جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
ماست کم چرب تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

عنصر روی و ۱۰ غذای برتر در تأمین این عنصر حیاتی

عنصر روی یک ماده معدنی ضروری است که در بیش از صد مورد از واکنش‌های آنزیمی در بدن نقش دارد، به همین دلیل مصرف مواد غذایی با مقدار بالای روی برای حفظ سلامت شما بسیار مهم است. برای حفظ سلامتی خود و انجام کارهای مهم، در هرروز مقدار کمی از این عنصر لازم است. مزایای روی از حضور آن در تمام بافت‌های بدن به دست می‌آید، برای تقسیم سلولی سالم ضروری است و به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند، همچنین این عنصر در مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد و کاهش روند پیری شرکت می‌کند. در این مقاله به بررسی و معرفی ده ماده غذایی غنی از روی (زینک) می‌پردازیم.

کمبود عنصر روی در حال حاضر به‌عنوان یک مشکل بزرگ سوءتغذیه در سراسر جهان شناخته‌شده است و مصرف ناکافی مواد غذایی با مقادیر بالای روی یکی از دلایل اصلی بروز این مشکل است. در مقایسه با بزرگ‌سالان، نوزادان، کودکان، نوجوانان، زنان باردار و شیرده در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کمبود روی هستند. این گروه‌ها نیاز بیشتری به روی دارند، بنابراین مهم است که آن‌ها هرروز غذاهای کافی با مقدار زیاد روی را مصرف کنند و یا در مورد نوزادان این مقدار را از شیر مادر دریافت کنند. گروه‌های دیگری که در معرض خطر کمبود روی هستند شامل گیاه‌خواران و افراد دارای رژیم غذایی گیاهی، ورزشکاران استقامتی، افراد الکلی، افراد مبتلابه بیماری‌های دستگاه گوارش و افرادی که بیش‌ازحد مصرف مکمل‌های آهن و افرادی که داروهای دیورتیک مصرف می‌کنند، هستند. خبر خوب این است که اگر مردم به‌اندازه کافی مواد غذایی با مقدار زیاد روی مصرف می‌کنند، مانند فهرست ۱۰ غذای زیر، آن‌ها می‌توانند سطوح کمبود عنصر روی را از بین ببرند.

برای حفظ سطح بهینه روی، دو تا سه وعده از این غذاهای حاوی عنصر روی مصرف کنید.

بره غنی از عنصر روی

۳ اونس: ۶.۷ میلی‌گرم (۴۵ درصد نیاز روزانه)
بره منبع غنی برای بسیاری از مواد معدنی ویتامین است. علاوه بر تامین عنصر روی، بره حاوی ویتامین B12، ریبوفلاوین (B2)، سلنیوم، نیاسین، فسفر و آهن است.

دانه کدو

۱ فنجان: ۶.۶ میلی‌گرم (۴۴ درصد نیاز روزانه)
طبق تحقیقات منتشرشده درزمینهٔ تغذیه و سرطان، تخم کدو و روغن دانه کدو می‌توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان بعد از یائسگی کاهش دهند. دانه کدوتنبل نیز برای سلامت پروستات مفید است و آن‌ها سلامت روان شمارا ارتقا می‌دهند.

گوشت گاو

۱۰۰ گرم: ۴.۵ میلی‌گرم (۳۰ درصد نیاز روزانه)
تغذیه گوشت گاو تغذیه‌شده با چمن شامل اسیدهای چرب امگا ۳ و اسید لینولئیک کانژوگه، اسید چرب غیراشباع قوی است که نشان داده‌شده است برای کمک به مبارزه با سرطان، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، بهبود قند خون، جلوگیری از افزایش وزن و ساخت عضله مفید است.

نخود (لوبیا گاربانزو)

۱ فنجان: ۲.۵ میلی‌گرم (۱۷ درصد نیاز روزانه)

نخودها، مانند همه حبوبات، یک فرم از کربوهیدرات‌های پیچیده هستند که بدن را قادر به آرام هضم و استفاده از انرژی می‌کنند. نخود سبز سدیم را افزایش می‌دهد و به کاهش وزن کمک می‌کند. آن‌ها همچنین برای هضم غذا، غذا را سریعاً از طریق دستگاه گوارش حرکت می‌دهند.

پودر کاکائو

۱ اونس: ۱.۹ میلی‌گرم (۱۳ درصد نیاز روزانه)
پودر کاکائو منبع خوبی از دو فلاونوئیدها، epicatechin و کاتکسین است که به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند و به جلوگیری از التهاب و بیماری کمک می‌کنند. به دلیل وجود فلاونوئیدها در پودر کاکائو، این ماده به بهبود جریان خون و کاهش فشارخون کمک می‌کند.

بادام‌زمینی

۱ اونس: ۱.۶ میلی‌گرم (۱۱ درصد نیاز روزانه)
بادام‌زمینی غنی از اسیدهای چرب اشباع‌نشده و حاوی سطوح بالایی از پروتئین است. مصرف بادام‌زمینی به مبارزه با بیماری‌های قلبی کمک می‌کند، التهاب را کاهش می‌دهد، سلامت استخوان را تداوم می‌بخشد و عملکرد مغز سالم را پشتیبانی می‌کند. به‌علاوه، این آجیل به کاهش وزن یا نگهداری کمک می‌کند، زیرا باعث می‌شود شما احساس راحتی بیشتری داشته باشید و مانع از غذا خوردن بیش از حد می‌شود.

کفیر یا ماست

۱ فنجان: ۱.۴ میلی‌گرم (۱۰ درصد نیاز روزانه)
کفیر و ماست محصولات لبنی تولیدی هستند که به‌عنوان غذاهای پروبیوتیک مورداستفاده قرار می‌گیرند. هر دو  محصول ماست و کفیر پروبیوتیک کارایی هضم را حفظ می‌کنند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند، سلامت قلبی عروقی را تقویت می‌کنند و خلق‌وخوی شمارا تنظیم می‌کنند.

قارچ

 ۱ فنجان: ۱.۴ میلی‌گرم (۹ درصد نیاز روزانه)
مزایای تغذیه‌ای اثبات‌شده قارچ عبارت‌اند از: توانایی افزایش ایمنی با توجه به فعالیت آنتی اکسیدانی، کاهش التهاب، مبارزه با سرطان، محافظت از قلب و بهبود عملکرد مغز.

قارچ سرشار از عنصر روی

اسفناج

 ۱ فنجان: ۱.۴ میلی‌گرم (۹ درصد نیاز روزانه)
اسفناج یکی از مواد مغذی‌ترین مواد غذایی موجود است. این ماده غذایی شامل کاروتنوئید های محافظتی ویژه است که با کاهش خطر بسیاری از بیماری‌ها، ازجمله بیماری‌های قلبی، چاقی، دیابت، بیماری‌های نوروژنیک و حتی سرطان در ارتباط است.

مرغ

۱۰۰ گرم: ۱ میلی‌گرم (۷ درصد نیاز روزانه)
علاوه بر عنصر روی در مرغ، این ماده غذایی نیز منبع خوبی از ویتامین B، ازجمله ویتامین B12، نیاسین، ویتامین B6 و اسید پانتوتنیک است. ویتامین B12 در مرغ به حفظ سطح انرژی، بهبود خلق‌وخوی، حفظ سلامت قلب و افزایش سلامت پوست کمک می‌کند.

منبع مقاله draxe.com
این مقاله  به‌طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه‌شده است. اگر مقاله فوق موردپسند شما واقع شد، خرسند خواهیم شد که نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را برای هرچه بهتر شدن سطح کیفی مقالات با ما در میان بگذارید و از دیگر مقالات ما در بخش سلامت و تغذیه سایت دیدن فرمایید.

دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

جدیدترین مدل‌ها و ایده‌ها برای لاک ناخن در تابستان
جدیدترین مدل‌ها و ایده‌ها برای لاک ناخن در تابستان
106
چند تغییر در سبک زندگی که باعث جوان‌تر شدن شما می‌شود
چند تغییر در سبک زندگی که باعث جوانتر شدن شما می‌شود
142
موثرترین درمان‌های غیرجراحی کلینیکی برای زیبایی پوست
موثرترین درمان‌های غیرجراحی کلینیکی برای زیبایی پوست
164
با این ترفندها از ایجاد موخوره در موهایتان پیشگیری کنید
با این ترفندها از ایجاد موخوره در موهایتان پیشگیری کنید
229
عطر مشک و خاویار دو رایحه خاص و متفاوت از دنیای عطرها
عطر مشک و خاویار دو رایحه خاص و متفاوت از دنیای عطرها
214
همیشه جوان بمانید، ترفندهایی برای جلوگیری از پیری پوست
همیشه جوان بمانید، ترفندهایی برای جلوگیری از پیری پوست
465

مقالات سلامت

سوختگی دهان
سوختگی دهان را با ۷ درمان طبیعی در خانه درمان کنید
5
روش آنژیوگرافی
آنژیوگرافی (رگ نگاری) عروق کرونر: تعریف و نحوه انجام این روش
213
شقاق مقعد یا فیشر
شقاق مقعد (Fissure) چیست؟ معرفی کامل، علائم، پیشگیری و درمان شقاق مقعد
375
آکنه پیشانی
آکنه پیشانی به چه علت بوجود می‌آید و چگونه درمان می‌شود؟
307
درد گوش موقع بلعیدن
درد گوش موقع بلعیدن به چه علت بوجود می‌آید؟
281
معرفی داروی اتودولاک یا لودین
معرفی کامل داروی اتودولاک (Etodolac) یا لودین (Lodine)
231

مقالات آشپزی

شربت لیموناد
طرز تهیه شربت لیموناد خانگی در چند مرحله ساده و با ترفندی جدید
573
کباب استیک
کباب استیک با سس چیمیچوری و سبزیجات رنگی
412
کوکوی مرغ
کوکوی مرغ با پنیر موزارلا (با گزینه بدون گلوتن)
765
کیک آناناس
کیک آناناس با تزئین خامه و نارگیل به همراه آموزش خشک کردن آناناس
388
نان لقمه‌ای
طرز تهیه نان لقمه‌ای نرم و پفی در فر و بدون فر؛ آموزش مرحله به مرحله و تصویری
3,138
طرز تهیه اوتمیل اورنایت
طرز تهیه اوتمیل اورنایت در شیشه؛ صبحانه پر فیبر و مغذی با چندین دستورالعمل مختلف
1,097

مقالات تغذیه

تمشک سیاه
فواید تمشک سیاه برای بدن با معرفی ۶ فایده برای سلامتی انسان
273
سالمترین سبزیجات
سالمترین سبزیجات چه هستند و چه خواصی دارند؟
218
ویتامین بیوتین
بیوتین یا ویتامین B7 چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
221
آرد بدون گلوتن
آرد بدون گلوتن با ۲۵ نوع مختلف که نیاز شما را به آرد به طور کامل رفع می‌کند
585
ویتامین A
ویتامین A چه نقشی در سلامت بدن دارد و مقادیر توصیه شده آن چقدر است؟
903
فواید چای نعناع
چای نعناع و معرفی ۹ مورد از خواص شگفت انگیز این نوشیدنی مفید
1,108