درصد از آنان نیز دانشجویان پسر فعال در فیسبوک بودند.

در مجموع رقمی نزدیک به ۲۵ درصد از پروفایل‌های فیسبوک مورد بررسی قرار گرفته در جریان این پژوهش، نشانه‌های واضحی از افسردگی صاحبانشان را بازتاب می‌دادند و در ۲.۵ درصد از آن‌ها نیز نشانه‌های بروز اختلال افسردگی شدید مشاهده ‌شد. به طور کل صاحبان این پروفایل‌ها تمایل قابل توجهی نسبت به ارجاع دادن به بحث افسردگی داشتند. به خصوص در صورتی که به طور متوسط حداقل یک پاسخ را از سوی دوستان خود در رابطه با استاتوس‌های ارسالی مبتنی بر بحث افسردگی دریافت می‌کردند یا این‌که در مجموع فعالیت روزانه‌ی فراوانی در فیسبوک داشتند.

در این میان پژوهش مشابه دیگری نیز در شبکه‌ی توییتر و بر اساس اظهارنظرهای برخی از کاربران این شبکه‌ی اجتماعی انجام گرفته است. پژوهش‌هایی که تمام آن‌ها بر کاربردی بودن فرآیند استفاده از شبکه‌های اجتماعی در زمینه‌ی شناسایی میزان سلامت روانی کاربران این شبکه‌ها مهر تایید می‌زند.

در صورت تمایل به آشنایی با چمدان هوشمند همه کاره می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید و در صورتی که قصد دارید از تفنگ مینیاتوری جیبی اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، این مطلب را از نظر بگذرانید.

منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.